REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odroczenie KSeF. Decyzja słuszna, choć budzi wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców

Odroczenie KSeF do 2026 roku
Odroczenie KSeF do 2026 roku
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Decyzja o przesunięciu KSeF jest słuszna, natomiast tak długie odroczenie może budzić wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców - zauważa ekspert podatkowy Adam Mariański. Zdaniem prawnika wielu przedsiębiorców jest już gotowych do wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur.

Decyzję o przesunięciu obowiązkowego wprowadzenia w życie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) minister finansów Andrzej Domański zakomunikował w piątek 26 kwietnia. "Zdecydowaliśmy się na dwa terminy wprowadzenia w życie Krajowego Systemu e-Faktur; dla firm o obrotach ponad 200 mln zł KSeF stanie się obowiązkowy od 1 lutego 2026 r., dla pozostałych od 1 kwietnia 2026 r." – przekazał minister Domański.

REKLAMA

Autopromocja

Najpierw szybka zmiana daty obowiązkowego KSeF, później duża ustawa i szkolenie przedsiębiorców

„Bardzo szybko zmienimy datę, bo jak nic nie zrobimy, to KSeF wchodzi pierwszego lipca. To zrobimy piorunem” – powiedział wiceminister finansów Jarosław Neneman. „Natomiast potem, na spokojnie, bo czasu jest sporo, zgodnie z wszystkimi zasadami sztuki będziemy prowadzili kolejne konsultacje. Potem będzie duża ustawa, która skonsumuje wynik konsultacji, pojawią się daty” – dodał.

Przedstawiciele resortu finansów zapowiedzieli również, że wkrótce ruszą szkolenia związane z KSeF. „Podjęliśmy działania związane z przeszkoleniem ok. 1 tys. pracowników w urzędach skarbowych, którzy po wakacjach rozpoczną pierwsze szkolenia. Od 2025 r. będziemy zwiększać częstotliwość szkoleń, zarówno w godzinach pracy, jak i popołudniami oraz w weekendy, aby dostosować się do przedsiębiorców. Będzie też możliwość indywidualnych konsultacji. W styczniu 2025 r. uruchomimy infolinię w KIS, specjalnie dedykowaną dla Krajowego Systemu e-Faktur” – powiedział wiceminister finansów i szef Krajowej Administracji Skarbowej Marcin Łoboda.

Decyzja o odroczeniu obowiązku stosowania KSeF może budzić wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców

"Ta decyzja o odroczeniu obowiązku stosowania Krajowego Systemu e-Faktur po pierwsze potwierdza, jak fatalnie zostało przygotowane to przez poprzednią ekipę rządzącą, zarówno pod kątem technologicznym, jak i braku edukacji przedsiębiorców na temat wdrożenia tego systemu. Z tego względu decyzja jest słuszna, natomiast tak długie odroczenie może budzić wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców" - powiedział założyciel i prezes kancelarii Mariański Group, prof. nadzw. Uczelni Łazarskiego Adam Mariański.

"Wbrew pozorom odpowiednie wdrożenie KSeF - przy odpowiedniej edukacji i przygotowaniu - jest w interesie przedsiębiorców, bo zapewni dobry, pewniejszy obrót gospodarczy w zakresie m.in. wyłudzeń, różnego rodzaju działań dotyczących karuzel podatkowych, szarej strefy itd. To oczywiście ma wpływ na możliwość, chociażby odliczania podatku naliczonego, czyli większego bezpieczeństwa zachowania należytej staranności. W związku z tym decyzja jest prawidłowa, ale moim zdaniem odroczenie jest zbyt długie" - dodał.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wielu przedsiębiorców jest już praktycznie gotowych do wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur

REKLAMA

Jak zauważył prawnik, wielu przedsiębiorców jest już praktycznie gotowych do wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur i mogą oni dobrowolnie rozpocząć korzystanie z tego systemu. Jednakże dopiero w momencie, gdy KSeF obejmie wszystkich czynnych podatników, zwłaszcza podatników podatku VAT, korzystanie z niego zapewni zwiększenie bezpieczeństwa obrotu prawnego w obszarze podatkowym - wytłumaczył Mariański.

"Nie przypominam sobie jakiegokolwiek działania informatyzacji zmian podatkowych, które w momencie wdrożenia nie przysparzałaby problemów. Oczywiście wszystkie (zmiany) są zapowiadane jako upraszczające, ale samo wdrożenie zawsze jest problematyczne. Moja perspektywa jest więc taka, że - niezależnie od tego, kiedy KSeF zostanie wprowadzony - serwery najprawdopodobniej czasowo padną, będzie dużo błędów w deklaracjach, a księgowe będą się denerwować, bo są zobowiązane do rozliczenia faktur w terminie" - powiedział z kolei założyciel marki KLB doktor Łukasz Bielecki.

"Trudno jednak kłócić się z zasadnością tej idei, bo odchodzenie od papieru, informatyzacja i przyspieszenie przesyłu danych oraz ustandaryzowanie formatu faktur to kierunek bezwzględnie pomocny dla przedsiębiorców. (...) Wciąż największą bolączką w księgowości są faktury zakupowe, ponieważ istnieją głównie dwa rozwiązania (ich księgowania - PAP): albo są wpisywane, albo skanowane. Niestety obecnie ze względu na różne formaty faktur, w tym drugim przypadku konieczne jest "nauczenie" skanera, jak powinien czytać fakturę. Ustandaryzowanie formatu faktur tak, aby miały one te same dane w tym samym miejscu, byłoby bardzo pomocne oraz upraszczające i przyspieszające pracę" - dodał.

Przyczyny obaw, które mogą zniechęcać do wprowadzenia obowiązku stosowania KSeF-u

Zdaniem Bieleckiego istnieją dwie przyczyny obaw, które mogą zniechęcać do wprowadzenia obowiązku stosowania KSeF-u - jedna to konieczność zrezygnowania z przyzwyczajeń, a druga wynika z ewentualnych kłopotów w czasie wdrożenia. Jak zaznaczył rozmówca PAP, aby się rozwijać i automatyzować, wprowadzenie jednolitego systemu jest wskazane. W przypadku samego wdrożenia, trzeba jednak przygotować się - ze względu m.in. na znaczną skalę - na możliwość wystąpienia problemów - zaznaczył Bielecki.

Szef MF przedstawił wyniki audytu Krajowego Systemu e-Faktur, który od 1 lipca 2024 r. miał stać się obowiązkowy. KSeF – który obecnie jest systemem dobrowolnym – ma służyć przedsiębiorcom do wystawiania, przesyłania i przechowywania faktur. Minister przypomniał, że decyzję o rozpoczęciu prac nad KSeF podjęło „poprzednie kierownictwo MF” w marcu 2021 r. Podkreślił, że w grudniu zeszłego roku jego poprzednicy zapewniali go, że system "jest gotowy i że będzie gotowy do wdrożenia od 1 lipca 2024 r.".

Wdrożenie obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm

Biuro Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców poinformowało, że Adam Abramowicz w liście do ministra finansów „zwrócił uwagę na trudność, jaką sprawi przedsiębiorcom nowa propozycja, a konkretnie termin 1 kwietnia 2026.”.

„To bowiem ta część roku, kiedy następuje największa kumulacja sprawozdań, zeznań etc.” – napisał cytowany w komunikacie Rzecznik MŚP w liście do Andrzeja Domańskiego. „Nałożenie się na to wdrożenia KSeF odbije się na jakości pracy biur księgowych i może narazić firmy na dotkliwe straty. Proszę więc o rozważenie przesunięcia wejścia w życie KSeF np. na 1 czerwca. Z pewnością zostanie to docenione przez przedsiębiorców, zwłaszcza z sektora MŚP” – dodał.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dobra wiadomość dla pracowników. MF: zwrot za taxi jest wolny od PIT

Dobra wiadomość dla pracowników korzystających z taksówek w związku z realizacją zadania służbowego. MF jest zdania, że w sytuacji, gdy pracownik z własnych środków poniósł wydatki na realizację zadania służbowego, a następnie pracodawca dokonał ich zwrotu, otrzymany zwrot nie stanowi przychodu w rozumieniu przepisów ustawy PIT.

Stanisław Hońko, prezes SKwP: Bez księgowych kierownik byłby jak kapitan okrętu dryfującego we mgle. Księgowy jest nawigatorem i tłumaczem

Bez księgowych kierownik byłby jak kapitan okrętu dryfującego we mgle. Księgowy jest nawigatorem i tłumaczem. Informuje o tym, w jaki sposób należy czytać liczby oraz jakie są finansowe i prawne konsekwencje podejmowanych decyzji – mówi dr hab. Stanisław Hońko, prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce. W komentarzu do najnowszych badań.

Limity podatkowe w 2025 roku - PIT, VAT, ryczałt

Początek roku to dla wielu przedsiębiorców, a także księgowych okazja do zaplanowania kolejnych 12 miesięcy intensywnej pracy. Warto pamiętać o obowiązujących w tym roku limitach podatkowych, po przekroczeniu których zmieniają się niektóre obowiązki właścicieli firm. To od nich zależą także określone przywileje i uprawnienia związane z wybraną formą rozliczeń. Sprawdzamy, jak zmieniły się limity na 2025 rok, które bezpośrednio wpływają na zobowiązania na rzecz Urzędu Skarbowego lub ZUS-u. 

Składki ZUS w 2025 r.: działalność gospodarcza (duży i mały ZUS). Kwoty składek i podstawy wymiaru

W ślad za wzrostem minimalnego wynagrodzenia oraz prognozowanym przeciętnym miesięcznym wynagrodzeniem, w 2025 roku zwiększyły się także składki na ubezpieczenia społeczne. ZUS podał kwoty tych składek i podstaw ich wymiaru.

REKLAMA

Wspólne rozliczenie PIT: Jak zaoszczędzić na podatkach z małżonkiem? Sprawdź, kto może skorzystać!

Wspólne rozliczenie PIT z małżonkiem to możliwość, która znacząco może obniżyć należny podatek, zwłaszcza gdy różnice w dochodach są duże. Aby skorzystać z tego rozwiązania, musisz spełnić kilka warunków, takich jak wspólność majątkowa czy odpowiednia forma opodatkowania. Sprawdź, kto może rozliczać się wspólnie i jakie korzyści przynosi to rozwiązanie!

Mały ZUS plus 2025 – zgłoszenia tylko do końca stycznia. Kalkulator obniżonych składek przedsiębiorców na zus.pl

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, prowadzącym działalność gospodarczą na małą skalę, że do końca stycznia 2025 r. mogą zgłosić się do „małego ZUS plus”, aby opłacać w nowym roku niższe składki liczone od dochodu. Nowego zgłoszenia nie muszą czynić przedsiębiorcy, którzy korzystali z ulgi w grudniu 2024 r. i chcą ją kontynuować.

Sprzedajesz w internecie? Uważaj na próg 3 225 zł miesięcznie! Za złamanie nowych przepisów grożą surowe kary

To już koniec szarej strefy w sprzedaży przez internet, w tym na takiej popularnej platformie jak Allegro. Jeśli sprzedający przysłowiowy Kowalski uzyskuje przychody 3 225 złotych miesięcznie, musi zarejestrować działalność lub firmę i spodziewać się kontroli podatkowej. Za złamanie nowych regulacji grożą kary i grzywny.

Rząd nie dostrzega tej luki podatkowej. Dlatego teraz tracą wszyscy - państwo i konsumenci

Okazuje się, że rząd nie dostrzega systemowej luki - a mógłby zyskać ponad miliard złotych z podatków i uchronić Polaków przed szeregiem zagrożeń. W związku z tym teraz tracą wszyscy - państwo i konsumenci – alarmuje Warsaw Enterprise Institute w opublikowanym właśnie raporcie.

REKLAMA

Będzie super-urząd do kontroli przedsiębiorców. Bo rząd szuka pieniędzy. Jakie skutki dla firm?

Rząd ogłosił pomysł powstania specjalistycznego zespołu mającego na celu skuteczniejszą walkę z szarą strefą i unikaniem opodatkowania. Ma to być "Międzyresortowy Zespół do spraw przeciwdziałania szarej strefie" - już teraz zwany przez niektórych "super-urzędem" lub "super-skarbówką". Nowa inicjatywa zakłada wykorzystanie zaawansowanych technologii analitycznych, które pomogą w precyzyjnym typowaniu podatników do kontroli. Celem projektu jest uszczelnienie systemu podatkowego, poprawa ściągalności podatków, opłat, składek i innych należności publicznoprawnych oraz ograniczenie nielegalnych praktyk w obrocie gospodarczym. Dzięki temu uczciwie działający przedsiębiorcy mają zyskać równą przestrzeń konkurencyjną.

KSeF w 2025 roku: Co musisz wiedzieć, aby uniknąć problemów w 2026 roku?

Przedsiębiorcy, nadchodzi czas zmian! Obowiązkowe e-faktury w KSeF to rewolucja w polskiej księgowości, która wejdzie w życie w 2026 roku. Co zrobić, aby przygotować się na nowe zasady już w 2025 roku? Kluczowe decyzje, technologia i szkolenia – dowiedz się, jak uniknąć chaosu i zyskać przewagę dzięki wcześniejszemu wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur.

REKLAMA