Kiedy korygować informacje podsumowujące przy fakturach korygujących dostawę i nabycie wewnątrzwspólnotowe

Korekty dostaw wewnątrzwspólnotowych ujmuje się w deklaracji VAT i informacji podsumowującej w miesiącu wystawienia faktury korygującej. Jak należy postąpić w przypadku korekty (noty kredytowej) nabycia wewnątrzwspólnotowego od kontrahenta unijnego? Czy rzeczywiście są różne terminy ujęcia korekt w przypadku dostawy i nabycia wewnątrzwspólnotowego?
Korekta: Termin składania korekty informacji podsumowującej nie zależy od tego, czy dotyczy ona wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów czy wewnątrzwspólnotowej dostawy, lecz od tego, w którym miesiącu w deklaracji VAT-7 należy dokonać korekty wartości tego nabycia lub obrotu z tytułu dostawy. Korekta ta będzie wymagana zawsze w tym samym kwartale, którego dotyczy korygowana deklaracja VAT uwzględniająca unijne transakcje.
W wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów nie jest wymagane potwierdzenie odbioru faktury korygującej. Jednocześnie przepisy nie regulują odmiennie od obrotu krajowego sposobu rozliczania faktur korygujących, co w konsekwencji oznacza, że fakturę tę należy ująć w rozliczeniu podatku za miesiąc, w którym została ona wystawiona.
Na podstawie art. 100 ust. 1 ustawy o VAT informacje podsumowujące składa się za okresy kwartalne. W informacji za dany kwartał należy ująć wewnątrzwspólnotowe nabycia i dostawy towarów, w stosunku do których powstał w tym okresie obowiązek podatkowy. Łączna wartość wewnątrzwspólnotowych nabyć wykazana w informacji podsumowującej powinna zatem odpowiadać sumie kwot przyjętych za podstawę opodatkowania poszczególnych transakcji w deklaracji podatkowej. Dla wewnątrzwspólnotowych dostaw jest to łączna wartość wykazanych dostaw. Suma deklaracji częściowych (miesięcznych) jest odzwierciedleniem całego obrotu towarowego zrealizowanego w danym okresie sprawozdawczym. Oznacza to, że jeżeli na skutek zwrotu towarów lub innych okoliczności konieczne jest dokonanie korekty obrotu lub wartości nabycia wykazanych uprzednio w deklaracjach podatkowych, to powstaje również obowiązek skorygowania informacji podsumowującej za kwartał, w którym były korygowane deklaracje.
Jeżeli korekta obrotu jest dokonywana w bieżącym rozliczeniu podatku, tak jak ma to miejsce w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej, również w informacji bieżącej obrót powinien zostać odpowiednio skorygowany.
Informacja podsumowująca jest składana za okresy kwartalne, do 25. dnia miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy.
Podobnie jest przy nabyciu wewnątrzwspólnotowym, gdy kontrahent wystawi fakturę korygującą (notę kredytową) zmniejszającą lub zwiększającą wartość dostawy. Na podstawie przepisów § 16 ust. 5 i § 17 ust. 4 rozporządzenia w sprawie faktur nabywca otrzymujący fakturę korygującą jest uprawniony do podwyższenia oraz zobowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za miesiąc, w którym otrzymał fakturę, jeżeli jej ujęcie w rozliczeniu spowoduje odpowiednio zwiększenie lub obniżenie podatku naliczonego.
Przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów terminy dokonania korekty mają zastosowanie tak jak w obrocie krajowym z powodu braku odmiennych uregulowań w tym zakresie (zasady te reguluje przepis § 16 i § 17 rozporządzenia). Oznacza to, że zmniejszenia obrotu wykazanego uprzednio przy wewnątrzwspólnotowej dostawie i wartości wewnątrzwspólnotowego nabycia w deklaracji VAT i informacji podsumowującej należy dokonać w okresie, w którym dostawca wystawił lub nabywca otrzymał od kontrahenta unijnego fakturę korygującą. Zasada ta wynika z praktyki organów podatkowych. Według prezentowanego przez nie stanowiska w przypadku zmniejszenia obrotu osiągniętego z tytułu transakcji wewnątrzwspólnotowych korekty deklaracji i informacji podsumowującej należy dokonać w rozliczeniu za okres, w którym dostawca wystawił lub nabywca otrzymał fakturę korygującą.
Inaczej będzie w przypadku, gdy nabywca towarów od unijnego dostawcy określi na podstawie posiadanych dokumentów podstawę opodatkowania tego nabycia i rozliczy w deklaracji podatkowej należny od niej podatek, a następnie po jakimś czasie otrzyma dodatkowe dokumenty wpływające na zwiększenie ustalonej uprzednio podstawy opodatkowania. W myśl art. 31 ustawy podstawą opodatkowania jest kwota, jaką nabywca jest zobowiązany zapłacić. Podstawa ta obejmuje podatki, cła, opłaty i inne należności związane z nabyciem oraz wydatki dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu lub ubezpieczenia pobierane przez dostawcę od nabywcy.
Jeżeli zatem faktura potwierdzająca dokonanie takich wydatków wpłynie do polskiego nabywcy w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia już po złożeniu deklaracji podatkowej i informacji podsumowującej za kwartał, w którym powstał obowiązek podatkowy od danego nabycia towarów, to konieczna jest zmiana wykazanych w nich danych za pomocą korekty informacji podsumowującej i korekty deklaracji podatkowej za miesiąc, w którym został rozliczony podatek od tego nabycia.
Przykład
W lutym firma dokonała nabycia towarów z Niemiec. W marcu na podstawie posiadanych dokumentów wyliczyła podstawę opodatkowania tego nabycia i wykazała podatek należny w deklaracji składanej za ten miesiąc. Wykazała również wartość nabycia w informacji podsumowującej za I kwartał. W maju otrzymała fakturę potwierdzającą wartość usługi transportowej i ubezpieczenia towaru podczas transportu, którymi dostawca obciążył firmę. Musi ona zatem zwiększyć podstawę opodatkowania nabycia w deklaracji za marzec. To samo będzie dotyczyło złożonej informacji podsumowującej za I kwartał.
Ponadto należy zauważyć, że przepisy ustawy nie przewidują sankcji za złożenie błędnej informacji podsumowującej.

Mariusz Darecki

odpowiadamy na pytania:
www.infor.pl/pytaniasfk

Podstawy prawne
•  ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484
•  rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 95, poz. 798


Księgowość
Rośnie liczba niewypłacalnych firm Polsce w 2024 r. Tych co ogłosiły upadłość lub wszczęły restrukturyzację. Będzie rekord na koniec grudnia
17 paź 2024

Od początku 2024 roku do końca września niewypłacalność ogłosiło 4 465 polskich firm. Firma Coface, która co kwartał przygotowuje raport na ten temat, podkreśla, że to aż 95% wszystkich przedsiębiorstw, które podjęły działania insolwencyjne w 2023 roku. Do końca roku pozostały jeszcze 3 miesiące, a eksperci już dziś prognozują, że w grudniu liczba niewypłacalności osiągnie rekord i wyniesie 5 tysięcy. W których sektorach dynamika wzrostu była największa i jakie branże ucierpiały najbardziej?

Ryzykowne fakturowanie po wyroku TSUE. Prof. Modzelewski: Znalezienie fakturzystki może być bardzo trudne
17 paź 2024

Pomysł autorstwa Trybunału Sprawiedliwości UE, aby pracownik fizycznie wystawiający puste faktury w imieniu pracodawcy musiał zapłacić VAT z tych faktur, jest zapewne nie ostatnim kuriozum jurysdykcyjnym w jego historii – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Można oczywiście zrozumieć pogląd (który nie przyjął się w przypadku naszych sądów), że nie można obciążać na podstawie art. 108 ust. 1 ustawy o VAT formalnego wystawcę tego dokumentu, gdy pracownik wystawiający fakturę jest oczywistym oszustem, który w sposób udowodniony fałszował te dokumenty; należy więc obciążyć go z tego tytułu. 

Biegły rewident i audyt finansowy: nowy kierunek studiów pod patronatem PIBR na Wydziale Zarządzania UŁ od 2024 r.
17 paź 2024

Kierunek Biegły rewident i audyt finansowy na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego to nowa propozycja edukacyjna dla osób pragnących pracować jako biegły rewident. Kierunek ten uzyskał patronat Polskiej Izby Biegłych Rewidentów (PIBR). Biegli rewidenci są cenionymi ekspertami, którzy nie tylko nadzorują i zarządzają, ale również często doradzają w sprawach biznesowych. Zawód biegłego rewidenta to zawód zaufania publicznego, chroniony prawnie i regulowany ustawowo - stanowi on potwierdzenie wiedzy i umiejętności, często jest także wymogiem koniecznym do zatrudnienia. 

Minister Finansów: UE jest potężnie niedoinwestowana; przegrywa wyścig technologiczny z USA i krajami Azji Pd-Wsch.
17 paź 2024

Europa (Unia Europejska) jest potężnie niedoinwestowana, a inwestycje są niezbędne, aby ożywić wzrost gospodarczy – powiedział 17 października 2024 r. minister finansów Andrzej Domański na Europejskim Forum Nowych Idei w Sopocie. Jego zdaniem brak wzrostu jest największą bolączką UE, tymczasem dla wielu decydentów UE jest on tylko "produkcją uboczną".

Podatek od garażu 2024/2025: Jakie zmiany od nowego roku?
16 paź 2024

Ile wynoszą stawki podatku od nieruchomości od garaży w 2024 roku a ile wyniosą w 2025 roku. Kilka dni temu Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, która zakłada korzystne dla podatników zmiany w opodatkowaniu garaży podatkiem od nieruchomości. Co się zmieni od nowego roku?

Dopłaty do ubezpieczeń rolnych w 2025 r. W jakiej wysokości?
16 paź 2024

Wysokość dopłat z budżetu państwa do składek ubezpieczeń rolnych upraw i zwierząt w 2025 roku pozostanie na niezmienionym poziomie, czyli 65 proc. składki ubezpieczeniowej. Takie rozwiązanie zakłada projekt rozporządzenia, który został opublikowany na stronie Rządowego Centrum Legislacji.

Kiedy Twoja firma potrzebuje księgowego? To zależy od kilku spraw
16 paź 2024

Czy trzeba zatrudnić księgowego? To zależy od Twojej sytuacji. Jeśli masz proste sprawy finansowe – jedno źródło dochodu, brak skomplikowanych ulg – być może poradzisz sobie sam. Jednak gdy Twoje sprawy są nieco bardziej skomplikowane – wiele źródeł dochodu, własna firma, różne ulgi – księgowy będzie niezastąpiony. Pomoże Ci znaleźć najlepszą drogę, by uniknąć problemów z fiskusem.

Podatek od nieruchomości 2025: Zmiany już niemal pewne. Czego możemy się spodziewać?
17 paź 2024

Projekt zmian w podatku od nieruchomości, które mają wejść w życie z dniem 1 stycznia 2025 r., został 14 października 2024 r. przyjęty przez rząd i skierowany do Sejmu – w kształcie odpowiadającym tzw. wersji projektu 3.0. Z pewną rezerwą można przyjąć, że w tej właśnie formie podatnicy będą mierzyć się z tym podatkiem w nowym roku. Na jakie zmiany trzeba się przygotować?

Podatek od garaży do zmiany. Rząd przyjął projekt ustawy, który dotyczy opodatkowania podatkiem od nieruchomości
15 paź 2024

Rząd wprowadza nowe przepisy dotyczące opodatkowania podatkiem od nieruchomości garaży w budynkach mieszkalnych. W efekcie zmian wszystkie pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów w budynkach mieszkalnych (niezajęte na działalność gospodarczą) będą opodatkowane jednakową stawką podatku.

Podatki 2025. Zmiany w podatku od nieruchomości, podatku rolnym, opłacie uzdrowiskowej i opłacie skarbowej
15 paź 2024

W dniu 14 października 2024 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku rolnym, ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz ustawy o opłacie skarbowej, przedłożony przez Ministra Finansów. Jak wskazuje rząd, ta nowelizacja ma charakter techniczny. Jej celem jest m.in. wyeliminowanie wątpliwości interpretacyjnych przez doprecyzowanie przepisów ww. ustaw. Największe zmiany dotyczą podatku od nieruchomości. Nowe przepisy mają obowiązywać od początku 2025 roku.

pokaż więcej
Proszę czekać...