Jak rozliczyć pracownika oddelegowanego do pracy w Danii

W jaki sposób wyliczyć podatek dochodowy pracownika oddelegowanego na 4 miesiące do prac instalacyjnych w Danii? Prace te będą trwać nie dłużej niż 10 miesięcy. Wynagrodzenie będzie wypłacane przez pracodawcę w Polsce. Czy od wynagrodzenia zawartego w umowie o pracę powinny być potrącane składki ZUS liczone od podwyższonej podstawy?
RADA
Dochody pracownika oddelegowanego do pracy w Danii będą w tym przypadku podlegały opodatkowaniu w Polsce. Pracownikowi będzie jednak przysługiwało zwolnienie od podatku części dochodów w równowartości 30 diet przewidzianych dla Danii. Podstawa wymiaru składki ZUS będzie zmniejszona o równowartość diety z tytułu podróży służbowej do Danii za każdy dzień pobytu tam pracownika.

UZASADNIENIE
Dochody tego pracownika będą opodatkowane w Polsce. Wynika to z postanowień konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Danii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku.
Zasadą jest, że jeżeli praca jest wykonywana w drugim państwie, to otrzymywane za nią wynagrodzenie może być opodatkowane w tym drugim państwie (art. 14 ust. 1 tej konwencji). A zatem jeżeli praca wykonywana jest w Danii, to wynagrodzenie za nią będzie opodatkowane w Danii.
Dochody tego pracownika będą opodatkowane w Polsce. Wynika to z postanowień konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Danii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku.
Zasadą jest, że jeżeli praca jest wykonywana w drugim państwie, to otrzymywane za nią wynagrodzenie może być opodatkowane w tym drugim państwie (art. 14 ust. 1 tej konwencji). A zatem jeżeli praca wykonywana jest w Danii, to wynagrodzenie za nią będzie opodatkowane w Danii.
Jednak wyjątek od tej zasady przewiduje art. 14 ust. 2 konwencji. Zgodnie z nim wynagrodzenie, jakie osoba mająca miejsce zamieszkania w umawiającym się państwie (w Polsce) otrzymuje za pracę najemną wykonywaną w drugim umawiającym się państwie (w Danii), podlega opodatkowaniu tylko w tym pierwszym państwie (w Polsce), jeżeli spełnione są łącznie poniższe warunki:
•  odbiorca przebywa w drugim państwie (w Danii) przez okres lub okresy nieprzekraczające łącznie 183 dni w okresie dwunastu miesięcy, rozpoczynającym się lub kończącym w danym roku podatkowym, i
•  wynagrodzenie jest wypłacane przez pracodawcę lub w imieniu pracodawcy, który ma miejsce zamieszkania lub siedzibę w pierwszym wymienionym państwie (w Polsce), i
•  wynagrodzenie nie jest ponoszone przez zakład, który pracodawca posiada w drugim państwie (w Danii).
Zatem w sytuacji opisanej w pytaniu spełnione są wszystkie warunki opodatkowania w Polsce wynagrodzenia oddelegowanego pracownika. Będzie on bowiem w roku podatkowym przebywał w Danii przez okres krótszy niż 183 dni, wynagrodzenie będzie wypłacane przez pracodawcę w Polsce i nie będzie ponoszone przez zakład, który pracodawca z Polski posiada w Danii.

WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Prace instalacyjne trwające nie dłużej niż 10 miesięcy nie są zakładem w rozumieniu art. 5 ust. 3 tej konwencji. Plac budowy, prace budowlane lub instalacyjne stanowią bowiem, według tej konwencji, zakład tylko wtedy, gdy trwają dłużej niż dwanaście miesięcy.

Ustalając dochód pracownika do opodatkowania, trzeba pamiętać o możliwości odliczenia diet.
(+) Pracownikowi będzie przysługiwało zwolnienie części jego dochodów, w wysokości stanowiącej równowartość diety z tytułu podróży służbowych poza granicami kraju za każdy dzień, w którym była wykonywana praca. Zwolnienie dotyczy dochodów nieprzekraczających rocznie równowartości 30 diet (art. 21 ust. 1 pkt 20 updof).
Dieta dla Danii wynosi 324 DKK, na podstawie załącznika do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 19 grudnia 2002 r. A zatem równowartość kwoty 9720 DKK (30 x 324 DKK) będzie w Polsce wolna od podatku.
Jeżeli wynagrodzenie będzie wypłacane w DKK bądź euro, jego równowartość w złotych trzeba ustalić na podstawie art. 11 ust. 3 i 4 updof. Należy przyjąć zryczałtowane koszty uzyskania tych przychodów, określone w art. 22 ust. 2 lub 9 updof.
Na pracodawcy w Polsce, jako płatniku, będzie ciążył obowiązek pobrania i wpłaty zaliczek na podatek dochodowy. Dla celów ustalenia zaliczki odliczeniu od dochodu podlegają potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenie społeczne, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b) updof. Od zaliczki na podatek możliwe jest natomiast odliczenie składki na ubezpieczenie zdrowotne, o której mowa w art. 27b ust. 1 pkt 2 updof.
Powyższe odliczenia nie dotyczą składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód (przychód) wolny od podatku (dotyczy to wolnej od podatku kwoty równowartości trzydziestokrotności diety).
Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 16 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe – podstawy wymiaru składek nie stanowi część wynagrodzenia pracowników zatrudnionych za granicą u polskich pracodawców, w wysokości równowartości diety dla Danii za każdy dzień pobytu.
Tak ustalony miesięczny przychód tych osób, stanowiący podstawę wymiaru składek, nie może być niższy od kwoty prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej na dany rok kalendarzowy, określonego w ustawie budżetowej, ustawie o prowizorium budżetowym lub ich projektach.

• art. 5 ust. 3, art. 14 ust. 1 i 2 konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Danii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku – Dz.U. z 2003 r. Nr 43, poz. 368
• art. 11 ust. 3 i 4, art. 21 ust. 1 pkt 20, art. 22 ust. 2, art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), art. 27b ust. 1 pkt 2, art. 31 i 32 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538
• § 2 ust. 1 pkt 16 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe – Dz.U. Nr 161, poz. 1106; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 243, poz. 2434
• poz. 23 załącznika do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju – Dz.U. Nr 236, poz. 1991; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 186, poz. 1555

Krzysztof Lis
konsultant podatkowy


Księgowość
Rośnie liczba niewypłacalnych firm Polsce w 2024 r. Tych co ogłosiły upadłość lub wszczęły restrukturyzację. Będzie rekord na koniec grudnia
17 paź 2024

Od początku 2024 roku do końca września niewypłacalność ogłosiło 4 465 polskich firm. Firma Coface, która co kwartał przygotowuje raport na ten temat, podkreśla, że to aż 95% wszystkich przedsiębiorstw, które podjęły działania insolwencyjne w 2023 roku. Do końca roku pozostały jeszcze 3 miesiące, a eksperci już dziś prognozują, że w grudniu liczba niewypłacalności osiągnie rekord i wyniesie 5 tysięcy. W których sektorach dynamika wzrostu była największa i jakie branże ucierpiały najbardziej?

Ryzykowne fakturowanie po wyroku TSUE. Prof. Modzelewski: Znalezienie fakturzystki może być bardzo trudne
17 paź 2024

Pomysł autorstwa Trybunału Sprawiedliwości UE, aby pracownik fizycznie wystawiający puste faktury w imieniu pracodawcy musiał zapłacić VAT z tych faktur, jest zapewne nie ostatnim kuriozum jurysdykcyjnym w jego historii – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Można oczywiście zrozumieć pogląd (który nie przyjął się w przypadku naszych sądów), że nie można obciążać na podstawie art. 108 ust. 1 ustawy o VAT formalnego wystawcę tego dokumentu, gdy pracownik wystawiający fakturę jest oczywistym oszustem, który w sposób udowodniony fałszował te dokumenty; należy więc obciążyć go z tego tytułu. 

Biegły rewident i audyt finansowy: nowy kierunek studiów pod patronatem PIBR na Wydziale Zarządzania UŁ od 2024 r.
17 paź 2024

Kierunek Biegły rewident i audyt finansowy na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego to nowa propozycja edukacyjna dla osób pragnących pracować jako biegły rewident. Kierunek ten uzyskał patronat Polskiej Izby Biegłych Rewidentów (PIBR). Biegli rewidenci są cenionymi ekspertami, którzy nie tylko nadzorują i zarządzają, ale również często doradzają w sprawach biznesowych. Zawód biegłego rewidenta to zawód zaufania publicznego, chroniony prawnie i regulowany ustawowo - stanowi on potwierdzenie wiedzy i umiejętności, często jest także wymogiem koniecznym do zatrudnienia. 

Minister Finansów: UE jest potężnie niedoinwestowana; przegrywa wyścig technologiczny z USA i krajami Azji Pd-Wsch.
17 paź 2024

Europa (Unia Europejska) jest potężnie niedoinwestowana, a inwestycje są niezbędne, aby ożywić wzrost gospodarczy – powiedział 17 października 2024 r. minister finansów Andrzej Domański na Europejskim Forum Nowych Idei w Sopocie. Jego zdaniem brak wzrostu jest największą bolączką UE, tymczasem dla wielu decydentów UE jest on tylko "produkcją uboczną".

Podatek od garażu 2024/2025: Jakie zmiany od nowego roku?
16 paź 2024

Ile wynoszą stawki podatku od nieruchomości od garaży w 2024 roku a ile wyniosą w 2025 roku. Kilka dni temu Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, która zakłada korzystne dla podatników zmiany w opodatkowaniu garaży podatkiem od nieruchomości. Co się zmieni od nowego roku?

Dopłaty do ubezpieczeń rolnych w 2025 r. W jakiej wysokości?
16 paź 2024

Wysokość dopłat z budżetu państwa do składek ubezpieczeń rolnych upraw i zwierząt w 2025 roku pozostanie na niezmienionym poziomie, czyli 65 proc. składki ubezpieczeniowej. Takie rozwiązanie zakłada projekt rozporządzenia, który został opublikowany na stronie Rządowego Centrum Legislacji.

Kiedy Twoja firma potrzebuje księgowego? To zależy od kilku spraw
16 paź 2024

Czy trzeba zatrudnić księgowego? To zależy od Twojej sytuacji. Jeśli masz proste sprawy finansowe – jedno źródło dochodu, brak skomplikowanych ulg – być może poradzisz sobie sam. Jednak gdy Twoje sprawy są nieco bardziej skomplikowane – wiele źródeł dochodu, własna firma, różne ulgi – księgowy będzie niezastąpiony. Pomoże Ci znaleźć najlepszą drogę, by uniknąć problemów z fiskusem.

Podatek od nieruchomości 2025: Zmiany już niemal pewne. Czego możemy się spodziewać?
17 paź 2024

Projekt zmian w podatku od nieruchomości, które mają wejść w życie z dniem 1 stycznia 2025 r., został 14 października 2024 r. przyjęty przez rząd i skierowany do Sejmu – w kształcie odpowiadającym tzw. wersji projektu 3.0. Z pewną rezerwą można przyjąć, że w tej właśnie formie podatnicy będą mierzyć się z tym podatkiem w nowym roku. Na jakie zmiany trzeba się przygotować?

Podatek od garaży do zmiany. Rząd przyjął projekt ustawy, który dotyczy opodatkowania podatkiem od nieruchomości
15 paź 2024

Rząd wprowadza nowe przepisy dotyczące opodatkowania podatkiem od nieruchomości garaży w budynkach mieszkalnych. W efekcie zmian wszystkie pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów w budynkach mieszkalnych (niezajęte na działalność gospodarczą) będą opodatkowane jednakową stawką podatku.

Podatki 2025. Zmiany w podatku od nieruchomości, podatku rolnym, opłacie uzdrowiskowej i opłacie skarbowej
15 paź 2024

W dniu 14 października 2024 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku rolnym, ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz ustawy o opłacie skarbowej, przedłożony przez Ministra Finansów. Jak wskazuje rząd, ta nowelizacja ma charakter techniczny. Jej celem jest m.in. wyeliminowanie wątpliwości interpretacyjnych przez doprecyzowanie przepisów ww. ustaw. Największe zmiany dotyczą podatku od nieruchomości. Nowe przepisy mają obowiązywać od początku 2025 roku.

pokaż więcej
Proszę czekać...