Jesteśmy spółką z o.o. prowadzącą działalność w zakresie usług reklamowych. Polegają one głównie na udostępnianiu, przygotowywaniu, instalowaniu i serwisowaniu powierzchni reklamowych zamieszczanych na nośnikach reklamowych stanowiących naszą własność. Jak ustalić moment powstania przychodu?
Czy takie usługi powinniśmy potraktować jak najem?
RADA
Nie, w tym przypadku nie mamy do czynienia z najmem. Przychód powstanie więc z dniem wystawienia faktury, nie później jednak niż ostatniego dnia miesiąca, w którym wykonano usługę.
UZASADNIENIE
Z pytania wynika, że wspomniane usługi reklamowe są świadczone na nośnikach reklamowych stanowiących własność
spółki. Obejmują one czynności mające na celu opracowywanie i zamieszczanie reklam na tych nośnikach. Zatem nie dotyczą tylko wynajmowania powierzchni reklamowej.
Oznacza to, że w tej sytuacji przychód powstanie w dniu wystawienia faktury, ale nie później niż ostatniego dnia miesiąca, w którym usługa reklamowa została wykonana. Przypomnijmy, że
najem polega na oddaniu najemcy rzeczy do używania w zamian za płacony przez niego czynsz. Jeśli działalność
spółki polegałaby na samym udostępnianiu nośników reklamowych za umówiony czynsz, mielibyśmy do czynienia z umową najmu. Dodajmy, że za przychód z takiej umowy uważa się przychód należny określony na dzień, w którym należność wynikająca z zawartej umowy staje się wymagalna.
Przykład
Spółka zawarła umowę, w myśl której udostępniła firmie handlowej nośnik reklamowy, stanowiący jej własność. W umowie przewidziano też, że nośnik powinien być wykorzystany przez najemcę zgodnie z przeznaczeniem. Płatność czynszu ustalono na 5 dzień miesiąca za miesiąc poprzedni. W tym też terminie powstanie przychód z tytułu zawartej umowy.
• art. 12 ust. 3, 3a i 3c ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 157, poz. 1119
• art. 659 § 1 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny – Dz.U. Nr 16, poz. 93; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 133, poz. 935
Sławomir Liżewski
ekspert w zakresie podatków dochodowych