Czy do ewidencji środków trwałych można zbiorczo wprowadzić kilka laptopów

Planujemy zakup 5 laptopów po ok. 2000 zł każdy. Czy powinniśmy je ewidencjonować bezpośrednio w koszty? Czy mogę je zsumować i nanieść zbiorczo na konto "Środki trwałe"?

RADA

Oczywiście, mogą Państwo odpisać zakupione laptopy bezpośrednio w koszty zużycia materiałów. Jednak lepszym rozwiązaniem jest zaliczenie ich do środków trwałych i odpisanie jednorazowo, w całości, w koszty amortyzacji. Zakupione laptopy nie powinny tworzyć tzw. obiektu zbiorczego.

UZASADNIENIE

Klasyfikacja Środków Trwałych za podstawową jednostkę ewidencji uznaje pojedynczy element majątku trwałego, spełniający określone funkcje w procesie wytwarzania wyrobów i świadczenia usług. Wskazanymi w KŚT warunkami uznania pojedynczego elementu majątku za środek trwały jest spełnienie czterech podstawowych warunków. I tak:
• przewidywany okres ekonomicznej użyteczności powinien być dłuższy niż rok,
• środek trwały powinien być kompletny,
• zdatny do użytku,
• przeznaczony na potrzeby jednostki lub oddany do używania na podstawie najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze.

Jedynie w nielicznych przypadkach dopuszcza się w ewidencji przyjęcie za pojedynczy obiekt tzw. obiektu zbiorczego, którym może być np. zespół przewodów rurociągowych lub zespół latarni jednego typu użytkowanych na terenie zakładu, ulicy, osiedla, zespoły komputerowe itp.

WAŻNE!
Jedynie w nielicznych przypadkach dopuszcza się w ewidencji przyjęcie za pojedynczy obiekt tzw. obiektu zbiorczego. Kilka laptopów nie tworzy takiego obiektu zbiorczego.

Biorąc powyższe pod uwagę, należy stwierdzić, że zakupienie przez Państwa kilku laptopów nie powinno być traktowane jako obiekt zbiorczy. Każdy laptop spełnia definicję pojedynczego elementu majątku. Wydaje się nielogiczne, by stworzyć środek trwały o nazwie „zespół 5 laptopów”. Taki specyficzny obiekt zbiorczy:
• powodowałby przeszkody z wyznaczeniem osoby odpowiedzialnej,
• trudno byłoby ustalić jego miejsce w jednostce,
• wystąpiłyby trudności w chwili likwidacji elementu składowego (pojedynczego laptopa).

Od kierownika jednostki i od uregulowań wewnętrznych zależy, jak postępować z niskocennymi elementami majątku. Jednostki mają w takich przypadkach możliwość wyboru:
• wszystkie małowartościowe przedmioty odpisać bezpośrednio w koszty (zużycia materiałów i energii) w miesiącu oddania do używania,
• zaliczyć je do środków trwałych i dokonać jednorazowego odpisu amortyzacyjnego (w miesiącu oddania ich do używania lub w następnym),
• zaliczyć je do środków trwałych i dokonywać planowych odpisów amortyzacyjnych wynikających ze stawek określonych w ustawach o podatku dochodowym lub według zasad ustawy o rachunkowości.

Najlepszym rozwiązaniem w opisywanym przypadku jest przyjęcie do używania 5 oddzielnych obiektów inwentarzowych (pomimo ich niskiej ceny jednostkowej) i uznanie ich za odrębne środki trwałe. W przypadku dokonania jednorazowego odpisu amortyzacyjnego w bilansie figurowałyby, co prawda, w wartości zerowej, ale zapewniłoby to ich lepszą ochronę i kontrolę.

• część pierwsza objaśnień wstępnych do rozporządzenia Rady Ministrów z 30 grudnia 1999 r. w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT) – Dz.U. Nr 112, poz. 1317; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 260, poz. 2589

Paweł Muż
ekonomista, księgowy
Księgowość
Filmowi księgowi – znasz te historie? QUZI o najciekawszych produkcjach z księgowymi w roli głównej
23 lis 2024
Księgowi na ekranie to nie tylko liczby i dokumenty, ale też intrygi, emocje i zaskakujące zwroty akcji. Jak dobrze znasz filmy, w których bohaterowie związani są z tym zawodem? Rozwiąż quiz i sprawdź swoją wiedzę o najciekawszych produkcjach z księgowymi w roli głównej!
Webinar: Kasowy PIT 2025
22 lis 2024

Praktyczny webinar „Kasowy PIT 2025” poprowadzi Monika Brzostowska, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Podczas webinaru omówione zostaną zasady rozliczania kasowego PIT wchodzące od 2025 r.

Czy większość nabywców towarów i usług, na których wystawiane będą obowiązkowo faktury ustrukturyzowane, zrezygnuje z posiadania tych dokumentów?
21 lis 2024

Dla większości adresatów czynności wykonanych przez podatników VAT czynnych faktura ustrukturyzowana jako dokument będzie czymś nieznanym – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Zdaniem Profesora faktura ustrukturyzowana nie jest obiektywnie jakimkolwiek dokumentem księgowym, bo brak jest jej „doręczenia” dłużnikowi. W drodze wyjątku faktury te można uznać za „doręczone” innym podatnikom VAT czynnym, ale owo podatkowe „doręczenie” nie wywołuje ex lege skutków cywilnoprawnych. 

Nie wszyscy wnioskujący otrzymali dotację A2.1.1. Jakie dalsze kroki może podjąć przedsiębiorca, którego wniosek nie został objęty wsparciem?
21 lis 2024

W końcu po trzykrotnym przedłużaniu terminu oceny wniosków 26 września 2024 r. Ministerstwo Aktywów Państwowych opublikowało listę rankingową projektów zgłoszonych w ramach inwestycji A2.1.1 Inwestycje wspierające robotyzację i cyfryzację w przedsiębiorstwach z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności. 

Zwolnienie z podatku przychodów po umorzeniu kredytu frankowego. Ministerstwo Sprawiedliwości chce rozszerzyć zakres zwolnienia
21 lis 2024

Ministerstwo Sprawiedliwości chce rozszerzyć zakres zwolnienia z podatku przychodów, uzyskanych wskutek umorzenia kredytów hipotecznych we frankach - podał resort w uwagach do projektu rozporządzenia, wydłużającego zwolnienie do końca 2026 r.

Zmiany w prawie upadłościowym od 2025 roku: jak wpłyną na wierzycieli i dłużników?
21 lis 2024

W opublikowanym 18 października 2024 projekcie nowelizacji ustawy – Prawo restrukturyzacyjne i ustawy – Prawo upadłościowe (nr z wykazu: UC43) znajdziemy szereg znaczących zmian, które mają na celu implementację Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1023 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie ram restrukturyzacji zapobiegawczej, zwanej „dyrektywą drugiej szansy”. Nowe przepisy mają wejść w życie w 2025 roku. Wprowadzają one regulacje, które mogą znacząco wpłynąć na procesy restrukturyzacyjne oraz na sytuację przedsiębiorstw borykających się z problemami finansowymi.

Kwota wolna od podatku od darowizn w 2025 r. Jest już pewne ile będzie wynosiła dla poszczególnych grup podatkowych
23 lis 2024

Jak nie zapłacić podatku od darowizn w 2025 roku? Kiedy darowizna będzie zwolniona z podatku? Jakie grypy podatkowe zostały określone przez ustawodawcę? Jakie kwoty wolne w przyszłym roku, a także, jakie stawki podatku od darowizn?

Zmiany w podatku od nieruchomości od 2025 roku. Czy wydane wcześniej interpretacje nadal będą chronić podatników?
20 lis 2024

Projekt ustawy zmieniającej przepisy dotyczące podatku od nieruchomości został skierowany do prac w Sejmie, druk nr 741. Zmiany przepisów planowo mają wejść w życie od 1 stycznia 2025 roku.  Co te zmiany oznaczają dla podatników, którzy posiadają interpretacje indywidualne? Czy interpretacje indywidualne uzyskane na podstawie obecnie obowiązujących przepisów zachowają moc ochronną od 1 stycznia 2025 roku?

Integracja kas rejestrujących online z terminalami płatniczymi od 2025 roku. Obowiązek odroczony do 31 marca
20 lis 2024

Ministerstwo Finansów poinformowało 20 listopada 2024 r., że uchwalono przepisy odraczające do 31 marca 2025 r. obowiązku integracji kas rejestrujących z terminalami płatniczymi. Ale Minister Finansów chce w ogóle zrezygnować z wprowadzenia tego obowiązku. Podjął w tym celu prace legislacyjne. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o VAT i niektórych innych ustaw (UD125). Ta nowelizacja jest obecnie przedmiotem rządowych prac legislacyjnych.

KSeF obowiązkowy: najnowszy projekt ustawy okiem doradcy podatkowego. Plusy, minusy i niewiadome
20 lis 2024

Ministerstwo Finansów przygotowało 5 listopada 2024 r. długo wyczekiwany projekt ustawy o rozwiązaniach w obowiązkowym KSeF. Spróbujmy zatem ocenić przedstawiony projekt: co jest na plus, co jest na minus, a co nadal jest niewiadomą. 

pokaż więcej
Proszę czekać...