Jak potraktować zmianę przeznaczenia prowadzonej inwestycji

Maryla Piotrowska
rozwiń więcej
inforCMS
Spółka podjęła decyzję o wybudowaniu magazynu. Wszystkie koszty poniesione na budowę zostały ujęte na koncie „Środki trwałe w budowie”. W pewnym momencie zaniechano dalszej budowy. Koszty wynoszą 5115 zł. Nieskończony magazyn jest używany w działalności w postaci wiaty do przechowywania różnego sprzętu. Czy poniesione wydatki można przeksięgować na konto „Pozostałe koszty operacyjne”?

RADA

Autopromocja

W omawianym przypadku nie doszło do całkowitego zaniechania inwestycji. Jeśli obiekt będzie wykorzystywany w działalności dłużej niż rok, to wydatki związane z jego budową należy odnieść, po przekazaniu obiektu do używania, na odpowiednie konto środków trwałych.

UZASADNIENIE

Wszelkie wydatki poniesione na budowę środków trwałych należy ewidencjonować na koncie „Środki trwałe w budowie”. W momencie ewentualnego całkowitego zaniechania inwestycji zarówno koszty z nią związane, jak i koszty poniesione na jej likwidację należy ująć na koncie „Pozostałe koszty operacyjne”. W omawianym przypadku nie doszło do całkowitego zaniechania inwestycji. Zmiana przeznaczenia środka trwałego w budowie nie oznacza, że „nowego” obiektu nie można zaliczyć do środków trwałych.

Do aktywów trwałych należy zaliczyć środki trwałe w okresie ich budowy.

Przy ustalaniu wartości początkowej nowo powstałego obiektu należy uwzględnić tylko koszty bezpośrednio związane z jego budową, tj. wartość zużytych do wytworzenia środków trwałych rzeczowych składników majątku i wykorzystanych usług obcych, koszty wynagrodzeń za pracę wraz z pochodnymi i inne koszty dające się zaliczyć do wartości wytworzonego środka trwałego.

Wszelkie wydatki niezwiązane z budową wiaty będą stanowiły koszt zaniechanych inwestycji. Mogą to być np. wydatki na wstępne opinie i analizy prawne związane z budową magazynu, prace projektowe konkretnego obiektu itp. Koszty zaniechanych inwestycji nie są uznawane za koszty uzyskania przychodów. Po przeanalizowaniu poniesionych wydatków i ustaleniu kosztu wytworzenia wiaty spółka powinna nowo powstały środek trwały odpowiednio sklasyfikować i ustalić właściwą stawkę amortyzacyjną.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych przy systematyzacji środków trwałych odwołuje się do Klasyfikacji Środków trwałych. KŚT w grupie pierwszej i drugiej stworzono w oparciu o Polską Klasyfikację Obiektów Budowlanych (PKOB). Zgodnie z definicją w niej zawartą wiata jest szczególnym rodzajem budynku.

 

Ponieważ wiata jest połączona z gruntem w sposób trwały, należy ją zaliczyć do grupy 2 „Obiekty inżynierii lądowej i wodnej”, rodzaj 291 „Obiekty inżynierii lądowej i wodnej, gdzie indziej niesklasyfikowane”. Stawka amortyzacji dla wiaty wynosi 4,5% rocznie. Rozpoczęcie odpisów amortyzacyjnych naliczanych od wartości początkowej środków trwałych następuje nie wcześniej niż po przyjęciu środka trwałego do używania.

PRZYKŁAD

Spółka rozpoczęła budowę magazynu. W trakcie inwestycji nastąpiła zmiana przeznaczenia środka trwałego w budowie. Budowla jest wykorzystywana na potrzeby działalności spółki jako wiata do przechowywania różnego sprzętu. Dotychczasowy koszt inwestycji wyniósł 5115 zł, z czego wydatki związane bezpośrednio z budową wiaty - 3500 zł. Pozostała kwota (1615 zł) to koszty projektu budynku magazynowego oraz wymaganych zezwoleń. W maju 2008 r. budowlę oddano do użytku. Do amortyzacji przyjęto stawkę 4,5%.

Ewidencja księgowa

1. Wydatki poniesione na budowę magazynu:

Wn „Środki trwałe w budowie” 5 115,00

Ma Różne konta rozrachunkowe 5 115,00

2. Zmiana przeznaczenia środka trwałego:

a) koszty zaniechanych inwestycji związanych bezpośrednio z budową magazynu

Wn „Pozostałe koszty operacyjne” 1 615,00

Ma „Środki trwałe w budowie” 1 615,00

b) wydatki związane z budową wiaty - wprowadzenie budynku do ewidencji środków trwałych

Wn „Środki trwałe” 3 500,00

Ma „Środki trwałe w budowie” 3 500,00

3. Zaksięgowanie amortyzacji: (3500 zł × 4,5%) : 12 = 13,13 zł

Wn „Amortyzacja” 13,13

Ma „Umorzenie środków trwałych” 13,13

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• art. 16 ust. 1 pkt 41, art. 16a, 16g, 16j ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

• art. 28 ust. 1 pkt 2 i ust 8, art. 31 i 32 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 63, poz. 393

• rozporządzenie Rady Ministrów z 30 grudnia 1999 r. w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT) - Dz.U. Nr 112, poz. 1317; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 260, poz. 2589

• rozporządzenie Rady Ministrów z 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) - Dz.U. Nr 112, poz. 1316; ost.zm. Dz.U. z 2002 r. Nr 18, poz. 170

Maryla Piotrowska

główna księgowa z licencją MF

Księgowość
Rośnie liczba niewypłacalnych firm Polsce w 2024 r. Tych co ogłosiły upadłość lub wszczęły restrukturyzację. Będzie rekord na koniec grudnia
17 paź 2024

Od początku 2024 roku do końca września niewypłacalność ogłosiło 4 465 polskich firm. Firma Coface, która co kwartał przygotowuje raport na ten temat, podkreśla, że to aż 95% wszystkich przedsiębiorstw, które podjęły działania insolwencyjne w 2023 roku. Do końca roku pozostały jeszcze 3 miesiące, a eksperci już dziś prognozują, że w grudniu liczba niewypłacalności osiągnie rekord i wyniesie 5 tysięcy. W których sektorach dynamika wzrostu była największa i jakie branże ucierpiały najbardziej?

Ryzykowne fakturowanie po wyroku TSUE. Prof. Modzelewski: Znalezienie fakturzystki może być bardzo trudne
17 paź 2024

Pomysł autorstwa Trybunału Sprawiedliwości UE, aby pracownik fizycznie wystawiający puste faktury w imieniu pracodawcy musiał zapłacić VAT z tych faktur, jest zapewne nie ostatnim kuriozum jurysdykcyjnym w jego historii – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Można oczywiście zrozumieć pogląd (który nie przyjął się w przypadku naszych sądów), że nie można obciążać na podstawie art. 108 ust. 1 ustawy o VAT formalnego wystawcę tego dokumentu, gdy pracownik wystawiający fakturę jest oczywistym oszustem, który w sposób udowodniony fałszował te dokumenty; należy więc obciążyć go z tego tytułu. 

Biegły rewident i audyt finansowy: nowy kierunek studiów pod patronatem PIBR na Wydziale Zarządzania UŁ od 2024 r.
17 paź 2024

Kierunek Biegły rewident i audyt finansowy na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego to nowa propozycja edukacyjna dla osób pragnących pracować jako biegły rewident. Kierunek ten uzyskał patronat Polskiej Izby Biegłych Rewidentów (PIBR). Biegli rewidenci są cenionymi ekspertami, którzy nie tylko nadzorują i zarządzają, ale również często doradzają w sprawach biznesowych. Zawód biegłego rewidenta to zawód zaufania publicznego, chroniony prawnie i regulowany ustawowo - stanowi on potwierdzenie wiedzy i umiejętności, często jest także wymogiem koniecznym do zatrudnienia. 

Minister Finansów: UE jest potężnie niedoinwestowana; przegrywa wyścig technologiczny z USA i krajami Azji Pd-Wsch.
17 paź 2024

Europa (Unia Europejska) jest potężnie niedoinwestowana, a inwestycje są niezbędne, aby ożywić wzrost gospodarczy – powiedział 17 października 2024 r. minister finansów Andrzej Domański na Europejskim Forum Nowych Idei w Sopocie. Jego zdaniem brak wzrostu jest największą bolączką UE, tymczasem dla wielu decydentów UE jest on tylko "produkcją uboczną".

Podatek od garażu 2024/2025: Jakie zmiany od nowego roku?
16 paź 2024

Ile wynoszą stawki podatku od nieruchomości od garaży w 2024 roku a ile wyniosą w 2025 roku. Kilka dni temu Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, która zakłada korzystne dla podatników zmiany w opodatkowaniu garaży podatkiem od nieruchomości. Co się zmieni od nowego roku?

Dopłaty do ubezpieczeń rolnych w 2025 r. W jakiej wysokości?
16 paź 2024

Wysokość dopłat z budżetu państwa do składek ubezpieczeń rolnych upraw i zwierząt w 2025 roku pozostanie na niezmienionym poziomie, czyli 65 proc. składki ubezpieczeniowej. Takie rozwiązanie zakłada projekt rozporządzenia, który został opublikowany na stronie Rządowego Centrum Legislacji.

Kiedy Twoja firma potrzebuje księgowego? To zależy od kilku spraw
16 paź 2024

Czy trzeba zatrudnić księgowego? To zależy od Twojej sytuacji. Jeśli masz proste sprawy finansowe – jedno źródło dochodu, brak skomplikowanych ulg – być może poradzisz sobie sam. Jednak gdy Twoje sprawy są nieco bardziej skomplikowane – wiele źródeł dochodu, własna firma, różne ulgi – księgowy będzie niezastąpiony. Pomoże Ci znaleźć najlepszą drogę, by uniknąć problemów z fiskusem.

Podatek od nieruchomości 2025: Zmiany już niemal pewne. Czego możemy się spodziewać?
17 paź 2024

Projekt zmian w podatku od nieruchomości, które mają wejść w życie z dniem 1 stycznia 2025 r., został 14 października 2024 r. przyjęty przez rząd i skierowany do Sejmu – w kształcie odpowiadającym tzw. wersji projektu 3.0. Z pewną rezerwą można przyjąć, że w tej właśnie formie podatnicy będą mierzyć się z tym podatkiem w nowym roku. Na jakie zmiany trzeba się przygotować?

Podatek od garaży do zmiany. Rząd przyjął projekt ustawy, który dotyczy opodatkowania podatkiem od nieruchomości
15 paź 2024

Rząd wprowadza nowe przepisy dotyczące opodatkowania podatkiem od nieruchomości garaży w budynkach mieszkalnych. W efekcie zmian wszystkie pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów w budynkach mieszkalnych (niezajęte na działalność gospodarczą) będą opodatkowane jednakową stawką podatku.

Podatki 2025. Zmiany w podatku od nieruchomości, podatku rolnym, opłacie uzdrowiskowej i opłacie skarbowej
15 paź 2024

W dniu 14 października 2024 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku rolnym, ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz ustawy o opłacie skarbowej, przedłożony przez Ministra Finansów. Jak wskazuje rząd, ta nowelizacja ma charakter techniczny. Jej celem jest m.in. wyeliminowanie wątpliwości interpretacyjnych przez doprecyzowanie przepisów ww. ustaw. Największe zmiany dotyczą podatku od nieruchomości. Nowe przepisy mają obowiązywać od początku 2025 roku.

pokaż więcej
Proszę czekać...