PE przeciwny podnoszeniu opodatkowania diesla

PE głosując ws. nowelizacji dyrektywy o opodatkowaniu energii zgodził się, by - jak chce KE - uzależnić akcyzę na energię od emisji CO2 i zawartości energii w danym paliwie. Ale PE jest przeciw, by znieść ulgi podatkowe na diesla względem benzyny.


Dyrektywa o opodatkowaniu energii jest tylko konsultowana w Parlamencie Europejskim (decyzja należy do rządów i musi być podjęta jednomyślnie), ale temat wzbudził olbrzymie emocje i podziały w PE.

Autopromocja

"Europejscy konsumenci nie powinni płacić za żądania fundamentalistów w dziedzinie opodatkowania energii. Dzisiejsze głosowanie to zwycięstwo frakcji Europejskiej Partii Ludowej (największa grupa chadecka) - oświadczyła należąca do EPL sprawozdawczyni PE Astrid Luling z Luksemburga. "Podczas gdy nasi przeciwnicy polityczni przygotowywali się do głosowania za mechanizmem, który doprowadziłby do znacznego wzrostu cen oleju napędowego (diesla), porównywalnego do cen benzyny, nam udało się narzucić nasze stanowisko" - dodała.

Zieloni, krytykując wynik głosowania, oskarżyli EPL o wspieranie "brudnych paliw" i "uleganie presji lobby paliwowego i samochodowego".

Polscy posłowie z PO i PSL krytykowali propozycję wyliczania podatku od danego paliwa w oparciu o emisję CO2. Europoseł Sławomir Nitras zaproponował poprawkę, by było to rozwiązanie "opcjonalne", ale została ona odrzucona.

W głosowaniu z 19 kwietnia br. chodziło o nowelizację dyrektywy z 2003 r. o opodatkowaniu energii. KE zaproponowała ją, by dostosować unijny system opodatkowania energii do zobowiązań UE w zakresie przeciwdziałania zmianom klimatycznym. Ma temu służyć nowy sposób opodatkowania paliw (używanych do transportu i ogrzewania) w UE.

Nowa propozycja KE zakłada, że na stawkę podatku będą składać się dwa elementy: pierwsza część podatku ma być powiązana z emisjami CO2, a druga z zawartością pierwotnej energii w danym produkcie. Innymi słowy, opodatkowanie każdego produktu będzie zależało także od ilości energii, którą pozwala on uzyskać (wartości energetycznej).

Propozycja KE zakłada też, że państwa członkowskie będą mogły dowolnie ustalić własne stawki podatku, wykraczające poza minimalne stawki nałożone przez UE, ale z zachowaniem zasady proporcjonalności między poszczególnymi minimalnymi progami ustalonymi na szczeblu UE.

Zdaniem Luling zasada proporcjonalności, za którą opowiadali się Zieloni i socjaldemokracja, a którą odrzucili chadecy, skutkowałaby tym, że ceny diesla byłyby wyższe o 9 proc. niż benzyny we wszystkich krajach UE.

Wszystkie zmiany prawa w jednym miejscu: www.zmianyprawa.infor.pl >>

 

"Konsekwencje dla sektora transportu zależnego od oleju napędowego, a także dla europejskiego przemysłu samochodowego, który jest światowym liderem w tej technologii, mogłyby być katastrofalne" - przekonywała eurodeputowana.

KE w nowelizacji zaproponowała nowe minimalne stawki podatku, a kraje UE same miałyby zdecydować, czy wolą np. zmniejszyć opodatkowanie benzyny, czy też zwiększyć opodatkowanie diesla. Minimum dla benzyny nie zmieniłoby się (359 euro za 1000 litrów), a dla diesla stopniowo by rosło (z obecnych 330 euro/1000 litrów do 412 euro w 2018 r.). Stawka akcyzowa dla LPG miałaby wzrastać stopniowo z obecnych 125 euro/1000 kg do 500 euro/1000 kg w 2018 roku.

Przeciwnicy nowelizacji obawiają się, że podatek na diesla może wzrosnąć, bo ma on więcej gigadżuli w litrze niż benzyna, jak również emituje więcej CO2.

Komisja Europejska wyraziła zadowolenie w czwartek, że PE popiera jej podejście, aby podatek uzależnić również od emisji CO2, co jest zgodne z celem Unii, by zwiększać użycie energii mniej zanieczyszczającej środowisko. Komisarz ds. polityki podatkowej Algirdas Szemeta nazwał jednak "rozczarowującym" brak zgody europarlamentu na wyrównanie opodatkowania diesla i benzyny.

KE zapewnia, że zmiany, które proponuje, nie oznaczają wzrostu podatków, lecz zmianę ich struktury - tak, by zwiększać wykorzystanie biopaliw (tu podatek spadnie) i innych odnawialnych źródeł, a zmniejszać zużycie paliw kopalnych, co pozwoli realizować unijne cele zwiększenia efektywności energetycznej i zmniejszania emisji CO2. Obecny system podatkowy, zdaniem KE, faworyzuje emitujący najwięcej CO2 węgiel.

W Radzie UE dyskusja ws. zmian dyrektywy też wywołuje bardzo duże podziały. Źródła dyplomatyczne mówiły, że najbardziej kontrowersyjny jest element dotyczący CO2. Na razie propozycja jest omawiana na szczeblu technicznym ekspertów państw UE, a na polityczny szczebel ministrów najwcześniej ma trafić w czerwcu.

Księgowość
Rośnie liczba niewypłacalnych firm Polsce w 2024 r. Tych co ogłosiły upadłość lub wszczęły restrukturyzację. Będzie rekord na koniec grudnia
17 paź 2024

Od początku 2024 roku do końca września niewypłacalność ogłosiło 4 465 polskich firm. Firma Coface, która co kwartał przygotowuje raport na ten temat, podkreśla, że to aż 95% wszystkich przedsiębiorstw, które podjęły działania insolwencyjne w 2023 roku. Do końca roku pozostały jeszcze 3 miesiące, a eksperci już dziś prognozują, że w grudniu liczba niewypłacalności osiągnie rekord i wyniesie 5 tysięcy. W których sektorach dynamika wzrostu była największa i jakie branże ucierpiały najbardziej?

Ryzykowne fakturowanie po wyroku TSUE. Prof. Modzelewski: Znalezienie fakturzystki może być bardzo trudne
17 paź 2024

Pomysł autorstwa Trybunału Sprawiedliwości UE, aby pracownik fizycznie wystawiający puste faktury w imieniu pracodawcy musiał zapłacić VAT z tych faktur, jest zapewne nie ostatnim kuriozum jurysdykcyjnym w jego historii – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Można oczywiście zrozumieć pogląd (który nie przyjął się w przypadku naszych sądów), że nie można obciążać na podstawie art. 108 ust. 1 ustawy o VAT formalnego wystawcę tego dokumentu, gdy pracownik wystawiający fakturę jest oczywistym oszustem, który w sposób udowodniony fałszował te dokumenty; należy więc obciążyć go z tego tytułu. 

Biegły rewident i audyt finansowy: nowy kierunek studiów pod patronatem PIBR na Wydziale Zarządzania UŁ od 2024 r.
17 paź 2024

Kierunek Biegły rewident i audyt finansowy na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego to nowa propozycja edukacyjna dla osób pragnących pracować jako biegły rewident. Kierunek ten uzyskał patronat Polskiej Izby Biegłych Rewidentów (PIBR). Biegli rewidenci są cenionymi ekspertami, którzy nie tylko nadzorują i zarządzają, ale również często doradzają w sprawach biznesowych. Zawód biegłego rewidenta to zawód zaufania publicznego, chroniony prawnie i regulowany ustawowo - stanowi on potwierdzenie wiedzy i umiejętności, często jest także wymogiem koniecznym do zatrudnienia. 

Minister Finansów: UE jest potężnie niedoinwestowana; przegrywa wyścig technologiczny z USA i krajami Azji Pd-Wsch.
17 paź 2024

Europa (Unia Europejska) jest potężnie niedoinwestowana, a inwestycje są niezbędne, aby ożywić wzrost gospodarczy – powiedział 17 października 2024 r. minister finansów Andrzej Domański na Europejskim Forum Nowych Idei w Sopocie. Jego zdaniem brak wzrostu jest największą bolączką UE, tymczasem dla wielu decydentów UE jest on tylko "produkcją uboczną".

Podatek od garażu 2024/2025: Jakie zmiany od nowego roku?
16 paź 2024

Ile wynoszą stawki podatku od nieruchomości od garaży w 2024 roku a ile wyniosą w 2025 roku. Kilka dni temu Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, która zakłada korzystne dla podatników zmiany w opodatkowaniu garaży podatkiem od nieruchomości. Co się zmieni od nowego roku?

Dopłaty do ubezpieczeń rolnych w 2025 r. W jakiej wysokości?
16 paź 2024

Wysokość dopłat z budżetu państwa do składek ubezpieczeń rolnych upraw i zwierząt w 2025 roku pozostanie na niezmienionym poziomie, czyli 65 proc. składki ubezpieczeniowej. Takie rozwiązanie zakłada projekt rozporządzenia, który został opublikowany na stronie Rządowego Centrum Legislacji.

Kiedy Twoja firma potrzebuje księgowego? To zależy od kilku spraw
16 paź 2024

Czy trzeba zatrudnić księgowego? To zależy od Twojej sytuacji. Jeśli masz proste sprawy finansowe – jedno źródło dochodu, brak skomplikowanych ulg – być może poradzisz sobie sam. Jednak gdy Twoje sprawy są nieco bardziej skomplikowane – wiele źródeł dochodu, własna firma, różne ulgi – księgowy będzie niezastąpiony. Pomoże Ci znaleźć najlepszą drogę, by uniknąć problemów z fiskusem.

Podatek od nieruchomości 2025: Zmiany już niemal pewne. Czego możemy się spodziewać?
17 paź 2024

Projekt zmian w podatku od nieruchomości, które mają wejść w życie z dniem 1 stycznia 2025 r., został 14 października 2024 r. przyjęty przez rząd i skierowany do Sejmu – w kształcie odpowiadającym tzw. wersji projektu 3.0. Z pewną rezerwą można przyjąć, że w tej właśnie formie podatnicy będą mierzyć się z tym podatkiem w nowym roku. Na jakie zmiany trzeba się przygotować?

Podatek od garaży do zmiany. Rząd przyjął projekt ustawy, który dotyczy opodatkowania podatkiem od nieruchomości
15 paź 2024

Rząd wprowadza nowe przepisy dotyczące opodatkowania podatkiem od nieruchomości garaży w budynkach mieszkalnych. W efekcie zmian wszystkie pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów w budynkach mieszkalnych (niezajęte na działalność gospodarczą) będą opodatkowane jednakową stawką podatku.

Podatki 2025. Zmiany w podatku od nieruchomości, podatku rolnym, opłacie uzdrowiskowej i opłacie skarbowej
15 paź 2024

W dniu 14 października 2024 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku rolnym, ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz ustawy o opłacie skarbowej, przedłożony przez Ministra Finansów. Jak wskazuje rząd, ta nowelizacja ma charakter techniczny. Jej celem jest m.in. wyeliminowanie wątpliwości interpretacyjnych przez doprecyzowanie przepisów ww. ustaw. Największe zmiany dotyczą podatku od nieruchomości. Nowe przepisy mają obowiązywać od początku 2025 roku.

pokaż więcej
Proszę czekać...