Nowe zasady ubiegania się o dotacje FENG. Są cztery kluczowe zmiany

Nowe zasady ubiegania się o dotacje FENG. Są cztery kluczowe zmiany / shutterstock

W tym roku zasady ubiegania się o dotacje FENG uległy zmianie. Analizujemy jakie korzyści i ryzyka wiążą się ze zmianami wprowadzonymi w najnowszej edycji konkursu. Przypominamy także, iż aplikować w konkursie można do 24 października br. Jest zatem czas, aby odpowiednio przygotować wniosek i zwiększyć swoje szanse na uzyskanie dofinansowania.

Dotychczasowe dwie edycje konkursu Ścieżka SMART w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG) pozwoliły organizatorom na wyciągnięcie wniosków i wprowadzenie szeregu zmian. Czy ubieganie się o dotacje FENG będzie teraz łatwiejsze, czy może przedsiębiorcy postawieni zostaną przed kolejnymi wyzwaniami?

Autopromocja

Poniżej przybliżamy cztery zmiany zasad konkursu Ścieżka SMART, które są kluczowe dla firm z sektora med-tech ubiegających się o dotacje FENG. Opis zmian wprowadzonych w dokumentacji konkursowej uzupełniliśmy o komentarz ekspercki Frontline Biosciences, wskazując potencjalne szanse i ryzyka, które mogą im towarzyszyć.

Dotacje FENG. Zmiana nr 1: Dwuetapowa ocena

Proces oceny wniosku o dofinansowanie został podzielony na dwa etapy. W pierwszym ocenie podlegają kryteria wskazujące, czy projekt wpisuje się w założenia konkursu Ścieżka SMART, tj.:

  • Kwalifikowalność wnioskodawcy;
  • Charakter badawczo-rozwojowy modułu (dla modułu B+R) lub wyniki prac B+R jako przedmiot wdrożenia (dla modułu Wdrożenie innowacji);
  • Innowacyjność.

Ocena w pierwszym etapie dokonywana jest wyłącznie na podstawie treści wniosku o dofinansowanie, bez możliwości dokonania korekt lub uzupełnień. Jest to duża zmiana w porównaniu z dotychczasową praktyką PARP i NCBR, natomiast rozwiązanie to z powodzeniem funkcjonuje na poziomie konkursów europejskich, takich jak EIC Pathfinder czy EIC Accelerator – mówi Paweł Sieczkowski, Prezes Zarządu Frontline Biosciences S.A.

Jeżeli projekt w pierwszym kroku otrzyma ocenę pozytywną, zostaje skierowany do drugiego etapu, gdzie dokonywana jest ocena wszystkich pozostałych kryteriów. Obejmuje ona zarówno możliwość wprowadzenia zmian i wyjaśnień do wniosku, jak i spotkanie z ekspertami podczas panelu on-line. Dopiero pozytywne rozstrzygnięcie w etapie drugim wiąże się z wpisaniem na listę projektów rekomendowanych do dofinansowania.

Szanse wynikające z tej zmiany: przede wszystkim skrócenie procesu oceny wniosków o dofinansowanie. Obecnie trwa on ok. 10 miesięcy, co w kontekście oczekiwanej innowacyjności ocenianych rozwiązań, jest okresem trudnym do zaakceptowania. Warta podkreślenia jest także zmiana dotycząca panelu ekspertów: przewidywany czas omówienia każdego modułu został wydłużony z 20 do 30 minut. Pozwoli to na przeprowadzenie bardziej wnikliwej dyskusji nad projektem.

Potencjalne ryzyka: pochopne odrzucenie wysoce innowacyjnego projektu w pierwszym etapie oceny. Zgodnie z regulaminem konkursu, ocena dokonywana będzie przez zaledwie dwóch ekspertów, przy czy w przypadku braku konsensusu decyzję podejmował będzie jednoosobowo tzw. ekspert wiodący. Analizowane będą zagadnienia świadczące o istocie projektu, w tym problem i metoda badawcza, badawczo-rozwojowy charakter zaplanowanych prac czy wskaźniki innowacyjności. Są to aspekty najtrudniejsze do prawidłowego oddania w treści wniosku o dofinansowanie. Brak możliwości korekty i złożenia wyjaśnień może doprowadzać do sytuacji, w której nieuzasadnione wątpliwości ekspertów doprowadzą do odrzucenia wartościowego projektu. Przedsiębiorcom na tym etapie nie pozostawiono miejsca na pomyłkę, a restrykcje dotyczące długości opisów podnoszą poprzeczkę jeszcze wyżej. Mając na uwadze powyższe, należy przygotować opisy będące perfekcyjnym balansem pomiędzy zniuansowaniem aspektów innowacyjności i badawczości, a przystępnością treści, aby była zrozumiała dla oceniających.

Zmiana nr 2: Minimalna i maksymalna wartość projektu

Wprowadzono zasady dotyczące wartości projektów:

  • Minimalna wartość kosztów kwalifikowanych w module obligatoryjnym (moduł B+R lub moduł Wdrożenie innowacji) musi wynosić 3 mln zł. Zasada dotyczy wszystkich przedsiębiorców, tj. MŚP, small mid-cap, mid-cap i dużych.
  • Maksymalna wartość dofinansowania na projekt nie może przekroczyć 50 mln zł. Zasada dotyczy wyłącznie przedsiębiorców z sektora MŚP.
  • Maksymalna wartość dofinansowania na projekt nie może przekroczyć 70 mln zł. Zasada dotyczy wyłącznie przedsiębiorców z sektora small mid-cap, mid-cap i dużych

Szanse: przekierowanie mniejszych projektów do konkursów regionalnych. Jest to kolejne działanie ukierunkowane na skrócenie procesu oceny wniosków o dofinansowanie w Ścieżce SMART.

Potencjalne ryzyka: chęć sztucznego zwiększania budżetu projektu, by spełnić warunek finansowy i wystartować w konkursie. W takiej sytuacji, z dużym prawdopodobieństwem eksperci odnotują zawyżone koszty kwalifikowane i poproszą o stosowną korektę, skutkującą odrzuceniem projektu na drugim etapie oceny. Konieczne jest zatem przeprowadzenie rzetelnej analizy planowanego budżetu, zestawienia go z katalogiem kosztów kwalifikowanych konkursu Ścieżka SMART i dobór adekwatnego źródła finansowania, nie pomijając potencjału konkursów regionalnych.

Zmiana nr 3: Procedura wyboru podwykonawców do projektu

Dotychczasowe zasady konkursu Ścieżka SMART w kontekście podwykonawców były trudne do wdrożenia w praktyce gospodarczej. Wymagano, by wszyscy podwykonawcy zostali wyłonieni za pośrednictwem bazy konkurencyjności jeszcze przed złożeniem wniosku o dofinansowanie.

W efekcie, firmy z sektora med-tech były zmuszone wyłaniać i podpisywać umowy z CRO na obsługę badań klinicznych, nawet gdy technologia znajdowała się dopiero na etapie laboratoryjnym. Na szczęście, po licznych uwagach ze strony przedsiębiorców i firm doradczych, wymóg ten został w całości zniesiony. Obecnie dopuszczono, by procedura wyboru podwykonawców poprzez bazę konkurencyjności była prowadzona na bieżąco, w toku realizacji projektu – mówi Paweł Sieczkowski, Prezes Zarządu Frontline Biosciences S.A.

Szanse: większa skłonność podwykonawców do angażowania się w dofinansowane projekty. W poprzedniej formule podwykonawcy zawierali umowy warunkowe, które mogły wejść w życie nawet po upływie kilku lat, co w oczywisty sposób było ryzykowne i zniechęcało do udziału w projektach. Wprowadzona zmiana spowoduje, że podwykonawcy będą wyłaniani bezpośrednio przed rozpoczęciem świadczenia usług w projekcie.  

Potencjalne ryzyka: opieszałość przedsiębiorców w procesie wyboru podwykonawców, skutkująca opóźnieniami w realizacji projektu. Proces wyboru podwykonawcy może być czasochłonny, szczególnie gdy poszukiwana jest firma dysponująca wysoce specjalistyczną wiedzą i aparaturą. Należy zatem zaplanować i przeprowadzić ten proces z odpowiednim wyprzedzeniem. Ma to zastosowania przede wszystkim do pierwszych zadań zaplanowanych w projekcie, gdy wybór podwykonawcy i podpisanie z nim umowy powinno nastąpić jeszcze przed rozpoczęciem projektu. Analogicznie sytuacja wygląda w przypadku umów B2B ze specjalistami zaangażowanymi do prac B+R – warto rozważyć wyłonienie tej grupy przed startem projektu. Warto także podkreślić zapis z kryteriów wyboru wniosków o dofinansowanie: „wnioskodawca we wniosku wykazał możliwość pozyskania podwykonawcy o wymaganym potencjale zgodnie z zaplanowanym harmonogramem rzeczowo finansowym modułu”. Oznacza to, że należy nie tylko opisać potencjał planowanego do zaangażowania podwykonawcy, ale także uprawdopodobnić, że przedsiębiorstwo jest w stanie takiego podwykonawcę pozyskać.

Zmiana nr 4: Zasady wdrożenia wyników prac B+R na rynek

Zasady zostały ujednolicone dla wszystkich przedsiębiorców i obecnie sprowadzają się do stwierdzenia: opracowana innowacja w terminie 5 lat od zakończenia prac B+R ma znaleźć się na rynku. Nadal dopuszczane jest wdrożenie w trzech formach:

  • Wprowadzenie wyników prac B+R do własnej działalności, np. rozpoczęcie produkcji i sprzedaży;
  • Udzielenie licencji na korzystanie z praw do wyników prac B+R;
  • Sprzedaż praw do wyników prac B+R.

Niezależnie od tego, którą formę wdrożenia wybierze przedsiębiorca, obowiązuje 5-letni okres na wprowadzenie innowacji na rynek. Oznacza to, że jeżeli beneficjent wybierze udzielenie licencji lub sprzedaż IP, licencjobiorca / nabywca musi zobowiązać się do wprowadzenia innowacji na rynek we wskazanym terminie. Moment podpisania umowy licencji lub umowy sprzedaży nie jest istotny – bieg 5-letniego okresu liczony jest od daty zamknięcia prac B+R (zakończenie modułu B+R).  

Szanse: wydłużenie czasu na przeprowadzenie wdrożenia wyników prac B+R dla firm z sektora MŚP. Dotychczas wdrożenie musiało nastąpić w okresie 3 lat od zakończenia projektu. Zaproponowane wydłużenie tego okresu jest szczególnie korzystne dla przedsiębiorstw w sektora med-tech, ze względu na obowiązki związane z certyfikacją i rejestracją produktów, dopełniane po zakończeniu faz badawczo-rozwojowych.

Potencjalne ryzyka: niska świadomość zasad dotyczących wdrożenia. Ze względu na odległy termin, zagadnienie wdrożenia wyników prac B+R na rynek jest często traktowane pobieżnie. Rolą rzetelnej firmy doradczej jest poinformowanie przedsiębiorcy o wszystkich istotnych obowiązkach związanych zarówno z realizacją projektu, jak i będących jego konsekwencją. Warto o tym pamiętać wybierając partnera do współpracy przy przygotowaniu wniosku o dofinansowanie.

Podsumowanie

Opisane powyżej zmiany nie są jedynymi, które zostały wprowadzone w ramach obecnego naboru Ścieżki SMART. Można wymienić ich wiele, w tym obniżenie wymagań związanych ze spełnieniem zasady 6R (refuse / reduce / reuse / recover / recycle / rethink) czy wprowadzenie konieczności odniesienia się do Karty Praw Podstawowych oraz Konwencji o Prawach Osób Niepełnosprawnych. Większość z zaproponowanych zmian jest próbą wyjścia naprzeciw oczekiwaniom przedsiębiorców – podsumowuje Sieczkowski. Czy jest to próba udana będziemy mogli ocenić po rozstrzygnięciu wyników naboru. Aplikować w konkursie ścieżka SMART można do 24 października 2024 roku.

oprac. Adam Kuchta
rozwiń więcej
Księgowość
MF: od 1 października przez infolinię KAS podatnik dostanie indywidualną informację o swoich sprawach
16 wrz 2024

Ministerstwo Finansów poinformowało, że od 1 października 2024 r. pracownicy urzędów skarbowych i Krajowej Informacji Skarbowej (KIS) będą udzielać odpowiedzi na pytania podatników na jednej ogólnopolskiej infolinii KAS pod numerami: (+48) 22 330 03 30 – dla połączeń z telefonów komórkowych i 801 055 055 – dla połączeń z telefonów stacjonarnych. Tak jak do te pory podatnicy uzyskają pod tymi numerami ogólną informację podatkową i celną. Istotną nowością będzie możliwość uzyskania na tej infolinii informacji dotyczących indywidualnych spraw podatnika objętych tajemnicą skarbową po potwierdzeniu tożsamości kodem telePIN.

Doradca podatkowy w todze i z większymi kompetencjami. Od 2025 roku? Założenia nowelizacji
16 wrz 2024

Minister Finansów chce zmienić szereg przepisów ustawy o doradztwie podatkowym. W dniu 16 września 2024 r. opublikowano założenia projektu nowelizacji, zgodnie z którymi m.in. doradcy podatkowi w sądzie mieliby nosić togi, tak jak inne zawody prawnicze (adwokaci, radcowie prawni, prokuratorzy). Rozszerzony ma zostać zakres spraw, w których doradcy podatkowi będą mogli wydawać opinie. Ponadto zmiany zajdą w zasadach egzaminu na doradcę podatkowego i w kompetencjach organów KIDP.

Grecja sięga do kieszeni turystów! 20 euro podatku zapłaci każdy pasażer wysiadający na Mykonos i Santorini
16 wrz 2024

Grecja wprowadza podatek dla turystów. Każdy pasażer wycieczkowca wysiadający na greckiej wyspie Mykonos i Santorini będzie musiał zapłacić podatek w wysokości 20 euro w szczytowym sezonie turystycznym. Tak ogłosiła minister turystyki Grecji Olga Kefalogianni. W innych portach opłata wyniesie 5 euro.

Minimalne wynagrodzenie zaczyna przewyższać możliwości firm. „4666 zł to obiektywnie wysoka płaca minimalna”
16 wrz 2024

Wysoki i niekonsultowany z przedsiębiorcami – taki jest wzrost płacy minimalnej według członków Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie. – Po kaskadowych wzrostach płacy minimalnej liczyliśmy na zmianę standardów dyskusji o tym, jaka powinna ona być, kiedy rosnąć i jakie wartości są możliwe do agregacji przez przedsiębiorców. Obecnie wzrost znów będzie powodować, że sektory działające na niższych marżach jak np. usługi, handel czy turystyka będą zmuszone do podnoszenia cen lub optymalizacji w miejscach pracy. To zła wiadomość także dla samorządów, bo rozwarstwienie w siatce płac będzie nadal rosnąć – mówi Hanna Mojsiuk, prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie. 

Od kogo nie można wymagać znajomości prawa podatkowego? Podatnik aktywny i podatnik pasywny
16 wrz 2024

Nie można wymagać znajomości prawa od podmiotów, które obiektywnie nie wiedzą i mogą wiedzieć, że uczestniczą w zdarzeniach (stanach) podlegających opodatkowaniu. Zasada nemo censetur ignorare legem (paremia wyrażająca domniemanie, że obywatel zna przepisy prawa własnego kraju) ma w przypadku współczesnego prawa podatkowego, skażonego lobbingiem legislacyjnym i niekompetencją, ograniczone zastosowanie – pisze profesor Witold Modzelewski.      

Kasowy PIT coraz bliżej. Kto będzie mógł tak rozliczać podatek dochodowy? Od kiedy? Co z kosztami?
16 wrz 2024

W środę 11 września 2024 r. na posiedzeniu Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej odbyło się pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw, która to ustawa ma wprowadzić tzw. kasowy PIT. Jest to metoda rozliczenia podatku dochodowego, która jest obecnie znana w odniesieniu na przykład do odsetek. Co bardzo istotne, będzie ona całkowicie dobrowolna, a nie obligatoryjna. Wśród posłów rozgorzała dyskusja nad rozwiązaniami dotyczącymi tej metody rozliczenia podatku dochodowego. Ministerstwo Finansów wskazuje, że z kasowego PIT będzie mogło skorzystać ponad 2 miliony podatników. 

Małe polskie firmy będą mogły korzystać ze zwolnienia z VAT w innych państwach członkowskich UE
12 wrz 2024

Jest projekt ustawy upraszczający i modyfikujący obowiązki w podatku VAT, który zakłada między innymi, że małe polskie firmy będą mogły korzystać ze zwolnienia z VAT w innych państwach członkowskich UE. Nowe regulacje mają wejść w życie 1 stycznia 2025 r.

Najniższa krajowa 2025 (płaca minimalna): 4666 zł brutto - ok. 3510 netto. 30,50 zł minimalnej stawki godzinowej. Rozporządzenie już w Dzienniku Ustaw
15 wrz 2024

Rząd dorzucił 40 zł do wcześniej proponowanej kwoty minimalnego wynagrodzenia w przyszłym roku. Płaca minimalna (tzw. najniższa krajowa) w 2025 r. wzrośnie do 4666 zł brutto. Wcześniej rząd na posiedzeniu Rady Dialogu Społecznego proponował 4626 zł brutto. Natomiast minimalna stawka godzinowa wyniesie w 2025 roku do 30,50 zł. Takie kwoty znalazły się w rozporządzeniu Rady Ministrów z 12 września 2024 r. - opublikowanym w Dzienniku Ustaw z 13 września 2024 r., poz. 1362.

Budujesz podjazd dla osoby niepełnosprawnej? Sprawdź możliwość odliczenia
14 wrz 2024

Budowa pochylni (rampy) dla osoby niepełnosprawnej a kwestia podatków. Czy możliwe jest odliczenie w ramach ulgi rehabilitacyjnej kosztów poniesionych na budowę pochylni (rampy) dla osoby z orzeczeniem o niepełnosprawności? Co mówią przepisy ustawy o PIT?

Problem z fikcyjnymi fakturami wciąż jest poważny. Wartość lewych faktur w pierwszym półroczu br. wyniosła 4,25 mld zł i była o 23,5% większa niż rok wcześniej
11 wrz 2024

Fikcyjne faktury są nadal poważnym problemem dla obrotu gospodarczego. Mimo że skarbówka coraz sprawniej walczy z lewymi fakturami i tylko w I półroczu tego roku wykryła ich ponad 140 tys. Okazuje się, że wartość lewych faktur w pierwszym półroczu br. wyniosła 4,25 mld zł i była o 23,5% większa niż rok wcześniej.

pokaż więcej
Proszę czekać...