REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Doradca podatkowy w todze i z większymi kompetencjami. Od 2025 roku? Założenia nowelizacji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Doradca podatkowy w todze i z większymi kompetencjami. Od 2025 roku? Założenia nowelizacji
Doradca podatkowy w todze i z większymi kompetencjami. Od 2025 roku? Założenia nowelizacji

REKLAMA

REKLAMA

Minister Finansów chce zmienić szereg przepisów ustawy o doradztwie podatkowym. W dniu 16 września 2024 r. opublikowano założenia projektu nowelizacji, zgodnie z którymi m.in. doradcy podatkowi w sądzie mieliby nosić togi, tak jak inne zawody prawnicze (adwokaci, radcowie prawni, prokuratorzy). Rozszerzony ma zostać zakres spraw, w których doradcy podatkowi będą mogli wydawać opinie. Ponadto zmiany zajdą w zasadach egzaminu na doradcę podatkowego i w kompetencjach organów KIDP.

rozwiń >

Jakie zmiany szykuje Minister Finansów dla doradców podatkowych?

W wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia projektu ustawy o zmianie ustawy o doradztwie podatkowym. Projekt ten przygotowuje Ministerstwo Finansów i ma zostać przyjęty w IV kwartale 2024 r. Odpowiedzialny za jego przygotowanie jest wiceminister Jarosław Neneman. Założenia te przewidują następujące zmiany.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Zasady wykonywania zawodu doradcy podatkowego

Rozszerzony ma zostać zakres spraw, w których doradcy podatkowi będą mogli wydawać opinie i wyjaśnienia o opłaty, do których stosuje się przepisy Ordynacji podatkowej.  
Nowe przepisy mają także pozwolić doradcy podatkowemu wspierać podmioty w wykonywaniu dodatkowo ich obowiązków informacyjnych, sprawozdawczych i raportowych i reprezentować ich w postępowaniach przed organami administracji publicznej i sądami.

Czynności doradztwa podatkowego będą mogły być wykonywane na podstawie umowy cywilnoprawnej.

Wprowadzony będzie obowiązek używania przez doradców podatkowych uczestniczących w rozprawach sądowych strojów urzędowych (togi).

Pojawią się przepisy dot. 
- wykorzystania narzędzi informatycznych w komunikacji pomiędzy doradcami podatkowymi a organami samorządu zawodowego.
- usprawnienia czynności organów samorządu zawodowego dotyczących członkostwa w samorządzie, w tym aktualizacji danych osób wpisanych na listę doradców podatkowych poprzez włączenie bezpośrednio do katalogu przesłanek skreślenia z listy doradców podatkowych uporczywego nieopłacania składek członkowskich.

Zmiany kompetencji organów KIDP

Krajowa Rada Doradców Podatkowych zostanie wyposażona w kompetencję publikowania prowadzonej przez ten organ listy doradców podatkowych, w miejsce dotychczasowej kompetencji do publikacji danych dotyczących osób wpisanych na listę doradców podatkowych przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych.

Nastąpić ma też usprawnienie prowadzenia postępowań dyscyplinarnych poprzez m.in. wprowadzenie:
- zryczałtowanych kosztów postępowania dyscyplinarnego, do określania wysokości których organem właściwym będzie Krajowy Zjazd Doradców Podatkowych,
- do katalogu kar dyscyplinarnych kary pieniężnej,
- modyfikacji dotyczącej przedawnienia wszczęcia postępowania dyscyplinarnego,
- uregulowania kwestii przedawnienia karalności,
- możliwości wymierzania kary łącznej i wyroku łącznego;

Egzamin na doradcę podatkowego i do PKE

Omawiany projekt zawierać też będzie przepisy dot. egzaminu na doradcę podatkowego i Państwowej Komisji Egzaminacyjnej do Spraw Doradztwa Podatkowego (PKE), w tym przede wszystkim:
- uzupełnienie katalogu dziedzin objętych egzaminem na doradcę podatkowego w związku ze zmianami dotyczącymi zakresu spraw realizowanych przez doradców podatkowych,
- zastąpienie publikacji wykazu pytań i zadań egzaminacyjnych publikacją wykazu tytułów aktów prawnych, które stanowić będą podstawę do opracowania pytań i zadań egzaminacyjnych, z równoczesnym umożliwieniem korzystania przez kandydatów podczas egzaminów z tekstów aktów prawnych,
- powiązanie wysokości opłat za egzamin z wysokością minimalnego wynagrodzenia za pracę (na wzór zasad funkcjonujących w zawodach prawniczych) oraz zmiana zasad dokonywania zwrotu tych opłat,
- wprowadzenie możliwości korzystania przez PKE z systemu teleinformatycznego przy wykonywaniu przez nią zadań,
- zwiększenie składu PKE o 10 członków, podyktowane koniecznością zapewnienia większej dostępności PKE wobec rosnącej liczby kandydatów przystępujących do egzaminu i liczby przeprowadzanych egzaminów, oraz podwyższenie wymogów dla kandydatów na członków PKE dla poszczególnych grup zawodowych,
- modyfikacja zasad powoływania do składu PKE w tym ograniczenie okresu członkostwa w tym gremium do dwóch kolejnych kadencji,
- uzupełnienie katalogu zadań przewodniczącego PKE,
- dookreślenie procedury zawierania przez PKE z uczelniami umów określających kierunek studiów, którego ukończenie uprawniać ma ich absolwentów do uzyskania zwolnienia z części pisemnej egzaminu na doradcę podatkowego.

REKLAMA

Przepisy przejściowe

Projekt ustawy – w ramach przepisów przejściowych – zapewnić ma m.in. odłożenie w czasie stosowanie nowych zasad przeprowadzania egzaminu dla kandydatów będących w trakcie rocznego okresu na przystąpienie do części ustnej egzaminu (w tych przypadkach obowiązywać będą przepisy dotychczasowe), możliwie szybkie wdrożenie założeń usprawniających pracę Komisji Egzaminacyjnej, zapewnienie uczelniom okresu przejściowego na dostosowanie programów studiów do minimalnych standardów, które zostaną określone na podstawie ustawy, a także odsunięcie w czasie rozwiązań związanych z system teleinformatycznym wykorzystywanym do organizacji egzaminu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kiedy nowe przepisy wejdą w życie?

Nie opublikowano informacji kiedy Minister Finansów planuje wejście w życie omawianych zmian. Wiadomo tylko, że projekt ma zostać przyjęty przez Radę Ministrów i skierowany do Sejmu w IV kwartale 2024 r. A zatem prawdopodobnie nowe przepisy zaczną obowiązywać w I połowie 2025 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

REKLAMA

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

REKLAMA