REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Doradca podatkowy w todze i z większymi kompetencjami. Od 2025 roku? Założenia nowelizacji

Doradca podatkowy w todze i z większymi kompetencjami. Od 2025 roku? Założenia nowelizacji
Doradca podatkowy w todze i z większymi kompetencjami. Od 2025 roku? Założenia nowelizacji

REKLAMA

REKLAMA

Minister Finansów chce zmienić szereg przepisów ustawy o doradztwie podatkowym. W dniu 16 września 2024 r. opublikowano założenia projektu nowelizacji, zgodnie z którymi m.in. doradcy podatkowi w sądzie mieliby nosić togi, tak jak inne zawody prawnicze (adwokaci, radcowie prawni, prokuratorzy). Rozszerzony ma zostać zakres spraw, w których doradcy podatkowi będą mogli wydawać opinie. Ponadto zmiany zajdą w zasadach egzaminu na doradcę podatkowego i w kompetencjach organów KIDP.
rozwiń >

Jakie zmiany szykuje Minister Finansów dla doradców podatkowych?

W wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia projektu ustawy o zmianie ustawy o doradztwie podatkowym. Projekt ten przygotowuje Ministerstwo Finansów i ma zostać przyjęty w IV kwartale 2024 r. Odpowiedzialny za jego przygotowanie jest wiceminister Jarosław Neneman. Założenia te przewidują następujące zmiany.

REKLAMA

Autopromocja

Zasady wykonywania zawodu doradcy podatkowego

Rozszerzony ma zostać zakres spraw, w których doradcy podatkowi będą mogli wydawać opinie i wyjaśnienia o opłaty, do których stosuje się przepisy Ordynacji podatkowej.  
Nowe przepisy mają także pozwolić doradcy podatkowemu wspierać podmioty w wykonywaniu dodatkowo ich obowiązków informacyjnych, sprawozdawczych i raportowych i reprezentować ich w postępowaniach przed organami administracji publicznej i sądami.

Czynności doradztwa podatkowego będą mogły być wykonywane na podstawie umowy cywilnoprawnej.

Wprowadzony będzie obowiązek używania przez doradców podatkowych uczestniczących w rozprawach sądowych strojów urzędowych (togi).

Pojawią się przepisy dot. 
- wykorzystania narzędzi informatycznych w komunikacji pomiędzy doradcami podatkowymi a organami samorządu zawodowego.
- usprawnienia czynności organów samorządu zawodowego dotyczących członkostwa w samorządzie, w tym aktualizacji danych osób wpisanych na listę doradców podatkowych poprzez włączenie bezpośrednio do katalogu przesłanek skreślenia z listy doradców podatkowych uporczywego nieopłacania składek członkowskich.

Zmiany kompetencji organów KIDP

Krajowa Rada Doradców Podatkowych zostanie wyposażona w kompetencję publikowania prowadzonej przez ten organ listy doradców podatkowych, w miejsce dotychczasowej kompetencji do publikacji danych dotyczących osób wpisanych na listę doradców podatkowych przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych.

Nastąpić ma też usprawnienie prowadzenia postępowań dyscyplinarnych poprzez m.in. wprowadzenie:
- zryczałtowanych kosztów postępowania dyscyplinarnego, do określania wysokości których organem właściwym będzie Krajowy Zjazd Doradców Podatkowych,
- do katalogu kar dyscyplinarnych kary pieniężnej,
- modyfikacji dotyczącej przedawnienia wszczęcia postępowania dyscyplinarnego,
- uregulowania kwestii przedawnienia karalności,
- możliwości wymierzania kary łącznej i wyroku łącznego;

Egzamin na doradcę podatkowego i do PKE

Omawiany projekt zawierać też będzie przepisy dot. egzaminu na doradcę podatkowego i Państwowej Komisji Egzaminacyjnej do Spraw Doradztwa Podatkowego (PKE), w tym przede wszystkim:
- uzupełnienie katalogu dziedzin objętych egzaminem na doradcę podatkowego w związku ze zmianami dotyczącymi zakresu spraw realizowanych przez doradców podatkowych,
- zastąpienie publikacji wykazu pytań i zadań egzaminacyjnych publikacją wykazu tytułów aktów prawnych, które stanowić będą podstawę do opracowania pytań i zadań egzaminacyjnych, z równoczesnym umożliwieniem korzystania przez kandydatów podczas egzaminów z tekstów aktów prawnych,
- powiązanie wysokości opłat za egzamin z wysokością minimalnego wynagrodzenia za pracę (na wzór zasad funkcjonujących w zawodach prawniczych) oraz zmiana zasad dokonywania zwrotu tych opłat,
- wprowadzenie możliwości korzystania przez PKE z systemu teleinformatycznego przy wykonywaniu przez nią zadań,
- zwiększenie składu PKE o 10 członków, podyktowane koniecznością zapewnienia większej dostępności PKE wobec rosnącej liczby kandydatów przystępujących do egzaminu i liczby przeprowadzanych egzaminów, oraz podwyższenie wymogów dla kandydatów na członków PKE dla poszczególnych grup zawodowych,
- modyfikacja zasad powoływania do składu PKE w tym ograniczenie okresu członkostwa w tym gremium do dwóch kolejnych kadencji,
- uzupełnienie katalogu zadań przewodniczącego PKE,
- dookreślenie procedury zawierania przez PKE z uczelniami umów określających kierunek studiów, którego ukończenie uprawniać ma ich absolwentów do uzyskania zwolnienia z części pisemnej egzaminu na doradcę podatkowego.

Przepisy przejściowe

Projekt ustawy – w ramach przepisów przejściowych – zapewnić ma m.in. odłożenie w czasie stosowanie nowych zasad przeprowadzania egzaminu dla kandydatów będących w trakcie rocznego okresu na przystąpienie do części ustnej egzaminu (w tych przypadkach obowiązywać będą przepisy dotychczasowe), możliwie szybkie wdrożenie założeń usprawniających pracę Komisji Egzaminacyjnej, zapewnienie uczelniom okresu przejściowego na dostosowanie programów studiów do minimalnych standardów, które zostaną określone na podstawie ustawy, a także odsunięcie w czasie rozwiązań związanych z system teleinformatycznym wykorzystywanym do organizacji egzaminu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kiedy nowe przepisy wejdą w życie?

Nie opublikowano informacji kiedy Minister Finansów planuje wejście w życie omawianych zmian. Wiadomo tylko, że projekt ma zostać przyjęty przez Radę Ministrów i skierowany do Sejmu w IV kwartale 2024 r. A zatem prawdopodobnie nowe przepisy zaczną obowiązywać w I połowie 2025 roku.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA