Jak ustalić podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne dla zleceniobiorcy pracującego za granicą

Małgorzata Kozłowska
rozwiń więcej
inforCMS
Na początku lipca wysłaliśmy 2 zleceniobiorców do pracy na terenie Francji na okres 10 miesięcy. Miesięczne wynagrodzenie tych osób to 2300 zł. Otrzymaliśmy już z ZUS zaświadczenia E-101 dla tych osób. Czy podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne dla zleceniobiorców wykonujących pracę za granicą ustala się tak jak dla delegowanych pracowników? Od jakiej kwoty należy naliczyć i odprowadzić składki?

RADA

Autopromocja

Składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe za zleceniobiorców należy naliczyć od przychodu stanowiącego miesięczne wynagrodzenie z tytułu umowy zlecenia, tj. od kwoty 2300 zł. Nie należy stosować zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia pracowników oddelegowanych do pracy za granicę.

UZASADNIENIE

Na potrzeby ustalenia ustawodawstwa właściwego w zakresie ubezpieczeń przepisy unijne uznają osobę wykonującą umowę zlecenia za pracownika najemnego. Jednak zasada ta nie ma zastosowania w przypadku ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia zleceniobiorcy. W tym zakresie należy stosować przepisy regulujące polski system ubezpieczeń.

Podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe zleceniobiorców stanowi przychód, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzyskiwany z tytułu wykonywania umowy zlecenia, jeżeli odpłatność w umowie została ustalona kwotowo, w stawce godzinowej, akordowej albo prowizyjnie. Jeżeli odpłatność została ustalona w innej formie, podstawę wymiaru składek stanowi zadeklarowana kwota, nie niższa jednak niż kwota minimalnego wynagrodzenia (art. 18 ust. 3 i 7 ustawy systemowej).

Państwo ustalili w umowie zlecenia, że zleceniobiorcy mają prawo do wynagrodzenia w wysokości 2300 zł miesięcznie. Kwota ta będzie podstawą wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne. Podstawą wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne zleceniobiorców będzie natomiast kwota 2300 zł pomniejszona o kwoty składek na ubezpieczenia społeczne finansowane przez ubezpieczonych. Te kwoty będą stanowiły podstawę wymiaru składek zarówno za okres pracy na terenie kraju, jak i w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej.

Kwota wynagrodzenia (2300 zł) jest niższa niż prognozowane na 2008 r. przeciętne miesięczne wynagrodzenie. W przypadku oddelegowanych pracowników musieliby Państwo odprowadzać składki od podstawy podwyższonej do tej kwoty, tj. do 2843 zł (art. 32 ustawy budżetowej na rok 2008). Do zleceniobiorców nie ma jednak zastosowania rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, które określa minimalną podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne oddelegowanych pracowników.

Przychodu zleceniobiorcy nie pomniejsza się o kwotę diet za każdy dzień pobytu za granicą i nie ma określonej minimalnej miesięcznej podstawy wymiaru składek. Dlatego podstawą wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne oddelegowanego zleceniobiorcy jest przychód faktycznie uzyskany w miesiącu.

PRZYKŁAD

Zakład oddelegował do pracy w Niemczech dwie osoby - pracownika i zleceniobiorcę. Pracownik i zleceniobiorca otrzymali za lipiec br. pensje w wysokości po 1980 euro. Ustalając podstawę wymiaru składek firma przeliczyła wynagrodzenia według kursu walut obowiązującego w wysokości 3,36 zł: 1980 euro × 3,36 zł = 6652,80 zł.

Podstawą wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne za lipiec br. pracownika będzie kwota jego wynagrodzenia pomniejszona o równowartość diet za każdy dzień pobytu (42 euro za dobę), nie niższa jednak od prognozowanego wynagrodzenia na 2008 r.:

6652,80 zł - (31 dni pobytu × 42 euro × 3,36 zł) = 6652,80 zł - 4374,72 zł = 2278,08 zł.

Jest to kwota niższa od prognozowanego przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia na 2008 r., dlatego podstawą wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracownika za lipiec br. będzie kwota tego wynagrodzenia (2843 zł).

Natomiast składki na ubezpieczenia społeczne zleceniobiorcy należy opłacić od faktycznie osiągniętego przychodu, tj. od kwoty 6652,80 zł.

• art. 4 pkt 9, art. 9 ust. 1, art. 18 ust. 1 i ust. 3, art. 19 ust. 1 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2007 r. nr 11, poz. 74 ze zm.),

• art. 81 ust. 1 i ust. 6 ustawy z 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU nr 210, poz. 2135 ze zm.),

• art. 14 ust. 1a rozporządzenia Rady EWG nr 1408/71 z 14 czerwca 1971 r. w sprawie stosowania systemów zabezpieczenia społecznego do pracowników najemnych, osób prowadzących działalność na własny rachunek oraz członków ich rodzin przemieszczających się we Wspólnocie (DzU UE L 71.149.2 ze zm.),

• art. 32 ustawy budżetowej na rok 2008 z 23 stycznia 2008 r. (DzU nr 19, poz. 117),

• § 2 ust. 1 pkt 16 rozporządzenia z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU nr 161, poz. 1106 ze zm.).

Małgorzata Kozłowska

specjalista w zakresie ubezpieczeń społecznych

 

Księgowość
Rośnie liczba niewypłacalnych firm Polsce w 2024 r. Tych co ogłosiły upadłość lub wszczęły restrukturyzację. Będzie rekord na koniec grudnia
17 paź 2024

Od początku 2024 roku do końca września niewypłacalność ogłosiło 4 465 polskich firm. Firma Coface, która co kwartał przygotowuje raport na ten temat, podkreśla, że to aż 95% wszystkich przedsiębiorstw, które podjęły działania insolwencyjne w 2023 roku. Do końca roku pozostały jeszcze 3 miesiące, a eksperci już dziś prognozują, że w grudniu liczba niewypłacalności osiągnie rekord i wyniesie 5 tysięcy. W których sektorach dynamika wzrostu była największa i jakie branże ucierpiały najbardziej?

Ryzykowne fakturowanie po wyroku TSUE. Prof. Modzelewski: Znalezienie fakturzystki może być bardzo trudne
17 paź 2024

Pomysł autorstwa Trybunału Sprawiedliwości UE, aby pracownik fizycznie wystawiający puste faktury w imieniu pracodawcy musiał zapłacić VAT z tych faktur, jest zapewne nie ostatnim kuriozum jurysdykcyjnym w jego historii – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Można oczywiście zrozumieć pogląd (który nie przyjął się w przypadku naszych sądów), że nie można obciążać na podstawie art. 108 ust. 1 ustawy o VAT formalnego wystawcę tego dokumentu, gdy pracownik wystawiający fakturę jest oczywistym oszustem, który w sposób udowodniony fałszował te dokumenty; należy więc obciążyć go z tego tytułu. 

Biegły rewident i audyt finansowy: nowy kierunek studiów pod patronatem PIBR na Wydziale Zarządzania UŁ od 2024 r.
17 paź 2024

Kierunek Biegły rewident i audyt finansowy na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego to nowa propozycja edukacyjna dla osób pragnących pracować jako biegły rewident. Kierunek ten uzyskał patronat Polskiej Izby Biegłych Rewidentów (PIBR). Biegli rewidenci są cenionymi ekspertami, którzy nie tylko nadzorują i zarządzają, ale również często doradzają w sprawach biznesowych. Zawód biegłego rewidenta to zawód zaufania publicznego, chroniony prawnie i regulowany ustawowo - stanowi on potwierdzenie wiedzy i umiejętności, często jest także wymogiem koniecznym do zatrudnienia. 

Minister Finansów: UE jest potężnie niedoinwestowana; przegrywa wyścig technologiczny z USA i krajami Azji Pd-Wsch.
17 paź 2024

Europa (Unia Europejska) jest potężnie niedoinwestowana, a inwestycje są niezbędne, aby ożywić wzrost gospodarczy – powiedział 17 października 2024 r. minister finansów Andrzej Domański na Europejskim Forum Nowych Idei w Sopocie. Jego zdaniem brak wzrostu jest największą bolączką UE, tymczasem dla wielu decydentów UE jest on tylko "produkcją uboczną".

Podatek od garażu 2024/2025: Jakie zmiany od nowego roku?
16 paź 2024

Ile wynoszą stawki podatku od nieruchomości od garaży w 2024 roku a ile wyniosą w 2025 roku. Kilka dni temu Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, która zakłada korzystne dla podatników zmiany w opodatkowaniu garaży podatkiem od nieruchomości. Co się zmieni od nowego roku?

Dopłaty do ubezpieczeń rolnych w 2025 r. W jakiej wysokości?
16 paź 2024

Wysokość dopłat z budżetu państwa do składek ubezpieczeń rolnych upraw i zwierząt w 2025 roku pozostanie na niezmienionym poziomie, czyli 65 proc. składki ubezpieczeniowej. Takie rozwiązanie zakłada projekt rozporządzenia, który został opublikowany na stronie Rządowego Centrum Legislacji.

Kiedy Twoja firma potrzebuje księgowego? To zależy od kilku spraw
16 paź 2024

Czy trzeba zatrudnić księgowego? To zależy od Twojej sytuacji. Jeśli masz proste sprawy finansowe – jedno źródło dochodu, brak skomplikowanych ulg – być może poradzisz sobie sam. Jednak gdy Twoje sprawy są nieco bardziej skomplikowane – wiele źródeł dochodu, własna firma, różne ulgi – księgowy będzie niezastąpiony. Pomoże Ci znaleźć najlepszą drogę, by uniknąć problemów z fiskusem.

Podatek od nieruchomości 2025: Zmiany już niemal pewne. Czego możemy się spodziewać?
17 paź 2024

Projekt zmian w podatku od nieruchomości, które mają wejść w życie z dniem 1 stycznia 2025 r., został 14 października 2024 r. przyjęty przez rząd i skierowany do Sejmu – w kształcie odpowiadającym tzw. wersji projektu 3.0. Z pewną rezerwą można przyjąć, że w tej właśnie formie podatnicy będą mierzyć się z tym podatkiem w nowym roku. Na jakie zmiany trzeba się przygotować?

Podatek od garaży do zmiany. Rząd przyjął projekt ustawy, który dotyczy opodatkowania podatkiem od nieruchomości
15 paź 2024

Rząd wprowadza nowe przepisy dotyczące opodatkowania podatkiem od nieruchomości garaży w budynkach mieszkalnych. W efekcie zmian wszystkie pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów w budynkach mieszkalnych (niezajęte na działalność gospodarczą) będą opodatkowane jednakową stawką podatku.

Podatki 2025. Zmiany w podatku od nieruchomości, podatku rolnym, opłacie uzdrowiskowej i opłacie skarbowej
15 paź 2024

W dniu 14 października 2024 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku rolnym, ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz ustawy o opłacie skarbowej, przedłożony przez Ministra Finansów. Jak wskazuje rząd, ta nowelizacja ma charakter techniczny. Jej celem jest m.in. wyeliminowanie wątpliwości interpretacyjnych przez doprecyzowanie przepisów ww. ustaw. Największe zmiany dotyczą podatku od nieruchomości. Nowe przepisy mają obowiązywać od początku 2025 roku.

pokaż więcej
Proszę czekać...