Jaki wymiar dodatkowego urlopu przysługuje pracownikowi socjalnemu, który rozwiąże umowę o pracę w trakcie roku

Ewa Łukasik
rozwiń więcej
inforCMS
Nasza pracownica jako pracownik socjalny 20 lutego 2009 r. nabyła prawo do dodatkowych 10 dni urlopu wypoczynkowego. Taki urlop przysługuje raz na 2 lata. Z końcem kwietnia br. pracownicy zakończy się umowa o pracę. Czy w takim przypadku dodatkowy urlop wypoczynkowy przysługuje jej w pełnym wymiarze, czy proporcjonalnie do okresu zatrudnienia?

RADA

Autopromocja

Państwa pracownicy przysługuje dodatkowy urlop wypoczynkowy w pełnym wymiarze, tj. w wysokości 10 dni roboczych.

UZASADNIENIE

Prawo do dodatkowego urlopu wypoczynkowego pracownik socjalny nabywa „z dołu”, tzn. po przepracowaniu 2 lat (art. 121 ust. 3 ustawy o pomocy społecznej). W związku z tym, że taki dodatkowy urlop przysługuje za okres przepracowany, a jego celem jest zapewnienie możliwości zregenerowania sił i odpoczynku po obciążającej psychicznie pracy, do dodatkowych urlopów pracowników socjalnych nie ma zastosowania zasada proporcjonalności urlopu wynikająca z Kodeksu pracy. Jeżeli zatem dojdzie do rozwiązania stosunku pracy w trakcie roku już po nabyciu prawa do takiego dodatkowego urlopu, przysługuje on pracownikowi w pełnym wymiarze, a nie proporcjonalnie do przepracowanego okresu zatrudnienia.

WAŻNE!

W przypadku rozwiązania umowy o pracę, dodatkowego urlopu wypoczynkowego udzielanego pracownikom socjalnym nie naliczamy proporcjonalnie do okresu zatrudnienia.

Dodatkowy urlop wypoczynkowy w wymiarze 10 dni roboczych przysługuje pracownikowi socjalnemu zatrudnionemu w ośrodku pomocy społecznej lub w powiatowym centrum pomocy rodzinie, do którego obowiązków należy praca socjalna oraz przeprowadzanie rodzinnych wywiadów środowiskowych. Prawo do pierwszego urlopu dodatkowego powstaje po upływie 5-letniego okresu nieprzerwanego i faktycznego zatrudnienia.

Urlop macierzyński oraz okresy niewykonywania pracy z powodu niezdolności do pracy, opieki nad chorym dzieckiem czy urlopu szkoleniowego nie przerywają okresu zaliczanego do okresu, od którego zależy nabycie prawa do urlopu dodatkowego. Takie stanowisko prezentuje Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej.

Prawo do kolejnych dodatkowych urlopów pracownik socjalny nabywa po przepracowaniu 2 lat od dnia następującego po ostatnim dniu poprzedniego urlopu. Jeśli z różnych przyczyn dodatkowy urlop nie zostanie wykorzystany bezpośrednio po nabyciu do niego prawa, należy uznać, że prawo do kolejnego urlopu powstaje po 2 latach od dnia nabycia prawa do poprzedniego dodatkowego urlopu.

PRZYKŁAD

Pracownica, która jest zatrudniona w ośrodku pomocy społecznej, w styczniu 2007 r. korzystała z dodatkowego urlopu wypoczynkowego. W 2008 r. przez 60 dni przebywała na zwolnieniu lekarskim, a następnie na urlopie macierzyńskim. Bezpośrednio po powrocie do pracy, w lutym 2009 r. złożyła wniosek o kolejny dodatkowy urlop wypoczynkowy. Pracownica jest zatrudniona na czas określony do 30 kwietnia 2009 r. Okres niezdolności do pracy, a także urlopu macierzyńskiego wliczamy do okresu uprawniającego do kolejnego urlopu dodatkowego. Od dnia wykorzystania poprzedniego urlopu upłynął więc wymagany 2-letni okres pracy. W związku z tym pracownica nabyła prawo do kolejnego dodatkowego urlopu w wymiarze 10 dni.

Dodatkowy urlop wypoczynkowy, którego pracownik socjalny nie wykorzystał w roku kalendarzowym, w którym nabył do niego prawo, przechodzi na rok następny.

Należy przyjąć, że pracownik, który nie wykorzystał przysługującego mu dodatkowego urlopu wypoczynkowego z powodu zakończenia stosunku pracy, ma prawo do ekwiwalentu pieniężnego za ten urlop. Rozwiązanie umowy o pracę z pracownikiem następuje bowiem już po nabyciu prawa do tego urlopu wypoczynkowego oraz po przepracowaniu okresu, za jaki urlop ten przysługuje.

W tym zakresie występuje również odmienne stanowisko, zgodnie z którym dodatkowy urlop wypoczynkowy można wykorzystać jedynie w naturze i nie przysługuje za niego ekwiwalent pieniężny. Bezpieczniejszym rozwiązaniem będzie jednak wypłacenie ekwiwalentu pieniężnego za niewykorzystany dodatkowy urlop wypoczynkowy. Wówczas pracodawca nie narazi się na ewentualne roszczenia pracownicze w tym zakresie.

• art. 121 ust. 3 ustawy z 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (DzU z 2008 r. nr 115, poz. 728 ze zm.),

• art. 1551 Kodeksu pracy.

Ewa Łukasik

specjalista w zakresie prawa pracy

 

Księgowość
Rośnie liczba niewypłacalnych firm Polsce w 2024 r. Tych co ogłosiły upadłość lub wszczęły restrukturyzację. Będzie rekord na koniec grudnia
17 paź 2024

Od początku 2024 roku do końca września niewypłacalność ogłosiło 4 465 polskich firm. Firma Coface, która co kwartał przygotowuje raport na ten temat, podkreśla, że to aż 95% wszystkich przedsiębiorstw, które podjęły działania insolwencyjne w 2023 roku. Do końca roku pozostały jeszcze 3 miesiące, a eksperci już dziś prognozują, że w grudniu liczba niewypłacalności osiągnie rekord i wyniesie 5 tysięcy. W których sektorach dynamika wzrostu była największa i jakie branże ucierpiały najbardziej?

Ryzykowne fakturowanie po wyroku TSUE. Prof. Modzelewski: Znalezienie fakturzystki może być bardzo trudne
17 paź 2024

Pomysł autorstwa Trybunału Sprawiedliwości UE, aby pracownik fizycznie wystawiający puste faktury w imieniu pracodawcy musiał zapłacić VAT z tych faktur, jest zapewne nie ostatnim kuriozum jurysdykcyjnym w jego historii – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Można oczywiście zrozumieć pogląd (który nie przyjął się w przypadku naszych sądów), że nie można obciążać na podstawie art. 108 ust. 1 ustawy o VAT formalnego wystawcę tego dokumentu, gdy pracownik wystawiający fakturę jest oczywistym oszustem, który w sposób udowodniony fałszował te dokumenty; należy więc obciążyć go z tego tytułu. 

Biegły rewident i audyt finansowy: nowy kierunek studiów pod patronatem PIBR na Wydziale Zarządzania UŁ od 2024 r.
17 paź 2024

Kierunek Biegły rewident i audyt finansowy na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego to nowa propozycja edukacyjna dla osób pragnących pracować jako biegły rewident. Kierunek ten uzyskał patronat Polskiej Izby Biegłych Rewidentów (PIBR). Biegli rewidenci są cenionymi ekspertami, którzy nie tylko nadzorują i zarządzają, ale również często doradzają w sprawach biznesowych. Zawód biegłego rewidenta to zawód zaufania publicznego, chroniony prawnie i regulowany ustawowo - stanowi on potwierdzenie wiedzy i umiejętności, często jest także wymogiem koniecznym do zatrudnienia. 

Minister Finansów: UE jest potężnie niedoinwestowana; przegrywa wyścig technologiczny z USA i krajami Azji Pd-Wsch.
17 paź 2024

Europa (Unia Europejska) jest potężnie niedoinwestowana, a inwestycje są niezbędne, aby ożywić wzrost gospodarczy – powiedział 17 października 2024 r. minister finansów Andrzej Domański na Europejskim Forum Nowych Idei w Sopocie. Jego zdaniem brak wzrostu jest największą bolączką UE, tymczasem dla wielu decydentów UE jest on tylko "produkcją uboczną".

Podatek od garażu 2024/2025: Jakie zmiany od nowego roku?
16 paź 2024

Ile wynoszą stawki podatku od nieruchomości od garaży w 2024 roku a ile wyniosą w 2025 roku. Kilka dni temu Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, która zakłada korzystne dla podatników zmiany w opodatkowaniu garaży podatkiem od nieruchomości. Co się zmieni od nowego roku?

Dopłaty do ubezpieczeń rolnych w 2025 r. W jakiej wysokości?
16 paź 2024

Wysokość dopłat z budżetu państwa do składek ubezpieczeń rolnych upraw i zwierząt w 2025 roku pozostanie na niezmienionym poziomie, czyli 65 proc. składki ubezpieczeniowej. Takie rozwiązanie zakłada projekt rozporządzenia, który został opublikowany na stronie Rządowego Centrum Legislacji.

Kiedy Twoja firma potrzebuje księgowego? To zależy od kilku spraw
16 paź 2024

Czy trzeba zatrudnić księgowego? To zależy od Twojej sytuacji. Jeśli masz proste sprawy finansowe – jedno źródło dochodu, brak skomplikowanych ulg – być może poradzisz sobie sam. Jednak gdy Twoje sprawy są nieco bardziej skomplikowane – wiele źródeł dochodu, własna firma, różne ulgi – księgowy będzie niezastąpiony. Pomoże Ci znaleźć najlepszą drogę, by uniknąć problemów z fiskusem.

Podatek od nieruchomości 2025: Zmiany już niemal pewne. Czego możemy się spodziewać?
17 paź 2024

Projekt zmian w podatku od nieruchomości, które mają wejść w życie z dniem 1 stycznia 2025 r., został 14 października 2024 r. przyjęty przez rząd i skierowany do Sejmu – w kształcie odpowiadającym tzw. wersji projektu 3.0. Z pewną rezerwą można przyjąć, że w tej właśnie formie podatnicy będą mierzyć się z tym podatkiem w nowym roku. Na jakie zmiany trzeba się przygotować?

Podatek od garaży do zmiany. Rząd przyjął projekt ustawy, który dotyczy opodatkowania podatkiem od nieruchomości
15 paź 2024

Rząd wprowadza nowe przepisy dotyczące opodatkowania podatkiem od nieruchomości garaży w budynkach mieszkalnych. W efekcie zmian wszystkie pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów w budynkach mieszkalnych (niezajęte na działalność gospodarczą) będą opodatkowane jednakową stawką podatku.

Podatki 2025. Zmiany w podatku od nieruchomości, podatku rolnym, opłacie uzdrowiskowej i opłacie skarbowej
15 paź 2024

W dniu 14 października 2024 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku rolnym, ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz ustawy o opłacie skarbowej, przedłożony przez Ministra Finansów. Jak wskazuje rząd, ta nowelizacja ma charakter techniczny. Jej celem jest m.in. wyeliminowanie wątpliwości interpretacyjnych przez doprecyzowanie przepisów ww. ustaw. Największe zmiany dotyczą podatku od nieruchomości. Nowe przepisy mają obowiązywać od początku 2025 roku.

pokaż więcej
Proszę czekać...