Jak rozliczyć czas pracy pracowników pracujących w nocy, jeżeli następuje zmiana czasu letniego na zimowy

Jak rozliczyć czas pracy pracowników pracujących w nocy, jeżeli następuje zmiana czasu letniego na zimowy / fot. Fotolia
W naszym zakładzie praca jest wykonywana na trzy zmiany (w godzinach od 6.00 do 14.00, od 14.00 do 22.00 i od 22.00 do 6.00) przez 7 dni w tygodniu. Pracownicy pracują w systemie podstawowym czasu pracy. Jak powinniśmy rozliczyć czas pracy pracowników pracujących na nocną zmianę (w godz. od 22.00 do 6.00) w przypadku zmiany czasu letniego na zimowy, która będzie miała miejsce z 29 na 30 października br.?

RADA

Autopromocja

Pracownicy pracujący na nocną zmianę z 29 na 30 października br. będą faktycznie wykonywali pracę przez 9 godzin. W związku z tym, że pracownicy przepracują 1 godzinę nadliczbową, przysługuje im za nią odbiór czasu wolnego lub dodatek w wysokości 100% wynagrodzenia. W ewidencji czasu pracy powinni Państwo uwzględnić 9 godzin faktycznie przepracowanych przez pracowników.

UZASADNIENIE

Ze względu na zmianę czasu z letniego na zimowy, która nastąpi w tym roku w nocy z 29 na 30 października, należy przesunąć wskazówki zegara z godz. 3.00 na godz. 2.00 (§ 2 rozporządzenia w sprawie wprowadzania i odwoływania czasu letniego środkowoeuropejskiego w latach 2009-2011). Dla pracowników pracujących w tym czasie w nocy oznacza to, że będą pracowali faktycznie o godzinę dłużej. Jeżeli zatem Państwa pracownicy mają ustalone godziny pracy między godz. 22.00 29 października a godz. 6.00 następnego dnia, to przepracują nie 8 godzin, lecz 9 godzin. Tę jedną dodatkową godzinę należy potraktować jak godzinę nadliczbową. Pracownikowi przysługuje za nią odbiór czasu wolnego lub oprócz normalnego wynagrodzenia dodatek w wysokości 100%. Dodatek w wysokości 100% przysługuje bowiem za pracę w nocy, a pracownik przepracuje godzinę nadliczbową właśnie w nocy (art. 1511 § 1 pkt 1 lit. a Kodeksu pracy).

Jakie wynagrodzenie za pracę w nocy podczas zmiany czasu

WAŻNE!

Za dodatkową godzinę przepracowaną przez pracowników w związku ze zmianą czasu letniego na zimowy przysługuje odbiór czasu wolnego lub oprócz normalnego wynagrodzenia dodatek w wysokości 100% wynagrodzenia.

W przypadku odbioru czasu wolnego przysługuje pracownikowi za dodatkową godzinę przepracowaną w związku ze zmianą czasu odbiór 1 godziny, jeżeli wniosek o zrekompensowanie pracy nadliczbowej w formie czasu wolnego złoży pracownik. Jeśli natomiast odbiór czasu wolnego nastąpi bez wniosku pracownika, wówczas za 1 godzinę nadliczbową będzie mu przysługiwać 1,5 godziny czasu wolnego (art. 1512 Kodeksu pracy).

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

Oprócz rekompensaty pracy nadliczbowej pracownikom będzie przysługiwać dodatek za pracę w nocy. Pora nocna powinna obejmować 8 godzin między godzinami 21.00 a 7.00 (art. 1517 Kodeksu pracy). Pracodawca powinien określić, które 8 godzin w tym przedziale czasowym jest w jego zakładzie porą nocną. Dodatek nocny powinien przysługiwać również za dodatkową godzinę przepracowaną w związku ze zmianą czasu letniego na zimowy. Należy się on w wysokości 20% stawki godzinowej wynikającej z minimalnego wynagrodzenia.

PRZYKŁAD

W zakładzie pracy pora nocna jest ustalona między godz.22.00 a 6.00. Pracownik będzie pracował z 29 na 30 października br. w godz. od 22.00 do 6.00. Ze względu na zmianę czasu letniego na zimowy przepracuje faktycznie 9 godzin. Dodatek nocny będzie mu przysługiwał w tym przypadku za 9 godzin.

W literaturze prawa pracy można również spotkać odmienny pogląd, zgodnie z którym w przypadku zmiany czasu letniego na zimowy nie można wypłacić pracownikowi dodatku nocnego za 9 godzin. Pogląd ten opiera się na tym, że dodatek nocny przysługuje maksymalnie za 8 godzin. Nie można więc przyznać tego dodatku za 9 godzin. Stanowisko to jest jednak krzywdzące dla pracownika, gdyż pozbawia go dodatku za jedną dodatkową godzinę, która została faktycznie przepracowana w porze nocnej.

W przypadku wykonywania pracy przez pracowników w trakcie zmiany czasu, w ewidencji czasu pracy powinni Państwo odnotować, że praca była wykonywana przez 9 godzin. Aby zapis w ewidencji był bardziej czytelny, można wpisać liczbę godzin przepracowanych przez pracownika jako „8+1”.

Pracodawca nie może planować pracy w godzinach nadliczbowych. Zlecając pracę w godzinach od 22.00 do 6.00 w sytuacji, kiedy następuje zmiana czasu letniego na zimowy i pracownicy pracują w systemie podstawowym czasu pracy, pracodawca faktycznie planuje 1 godzinę nadliczbową. Jednak pracodawca nie musi uwzględniać zmiany czasu letniego na zimowy i zmniejszać pracownikom liczby godzin w ten sposób, aby nie przepracowali 1 godziny nadliczbowej. Zmiana czasu letniego na zimowy jest bowiem niezależna od pracodawcy i stanowi wyjątek od zasady zakazu planowania pracy w godzinach nadliczbowych.

Podstawa prawna:

- art. 149, art. 151 § 1, art. 1511, art. 1512, art. 1517 Kodeksu pracy,

- rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z 23 grudnia 2008 r. w sprawie wprowadzenia i odwołania czasu letniego środkowoeuropejskiego w latach 2009-2011 (Dz.U. Nr 236, poz. 1627).

Marek Skałkowski

specjalista w zakresie prawa pracy

Księgowość
Rośnie liczba niewypłacalnych firm Polsce w 2024 r. Tych co ogłosiły upadłość lub wszczęły restrukturyzację. Będzie rekord na koniec grudnia
17 paź 2024

Od początku 2024 roku do końca września niewypłacalność ogłosiło 4 465 polskich firm. Firma Coface, która co kwartał przygotowuje raport na ten temat, podkreśla, że to aż 95% wszystkich przedsiębiorstw, które podjęły działania insolwencyjne w 2023 roku. Do końca roku pozostały jeszcze 3 miesiące, a eksperci już dziś prognozują, że w grudniu liczba niewypłacalności osiągnie rekord i wyniesie 5 tysięcy. W których sektorach dynamika wzrostu była największa i jakie branże ucierpiały najbardziej?

Ryzykowne fakturowanie po wyroku TSUE. Prof. Modzelewski: Znalezienie fakturzystki może być bardzo trudne
17 paź 2024

Pomysł autorstwa Trybunału Sprawiedliwości UE, aby pracownik fizycznie wystawiający puste faktury w imieniu pracodawcy musiał zapłacić VAT z tych faktur, jest zapewne nie ostatnim kuriozum jurysdykcyjnym w jego historii – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Można oczywiście zrozumieć pogląd (który nie przyjął się w przypadku naszych sądów), że nie można obciążać na podstawie art. 108 ust. 1 ustawy o VAT formalnego wystawcę tego dokumentu, gdy pracownik wystawiający fakturę jest oczywistym oszustem, który w sposób udowodniony fałszował te dokumenty; należy więc obciążyć go z tego tytułu. 

Biegły rewident i audyt finansowy: nowy kierunek studiów pod patronatem PIBR na Wydziale Zarządzania UŁ od 2024 r.
17 paź 2024

Kierunek Biegły rewident i audyt finansowy na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego to nowa propozycja edukacyjna dla osób pragnących pracować jako biegły rewident. Kierunek ten uzyskał patronat Polskiej Izby Biegłych Rewidentów (PIBR). Biegli rewidenci są cenionymi ekspertami, którzy nie tylko nadzorują i zarządzają, ale również często doradzają w sprawach biznesowych. Zawód biegłego rewidenta to zawód zaufania publicznego, chroniony prawnie i regulowany ustawowo - stanowi on potwierdzenie wiedzy i umiejętności, często jest także wymogiem koniecznym do zatrudnienia. 

Minister Finansów: UE jest potężnie niedoinwestowana; przegrywa wyścig technologiczny z USA i krajami Azji Pd-Wsch.
17 paź 2024

Europa (Unia Europejska) jest potężnie niedoinwestowana, a inwestycje są niezbędne, aby ożywić wzrost gospodarczy – powiedział 17 października 2024 r. minister finansów Andrzej Domański na Europejskim Forum Nowych Idei w Sopocie. Jego zdaniem brak wzrostu jest największą bolączką UE, tymczasem dla wielu decydentów UE jest on tylko "produkcją uboczną".

Podatek od garażu 2024/2025: Jakie zmiany od nowego roku?
16 paź 2024

Ile wynoszą stawki podatku od nieruchomości od garaży w 2024 roku a ile wyniosą w 2025 roku. Kilka dni temu Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, która zakłada korzystne dla podatników zmiany w opodatkowaniu garaży podatkiem od nieruchomości. Co się zmieni od nowego roku?

Dopłaty do ubezpieczeń rolnych w 2025 r. W jakiej wysokości?
16 paź 2024

Wysokość dopłat z budżetu państwa do składek ubezpieczeń rolnych upraw i zwierząt w 2025 roku pozostanie na niezmienionym poziomie, czyli 65 proc. składki ubezpieczeniowej. Takie rozwiązanie zakłada projekt rozporządzenia, który został opublikowany na stronie Rządowego Centrum Legislacji.

Kiedy Twoja firma potrzebuje księgowego? To zależy od kilku spraw
16 paź 2024

Czy trzeba zatrudnić księgowego? To zależy od Twojej sytuacji. Jeśli masz proste sprawy finansowe – jedno źródło dochodu, brak skomplikowanych ulg – być może poradzisz sobie sam. Jednak gdy Twoje sprawy są nieco bardziej skomplikowane – wiele źródeł dochodu, własna firma, różne ulgi – księgowy będzie niezastąpiony. Pomoże Ci znaleźć najlepszą drogę, by uniknąć problemów z fiskusem.

Podatek od nieruchomości 2025: Zmiany już niemal pewne. Czego możemy się spodziewać?
17 paź 2024

Projekt zmian w podatku od nieruchomości, które mają wejść w życie z dniem 1 stycznia 2025 r., został 14 października 2024 r. przyjęty przez rząd i skierowany do Sejmu – w kształcie odpowiadającym tzw. wersji projektu 3.0. Z pewną rezerwą można przyjąć, że w tej właśnie formie podatnicy będą mierzyć się z tym podatkiem w nowym roku. Na jakie zmiany trzeba się przygotować?

Podatek od garaży do zmiany. Rząd przyjął projekt ustawy, który dotyczy opodatkowania podatkiem od nieruchomości
15 paź 2024

Rząd wprowadza nowe przepisy dotyczące opodatkowania podatkiem od nieruchomości garaży w budynkach mieszkalnych. W efekcie zmian wszystkie pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów w budynkach mieszkalnych (niezajęte na działalność gospodarczą) będą opodatkowane jednakową stawką podatku.

Podatki 2025. Zmiany w podatku od nieruchomości, podatku rolnym, opłacie uzdrowiskowej i opłacie skarbowej
15 paź 2024

W dniu 14 października 2024 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku rolnym, ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz ustawy o opłacie skarbowej, przedłożony przez Ministra Finansów. Jak wskazuje rząd, ta nowelizacja ma charakter techniczny. Jej celem jest m.in. wyeliminowanie wątpliwości interpretacyjnych przez doprecyzowanie przepisów ww. ustaw. Największe zmiany dotyczą podatku od nieruchomości. Nowe przepisy mają obowiązywać od początku 2025 roku.

pokaż więcej
Proszę czekać...