Dniówka kierowcy - rozliczenie w 2023 roku

Dniówka kierowcy - rozliczenie w 2023 roku
Rozliczanie wynagrodzenia kierowcy w transporcie międzynarodowym, od czasu wprowadzenia zmian w lutym 2022 roku, budzi wiele wątpliwości i dla polskich przedsiębiorców stanowi jedno z kluczowych wyzwań w prowadzeniu biznesu. Dzisiaj większość przedsiębiorstw w pełni dostosowała się do przepisów w taki sposób, że lista płac zawiera nie tylko te wymagane przepisami prawa składniki, ale także dodatkowe premie i nagrody, które pozwalają dojść do oczekiwanego wynagrodzenia netto dla kierowcy. Wyzwaniem jest jednak prawidłowe rozliczenie wynagrodzenia i przekazanie kierowcy informacji, ile faktycznie zarobi w danym miesiącu. Rynek sam znalazł rozwiązanie i wśród pracodawców często spotykaną praktyką stało się podawanie kierowcom kwoty, jaką otrzymają za każdy dzień spędzony w trasie. W jaki sposób wynagrodzenie w formie dniówek, na które umawia się przedsiębiorca z pracownikiem, prawidłowo wprowadzać w dokumentacji pracowniczej tak, żeby było zgodne z polskimi i europejskimi przepisami? Czy są narzędzia, które te wyliczenia usprawniają i automatyzują? Na te pytania odpowiada ekspert Grupy Inelo, Mateusz Włoch.

Dniówka w transporcie – czym jest?

Wynagrodzenie popularnie nazywane dniówką, jak sama nazwa wskazuje, jest stałą kwotą, jaką kierowca otrzymuje za każdy dzień spędzony w trasie. Ten sposób rozliczania szczególnie w ostatnich latach stał się jednym z najbardziej popularnych i efektywnych rozwiązań. Dlaczego? Przede wszystkim z uwagi na to, że gwarantuje on przejrzystość w kwestii wynagrodzenia kierowcy, jakie dostaje „na rękę”, a przewoźnikowi ostatecznie daje przewidywalność i stabilność kosztów zatrudnienia. W praktyce jednak, wyliczenie takiej kwoty rodzi wiele pytań i wątpliwości. Jakich?

- Przede wszystkim przedsiębiorcy stoją przed wyzwaniem pogodzenia tej formy rozliczenia wynagrodzenia kierowcy z aktualnymi wymogami prawnymi, a także tym, w jaki sposób umieścić w umowie o pracę czy regulaminie wspomniane rozliczenie dniówkowe. Patrząc na tę formę wyliczenia wynagrodzenia, zastanawiają się także czy to rozwiązanie finalnie jest dla nich optymalne. Odpowiadając na te wątpliwości: dniówki mogą być wypłacane zgodnie z przepisami. Warunek? Kierowca powinien otrzymać wynagrodzenie na podstawie jego umowy o pracę i powszechnie obowiązujących przepisów – nie może dostać mniej. Warunki wypłaty wynagrodzenia wykraczające poza te kwoty, pracodawca może ustalać indywidualnie i nie ma tutaj wielu ograniczeń. W jaki sposób wyliczać dniówkę i jak takie kwoty zapisywać w dokumentacji pracowniczej, by była zgodna z przepisami? To już jest nieco bardziej skomplikowane, dlatego z pomocą przychodzą narzędzia, takie jak nowa wersja programu 4Trans, które automatyzują rozliczanie dniówek, a także ich późniejsze przeliczanie na kwoty brutto – mówi Mateusz Włoch, Grupa Inelo.

Autopromocja

Jakie elementy zawierają się w dniówce?

W tym przypadku możliwości jest wiele, ale najbardziej popularne są dwa warianty. Pierwszy z nich zakłada, że w dniówce zawiera się wszystko – czyli składniki wynagrodzenia razem z wynagrodzeniem zasadniczym. – Jeżeli kwota wymagana przepisami jest wyższa niż obliczone dniówki, wtedy należy wypłacić kierowcy wynagrodzenie wynikające z umowy, regulaminu i przepisów. Drugi wariant, równie często stosowany przez pracodawców to dniówka i podstawa. Polega on na tym, że kierowcy wypłacane są stałe kwoty wynagrodzenia, najczęściej zasadnicze wraz z ryczałtami oraz premie za dniówki. Przy tej opcji w dniówkach zawierają się najbardziej zmienne kwoty wynagrodzenia. Drugi wariant pozwala przedsiębiorcy wyrównać wypłaty pomiędzy pracownikami, bez względu na to, który miał więcej przewozów podlegających pod zagraniczne płace, czy który zaznaczył więcej tzw. młotków” – komentuje Mateusz Włoch.

Jak poprawnie liczyć dniówki?

Aby maksymalnie uprościć i zautomatyzować wyliczanie końcowej kwoty wynagrodzenia kierowcy w formie dniówki, warto sięgnąć po gotowe rozwiązania, które udostępniają informacje na temat szczegółów naliczania premii i pozwalają na jej rozbicie na poszczególne składniki. To wiele ułatwia przedsiębiorcy i niweluje ryzyko błędów, które szczególnie przy większej liczbie kierowców jest często nie do uniknięcia.
- Obliczenie liczby dni spędzonych w trasie wydaje się prostym rozwiązaniem. Ostatecznie jednak wariantów liczenia, a także różnic wynikających z danej sytuacji w przedsiębiorstwie jest tak wiele, że z pozoru proste wyliczenia okazują się bardzo skomplikowane. Przykładowo, należy zadać sobie pytanie, jak interpretowany jest dzień oraz jak liczyć niepełny dzień? To już rodzi wiele różnic w sposobie rozliczenia dniówki. W naszym programie można, co do godziny policzyć na podstawie kart kierowcy liczbę dni spędzonych w trasie, a na tej podstawie liczone będzie wynagrodzenie pracownika – tłumaczy Włoch.

Określanie dniówki w kwotach netto jest ryzykowne

Rynek pracy w transporcie rządzi się swoimi prawami i na pracodawcach często wymusza określanie dniówki w kwotach netto. Czy dla przedsiębiorcy ma to znaczenie? – Oczywiście i to ogromne. Przede wszystkim kwota netto niesie za sobą pewne ryzyko przeniesienia na zatrudniającego obowiązku ubezpieczeniowo-podatkowego, czyli płacenia wszelkich dodatków zarówno po stronie pracodawcy, jak i pracownika. Jakie jeszcze zagrożenia ze sobą niesie opisałem szerzej w darmowym ebooku, poświęconym temu tematowi, który znajduje się na naszej stronie internetowej. Rozwiązaniem w tym przypadku jest ustalenie np. kwoty brutto i zapisanie jej w regulaminie. W jaki sposób to zrobić? Nasze oprogramowanie, wyposażone o nowe funkcjonalności, znacznie upraszcza ten proces – mówi Mateusz Włoch, Grupa Inelo.

Księgowość
Od lipca 2024 r. rośnie znów płaca minimalna. Firmy mają problem. Przedsiębiorcy: lepsza jedna większa podwyżka niż dwie mniejsze
27 cze 2024

- Dwie podwyżki płacy minimalnej w tym samym roku nigdy więcej nie powinny mieć miejsca – przekonują przedsiębiorcy zrzeszeni w Północnej Izbie Gospodarczej w Szczecinie. Podwyżka, która ma miejsce w lipcu 2024 jest symboliczna, bo to zaledwie 56 złotych brutto i dopełnienie do kwoty 4300 złotych brutto. Eksperci przekonują jednak, że taka zmiana w firmach oznacza sporo problemów. – To kwestia księgowa. Wiele umów trzeba aneksować, a to w wielu przedsiębiorstwach zajmuje dużo czasu. Inna sprawa to niestety pewien aspekt psychologiczny. Kiedy dochodzi do zmiany w siatce płac, nie tylko pracownicy zarabiający płace minimalną oczekują podwyżek – mówi Hanna Mojsiuk, prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie. 

Ceny prądu od lipca 2024 r. URE: drożej o 33,80 zł brutto miesięcznie przy rocznym zużyciu do 2 MWh
27 cze 2024

Urząd Regulacji Energetyki poinformował, że od 1 lipca do 31 grudnia 2024 r. rachunek za energię elektryczną w gospodarstwie domowym, którego roczne zużycie wyniesie 2 MWh, wzrośnie o 27,5 zł netto (33,80 zł brutto) miesięcznie.

Ceny gazu wyższe o 20% od 1 lipca 2024 r. [gospodarstwa domowe] Taryfa PGNiG OD spada do 239 zł za MWh ale nie będzie już zamrożenia ceny i wzrośnie opłata dystrybucyjna
27 cze 2024

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki (URE) zadecydował 27 czerwca 2024 r., że taryfa największego detalicznego sprzedawcy gazu PGNiG Obrót Detaliczny wyniesie od 1 lipca 239 zł za MWh. Ale jednocześnie znika zamrożona cena 200,17 zł za MWh, a także rośnie opłata dystrybucyjna. Są to ceny netto. Zatem gospodarstwa domowe kupujące gaz od tego sprzedawcy, zapłacą zatem rachunki za gaz wyższe o ok. 20 proc. Tego samego dnia spółka PGNiG OD poinformowała, że część jej klientów, którzy na okres po 1 lipca dostali prognozy z ceną gazu zamrożoną na poziomie 200,17 zł za MWh dalej może opłacać rachunki na ich podstawie. Później tacy klienci otrzymają rozliczenie według ceny w momencie zużycia.

Praca i zarobki w transporcie. Dobrze już było? Od 8500 zł do 11000 zł netto dla kierowcy w transporcie międzynarodowym. Ale nie tak łatwo już znaleźć dobrą pracę
27 cze 2024

W transporcie wydaje się, że kończy się rynek pracownika a zaczyna rynek pracodawcy. Coraz częściej słyszy się opinie, że kierowcy dopytują firmy transportowe o wolne etaty i dłużej czekają na pracę - nawet kilka miesięcy. Raport Polskiego Instytutu Transportu Drogowego (PITD) z kwietnia 2024 r. pt. „Zarobki kierowców zawodowych w Polsce 2023. Bezpieczeństwo i stan infrastruktury parkingowej” wskazuje, że ponad połowa firm transportowych uważa, że nie ma problemów ze znalezieniem kierowców na rynku. Ponadto liczba przewoźników, którzy uważali, że nie mogą znaleźć odpowiedniego kandydata w ostatnim roku zmniejszyła się o 19 p.p. (25 proc. w 2023 r. w porównaniu do 44 proc. w 2022 r.). 

ZUS ma prawo podważyć podstawę wymiaru składek zadeklarowaną przez przedsiębiorcę. Uchwała Sądu Najwyższego - zasada prawna
26 cze 2024

W 2010 roku Sąd Najwyższy podjął uchwałę w sprawie II UZP 1/10, z której wynikało, że ZUS nie jest uprawniony do kwestionowania kwoty zadeklarowanej przez osobę prowadzącą pozarolniczą działalność jako podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne. Po kilkunastu latach (29 listopada 2023 r.) podobne zagadnienie trafiło do rozstrzygnięcia przez skład 7 sędziów Sądu Najwyższego. Tym razem nie tylko dostrzeżono warunki, w których taka weryfikacja jest jednak uzasadniona, ale nadano także uchwale w sprawie III UZP 3/23 moc zasady prawnej.

Czy Polska spełnia 4 warunki przyjęcia euro? Najnowsza ocena Komisji Europejskiej
26 cze 2024

Jest znany suchar, który polega na tym, że na pytanie "Czy jesteś za przyjęciem euro?" odpowiada się: "Tak, oczywiście, przyjmę każdą kwotę w tej walucie". A tak zupełnie poważnie, to przyjęcie euro nie tyle jest kwestią woli danego państwa, co możliwości jego gospodarki. Według najnowszej oceny Komisji Europejskiej Polska nie spełnia żadnego z czterech warunków przyjęcia do strefy euro. Tak wynika z raportu opublikowanego 26 czerwca 2024 r. Tych warunków nie spełnia również pięć innych krajów członkowskich UE, które nie mają wspólnej waluty, w tym Bułgaria, która planowała przyjęcie euro już w 2025 roku.

Polska jednym z liderów w emisji metanu w Europie. A UE walczy także z tym gazem. Gaz ziemny będzie - paradoksalnie - atrakcyjniejszy?
26 cze 2024

Polska jest jednym z największych europejskich emitentów metanu. Jak podał w maju Polski Instytut Ekonomiczny, udział naszego sektora energetycznego w strukturze całkowitych emisji metanu jest 4-krotnie większy niż średnia UE. Nowe przepisy unijnego rozporządzenia metanowego uderzą więc na pewno w branżę węglową, ale co z rynkiem gazu – paliwa, w które cały czas mocno inwestujemy i które traktowane jest jako ważny pomost między energetyką wysokoemisyjną a zieloną? Pytamy eksperta.

Prof. Modzelewski o przesunięciu obowiązkowego KSeF: Katastrofa odroczona o dwa lata
26 cze 2024

Trzeba wciąż bronić systemu prawnego przed destrukcją, ale nie zawsze się to udaje. Teraz najważniejszym zadaniem jest wyrzucenie do kosza nonsensu faktur ustrukturyzowanych, bo katastrofę odroczono tylko o dwa lata – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Dzień 1 lipca 2024 r. (pierwotny termin wejścia w życie obligatoryjnego modelu Krajowego Systemu e-Faktur) będzie – zdaniem Profesora - symbolem spektakularnej porażki tych, którzy psują przepisy podatkowe.

Czy od prezentów (ślubnych, urodzinowych, z okazji chrzcin i innych uroczystości) trzeba zapłacić podatek? Tak ale nie od wszystkich
26 cze 2024

Lato to nie tylko czas wyjazdów wakacyjnych i odpoczynku. To również czas ślubów, chrzcin i innych uroczystości rodzinnych. Organizując taką imprezę, mamy sporo wydatków, ale są też przychody. To prezenty od rodziny i gości, często bardzo wartościowe i oczywiście pieniądze w kopertach. Tu pojawia się pytanie, czy nie powinniśmy zgłosić takiego dochodu fiskusowi?

Kasowa metoda rozliczania VAT będzie podstawową zasadą? Projekt nowelizacji ustawy o VAT już skierowany do I czytania na posiedzeniu Sejmu
26 cze 2024

W dniu 25 czerwca 2024 r. skierowano do I czytania na posiedzeniu Sejmu poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Projekt ten przewiduje wprowadzenie przepisów pozwalających na stosowanie kasowej metody rozliczania VAT jako metody podstawowej rozliczania tego podatku. W myśl tego projektu - co do zasady - obowiązek podatkowy będzie powstawał z dniem otrzymania całości lub części zapłaty - w przypadku dokonania dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz podatnika, który jest przedsiębiorcą. A w przypadku wydania towaru lub wykonania usługi na rzecz podmiotu nie będącego przedsiębiorcą – obowiązek podatkowy ma powstawać z dniem otrzymania całości lub części zapłaty, nie później niż 180 dnia, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.

pokaż więcej
Proszę czekać...