REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

e-SAD od 13 lutego 2023 r. - elektroniczna rewolucja w przemieszczeniach wewnątrzwspólnotowych wyrobów z zapłaconą akcyzą

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Enodo Advisors
Doradztwo podatkowe dla efektywnego i bezpiecznego biznesu
e-SAD od 13 lutego 2023 r. - elektroniczna rewolucja w przemieszczeniach wewnątrzwspólnotowych wyrobów z zapłaconą akcyzą
e-SAD od 13 lutego 2023 r. - elektroniczna rewolucja w przemieszczeniach wewnątrzwspólnotowych wyrobów z zapłaconą akcyzą
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Wprowadzenie e-SAD od 13 lutego 2023 r. stanowi zmianę istotną nie tylko dla poszczególnych branż akcyzowych, ale także podmiotów, które nawet tylko okazjonalnie nabywają wewnątrzwspólnotowo wyroby niezbędne w prowadzonej działalności gospodarczej, pozornie w ogóle niezwiązanej z akcyzą. Warto już dziś zapoznać się z nadchodzącymi zmianami i odpowiednio do nich przygotować.

Elektronizacja przemieszczeń wyrobów akcyzowych w UE

Już wkrótce faktem stanie się kolejny etap elektronizacji przemieszczeń wyrobów akcyzowych, w tym wypadku pomiędzy różnymi państwami członkowskimi UE w ramach procedury dotyczącej wyrobów „z zapłaconą akcyzą”.

Zmiany są konsekwencją wejścia w życie nowej akcyzowej dyrektywy horyzontalnej, tj. dyrektywy Rady (UE) 2020/262 oraz jej implementacji do krajowego porządku prawnego ustawą z dnia 9 grudnia 2021 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw. Dyrektywa zakłada m.in. skomputeryzowanie procedur stosowanych do wewnątrzunijnych przemieszczeń wyrobów akcyzowych dopuszczonych do konsumpcji z zapłaconą akcyzą. Chodzi tu jednak wyłącznie o wyroby wymienione w załączniku nr 2 do ustawy akcyzowej, znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy oraz alkohol etylowy całkowicie skażony.

REKLAMA

Autopromocja

Co się zmieni od 13 lutego 2023 r.?

Do tej pory wspomniane przemieszczenia odbywały się na podstawie tzw. uproszczonego dokumentu towarzyszącego (UDT). Zostanie on zastąpiony elektronicznym uproszczonym dokumentem administracyjnym (e-SAD), obsługiwanym w ramach systemu EMCS, a w przypadku niedostępności systemu – dokumentem zastępującym e-SAD.

Zrezygnowano z konieczności załączenia do przemieszczanych wyrobów jakiejkolwiek fizycznej formy dokumentu – wystarczające będzie posiadanie przez osobę realizującą przemieszczenie (np. kierowcę) numeru referencyjnego e-SAD.

Pojawią się nowe statusy akcyzowe podmiotów: „uprawniony odbiorca” i „uprawniony wysyłający”, których uprawnieniem będzie odpowiednio odbiór lub wysyłka wyrobów akcyzowych przesyłanych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy między państwami członkowskimi UE.

REKLAMA

Co istotne, dla uzyskania odpowiedniego statusu konieczne będzie uzyskania numeru akcyzowego uprawnionego odbiorcy/wysyłającego. Numer będzie nadawany przez Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Poznaniu na wniosek podmiotu złożony za pośrednictwem Portalu Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC). Według zapowiedzi Ministerstwa Finansów wnioski takie będzie można składać już od 2 stycznia 2023 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podobnie jak w przypadku przemieszczeń wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy ustawodawca przewidział także procedurę awaryjną, którą znajdzie zastosowanie w przypadku niedostępności systemu. Niezbędna będzie zatem wiedza, kiedy taką procedurę należy zastosować i jakich obowiązków w jej ramach dopełnić, aby sprowadzenie danego produktu do kraju albo jego wysyłka nie skończyły się naruszeniem przepisów akcyzowych i ewentualną odpowiedzialnością karno-skarbową.

Za bardzo korzystną zmianę należy uznać wprowadzenie możliwości objęcia procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów sprowadzanych na terytorium kraju poza tą procedurą (na podstawie e-SAD). Będzie to możliwe w przypadku wyrobów nabywanych wewnątrzwspólnotowo przez uprawnionego odbiorcę będącego jednocześnie podmiotem prowadzącym skład podatkowy i przez niego wprowadzanych do tegoż składu. Zwracamy uwagę, że wyroby takie będą mogły być sprowadzane na terytorium kraju bez nałożonych znaków akcyzy, co dotychczas było możliwe jedynie w przypadku sprowadzania wyrobów znajdujących się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

Należy uważać… i edukować kontrahentów

Do obsługi transakcji i przemieszczeń wyrobów w systemie EMCS trzeba będzie się odpowiednio przygotować.

Zgodnie z zapowiedziami Ministerstwa Finansów, dla uzyskania statusu uprawnionego odbiorcy/ uprawnionego wysyłającego konieczne będzie posiadanie konta na PUESC i nadanie uprawnień reprezentantowi podmiotu, jak również rejestracja/aktualizacja rejestracji podmiotu w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych (w przypadku uprawnionego odbiorcy).

Przedsiębiorcy powinni również pamiętać o złożeniu zabezpieczenia akcyzowego obejmującego przemieszczenia wyrobów na dokumencie e-SAD, bez którego od 13 lutego nie będą one mogły zostać w ogóle zrealizowane. Co do zasady, w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego zabezpieczenie akcyzowe będzie składane przez uprawnionego odbiorcę a jego obciążenie i późniejsze zwolnienie zostanie odnotowane w systemie. Możliwość złożenia zabezpieczenia przez uprawnionego odbiorcę ma być dostępna od 16 stycznia 2023 r.

Warto zaznaczyć, iż obowiązek stosowania nowych reguł obrotu przy wyrobach z zapłaconą akcyzą dotyczy całej Unii Europejskiej. Od 13 lutego 2023 r. przy przemieszczeniach, które obejmie e-SAD nie będzie już możliwości skorzystania z mechanizmów istniejących wcześniej, a brak dostosowania się do nowego reżimu prawnego będzie wiązała się albo z brakiem możliwości zrealizowania transakcji albo z odpowiedzialnością karno-skarbową w przypadku pominięcia nowych obowiązków. W konsekwencji, bardzo istotne jest przygotowanie nie tylko własnej firmy i jej pracowników, ale również potwierdzenie z kontrahentami z UE, iż są świadomi i gotowi na nadchodzące zmiany.

Kontrahenci powinni dopełnić wszystkich obowiązków związanych z rejestracją na gruncie regulacji obowiązujących w ich kraju. Niezbędne może okazać się przeszkolenie pracowników (własnych i kontrahenta) z zasad funkcjonowania systemu EMCS, w szczególności tworzenia, wysyłania i otrzymywania komunikatów z systemu.

Konieczne może okazać się dostosowanie procesów logistycznych, np. w celu terminowego potwierdzania odbioru przesyłki w EMCS.

Aktualizacji mogą wymagać zapisy umów handlowych z kontrahentami i przewoźnikami, tak by zabezpieczały nas przed skutkami naruszenia przez nich procedur akcyzowych.

By zapobiec problemom technicznym, związanym zarówno z niezarejestrowaniem się kontrahentów jak i nieprzygotowaniem zagranicznych administracji skarbowych, w początkowym okresie funkcjonowania nowego systemu obrotu warto rozważyć utworzenie zapasów kluczowych wyrobów akcyzowych nabywanych z zapłaconą akcyzą przed 13 lutego 2023 r.

W okresie przejściowym należy również pamiętać, iż w przypadku nabyć lub dostaw wewnątrzwspólnotowych rozpoczętych przed dniem 13 lutego 2023 r. i niezakończonych do tego dnia zastosowanie będą miały reguły dotychczasowe, jednak nie dłużej niż do dnia 31 grudnia 2023 r.

Akcyza 2023: wątpliwości jest więcej – zapraszamy na webinarium!

Nadchodzący rok może przynieść wiele wyzwań nie tylko dla podmiotów z branż akcyzowych, ale także dla przedsiębiorców, którzy tylko marginalnie wykorzystują tego typu wyroby.
Już w lutym 2023 r. wejdzie w życie nowa akcyzowa dyrektywa horyzontalna oraz implementujące ją polskie przepisy. Nie można też zapominać o stale postępującej elektronizacji podatku akcyzowego w zakresie obowiązków ewidencyjnych i sprawozdawczych.

Te i inne kwestie istotne z punktu widzenia obrotu wyrobami akcyzowymi, omówimy w trakcie naszego webinarium 12 stycznia 2023 r. o godz. 10:00  zapraszamy do zapoznania się z agendą szkolenia oraz do bezpłatnej rejestracji.

Konrad Staniec, Senior Associate, doradca podatkowy w ENODO Advisors
Przemysław Sawicki, Junior Analyst w ENODO Advisors

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Inwestowanie w złoto - marzec 2025 r. Cena i notowania. Stabilność mimo ryzyka delewarowania na zmiennych rynkach

Jak informuje Saxo Bank w komunikacie z 12 marca 2025 r., globalne rynki finansowe pozostają w stanie podwyższonej niepewności, ponieważ wprowadzenie, a następnie odwołanie ceł przez administrację Trumpa wobec głównych partnerów handlowych nadal wywiera presję na Wall Street i szerzej na rynek. Złoto pozostaje stabilne, utrzymując notowania powyżej 2900 USD po kolejnej stosunkowo płytkiej korekcie. Inwestorzy i traderzy reagują również na gwałtowne i nagłe pogorszenie danych makroekonomicznych w USA, co zwiększa ryzyko stagflacji, wspierającej ceny złota.

Jak skutecznie odwołać się od wyników kontroli projektu unijnego? 5 zasadniczych kroków

Realizacja projektu unijnego to duże wyzwanie – wymaga nie tylko zaangażowania i dobrej organizacji, ale także skrupulatnego przestrzegania przepisów i wytycznych. Kontrole projektów są standardową praktyką, której celem jest sprawdzenie, czy środki publiczne są wykorzystywane zgodnie z przepisami i pierwotnymi założeniami projektu. Co jednak zrobić, gdy wynik kontroli jest niekorzystny? Jakie kroki podjąć, by skutecznie się odwołać?

Transport do Serbii – strategiczny rynek w regionie Bałkanów

Transport towarów do Serbii wymaga szczególnego przygotowania logistycznego i znajomości lokalnych uwarunkowań. Państwo to nadal pozostaje poza Unią Europejską i strefą Schengen, dlatego konieczne jest sprostanie wielu wymogom z zakresu obsługi celnej i dokumentacji transportowej. Jak skutecznie wejść na ten perspektywiczny rynek?

Nowe regulacje dla rynku kryptoaktywów w UE: Co musisz wiedzieć, aby uniknąć kar do 5 mln złotych?

Firmy działające na rynku kryptoaktywów w Polsce mają czas do 30 czerwca 2025 r., aby uzyskać licencję CASP, która zastępuje dotychczasowy rejestr VASP. Działalność bez odpowiedniej licencji może skutkować karą finansową do 5 mln zł i nawet 5 lat pozbawienia wolności. Dowiedz się, jakie wymagania muszą spełnić podmioty, by uniknąć druzgoczących konsekwencji prawnych, i jak przygotować się do nadchodzących zmian w regulacjach MiCA.

REKLAMA

Podatek cyfrowy od big tech-ów w Polsce. Przyszły ambasador USA: Odwołajcie podatek, aby uniknąć konsekwencji!

Ministerstwo Cyfryzacji w najbliższych miesiącach zaprezentuje model podatku cyfrowego od przychodów lub zysków big techów w Polsce - poinformował 10 marca 2025 r. PAP Biznes wicepremier, szef resortu cyfryzacji Krzysztof Gawkowski. Środki, które zasiliłyby budżet z tytułu nowego podatku miałyby wesprzeć rozwój firm i startupów z sektora cyfrowo-technologicznego i media. Wprowadzenie podatku cyfrowego zaszkodzi Polsce i relacji z USA, a prezydent Trump dokona odwetu - napisał tego samego dnia Tom Rose - nominowany przez Donalda Trumpa na stanowisko ambasadora USA w Polsce. Ministerstwo Cyfryzacji (MC) nie zamierza wycofywać się z prac przygotowujących podatek cyfrowy - zapewnił 11 marca 2025 r. wicepremier, szef resortu Krzysztof Gawkowski. Ale Ministerstwo Finansów poinformowało, że nie prowadzi prac nad podatkiem cyfrowym i podkreśliło, że wyłącznie minister finansów odpowiada za polską politykę podatkową.

Czy sprzedaż towarów używanych kupionych przed 2004 r. można rozliczyć przy zastosowaniu procedury VAT marża?

Pytanie zadane w tytule niniejszego tekstu nie dotyczy bynajmniej problemu marginalnego – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Podatnicy wciąż sprzedają elementy majątkowe, zwłaszcza środki trwałe, które mają swoją historię sięgającą czasów „przedunijnych”. Są to towary, które nabył bezpośrednio sam sprzedawca lub dokonał tego ich poprzednik prawny, bo sprzedawca powstał w wyniku przekształcenia podmiotu istniejącego w 2004 r. a przekształcenie rodzi sukcesję prawnopodatkową.

Czy wydatki na kary umowne mogą podlegać opodatkowaniu estońskim CIT?

To pytanie zadała jedna ze spółek z o.o., która w wyniku nieprzewidzianych opóźnień w realizacji kontraktów została zobowiązana do ich zapłaty. Wątpliwości dotyczyły tego, czy takie wydatki powinny być uznane za niezwiązane z działalnością gospodarczą i podlegać opodatkowaniu na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT.

Doradcy podatkowi w togach, jak adwokaci i radcowie prawni? Rewolucja w sądach

Doradcy podatkowi pójdą do sądu w togach. To nie fikcja – rządowy projekt nowelizacji ustawy przewiduje obowiązek noszenia stroju urzędowego podczas rozpraw sądowych. Nowe przepisy mają podkreślić prestiż zawodu, zwiększyć zaufanie do doradców oraz wzmocnić ich pozycję jako profesjonalnych pełnomocników.

REKLAMA

Nowe przepisy w handlu detalicznym w 2025 r. System kaucyjny, recykling, przejrzystość cen. Jak przygotować sklepy do zmian?

Prawa konsumenta, oczekiwania pracowników czy troska o środowisko naturalne – to główne kwestie, które wpłyną w niedalekim czasie na kolejne zmiany prawne w obszarze handlu detalicznego. W ostatnim kwartale 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Według wyliczeń Deloitte (Raport z 2024 r.: „System kaucyjny - koszty, perspektywy, szanse”, s. 55) koszty inwestycyjne związane ze startem tego systemu w naszym kraju mogą wynieść nawet 14,2 mld złotych. Przedsiębiorcy już teraz powinni się przygotowywać do tego, by w niedalekiej przyszłości móc sprostać wymogom określonym w nowych regulacjach unijnych dotyczących recyklingu opakowań. O tym, jak odnaleźć się w regulacyjnym chaosie i jak przygotować firmę od strony technologicznej na nadchodzące zmiany, opowiadają eksperci INEOGroup – jednego z polskich liderów w zakresie dostarczania zaawansowanych systemów dla branży retail.

Praktyka płacenia pracownikom „pod stołem”, to ciągły problem w firmach transportowych. Jakie są tego skutki dla przewoźników i całej branży?

Nielegalne praktyki wynagradzania nadal stanowią poważne trudności dla polskiego sektora transportowego. Jak wynika z najnowszego raportu TLP („Raport drogowy w Polsce 2024/2025” - styczeń 2025 r.), aż 75 proc. firm działających na rynku spotyka się z wypłatami wynagrodzenia poza oficjalnym obiegiem. Zjawisko to znalazło się także na drugim miejscu w zestawieniu największych wyzwań, które stoją przed przewoźnikami. Choć może wydawać się to jedynie kwestią rozliczeń, skutki sięgają znacznie dalej - od nierównej konkurencji, przez destabilizację rynku pracy, aż po konsekwencje podatkowe i wizerunkowe dla całej branży. Czy transport ma szansę uwolnić się od szarej strefy?

REKLAMA