REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

e-SAD od 13 lutego 2023 r. - elektroniczna rewolucja w przemieszczeniach wewnątrzwspólnotowych wyrobów z zapłaconą akcyzą

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Enodo Advisors
Doradztwo podatkowe dla efektywnego i bezpiecznego biznesu
e-SAD od 13 lutego 2023 r. - elektroniczna rewolucja w przemieszczeniach wewnątrzwspólnotowych wyrobów z zapłaconą akcyzą
e-SAD od 13 lutego 2023 r. - elektroniczna rewolucja w przemieszczeniach wewnątrzwspólnotowych wyrobów z zapłaconą akcyzą
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Wprowadzenie e-SAD od 13 lutego 2023 r. stanowi zmianę istotną nie tylko dla poszczególnych branż akcyzowych, ale także podmiotów, które nawet tylko okazjonalnie nabywają wewnątrzwspólnotowo wyroby niezbędne w prowadzonej działalności gospodarczej, pozornie w ogóle niezwiązanej z akcyzą. Warto już dziś zapoznać się z nadchodzącymi zmianami i odpowiednio do nich przygotować.

Elektronizacja przemieszczeń wyrobów akcyzowych w UE

Już wkrótce faktem stanie się kolejny etap elektronizacji przemieszczeń wyrobów akcyzowych, w tym wypadku pomiędzy różnymi państwami członkowskimi UE w ramach procedury dotyczącej wyrobów „z zapłaconą akcyzą”.

Zmiany są konsekwencją wejścia w życie nowej akcyzowej dyrektywy horyzontalnej, tj. dyrektywy Rady (UE) 2020/262 oraz jej implementacji do krajowego porządku prawnego ustawą z dnia 9 grudnia 2021 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw. Dyrektywa zakłada m.in. skomputeryzowanie procedur stosowanych do wewnątrzunijnych przemieszczeń wyrobów akcyzowych dopuszczonych do konsumpcji z zapłaconą akcyzą. Chodzi tu jednak wyłącznie o wyroby wymienione w załączniku nr 2 do ustawy akcyzowej, znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy oraz alkohol etylowy całkowicie skażony.

REKLAMA

Co się zmieni od 13 lutego 2023 r.?

REKLAMA

Do tej pory wspomniane przemieszczenia odbywały się na podstawie tzw. uproszczonego dokumentu towarzyszącego (UDT). Zostanie on zastąpiony elektronicznym uproszczonym dokumentem administracyjnym (e-SAD), obsługiwanym w ramach systemu EMCS, a w przypadku niedostępności systemu – dokumentem zastępującym e-SAD.

Zrezygnowano z konieczności załączenia do przemieszczanych wyrobów jakiejkolwiek fizycznej formy dokumentu – wystarczające będzie posiadanie przez osobę realizującą przemieszczenie (np. kierowcę) numeru referencyjnego e-SAD.

Pojawią się nowe statusy akcyzowe podmiotów: „uprawniony odbiorca” i „uprawniony wysyłający”, których uprawnieniem będzie odpowiednio odbiór lub wysyłka wyrobów akcyzowych przesyłanych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy między państwami członkowskimi UE.

REKLAMA

Co istotne, dla uzyskania odpowiedniego statusu konieczne będzie uzyskania numeru akcyzowego uprawnionego odbiorcy/wysyłającego. Numer będzie nadawany przez Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Poznaniu na wniosek podmiotu złożony za pośrednictwem Portalu Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC). Według zapowiedzi Ministerstwa Finansów wnioski takie będzie można składać już od 2 stycznia 2023 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podobnie jak w przypadku przemieszczeń wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy ustawodawca przewidział także procedurę awaryjną, którą znajdzie zastosowanie w przypadku niedostępności systemu. Niezbędna będzie zatem wiedza, kiedy taką procedurę należy zastosować i jakich obowiązków w jej ramach dopełnić, aby sprowadzenie danego produktu do kraju albo jego wysyłka nie skończyły się naruszeniem przepisów akcyzowych i ewentualną odpowiedzialnością karno-skarbową.

Za bardzo korzystną zmianę należy uznać wprowadzenie możliwości objęcia procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów sprowadzanych na terytorium kraju poza tą procedurą (na podstawie e-SAD). Będzie to możliwe w przypadku wyrobów nabywanych wewnątrzwspólnotowo przez uprawnionego odbiorcę będącego jednocześnie podmiotem prowadzącym skład podatkowy i przez niego wprowadzanych do tegoż składu. Zwracamy uwagę, że wyroby takie będą mogły być sprowadzane na terytorium kraju bez nałożonych znaków akcyzy, co dotychczas było możliwe jedynie w przypadku sprowadzania wyrobów znajdujących się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

Należy uważać… i edukować kontrahentów

Do obsługi transakcji i przemieszczeń wyrobów w systemie EMCS trzeba będzie się odpowiednio przygotować.

Zgodnie z zapowiedziami Ministerstwa Finansów, dla uzyskania statusu uprawnionego odbiorcy/ uprawnionego wysyłającego konieczne będzie posiadanie konta na PUESC i nadanie uprawnień reprezentantowi podmiotu, jak również rejestracja/aktualizacja rejestracji podmiotu w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych (w przypadku uprawnionego odbiorcy).

Przedsiębiorcy powinni również pamiętać o złożeniu zabezpieczenia akcyzowego obejmującego przemieszczenia wyrobów na dokumencie e-SAD, bez którego od 13 lutego nie będą one mogły zostać w ogóle zrealizowane. Co do zasady, w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego zabezpieczenie akcyzowe będzie składane przez uprawnionego odbiorcę a jego obciążenie i późniejsze zwolnienie zostanie odnotowane w systemie. Możliwość złożenia zabezpieczenia przez uprawnionego odbiorcę ma być dostępna od 16 stycznia 2023 r.

Warto zaznaczyć, iż obowiązek stosowania nowych reguł obrotu przy wyrobach z zapłaconą akcyzą dotyczy całej Unii Europejskiej. Od 13 lutego 2023 r. przy przemieszczeniach, które obejmie e-SAD nie będzie już możliwości skorzystania z mechanizmów istniejących wcześniej, a brak dostosowania się do nowego reżimu prawnego będzie wiązała się albo z brakiem możliwości zrealizowania transakcji albo z odpowiedzialnością karno-skarbową w przypadku pominięcia nowych obowiązków. W konsekwencji, bardzo istotne jest przygotowanie nie tylko własnej firmy i jej pracowników, ale również potwierdzenie z kontrahentami z UE, iż są świadomi i gotowi na nadchodzące zmiany.

Kontrahenci powinni dopełnić wszystkich obowiązków związanych z rejestracją na gruncie regulacji obowiązujących w ich kraju. Niezbędne może okazać się przeszkolenie pracowników (własnych i kontrahenta) z zasad funkcjonowania systemu EMCS, w szczególności tworzenia, wysyłania i otrzymywania komunikatów z systemu.

Konieczne może okazać się dostosowanie procesów logistycznych, np. w celu terminowego potwierdzania odbioru przesyłki w EMCS.

Aktualizacji mogą wymagać zapisy umów handlowych z kontrahentami i przewoźnikami, tak by zabezpieczały nas przed skutkami naruszenia przez nich procedur akcyzowych.

By zapobiec problemom technicznym, związanym zarówno z niezarejestrowaniem się kontrahentów jak i nieprzygotowaniem zagranicznych administracji skarbowych, w początkowym okresie funkcjonowania nowego systemu obrotu warto rozważyć utworzenie zapasów kluczowych wyrobów akcyzowych nabywanych z zapłaconą akcyzą przed 13 lutego 2023 r.

W okresie przejściowym należy również pamiętać, iż w przypadku nabyć lub dostaw wewnątrzwspólnotowych rozpoczętych przed dniem 13 lutego 2023 r. i niezakończonych do tego dnia zastosowanie będą miały reguły dotychczasowe, jednak nie dłużej niż do dnia 31 grudnia 2023 r.

Akcyza 2023: wątpliwości jest więcej – zapraszamy na webinarium!

Nadchodzący rok może przynieść wiele wyzwań nie tylko dla podmiotów z branż akcyzowych, ale także dla przedsiębiorców, którzy tylko marginalnie wykorzystują tego typu wyroby.
Już w lutym 2023 r. wejdzie w życie nowa akcyzowa dyrektywa horyzontalna oraz implementujące ją polskie przepisy. Nie można też zapominać o stale postępującej elektronizacji podatku akcyzowego w zakresie obowiązków ewidencyjnych i sprawozdawczych.

Te i inne kwestie istotne z punktu widzenia obrotu wyrobami akcyzowymi, omówimy w trakcie naszego webinarium 12 stycznia 2023 r. o godz. 10:00  zapraszamy do zapoznania się z agendą szkolenia oraz do bezpłatnej rejestracji.

Konrad Staniec, Senior Associate, doradca podatkowy w ENODO Advisors
Przemysław Sawicki, Junior Analyst w ENODO Advisors

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA