Wątpliwości w sprawie trzynastek

Bożena Styczyńska
rozwiń więcej
inforCMS
Chociaż upłynął już termin wypłacania trzynastek, to wciąż pojawiają się pytania związane z wypłacaniem dodatkowego wynagrodzenia rocznego.

Zryczałtowane wynagrodzenie za kontrolę pracy skazanych

Autopromocja

Czy zryczałtowane wynagrodzenie miesięczne za kontrolę pracy skazanych wypłacane pracownikowi na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z 23 marca 2004 r. w sprawie podmiotów, w których jest wykonywana kara ograniczenia wolności oraz praca społecznie użyteczna, powinno być pomniejszane za dni choroby, urlopu i innych nieobecności usprawiedliwionych i czy wynagrodzenie to wchodzi do podstawy wymiaru, od której naliczana jest tzw. trzynastka?

O tym, czy zryczałtowane wynagrodzenie miesięczne za kontrolę pracy skazanych powinno być pomniejszane za okresy choroby, urlopu i innych nieobecności usprawiedliwionych, muszą rozstrzygać wewnętrzne przepisy pracodawcy. Wynika to z faktu, że § 11 i 12 rozporządzenia Rady Ministrów z 23 marca 2004 r. w sprawie podmiotów, w których jest wykonywana kara ograniczenia wolności oraz praca społecznie użyteczna, ograniczają się do wskazania, że takie wynagrodzenie przysługuje i w jakiej wysokości.

W takim razie odpowiednie postanowienia powinny się znaleźć w:

układzie zbiorowym pracy, jeśli pracodawca jest nim objęty (art. 771 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy, dalej: k.p., w zw. z art. 31 ust. 1 ustawy z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych, dalej: ustawa o pracownikach samorządowych) lub

regulaminie wynagradzania, jeśli pracodawca nie jest objęty układem zbiorowym pracy, ale zatrudnia co najmniej 20 pracowników, w związku z czym ma obowiązek tworzenia takiego regulaminu (art. 772 k.p. w zw. z art. 31 ust. 1 ustawy o pracownikach samorządowych).

W wynagrodzeniu będącym podstawą obliczania dodatkowego wynagrodzenia rocznego należy uwzględnić zryczałtowane wynagrodzenie miesięczne wypłacane za kontrolę pracy skazanych. Bierze się bowiem w nim pod uwagę:

• wynagrodzenie i inne świadczenia ze stosunku pracy przyjmowane do obliczenia ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy,

• wynagrodzenie za urlop wypoczynkowy,

• wynagrodzenie za czas pozostawania bez pracy przysługujące pracownikowi, który podjął pracę w wyniku przywrócenia do pracy.

Wynagrodzenie to nie mieści się na liście świadczeń wyłączonych z podstawy tzw. trzynastki (§ 6 w zw. z § 14 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 8 stycznia 1997 r. w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop, dalej: rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop). Jest wypłacane regularnie, co miesiąc, i nie ma charakteru nagrody wypłacanej za specjalne osiągnięcie czy za dodatkowe zadanie.

Ekwiwalent za pranie odzieży roboczej

Czy do podstawy, od której naliczana jest tzw. trzynastka, wlicza się wypłacany pracownikom co miesiąc ekwiwalent za pranie odzieży roboczej?

Ekwiwalent za pranie odzieży nie powinien być uwzględniany w podstawie dodatkowego wynagrodzenia rocznego. Nie jest on bowiem składnikiem wynagrodzenia ani w ścisłym, ani w szerokim rozumieniu tego pojęcia. Nie jest też świadczeniem ze stosunku pracy. Pracownik otrzymuje go tylko wtedy, gdy pracodawca nie może sam zapewnić prania odzieży roboczej (art. 2379 § 3 k.p.).

Ekwiwalenty są natomiast wyłączone z podstawy dodatkowego wynagrodzenia rocznego. Można tak wnioskować na podstawie listy zawartej w § 6 rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop, która ma zastosowanie przy ustalaniu podstawy trzynastki (art. 4 ust. 1 ustawy z 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej).

Kwoty wolne od potrąceń

Czy pracownikowi, który w tym samym miesiącu ma wypłacane wynagrodzenie za pracę i tzw. trzynastkę, trzeba zostawić dwie kwoty wolne od potrąceń, czy też trzeba dodać te wynagrodzenia i dopiero od sumy ustalić kwotę, którą można potrącić? Jaką kwotę można przekazać komornikowi, który zajął wynagrodzenie za pracę pracownikowi z tytułu egzekucji należności niealimentacyjnych?

Pracodawca powinien pozostawić pracownikowi jedną kwotę wynagrodzenia wolną od potrąceń w miesiącu, w którym wypłaca mu wynagrodzenie za pracę i dodatkowe wynagrodzenie roczne. Oblicza ją od sumy wynagrodzenia za pracę i dodatkowego wynagrodzenia rocznego. Tak stanowi bowiem art. 87 § 8 k.p. (w zw. z art. 871 k.p.). Przepis ten przewiduje, że w miesiącu, w którym pracownik otrzymuje składniki wynagrodzenia za okresy dłuższe niż 1 miesiąc (takim składnikiem jest trzynastka), pracodawca dokonuje potrąceń należności od łącznej kwoty wynagrodzenia, uwzględniającej te składniki.

Gdyby chodziło o pokrycie świadczeń alimentacyjnych, to pracodawca powinien przekazać komornikowi trzynastkę, jaką wyliczył pracownikowi, w całości (art. 87 § 5 k.p.).

Natomiast w przypadku egzekucji na pokrycie świadczeń niealimentacyjnych ma obowiązek zastosować się do limitu przekazywanej kwoty, czyli 50% wynagrodzenia łącznego.

Musi przy tym pamiętać, że kwota wolna, jaka ma pozostać pracownikowi, powinna wynosić minimalne wynagrodzenie za pracę po odliczeniu składek na ubezpieczenia społeczne i zaliczki na podatek dochodowy (art. 87 § 3 pkt 2 oraz art. 871 § 1 pkt 1 k.p.). Przy podstawowych kosztach uzyskania przychodu i złożeniu przez pracownika oświadczenia PIT-2 kwota ta wynosi w 2008 r. 844,98 zł.

Przykład

Pracownik jest zatrudniony na cały etat, ma podstawowe koszty uzyskania przychodu i złożył oświadczenie PIT-2. Jego wynagrodzenie wynosi miesięcznie 1818,00 brutto, natomiast należna trzynastka za 2007 r. to 1584,38 zł.

Łącznie pracodawca powinien wypłacić 3402,38 zł brutto. Ponieważ ma dokonać potrącenia na świadczenia niealimentacyjne, to może potrącić 1205,84 zł, pamiętając o limicie i kwocie wolnej. Wynika to z następujących wyliczeń:

Wynagrodzenie netto

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Podstawy prawne

• Ustawa z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (j.t. Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1593; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 170, poz. 1218)

• Ustawa z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (j.t. Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94; ost.zm Dz.U. z 2007 r. Nr 225, poz. 1672)

• Ustawa z 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej (Dz.U. Nr 160, poz. 1080; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 104, poz. 711)

• Rozporządzenie Rady Ministrów z 23 marca 2004 r. w sprawie podmiotów, w których jest wykonywana kara ograniczenia wolności oraz praca społecznie użyteczna (Dz.U. Nr 56, poz. 544)

• Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 8 stycznia 1997 r. w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop (Dz.U. Nr 2, poz. 14; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1591)

Księgowość
Rośnie liczba niewypłacalnych firm Polsce w 2024 r. Tych co ogłosiły upadłość lub wszczęły restrukturyzację. Będzie rekord na koniec grudnia
17 paź 2024

Od początku 2024 roku do końca września niewypłacalność ogłosiło 4 465 polskich firm. Firma Coface, która co kwartał przygotowuje raport na ten temat, podkreśla, że to aż 95% wszystkich przedsiębiorstw, które podjęły działania insolwencyjne w 2023 roku. Do końca roku pozostały jeszcze 3 miesiące, a eksperci już dziś prognozują, że w grudniu liczba niewypłacalności osiągnie rekord i wyniesie 5 tysięcy. W których sektorach dynamika wzrostu była największa i jakie branże ucierpiały najbardziej?

Ryzykowne fakturowanie po wyroku TSUE. Prof. Modzelewski: Znalezienie fakturzystki może być bardzo trudne
17 paź 2024

Pomysł autorstwa Trybunału Sprawiedliwości UE, aby pracownik fizycznie wystawiający puste faktury w imieniu pracodawcy musiał zapłacić VAT z tych faktur, jest zapewne nie ostatnim kuriozum jurysdykcyjnym w jego historii – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Można oczywiście zrozumieć pogląd (który nie przyjął się w przypadku naszych sądów), że nie można obciążać na podstawie art. 108 ust. 1 ustawy o VAT formalnego wystawcę tego dokumentu, gdy pracownik wystawiający fakturę jest oczywistym oszustem, który w sposób udowodniony fałszował te dokumenty; należy więc obciążyć go z tego tytułu. 

Biegły rewident i audyt finansowy: nowy kierunek studiów pod patronatem PIBR na Wydziale Zarządzania UŁ od 2024 r.
17 paź 2024

Kierunek Biegły rewident i audyt finansowy na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego to nowa propozycja edukacyjna dla osób pragnących pracować jako biegły rewident. Kierunek ten uzyskał patronat Polskiej Izby Biegłych Rewidentów (PIBR). Biegli rewidenci są cenionymi ekspertami, którzy nie tylko nadzorują i zarządzają, ale również często doradzają w sprawach biznesowych. Zawód biegłego rewidenta to zawód zaufania publicznego, chroniony prawnie i regulowany ustawowo - stanowi on potwierdzenie wiedzy i umiejętności, często jest także wymogiem koniecznym do zatrudnienia. 

Minister Finansów: UE jest potężnie niedoinwestowana; przegrywa wyścig technologiczny z USA i krajami Azji Pd-Wsch.
17 paź 2024

Europa (Unia Europejska) jest potężnie niedoinwestowana, a inwestycje są niezbędne, aby ożywić wzrost gospodarczy – powiedział 17 października 2024 r. minister finansów Andrzej Domański na Europejskim Forum Nowych Idei w Sopocie. Jego zdaniem brak wzrostu jest największą bolączką UE, tymczasem dla wielu decydentów UE jest on tylko "produkcją uboczną".

Podatek od garażu 2024/2025: Jakie zmiany od nowego roku?
16 paź 2024

Ile wynoszą stawki podatku od nieruchomości od garaży w 2024 roku a ile wyniosą w 2025 roku. Kilka dni temu Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, która zakłada korzystne dla podatników zmiany w opodatkowaniu garaży podatkiem od nieruchomości. Co się zmieni od nowego roku?

Dopłaty do ubezpieczeń rolnych w 2025 r. W jakiej wysokości?
16 paź 2024

Wysokość dopłat z budżetu państwa do składek ubezpieczeń rolnych upraw i zwierząt w 2025 roku pozostanie na niezmienionym poziomie, czyli 65 proc. składki ubezpieczeniowej. Takie rozwiązanie zakłada projekt rozporządzenia, który został opublikowany na stronie Rządowego Centrum Legislacji.

Kiedy Twoja firma potrzebuje księgowego? To zależy od kilku spraw
16 paź 2024

Czy trzeba zatrudnić księgowego? To zależy od Twojej sytuacji. Jeśli masz proste sprawy finansowe – jedno źródło dochodu, brak skomplikowanych ulg – być może poradzisz sobie sam. Jednak gdy Twoje sprawy są nieco bardziej skomplikowane – wiele źródeł dochodu, własna firma, różne ulgi – księgowy będzie niezastąpiony. Pomoże Ci znaleźć najlepszą drogę, by uniknąć problemów z fiskusem.

Podatek od nieruchomości 2025: Zmiany już niemal pewne. Czego możemy się spodziewać?
17 paź 2024

Projekt zmian w podatku od nieruchomości, które mają wejść w życie z dniem 1 stycznia 2025 r., został 14 października 2024 r. przyjęty przez rząd i skierowany do Sejmu – w kształcie odpowiadającym tzw. wersji projektu 3.0. Z pewną rezerwą można przyjąć, że w tej właśnie formie podatnicy będą mierzyć się z tym podatkiem w nowym roku. Na jakie zmiany trzeba się przygotować?

Podatek od garaży do zmiany. Rząd przyjął projekt ustawy, który dotyczy opodatkowania podatkiem od nieruchomości
15 paź 2024

Rząd wprowadza nowe przepisy dotyczące opodatkowania podatkiem od nieruchomości garaży w budynkach mieszkalnych. W efekcie zmian wszystkie pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów w budynkach mieszkalnych (niezajęte na działalność gospodarczą) będą opodatkowane jednakową stawką podatku.

Podatki 2025. Zmiany w podatku od nieruchomości, podatku rolnym, opłacie uzdrowiskowej i opłacie skarbowej
15 paź 2024

W dniu 14 października 2024 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku rolnym, ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz ustawy o opłacie skarbowej, przedłożony przez Ministra Finansów. Jak wskazuje rząd, ta nowelizacja ma charakter techniczny. Jej celem jest m.in. wyeliminowanie wątpliwości interpretacyjnych przez doprecyzowanie przepisów ww. ustaw. Największe zmiany dotyczą podatku od nieruchomości. Nowe przepisy mają obowiązywać od początku 2025 roku.

pokaż więcej
Proszę czekać...