Jak prawidłowo rozliczyć VAT od umowy komisu

Edyta Wereszczyńska
rozwiń więcej
Rozliczanie umów komisu zostało szczegółowo uregulowane w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług. Aby jednak dokonać prawidłowego rozliczenia, należy ustalić zarówno podstawę opodatkowania, jak i moment powstania obowiązku podatkowego.

 

Umowa komisu jest uregulowana w przepisach kodeksu cywilnego. Zgodnie z treścią art. 765 k.c. przez umowę komisu przyjmujący zlecenie (komisant) zobowiązuje się za wynagrodzeniem (prowizja) w zakresie działalności swojego przedsiębiorstwa do kupna lub sprzedaży rzeczy ruchomych na rachunek dającego zlecenie (komitenta), lecz imieniu własnym.

Podstawa opodatkowania

Zgodnie z ogólną zasadą przyjętą przez ustawę o VAT podstawą opodatkowania jest obrót, tj. kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Nieco inaczej kwestia ta wygląda przy umowie komisu.

Przede wszystkim podstawa opodatkowania jest inna dla każdej ze stron umowy komisu. W przypadku umowy komisu sprzedaży podstawą opodatkowania u komitenta jest to kwota należna od kupującego pomniejszona o kwotę prowizji komisanta oraz pomniejszona o kwotę podatku. Z kolei w przypadku komisanta podstawę opodatkowania stanowi kwota należna z tytułu dostawy towarów kupującemu pomniejszona o kwotę podatku.

Jeśli zaś chodzi o komis zakupu, to podstawą opodatkowania u komisanta jest kwota należna wraz z kwotą prowizji, pomniejszona o kwotę podatku, zaś komitent nie jest obciążony VAT.

A zatem dla komisanta sprzedającego lub nabywającego towary na rachunek komitenta podstawą opodatkowania jest zawsze pełna wartość dostawy, obejmująca również jego marżę (prowizję). Zgodnie z treścią art. 30 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT podstawą opodatkowania dla komitenta dokonującego sprzedaży za pośrednictwem komisanta jest cena płacona przez ostatecznego nabywcę, pomniejszona o marżę należną komisantowi.

WAŻNE

W przypadku wydania towarów na podstawie umowy komisu pomiędzy komitentem i komisantem obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania przez komitenta zapłaty za wydany towar, nie później niż w ciągu 30 dni od dostawy towarów dokonanej przez komisanta.

Obowiązek podatkowy

Obowiązek podatkowy po stronie komitenta nie powstaje z momentem wydania towaru komisantowi na podstawie umowy komisu, tylko z momentem otrzymania przez komitenta zapłaty za wydany towar. Nie może to jednak nastąpić później niż w ciągu 30 dni od dostawy towarów zrealizowanej przez komisanta. Termin 30 dni liczony jest zatem od momentu wydania towaru osobie trzeciej.

Jeśli rzecz zostanie wstawiona do komisu i jej sprzedaż nastąpi dopiero po kilku miesiącach, obowiązek podatkowy dla podatnika VAT, który będzie działał jako komitent, powstanie dopiero w momencie otrzymania zapłaty. Nawet jeśli zapłata nie następuje przed upływem 30 dni liczonych od dnia sprzedaży osobie trzeciej przez komisanta, komitent wykazuje obowiązek podatkowy z momentem upływu wspomnianych 30 dni.

PRZYKŁAD

Nabywca towaru będący osobą trzecią płaci komisantowi cenę 1000 zł za towar przekazany przez komitenta do sprzedaży, a marża (prowizja) należna komisantowi wynosi 150 zł, czyli 15 proc. W tym przypadku podstawa opodatkowania dla komitenta wyniesie 850 zł, a dla komisanta 1000 zł. Podobnie będzie w przypadku komisu zakupu. Jeżeli sprzedawca towaru sprzedaje go komisantowi za 850 zł, a komisant dolicza swoją marżę w wysokości 150 zł, to podstawą opodatkowania wykazaną na fakturze wystawionej komitentowi będzie 1000 zł. VAT zostanie naliczony od tej kwoty, zgodnie ze stawką obowiązującą dla towaru będącego przedmiotem dostawy, który komitent będzie mógł odliczyć na ogólnych zasadach.

PRZYKŁAD

12 października komitent przekazał komisantowi towar. Kwota uzyskana za sprzedaż towaru miała zostać przekazana komitentowi w ciągu 14 dni od dnia sprzedaży przez komisanta. Załóżmy, że komisant sprzedał towar 15 listopada, jednak pieniądze zostaną przekazane komitentowi 3 grudnia. Obowiązek podatkowy po stronie komitenta powstanie w rozliczeniu za grudzień.

PRZYKŁAD

Komitent przekazał towar do sprzedaży 19 września, komisant sprzedał go 30 września, przy czym pieniądze ze sprzedaży przekazał dopiero 3 listopada. Mimo że komisant przekazał komitentowi cenę za sprzedaż w listopadzie, to komitent powinien był rozliczyć zrealizowaną dostawę do komisanta w rozliczeniu za październik - wtedy gdy minęło 30 dni od sprzedaży towaru przez komisanta.

Jeśli rzecz zostanie wstawiona do komisu i jej sprzedaż nastąpi dopiero po kilku miesiącach, obowiązek podatkowy dla podatnika VAT, który będzie działał jako komitent, zrealizuje się dopiero w momencie otrzymania zapłaty. Jeśli zapłata nie następuje przed upływem 30 dni liczonych od dnia sprzedaży osobie trzeciej przez komisanta, komitent wykazuje obowiązek podatkowy z momentem upływu wspomnianych 30 dni.


EDYTA WERESZCZYŃSKA

edyta.wereszczynska@infor.pl


PODSTAWA PRAWNA

Art. 30 ustawy z 11 marca 2004 r. ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

Art. 765 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. nr 16, poz. 93 z późn. zm.).

Księgowość
Od kiedy obowiązkowy KSeF? Projekt ustawy przyjęty przez rząd
30 kwi 2024

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, który ma na celu przesunięcie obligatoryjnego KSeF na 1 lutego 2026 r. Jak informuje Ministerstwo Finansów, dalsze uproszczenia KSeF, w tym zapowiadane przez resort finansów etapowe wejście w życie KSeF będzie przedmiotem odrębnych prac legislacyjnych.

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. I może mieć poważne konsekwencje na gruncie VAT
30 kwi 2024

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. W przypadku rabatu pośredniego kluczowe znaczenie ma okoliczność, że między podatnikiem przekazującym środki pieniężne a podmiotem będącym beneficjentem rabatu pośredniego nie miała miejsca żadna transakcja, którą można byłoby skorygować.

Automatyczna akceptacja PIT. Wgląd w deklaracje i korekta nie będą możliwe przez kilka dni
30 kwi 2024

Automatyczna akceptacja zeznań podatkowych PIT w usłudze Twój e-PIT nastąpi po 30 kwietnia i potrwa przez pierwsze dni maja. Podczas trwania tego procesu usługa nie będzie dostępna, a więc przez kilka dni nie będzie można sprawdzić złożonej już deklaracji PIT, ani złożyć korekty zeznania rocznego. Na czym dokładnie polega ten proces?

Windykacja na własną rękę – jakie są plusy i minusy po stronie przedsiębiorcy?
30 kwi 2024

Proces windykacji można przeprowadzić na kilka sposobów. Czy jednak warto prowadzić windykację w przedsiębiorstwie na własną rękę? Jakie są plusy i minusy takiego działania?

Odroczenie KSeF. Decyzja słuszna, choć budzi wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców
30 kwi 2024

Decyzja o przesunięciu KSeF jest słuszna, natomiast tak długie odroczenie może budzić wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców - zauważa ekspert podatkowy Adam Mariański. Zdaniem prawnika wielu przedsiębiorców jest już gotowych do wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur.

To już ostatni dzwonek. Dzisiaj upływa termin na rozliczenie PIT
30 kwi 2024

We wtorek, 30 kwietnia, mija termin na rozliczenie PIT za rok 2023. Możliwe jest złożenie zeznania drogą elektroniczną lub papierową, które można dostarczyć do Urzędu Skarbowego lub wysłać pocztą.

Zarobki kierowców zawodowych w Polsce. Najczęściej przynajmniej 8 tys. zł brutto. Ale nie wszyscy tyle dostają. Od czego zależy pensja kierowcy?
29 kwi 2024

Ile zarabiają zawodowi kierowcy w Polsce? W 2023 roku w branży TSL nastąpiły istotne zmiany w ustalaniu wynagrodzeń dla kierowców. Wzrost płacy wraz z nowymi przepisami dotyczącymi delegowania pracowników, wpłynęły na rozliczanie płac, szczególnie kierowców działających za granicą. Te zmiany bezpośrednio wpłynęły na budżety firm transportowych, zmuszając je do uwzględnienia większych kosztów wynagrodzeń kierowców. Jednocześnie stanowią korzystną zmianę dla kierowców, poprawiając ich elastyczność finansową i warunki pracy.

BPO: kto i jak może skorzystać na outsourcingu procesów biznesowych. Co najmniej 20% oszczędności dla większych firm
29 kwi 2024

Usługi centrów BPO (Business Process Outsourcing) są efektywnym narzędziem dla firm. Umożliwiają redukcję kosztów i szybszy rozwój. Dlatego są popularne wśród międzynarodowych firm. Ich skala była jednak za duża dla polskich średnich i dużych firm – od niedawna powstają jednak rozwiązania dopasowane do ich potrzeb.

Obowiązkowy KSeF od lutego 2026 r. Co będzie zawierała ustawa zmieniająca?
29 kwi 2024

Obowiązkowy KSeF dla firm wejdzie w życie od 2026 roku. Ukazał się projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, który przewiduje zmiany w Krajowym Systemie e-Faktur. Nową datę wejścia w życie obligatoryjnego KSeF określa się na dzień 1 lutego 2026 r.

ZUS: Niepełnosprawni przedsiębiorcy mogą w 2024 r. obniżyć roczną składkę zdrowotną. Jak to zrobić? Jakie warunki?
29 kwi 2024

ZUS informuje, że od rozliczenia rocznego za rok 2023, osoby z umiarkowanym lub znacznym stopniem niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne na poniższych zasadach.

pokaż więcej
Proszę czekać...