Jak zmienić dane w CEIDG? Terminy, wniosek

Jak zmienić dane w CEIDG? Terminy, wniosek
Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą zarejestrowani w Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej (CEIDG) mają obowiązek (czasem tylko możliwość) zmiany swoich danych wpisanych do tej ewidencji (np. danych osobowych, adresowych), numeru firmowego rachunku bankowego a także mogą np. zmienić formę opodatkowania za pośrednictwem CEIDG. Jak to zrobić? W jakich terminach?

Zmiana danych w CEIDG - jakie dane trzeba aktualizować?

Dane, które przedsiębiorcy podają przy rejestracji w CEIDG, mogą zmieniać się wielokrotnie w ciągu trwania ich działalności gospodarczej. Na przykład przedsiębiorca może zmienić adres, dane kontaktowe, rozszerzyć przedmiot działalności, czy np. zrezygnować ze stałego miejsca prowadzenia firmy na rzecz pracy mobilnej. W takich i wielu innych przypadkach przedsiębiorca ma obowiązek aktualizacji danych w CEIDG.

Autopromocja

Wniosek o zmianę danych w CEIDG trzeba (jest to obowiązek przedsiębiorcy) złożyć gdy zaszły zmiany w zakresie:

  • danych osobowych lub obywatelstwa przedsiębiorcy,
  • nazwy (firmy) działalności gospodarczej,
  • adresu do doręczeń, adresu stałego miejsca wykonywania działalności, adresu zamieszkania przedsiębiorcy,
  • danych kontaktowych firmy (adres poczty elektronicznej, adres strony internetowej, numer telefonu),
  • adresu skrzynki ePUAP,
  • przedmiotu wykonywanej działalności opisanej kodami PKD, w tym przeważającego kodu PKD,
  • daty rozpoczęcia działalności,
  • danych zarządcy sukcesyjnego,
  • danych przedstawiciela ustawowego innego niż kurator lub opiekun, syndyk, nadzorca lub zarządca w postępowaniu restrukturyzacyjnym - o ile są wymagane,
  • małżeńskiej wspólności majątkowej.

Korzystając z wniosku o zmianę danych w CEIDG, przedsiębiorca może też zgłosić:

  • wpis albo zmianę wpisu w bazie REGON,
  • zgłoszenie identyfikacyjne albo aktualizacyjne NIP,
  • zawiadomienie o wyborze prowadzenia ksiąg rachunkowych,
  • rachunki bankowe związane z firmą,
  • numery identyfikacyjne uzyskane w innych krajach do celów podatkowych lub ubezpieczeń społecznych,
  • pełnomocnika do CEIDG,
  • zarządcę sukcesyjnego do CEIDG,
  • informacje dotyczące spółki cywilnej,
  • dane podmiotu prowadzącego dokumentację rachunkową i adres jej przechowywania.

Ważne! 
Jeśli przedsiębiorca korzysta z elektronicznego kreatora wniosku na Biznes.gov.pl, może równocześnie ze zmianą danych wnioskować o zawieszenie, wznowienie albo wykreślenie działalności gospodarczej z CEIDG.

Jednym wnioskiem można zgłosić do CEIDG kilka zmian, jeśli zaszły tego samego dnia.

Poniższych spraw nie trzeba załatwiać dodatkowo w ZUS albo w urzędzie skarbowym, ponieważ wraz z wnioskiem do CEIDG przedsiębiorca może:

  • złożyć oświadczenie o formie opłacania podatku dochodowego albo rezygnacji z wybranej formy opodatkowania
  • złożyć wniosek o kartę podatkową lub informację o zmianach w karcie podatkowej lub likwidacji prowadzonej działalności opodatkowanej kartą podatkową
  • dołączyć zgłoszenie rejestracyjne albo aktualizacyjne do VAT
  • zgłosić się do ZUS jako ubezpieczony
  • zgłosić do ubezpieczenia członków swojej rodziny oraz pracowników twojej firmy i członków ich rodzin.

Aktualizacja danych w CEIDG - terminy

Termin w jakim przedsiębiorca ma obowiązek zgłosić zmianę danych do CEIDG zależy od tego jakie dane się zmieniły.

W ciągu 7 dni od zaistnienia zmiany przedsiębiorca musi zgłosić (złożyć wniosek do CEIDG) zmianę:

  • imienia i nazwiska, daty urodzenia przedsiębiorcy (jeśli nie posiada numeru PESEL),
  • dodatkowych określeń, które przedsiębiorca włączył do nazwy firmy,
  • informacji o obywatelstwie,
  • adresu do doręczeń oraz adresu stałego miejsca wykonywania działalności gospodarczej – jeżeli takie miejsce przedsiębiorca posiada,
  • innych danych kontaktowych, jeśli przedsiębiorca podał je we wniosku o wpis do CEIDG,
  • przedmiotu wykonywanej działalności opisanego kodami PKD.

Niezwłocznie, nie później niż w dniu roboczym następującym po dniu zmiany danych przedsiębiorca musi zgłosić (złożyć wniosek do CEIDG):

  • dane zarządcy sukcesyjnego, o ile zarządca sukcesyjny został powołany

W dogodnym dla przedsiębiorcy terminie, jednak zgodnie ze stanem faktycznym trzeba zgłosić (złożyć wniosek do CEIDG) zmiany dotyczące:

  • daty rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej
  • danych przedstawiciela ustawowego innego niż kurator lub opiekun, syndyk, nadzorca lub zarządca w postępowaniu restrukturyzacyjnym
  • daty zawieszenia i wznowienia wykonywania działalności gospodarczej
  • daty zaprzestania wykonywania działalności gospodarczej (gdy została wcześniej zgłoszona we wniosku o wpis do CEIDG)
  • informacji o istnieniu lub ustaniu małżeńskiej wspólności majątkowej (gdy została zgłoszona we wniosku o wpis do CEIDG).

Wzór wniosku i instrukcja

Wzór wniosku o zmianę wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG-1)

Instrukcja wypełnienia wniosku CEIDG-1

Gdzie można złożyć wniosek o zmianę danych w CEIDG?

Wniosek o zmianę danych w CEIDGU można złożyć w:

  • urzędach miast lub gmin
  • urzędach dzielnicowych m.st. Warszawy
  • urzędach miast na prawach powiatu

Wniosek o zmianę danych w CEIDG przedsiębiorca może też złożyć przez internet na stronie biznes.gov.pl. Można załatwić tę sprawę w urzędzie przy pomocy dowolnego urzędu miasta lub gminy.

Jak złożyć wniosek o zmianę danych w CEIDG?

Wniosek o zmianę danych w CEIDG można złożyć na 3 sposoby: online - przez Biznes.gov.pl, w urzędzie lub pocztą.

Online - przez Biznes.gov.pl

Po wejściu na stronę główną Biznes.gov.pl wybierz usługę "Zmień dane w CEIDG". Zaloguj się przez Login.gov.pl, wykorzystując profil zaufany lub e-dowód. Jeśli to twoje pierwsze logowanie system przeprowadzi cię przez proces zakładania konta.
Jeśli składasz wniosek przez internet, możesz skorzystać z pełnomocnika, którego dane zostały opublikowane w twoim wpisie w CEIDG. Pełnomocnictwo musi jednak obejmować swoim zakresem zmianę wpisu w CEIDG. Nie trzeba uiszczać opłaty skarbowej za pełnomocnictwo, jeśli powołujesz się w sprawie na pełnomocnika ujawnionego w CEIDG. Pełnomocnictwo jest widoczne w rejestrze publicznym i nie musi być dodatkowo potwierdzane dokumentem pełnomocnictwa.

W urzędzie

Wniosek możesz złożyć osobiście w dowolnym urzędzie miasta lub gminy. Urzędnik potwierdzi przyjęcie wniosku i najpóźniej następnego dnia wprowadzi dane z wniosku do systemu CEIDG. W urzędzie musisz potwierdzić swoją tożsamość, dlatego nie zapomnij zabrać ze sobą dowodu osobistego lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość.

Masz do wyboru 2 sposoby przygotowania wniosku:

  • wypełnij formularz, który dostaniesz w urzędzie i podpisz własnoręcznie
  • pobierz wniosek CEIDG-1 ze strony Biznes.gov.pl/ceidg, wypełnij, wydrukuj i podpisz własnoręcznie w urzędzie

Wniosek w urzędzie może złożyć pełnomocnik ustanowiony na zasadach ogólnych. Nie musisz jednak dodatkowo udzielać pełnomocnictwa na piśmie, jeśli zgłosiłeś pełnomocnika do CEIDG. Pamiętaj, że  pełnomocnictwo musi obejmować swoim zakresem zmianę wpisu w CEIDG. Jeśli sprawę załatwia twój pełnomocnik ujawniony w CEIDG, nie trzeba uiszczać opłaty skarbowej za złożenie pełnomocnictwa, nie trzeba też okazywać dokumentu pełnomocnictwa. Jeśli posługujesz się pełnomocnictwem pisemnym, pamiętaj, że każdorazowo przy złożeniu pełnomocnictwa trzeba uiścić opłatę skarbową - 17 zł (nie dotyczy to najbliższej rodziny).

Pocztą

Wypełniony wniosek możesz wysłać listem poleconym. W takim przypadku powinien być on opatrzony własnoręcznym podpisem wnioskodawcy potwierdzonym przez notariusza.

Co dalej po złożeniu wniosku?

Urząd sprawdzi wniosek

System teleinformatyczny CEIDG poinformuje cię, jeżeli przygotowany lub złożony wniosek online jest niepoprawny. Jeżeli wniosek złożony osobiście lub listem poleconym w wybranym urzędzie miasta lub gminy jest niepoprawny, urząd wezwie cię do skorygowania lub uzupełnienia wniosku, w terminie 7 dni roboczych.

Dane twojej firmy zostaną zmienione w CEIDG

Dzięki zasadzie "jednego okienka", CEIDG prześle informacje o zmianach w twojej firmie do urzędu skarbowego, GUS, ZUS/ KRUS i do rejestrów działalności regulowanej (jeśli twoja działalność wymagała koncesji lub zezwolenia).
Aby uzyskać swój aktualny wpis w CEIDG odszukaj go w bazie przedsiębiorców i wybierz opcję Pobierz PDF. Pamiętaj, że urzędy nie mogą domagać się od ciebie przekazania zaświadczenia o wpisie do CEIDG.

Aktualizacja danych w CEIDG - termin i koszty

Zmiana (aktualizacja) wpisu w CEIDG nastąpi nie później niż następnego dnia roboczego po dniu wpływu wniosku do CEIDG, jeśli jest to jedyny wniosek danego przedsiębiorcy przetwarzany w danym momencie.

Zmiana (aktualizacja) danych w CEIDG jest bezpłatna. Ewentualne opłaty mogą zaistnieć w przypadku realizacji tej aktualizacji przez pełnomocnika.

Podstawa prawna:
- Ustawa z 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy;
- Ustawa z 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców.

Źródło: biznes.gov.pl

Księgowość
Od kiedy obowiązkowy KSeF? Projekt ustawy przyjęty przez rząd
30 kwi 2024

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, który ma na celu przesunięcie obligatoryjnego KSeF na 1 lutego 2026 r. Jak informuje Ministerstwo Finansów, dalsze uproszczenia KSeF, w tym zapowiadane przez resort finansów etapowe wejście w życie KSeF będzie przedmiotem odrębnych prac legislacyjnych.

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. I może mieć poważne konsekwencje na gruncie VAT
30 kwi 2024

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. W przypadku rabatu pośredniego kluczowe znaczenie ma okoliczność, że między podatnikiem przekazującym środki pieniężne a podmiotem będącym beneficjentem rabatu pośredniego nie miała miejsca żadna transakcja, którą można byłoby skorygować.

Automatyczna akceptacja PIT. Wgląd w deklaracje i korekta nie będą możliwe przez kilka dni
30 kwi 2024

Automatyczna akceptacja zeznań podatkowych PIT w usłudze Twój e-PIT nastąpi po 30 kwietnia i potrwa przez pierwsze dni maja. Podczas trwania tego procesu usługa nie będzie dostępna, a więc przez kilka dni nie będzie można sprawdzić złożonej już deklaracji PIT, ani złożyć korekty zeznania rocznego. Na czym dokładnie polega ten proces?

Windykacja na własną rękę – jakie są plusy i minusy po stronie przedsiębiorcy?
30 kwi 2024

Proces windykacji można przeprowadzić na kilka sposobów. Czy jednak warto prowadzić windykację w przedsiębiorstwie na własną rękę? Jakie są plusy i minusy takiego działania?

Odroczenie KSeF. Decyzja słuszna, choć budzi wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców
30 kwi 2024

Decyzja o przesunięciu KSeF jest słuszna, natomiast tak długie odroczenie może budzić wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców - zauważa ekspert podatkowy Adam Mariański. Zdaniem prawnika wielu przedsiębiorców jest już gotowych do wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur.

To już ostatni dzwonek. Dzisiaj upływa termin na rozliczenie PIT
30 kwi 2024

We wtorek, 30 kwietnia, mija termin na rozliczenie PIT za rok 2023. Możliwe jest złożenie zeznania drogą elektroniczną lub papierową, które można dostarczyć do Urzędu Skarbowego lub wysłać pocztą.

Zarobki kierowców zawodowych w Polsce. Najczęściej przynajmniej 8 tys. zł brutto. Ale nie wszyscy tyle dostają. Od czego zależy pensja kierowcy?
29 kwi 2024

Ile zarabiają zawodowi kierowcy w Polsce? W 2023 roku w branży TSL nastąpiły istotne zmiany w ustalaniu wynagrodzeń dla kierowców. Wzrost płacy wraz z nowymi przepisami dotyczącymi delegowania pracowników, wpłynęły na rozliczanie płac, szczególnie kierowców działających za granicą. Te zmiany bezpośrednio wpłynęły na budżety firm transportowych, zmuszając je do uwzględnienia większych kosztów wynagrodzeń kierowców. Jednocześnie stanowią korzystną zmianę dla kierowców, poprawiając ich elastyczność finansową i warunki pracy.

BPO: kto i jak może skorzystać na outsourcingu procesów biznesowych. Co najmniej 20% oszczędności dla większych firm
29 kwi 2024

Usługi centrów BPO (Business Process Outsourcing) są efektywnym narzędziem dla firm. Umożliwiają redukcję kosztów i szybszy rozwój. Dlatego są popularne wśród międzynarodowych firm. Ich skala była jednak za duża dla polskich średnich i dużych firm – od niedawna powstają jednak rozwiązania dopasowane do ich potrzeb.

Obowiązkowy KSeF od lutego 2026 r. Co będzie zawierała ustawa zmieniająca?
29 kwi 2024

Obowiązkowy KSeF dla firm wejdzie w życie od 2026 roku. Ukazał się projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, który przewiduje zmiany w Krajowym Systemie e-Faktur. Nową datę wejścia w życie obligatoryjnego KSeF określa się na dzień 1 lutego 2026 r.

ZUS: Niepełnosprawni przedsiębiorcy mogą w 2024 r. obniżyć roczną składkę zdrowotną. Jak to zrobić? Jakie warunki?
29 kwi 2024

ZUS informuje, że od rozliczenia rocznego za rok 2023, osoby z umiarkowanym lub znacznym stopniem niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne na poniższych zasadach.

pokaż więcej
Proszę czekać...