Estoński CIT a fundacja rodzinna. Co jest korzystniejsze podatkowo dla przedsiębiorcy?

Estoński CIT a fundacja rodzinna. Co jest korzystniejsze podatkowo dla przedsiębiorcy? / Shutterstock

Zarówno fundacja rodzinna, jak i estoński CIT mają swoje plusy i minusy. Wraz z wejściem w życie ustawy o fundacjach rodzinnych coraz więcej spółek zastanawia się czy to rozwiązanie dla nich. Michał Pasternak, CEO AccroWell przedstawia kluczowe podobieństwa tych dwóch pojęć, a także różnice. 

Zacznijmy od tego, czym jest estoński CIT. To forma opodatkowania przewidziana dla podmiotów prowadzących aktywną działalność gospodarczą. Zapewnienie możliwości reinwestowania zysków przed opodatkowaniem i umożliwienie wzrostu biznesu,  dzięki niższemu opodatkowaniu. Zaś fundacja rodzinna została powołana do tego, by planować zarządzenie sukcesją wielopokoleniową. Daje to zabezpieczenie i efektywne zarządzanie majątkiem rodzinnym. Jakie są dokładne różnice między estońskim CIT a fundacją rodzinną? 

Autopromocja

Korzyści podatkowe z estońskiego CIT 

Jedną z głównych zalet tego rozwiązania jest możliwość odroczenia opodatkowania do momentu: 

  • wypłaty dywidendy;
  • utraty prawa do stosowania estońskiego CIT;
  • dystrybucji zysku; 
  • wystąpienia kilku innych (specyficznych) zdarzeń wymienionych w Ustawie o CIT.

Kolejną korzyścią jest niższa stawka podatku. W przypadku wypłaty dywidendy stawka podatku płaconego łącznie przez udziałowców i spółkę (tj. podatku CIT - po stronie spółki i PIT - po stronie wspólników) jest niższa niż w przypadku stosowania zasad podstawowych. Efektywna stawka podatku w przypadku zasad podstawowych to 34,39% (tj. 19% CIT i 19% PIT kalkulowane z zysku po opodatkowaniu CIT). “Polski Ład” obniżył tę stawkę – w przypadku „dużych podatników” do 20,83% (25% - w zależności od sposobu kalkulacji).

  • Zatem mały podatnik, który nie stosuje estońskiego CIT zapłaci 9 proc. CIT, a efektywna stawka podatkowa wyniesie 26,29 proc. W przypadku stosowania tej regulacji CIT będzie równy 10 proc., zaś efektywna stawka podatkowa 18,18 proc.
  • Duży podatnik, który nie stosuje EC zapłaci 19 proc. CIT i 34,39 proc. wyniesie efektywna stawka podatkowa. W przypadku stosowania tego rozwiązania CIT wyniesie 20 proc., ale efektywna stawka podatkowa – 20,83 proc. 

Aby skorzystać z estońskiego CIT (Corporate Income Tax), istnieje wymóg, że akcjonariuszami lub wspólnikami spółki muszą być wyłącznie osoby fizyczne, które nie mają praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji. Innymi słowy, jeśli którykolwiek ze wspólników spółki estońskiej zostanie fundatorem lub beneficjentem fundacji rodzinnej, spółka ta straci swój status CIT estońskiego i będzie musiała przejść na standardowy CIT, co oznacza konieczność uregulowania zobowiązań podatkowych związanych z CIT na czas rozliczeń w ramach CIT estońskiego.

Warto także pamiętać o pojęciu ukrytych zysków. Czym one są? Jak podaje ustawa: przez ukryte zyski, o których mowa w ust. 1 pkt 2, rozumie się świadczenia pieniężne, niepieniężne, odpłatne, nieodpłatne lub częściowo odpłatne, wykonane w związku z prawem do udziału w zysku, inne niż podzielony zysk, których beneficjentem, bezpośrednio lub pośrednio, jest udziałowiec, akcjonariusz albo wspólnik lub podmiot powiązany bezpośrednio lub pośrednio z podatnikiem lub z tym udziałowcem, akcjonariuszem albo wspólnikiem

Jakie są główne korzyści podatkowe w przypadku prowadzenia fundacji rodzinnej? 

Fundacja rodzinna to nowe rozwiązanie, które ma na celu pomóc polskim firmom w przeprowadzeniu sukcesji. Jakie korzyści podatkowe płyną z wprowadzenia tego rozwiązania? To przede wszystkim zwolnienie z CIT w przypadku prowadzenia „dozwolonej” działalności.

Zgodnie z prawem (art. 5 ust. 1 ustawy z 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej) fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2023 r. poz. 221) tylko w zakresie:
1) zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia;
2) najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie;
3) przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach;
4) nabywania i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze;
5) udzielania pożyczek:
a) spółkom kapitałowym, w których fundacja rodzinna posiada udziały albo akcje,
b) spółkom osobowym, w których fundacja rodzinna uczestniczy jako wspólnik,
c) beneficjentom;
6) obrotu zagranicznymi środkami płatniczymi należącymi do fundacji rodzinnej w celu dokonywania płatności związanych z działalnością fundacji rodzinnej;
7) produkcji przetworzonych w sposób inny niż przemysłowy produktów roślinnych i zwierzęcych, z wyjątkiem przetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych uzyskanych w ramach prowadzonych działów specjalnych produkcji rolnej oraz produktów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, o ile ilość produktów roślinnych lub zwierzęcych pochodzących z własnej uprawy, hodowli lub chowu, użytych do produkcji danego produktu stanowi co najmniej 50% tego produktu;
8) gospodarki leśnej.

Ważne

Co ważne, wniesienie mienia do fundacji nie powoduje, że należy odprowadzić podatek. Ponadto, fundacja rodzinna jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych ale jest zwolniona podmiotowo z tego podatku. Należy pamiętać, że zwolnienie z CIT nie ma charakteru stałego. 

Ponadto, jeśli chodzi o zwolnienie z PIT będą one stosowane dla świadczeń wypłacanych fundatorowi oraz beneficjentom należącym do tzw. grupy zerowej, która obejmuje małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierbów, rodzeństwo, ojczyma i macochę. Jeżeli jednak wypłacane są świadczenia dla osób spoza tej grupy, beneficjenci będą zobowiązani do zapłacenia 15% podatku PIT. Natomiast fundacja, jako podatnik CIT będzie musiała uiścić podatek dochodowy w wysokości 15% od wartości każdego wypłaconego świadczenia.

Estoński CIT a fundacja rodzinna 

Wielu podatników staje przed poważnym wyborem: fundacja rodzinna czy estoński CIT? Oba te modele mają swoje zalety, jak i wady. Co zatem wybrać? Najlepszym rozwiązaniem będzie zapoznanie się zarówno z założeniami fundacji rodzinnej, jak i estońskiego CIT. Tylko dokładna analiza obu tych rozwiązań pomoże nam wybrać takie, które będzie najkorzystniejsze. Warto także skorzystać z pomocy sprawdzonych ekspertów od finansów, którzy wyjaśnią, co jest dla nas bardziej atrakcyjnym rozwiązaniem. 

Michał Pasternak, CEO AccroWell

AccroWell wspiera przedsiębiorców w całej Europie oferując im outsourcing usług z obszarów: finansów, księgowości, kontrolingu, nadzoru finansowo-księgowego, kadr czy płac. Firma obsługuje głównie duże i średnie spółki. Firma funkcjonuje na rynku od 2019 roku, a swoje siedziby posiada w Polsce, jak i w Niemczech. 

oprac. Paweł Huczko
rozwiń więcej
Księgowość
Od kiedy KSeF?
08 maja 2024

KSeF będzie przesunięty. Od kiedy Krajowy System e-Faktur zacznie obowiązywać zgodnie z projektem ustawy?

Ryczałt za używanie prywatnego auta do celów służbowych a PIT. NSA: nie trzeba płacić podatku od zwrotu wydatków
08 maja 2024

W wyroku z 14 września 2023 r. (sygn. akt II FSK 2632/20) Naczelny Sąd Administracyjny zakwestionował stanowisko organów podatkowych i uznał, że świadczenie wypłacone pracownikowi jako zwrot wydatków – nie jest przychodem ze stosunku pracy. A zatem nie trzeba od takiego zwrotu wydatków płacić podatku dochodowego. W tym przypadku chodziło o ryczałt samochodowy za jazdy lokalne wypłacany pracownikowi z tytułu używania przez niego prywatnego samochodu do celów służbowych. Niestety NSA potrafi też wydać zupełnie inny wyrok w podobnej sprawie.

Ulga dla seniorów w 2024 roku - zasady stosowania. Limit zwolnienia, przepisy, wyjaśnienia fiskusa
08 maja 2024

Ulga dla seniorów, to tak naprawdę zwolnienie podatkowe w podatku dochodowym od osób fizycznych, dla dochodów uzyskiwanych przez seniorów, którzy pozostali na rynku pracy mimo osiągnięcia wieku emerytalnego. Jaki jest limit tego zwolnienia i jakich rodzajów dochodu dotyczy?

Odroczenie obowiązkowego KSeF. Projekt nowelizacji po pierwszym czytaniu w Sejmie - przesłany do komisji
08 maja 2024

Rządowy projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przesuwającej wdrożenie obowiązkowego dla wszystkich podatników VAT Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 1 lutego 2026 r., został po sejmowym pierwszym czytaniu w środę 8 maja 2024 r., przesłany do Komisji Finansów Publicznych. Obowiązujące obecnie przepisy zakładają, że KSeF ma obowiązywać od 1 lipca bieżącego roku. 

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów
07 maja 2024

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Zmiana danych nabywcy na fakturze. Faktura korygująca, nota korygująca, terminy, ujęcie w ewidencji i JPK VAT
08 maja 2024

Jak zgodnie z prawem dokonać zmiany danych nabywcy na fakturze? Kiedy można wystawić fakturę korygującą, a kiedy notę korygującą? Co z błędną fakturą w JPK_VAT?

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów
07 maja 2024

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Jak rozliczyć kartę podarunkową dla pracownika? Podatki, składki, księgowanie
07 maja 2024

Karty podarunkowe to coraz popularniejszy benefit pracowniczy. Najczęściej wręcza się go okazjonalnie jako prezent świąteczny. To też narzędzie doceniania, które można wykorzystywać z innych okazji: jubileuszy, Dnia Dziecka, Dnia Kobiet, świąt branżowych czy jako specjalne nagrody pracownicze. Sprawdź, czy karty podarunkowe wiążą się z obowiązkiem podatkowym i jak je rozliczyć. 

Transport drogowy 2024 – zmiana przepisów dot. pojazdów wynajmowanych
07 maja 2024

Gotowy jest projekt ustawy, który umożliwi przewoźnikom prowadzącym działalność na terytorium Polski na czasowe korzystanie z pojazdu najmowanego, zarejestrowanego na terytorium innego państwa UE. Do tej pory nasz kraj nie dopuszczał takiej możliwości, obecnie chcemy dostosować polskie prawo do unijnego. Najmowanie pojazdów niesie ze sobą szereg korzyści, które mogą poprawić elastyczność operacyjną firm transportowych. 

Ceny prądu w górę o 30% a gazu o 15% - od lipca 2024 r. w Polsce. Jak wpłynie to na inflację?
07 maja 2024

Ministerstwo Klimatu i Środowiska szacuje, że na mocy projektowanej ustawy o bonie energetycznym (zakładającej częściowe "odmrożenie" cen za energię elektryczną i gaz), od 1 lipca 2024 r. dla odbiorców taryfowanych rachunki za energię elektryczną mogą wzrosnąć o 29 proc., a za gaz o 15 proc. - o ile zajdzie odpowiednie obniżenie cen w taryfach. Proponowanie przez MKiŚ częściowe odmrożenie cen prądu i gazu podbije ścieżkę inflacji o ok. 1 pp., a CPI w grudniu może wynieść ok. 5,5 proc. - oceniają ekonomiści ING. Zdaniem ministra finansów Andrzeja Domańskiego działania osłonowe w zakresie cen energii (np. bon energetyczny) spowodują, że średnioroczna inflacja CPI w Polsce może być niższa przynajmniej o 1 pkt proc. w 2024 r. i o ok. 0,9 pkt. proc. w 2025 r. niż zakładają prognozy zawarte w Wieloletnim Planie Finansowym Państwa.

pokaż więcej
Proszę czekać...