REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć kartę podarunkową dla pracownika? Podatki, składki, księgowanie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jak rozliczyć kartę podarunkową dla pracownika? Podatki, składki, księgowanie
Jak rozliczyć kartę podarunkową dla pracownika? Podatki, składki, księgowanie
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Karty podarunkowe to coraz popularniejszy benefit pracowniczy. Najczęściej wręcza się go okazjonalnie jako prezent świąteczny. To też narzędzie doceniania, które można wykorzystywać z innych okazji: jubileuszy, Dnia Dziecka, Dnia Kobiet, świąt branżowych czy jako specjalne nagrody pracownicze. Sprawdź, czy karty podarunkowe wiążą się z obowiązkiem podatkowym i jak je rozliczyć. 

rozwiń >

Co to jest karta podarunkowa?

Karta podarunkowa to uniwersalny środek płatniczy. Taką kartą przedpłaconą (plastikową lub wirtualną) można płacić w punktach handlowo-usługowych w Polsce, na świecie oraz w Internecie. Umożliwia ona wykorzystanie środków w przyznanym limicie na dowolne zakupy w określonym terminie ważności. Dodatkowym atutem jest możliwość swobodnego dokonywania wypłat z bankomatów.

- Karty podarunkowe stanowią nowoczesny, wszechstronny instrument dbania o dobrostan i efektywność pracowników. Podnoszą motywację, zapewniają wsparcie finansowe i pomagają budować pozytywne relacje i doświadczenia. Upominek w postaci karty, wręczany podczas celebracji różnych wydarzeń firmowych czy rozmów lidera z pracownikiem, jest doskonałym sposobem doceniania i okazywania wsparcia emocjonalnego. Z badania „Potrzeby pracowników 2023” przeprowadzonego przez PBS na zlecenie Pluxee wynika, że takie świadczenie wzmacnia motywację pracownika o 73%, natomiast u 79% wywołuje poczucie docenienia przez przełożonych  – mówi Katarzyna Turska, dyrektorka HR w Pluxee Polska. Kwoty, na które zasilane są karty podarunkowe, pracownik może wydać na to, co chce, a więc na przyjemności, codzienne potrzeby i małe marzenia np. kawa w drodze do pracy, ulubione perfumy, masaż czy wymarzone rolki. Pracownicy deklarują, że to świadczenie pozytywnie wpływa na ich zaangażowanie i postrzeganie firmy, a cenią je za uniwersalność, swobodę wykorzystania oraz bezpośrednią korzyść finansową. Atrakcyjność tego benefitu finansowego zasadza się również na szczególnym księgowaniu mentalnym - zatrudnieni traktują je jako ekstra środki, które mogą przeznaczyć na wydatki nieprzewidziane w ich standardowym budżecie. Inaczej niż w przypadku pensji, którą najczęściej wydaje się na rachunki, spłaty kredytu i inne zobowiązania. Również z punktu widzenia pracodawcy taka forma dofinansowania jest korzystna, gdyż umożliwia zwolnienie z PIT do 1000 zł, pod warunkiem że jest finansowana z ZFŚS.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Jak można kupić kartę podarunkową?

Karty podarunkowe dla pracowników mogą nabywać wyłącznie firmy, zakup przez osoby fizyczne jest niemożliwy. Sam proces jest prosty i nie wymaga wielu formalności. Dla przykładu, kartę Pluxee można łatwo zamówić przez sklep internetowy lub przesyłając formularz zamówienia do Centrum Obsługi Klienta, a następnie opłacić całość na podstawie faktury proforma. Po zaksięgowaniu środków zamówienie jest realizowane w 48 godzin. Ze względu na najwyższe standardy bezpieczeństwa wysyła się nieaktywne i niezasilone karty. Po potwierdzeniu otrzymania przesyłki karty są doładowywane na określoną kwotę i gotowe do przekazania zatrudnionym. W przypadku kart wirtualnych dane dostępowe do aktywacji użytkownik dostaje w wiadomości email, a po przejściu krótkiego procesu rejestracji otrzymuje numer karty, umożliwiający swobodne korzystanie.

Czy można wziąć fakturę na kartę podarunkową?

Nie, za wartość doładowania kart wystawia się notę księgową, gdyż wartość takiego zasilenia nie jest towarem ani usługą i jako takie nie jest obciążone podatkiem VAT. Natomiast za dodatkowe opłaty i prowizje nabywca otrzymuje fakturę VAT, ponieważ są one objęte podatkiem od towarów i usług.

Podstawa prawna: Ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług

Czy od kart podarunkowych trzeba odprowadzać składki ZUS oraz podatek dochodowy?

Obowiązek ZUS i PIT zależą od źródła finansowania. Przy finansowaniu z ZFŚS karta podarunkowa nie stanowi podstawy wymiaru składek ZUS*, a także jest zwolniona z podatku dochodowego od osób fizycznych do 1000 zł rocznie na pracownika**. W przypadku finansowania z środków obrotowych powyższe zwolnienia nie obowiązują, a wartość dofinansowania dolicza się do wynagrodzenia pracownika, oskładkowuje i opodatkowuje. Ważne: wszelkie opłaty związane z zamówieniem kart podarunkowych dla pracowników można realizować jedynie z środków obrotowych.

Podstawa prawna:
*§2 ust 1 pkt 19 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r.
**Art. 21 ust. 1 pkt. 67  Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z dnia 26 lipca 1991 r.

REKLAMA

Czy karty podarunkowe stanowią koszt uzyskania przychodu?

Wartość kart wydanych pracownikom stanowi dla firmy koszt uzyskania przychodu, jeśli finansowane są ze środków obrotowych pracodawcy i nie stanowią działalności socjalnej, o której mowa w przepisach o Zakładowym Funduszu Świadczeń Socjalnych*. Natomiast w przypadku zasilenia kart finansowanych z ZFŚS kosztem jest wartość odpisu na ZFŚS**.

Podstawa prawna:
*Art. 15 ust. 1 Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z dnia 15 lutego 1992 r.
**Art. 16 ust 1 pkt.9 lit. B. Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z dnia 15 lutego 1992 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak zaksięgować karty podarunkowe?

Posłużmy się przykładem: firma „Super Pracodawca” zamawia karty Pluxee Prezent na kwotę 10 000 PLN i opłaca je z ZFŚS. Wartość zasilenia nie podlega VAT, ale prowizja i inne opłaty tak. Firma Pluxee wystawia proformę na kwotę 10 492 PLN.

Oto przykładowy schemat księgowania z założeniem, że firma dokonuje zapłaty na podstawie proformy i stosuje konto rozliczenie zakupu:

Operacja 1: Firma „SUPER PRACODAWCA” opłaca otrzymaną proformę i otrzymuje potwierdzenie tej operacji na wyciągu bankowym.
Operacja 2: Pluxee po otrzymaniu płatności wystawia notę księgową (obciążeniową) na wartość nominalną kart podarunkowych 10 000 PLN i fakturę VAT na prowizję 492 PLN.
Operacja 3: Wydanie kart podarunkowych pracownikom na podstawie imiennej listy na której pracownik swoim podpisem kwituje otrzymanie karty podarunkowej. Koszt dla pracodawcy powstaje w dacie wydania karty podarunkowej pracownikowi

Jak działają karty podarunkowe dla pracowników?

Korzysta się z nich analogicznie do kart bankowych, których używamy na co dzień z tą różnicą, że karty podarunkowe doładowuje się na konkretną kwotę. Ponadto nie są one imienne, tylko wystawione na okaziciela. Użytkownik, czyli pracownik, może przeznaczyć takie ekstra środki na dowolne zakupy. Kartą na ogół zapłaci zarówno stacjonarnie, online jak i na całym świecie. Wielu dostawców umożliwia zarządzanie kartą z poziomu aplikacji (sprawdzenie salda, zmiana PIN itp.).

Gdzie można płacić kartami podarunkowymi? 

Karty podarunkowe można realizować w wielu punktach handlowych i usługowych. Przykładowo karty podarunkowe Pluxee Prezent są akceptowane w sieci Mastercard, czyli praktycznie wszędzie i bez ograniczeń. Można nią płacić za zakupy spożywcze, w ulubionej kawiarni, za karnet na siłownię czy buty, zarówno w punktach stacjonarnych, jak i w Internecie.

Dlaczego warto wręczyć kartę podarunkową swoim pracownikom? Dofinansowanie w tej formie wpisuje się w trendy w świadczeniach pozapłacowych, a co najważniejsze w potrzeby pracowników. „Dziękuję” przekazane w tej formie na pewno wpłynie pozytywnie na ich samopoczucie i zaangażowanie. Ponadto jest świetnym narzędziem budowania wizerunku firmy – aż 78% pracowników badania „Potrzeby pracowników 2023” deklaruje, że lepiej by oceniło pracodawcę po otrzymaniu karty podarunkowej. Nie bez znaczenia pozostają też korzyści podatkowe, takie jak zwolnienie ze składek ZUS oraz z podatku dochodowego do 1000 zł rocznie na pracownika, o ile źródłem finansowania jest ZFŚS.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

REKLAMA

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Wszedł nowy 15% podatek. Kogo dotyczy i na czym polega? To implementacja dyrektywy UE - mało kto wie, a przepisy już obowiązują, czyli co to jest GloBE, IIR, UTPR i QDMTT

Rozpoczyna się nowy etap w systemie podatkowym, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego pod nazwą-skrótem GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze całego systemu podatkowego. Celem tej reformy podatkowej jest zapewnienie, że największe światowe koncerny zapłacą sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od państwa, w którym generują swoje zyski. Czyżby to był koniec z cypryjskimi spółkami? Firmy muszą zmienić optykę na prowadzenie optymalizacji podatkowej i uwzględniać lokalizację biznesu jeszcze bardziej niż kiedykolwiek.

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe rozdawanie warzyw

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

REKLAMA

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

REKLAMA