REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć kartę podarunkową dla pracownika? Podatki, składki, księgowanie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jak rozliczyć kartę podarunkową dla pracownika? Podatki, składki, księgowanie
Jak rozliczyć kartę podarunkową dla pracownika? Podatki, składki, księgowanie
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Karty podarunkowe to coraz popularniejszy benefit pracowniczy. Najczęściej wręcza się go okazjonalnie jako prezent świąteczny. To też narzędzie doceniania, które można wykorzystywać z innych okazji: jubileuszy, Dnia Dziecka, Dnia Kobiet, świąt branżowych czy jako specjalne nagrody pracownicze. Sprawdź, czy karty podarunkowe wiążą się z obowiązkiem podatkowym i jak je rozliczyć. 
rozwiń >

Co to jest karta podarunkowa?

Karta podarunkowa to uniwersalny środek płatniczy. Taką kartą przedpłaconą (plastikową lub wirtualną) można płacić w punktach handlowo-usługowych w Polsce, na świecie oraz w Internecie. Umożliwia ona wykorzystanie środków w przyznanym limicie na dowolne zakupy w określonym terminie ważności. Dodatkowym atutem jest możliwość swobodnego dokonywania wypłat z bankomatów.

- Karty podarunkowe stanowią nowoczesny, wszechstronny instrument dbania o dobrostan i efektywność pracowników. Podnoszą motywację, zapewniają wsparcie finansowe i pomagają budować pozytywne relacje i doświadczenia. Upominek w postaci karty, wręczany podczas celebracji różnych wydarzeń firmowych czy rozmów lidera z pracownikiem, jest doskonałym sposobem doceniania i okazywania wsparcia emocjonalnego. Z badania „Potrzeby pracowników 2023” przeprowadzonego przez PBS na zlecenie Pluxee wynika, że takie świadczenie wzmacnia motywację pracownika o 73%, natomiast u 79% wywołuje poczucie docenienia przez przełożonych  – mówi Katarzyna Turska, dyrektorka HR w Pluxee Polska. Kwoty, na które zasilane są karty podarunkowe, pracownik może wydać na to, co chce, a więc na przyjemności, codzienne potrzeby i małe marzenia np. kawa w drodze do pracy, ulubione perfumy, masaż czy wymarzone rolki. Pracownicy deklarują, że to świadczenie pozytywnie wpływa na ich zaangażowanie i postrzeganie firmy, a cenią je za uniwersalność, swobodę wykorzystania oraz bezpośrednią korzyść finansową. Atrakcyjność tego benefitu finansowego zasadza się również na szczególnym księgowaniu mentalnym - zatrudnieni traktują je jako ekstra środki, które mogą przeznaczyć na wydatki nieprzewidziane w ich standardowym budżecie. Inaczej niż w przypadku pensji, którą najczęściej wydaje się na rachunki, spłaty kredytu i inne zobowiązania. Również z punktu widzenia pracodawcy taka forma dofinansowania jest korzystna, gdyż umożliwia zwolnienie z PIT do 1000 zł, pod warunkiem że jest finansowana z ZFŚS.

REKLAMA

Autopromocja

Jak można kupić kartę podarunkową?

Karty podarunkowe dla pracowników mogą nabywać wyłącznie firmy, zakup przez osoby fizyczne jest niemożliwy. Sam proces jest prosty i nie wymaga wielu formalności. Dla przykładu, kartę Pluxee można łatwo zamówić przez sklep internetowy lub przesyłając formularz zamówienia do Centrum Obsługi Klienta, a następnie opłacić całość na podstawie faktury proforma. Po zaksięgowaniu środków zamówienie jest realizowane w 48 godzin. Ze względu na najwyższe standardy bezpieczeństwa wysyła się nieaktywne i niezasilone karty. Po potwierdzeniu otrzymania przesyłki karty są doładowywane na określoną kwotę i gotowe do przekazania zatrudnionym. W przypadku kart wirtualnych dane dostępowe do aktywacji użytkownik dostaje w wiadomości email, a po przejściu krótkiego procesu rejestracji otrzymuje numer karty, umożliwiający swobodne korzystanie.

Czy można wziąć fakturę na kartę podarunkową?

Nie, za wartość doładowania kart wystawia się notę księgową, gdyż wartość takiego zasilenia nie jest towarem ani usługą i jako takie nie jest obciążone podatkiem VAT. Natomiast za dodatkowe opłaty i prowizje nabywca otrzymuje fakturę VAT, ponieważ są one objęte podatkiem od towarów i usług.

Podstawa prawna: Ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług

Czy od kart podarunkowych trzeba odprowadzać składki ZUS oraz podatek dochodowy?

Obowiązek ZUS i PIT zależą od źródła finansowania. Przy finansowaniu z ZFŚS karta podarunkowa nie stanowi podstawy wymiaru składek ZUS*, a także jest zwolniona z podatku dochodowego od osób fizycznych do 1000 zł rocznie na pracownika**. W przypadku finansowania z środków obrotowych powyższe zwolnienia nie obowiązują, a wartość dofinansowania dolicza się do wynagrodzenia pracownika, oskładkowuje i opodatkowuje. Ważne: wszelkie opłaty związane z zamówieniem kart podarunkowych dla pracowników można realizować jedynie z środków obrotowych.

Podstawa prawna:
*§2 ust 1 pkt 19 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r.
**Art. 21 ust. 1 pkt. 67  Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z dnia 26 lipca 1991 r.

Czy karty podarunkowe stanowią koszt uzyskania przychodu?

Wartość kart wydanych pracownikom stanowi dla firmy koszt uzyskania przychodu, jeśli finansowane są ze środków obrotowych pracodawcy i nie stanowią działalności socjalnej, o której mowa w przepisach o Zakładowym Funduszu Świadczeń Socjalnych*. Natomiast w przypadku zasilenia kart finansowanych z ZFŚS kosztem jest wartość odpisu na ZFŚS**.

Podstawa prawna:
*Art. 15 ust. 1 Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z dnia 15 lutego 1992 r.
**Art. 16 ust 1 pkt.9 lit. B. Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z dnia 15 lutego 1992 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak zaksięgować karty podarunkowe?

Posłużmy się przykładem: firma „Super Pracodawca” zamawia karty Pluxee Prezent na kwotę 10 000 PLN i opłaca je z ZFŚS. Wartość zasilenia nie podlega VAT, ale prowizja i inne opłaty tak. Firma Pluxee wystawia proformę na kwotę 10 492 PLN.

Oto przykładowy schemat księgowania z założeniem, że firma dokonuje zapłaty na podstawie proformy i stosuje konto rozliczenie zakupu:

Operacja 1: Firma „SUPER PRACODAWCA” opłaca otrzymaną proformę i otrzymuje potwierdzenie tej operacji na wyciągu bankowym.
Operacja 2: Pluxee po otrzymaniu płatności wystawia notę księgową (obciążeniową) na wartość nominalną kart podarunkowych 10 000 PLN i fakturę VAT na prowizję 492 PLN.
Operacja 3: Wydanie kart podarunkowych pracownikom na podstawie imiennej listy na której pracownik swoim podpisem kwituje otrzymanie karty podarunkowej. Koszt dla pracodawcy powstaje w dacie wydania karty podarunkowej pracownikowi

Jak działają karty podarunkowe dla pracowników?

Korzysta się z nich analogicznie do kart bankowych, których używamy na co dzień z tą różnicą, że karty podarunkowe doładowuje się na konkretną kwotę. Ponadto nie są one imienne, tylko wystawione na okaziciela. Użytkownik, czyli pracownik, może przeznaczyć takie ekstra środki na dowolne zakupy. Kartą na ogół zapłaci zarówno stacjonarnie, online jak i na całym świecie. Wielu dostawców umożliwia zarządzanie kartą z poziomu aplikacji (sprawdzenie salda, zmiana PIN itp.).

Gdzie można płacić kartami podarunkowymi? 

Karty podarunkowe można realizować w wielu punktach handlowych i usługowych. Przykładowo karty podarunkowe Pluxee Prezent są akceptowane w sieci Mastercard, czyli praktycznie wszędzie i bez ograniczeń. Można nią płacić za zakupy spożywcze, w ulubionej kawiarni, za karnet na siłownię czy buty, zarówno w punktach stacjonarnych, jak i w Internecie.

Dlaczego warto wręczyć kartę podarunkową swoim pracownikom? Dofinansowanie w tej formie wpisuje się w trendy w świadczeniach pozapłacowych, a co najważniejsze w potrzeby pracowników. „Dziękuję” przekazane w tej formie na pewno wpłynie pozytywnie na ich samopoczucie i zaangażowanie. Ponadto jest świetnym narzędziem budowania wizerunku firmy – aż 78% pracowników badania „Potrzeby pracowników 2023” deklaruje, że lepiej by oceniło pracodawcę po otrzymaniu karty podarunkowej. Nie bez znaczenia pozostają też korzyści podatkowe, takie jak zwolnienie ze składek ZUS oraz z podatku dochodowego do 1000 zł rocznie na pracownika, o ile źródłem finansowania jest ZFŚS.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sprzedałeś 30 rzeczy przez internet w roku? Twoje dane trafiły do urzędu skarbowego. MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem opodatkowania

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Księgowy jest chroniony dopiero, gdy wykupi rozszerzoną polisę OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

Rewolucja płacowa w całej UE od 2026 roku. Pracodawcy będą musieli ujawniać kwoty wynagrodzenia pracownikom i kandydatom do pracy

Wynagrodzenia przestaną być tematem tabu. Od czerwca 2026 roku pracodawcy będą mieli obowiązek ujawniania informacji o płacach, zarówno kandydatom do pracy, jak i zatrudnionym pracownikom. Czy to koniec nierówności i początek nowego rozdania na rynku pracy?

REKLAMA

Firmy ignorują KSeF? Tylko 5 tys. podmiotów gotowych na rewolucję e-fakturowania

Choć obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur wejdzie w życie za 9 miesięcy, zaledwie 5230 firm zdecydowało się na dobrowolne wdrożenie systemu. Eksperci biją na alarm – to ostatni moment na przygotowania. Firmy nie tylko ryzykują chaos, ale też muszą zmierzyć się z brakiem środowiska testowego, napiętym harmonogramem i rosnącą liczbą innych zmian w przepisach.

Spółka komandytowa bez VAT od dywidendy – ważna interpretacja skarbówki

Dywidenda wypłacana komplementariuszowi nie podlega VAT – potwierdził to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Oznacza to, że spółki komandytowe, w których wspólnicy prowadzą sprawy spółki bez wynagrodzenia, nie muszą obawiać się dodatkowego obciążenia podatkowego. To dobra wiadomość dla przedsiębiorców poszukujących efektywnych i bezpiecznych rozwiązań podatkowych.

Fiskus wlepi kary za niezapłacony podatek od sprzedaży ubrań i zabawek w internecie? MF analizuje informacje o 300 tys. osób i podmiotów handlujących na platformach internetowych

Operatorzy platform, za pośrednictwem których dokonywane są transakcje w internecie, przekazali MF dane ponad 177 tys. osób fizycznych i 115 tys. podmiotów – poinformowała PAP rzeczniczka szefa KAS Justyna Pasieczyńska. Dane te są teraz analizowane.

Będzie katastrofa fakturowa w 2026 roku? Kto odważy się wdrożyć obowiązek stosowania KSeF i faktur ustrukturyzowanych?

Niedawno opublikowano kolejną wersję projektu „nowelizacji nowelizacji” ustaw na temat faktur ustrukturyzowanych i KSeF, które mają być niezwłocznie uchwalone. Ich jakość woła o pomstę do nieba. Co prawda zaproponowane zmiany świadczą o tym, że twórcy przepisów chcą pozostawić tym, którzy połapią się w tych zawiłościach, jakieś możliwości unikania tej katastrofy, zachowując fakturowanie w dotychczasowej formie przynajmniej do końca 2026 r. Pytanie, tylko po co to całe zamieszanie i dezorganizacja obrotu gospodarczego – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Jak nie zbankrutować na IT: inteligentne monitorowanie i optymalizacja kosztowa środowiska informatycznego. Praktyczny przewodnik po narzędziach i strategiach monitorowania

W dzisiejszej erze cyfrowej, środowisko IT stało się krwiobiegiem każdej nowoczesnej organizacji. Od prostych sieci biurowych po rozbudowane infrastruktury chmurowe, złożoność systemów informatycznych stale rośnie. Zarządzanie tak rozległym i dynamicznym ekosystemem to nie lada wyzwanie, wymagające nie tylko dogłębnej wiedzy technicznej, ale przede wszystkim strategicznego podejścia i dostępu do odpowiednich narzędzi. Wyobraźcie sobie ciągłą potrzebę monitorowania wydajności kluczowych aplikacji, dbałości o bezpieczeństwo wrażliwych danych, sprawnego rozwiązywania problemów zgłaszanych przez użytkowników, a jednocześnie planowania przyszłych inwestycji i optymalizacji kosztów. To tylko wierzchołek góry lodowej codziennych obowiązków zespołów IT i kadry managerskiej. W obliczu tej złożoności, poleganie wyłącznie na intuicji czy reaktywnym podejściu do problemów staje się niewystarczające. Kluczem do sukcesu jest proaktywne zarządzanie, oparte na solidnych danych i inteligentnych systemach, które nie tylko informują o bieżącym stanie, ale również pomagają przewidywać przyszłe wyzwania i podejmować mądre decyzje.

Wojna celna USA - Chiny. Jak może się bronić Państwo Środka: 2 scenariusze. Świat (też Stany Zjednoczone) nie może się obejść bez chińskiej produkcji

Chiny mogą przekierować towary nadal objęte nowymi, wysokimi cłami USA przez gospodarki i porty azjatyckie lub (a raczej równolegle) przekierować sprzedaż dotychczas kierowaną do USA na inne rynki - prognozują eksperci Allianz Trade. Bardziej prawdopodobna jest przewaga drugiego scenariusza – tak było podczas pierwszej wojny handlowej prezydenta Trumpa, co obecnie oznaczać będzie m.in. 6% rokroczny wzrost importu z Chin do UE (ale też do innych krajów) w ciągu trzech najbliższych lat. Branża, która nie korzysta z żadnych wyłączeń w wojnie celnej – odzież i tekstylia może odczuć ją w największym stopniu na swoich marżach.

REKLAMA