Jak zainteresować przebodźcowanych internautów i skłonić do zakupu? Triki i metody sklepów internetowych

Jak zainteresować przebodźcowanych internautów i skłonić do zakupu? Triki i metody sklepów internetowych / Shutterstock

Sklepy internetowe w Polsce nie narzekają na sprzedaż i mają niezłe perspektywy. Ale mają też wyzwania i powinny stale rozwijać techniki sprzedaży. Posiadanie sklepu w internecie to nie wszystko. Trzeba wdrażać nowinki, które jeszcze bardziej zaangażują przebodźcowanych i coraz bardziej oszczędnych internautów. Jakie? 

Handel detaliczny 2023

Według danych zaprezentowanych pod koniec sierpnia przez Główny Urząd Statystyczny w lipcu 7,9% całej sprzedaży detalicznej była realizowana przez sklepy internetowe. To niewielki wzrost względem poprzedniego miesiąca, ale jednocześnie wartości te są niższe niż w czasie pandemicznego szczytu. Warto jednak zaznaczyć, że dane GUS nie są pełne. Nie wlicza się do nich firm, które zatrudniają mniej niż dziesięć osób. Na takich zasadach działa np. większość sklepów operujących w modelu dropshippingowym, czyli takim, w którym nie potrzeba magazynów, aby sprzedawać produkty. Towar pakowany i wysyłany jest przez zewnętrznego partnera logistycznego, a po stronie sprzedawcy leży m.in.  aktualizacja oferty, marketing i promocja. Tylko na TakeDrop.pl, jednej z największych platform dropshippingowych w Polsce założono ok. siedem tysięcy takich sklepów, których większość nie jest przez GUS brana pod uwagę w badaniu. W tych statystykach nie są też umieszczane duże zagraniczne platformy sprzedażowe jak AliExpress. 

Autopromocja

Czego więcej dowiemy się z analiz GUS? Najlepszą dynamikę sprzedaży mają produkty z kategorii takich jaki farmaceutyki, kosmetyki i sprzęt ortopedyczny. Gorzej sprzedaje się żywność i napoje, a także meble oraz sprzęt RTV i AGD. Eksperci Państwowego Instytutu Ekonomicznego komentując te wyniki, podkreślają również fakt, że łączna sprzedaż detaliczna w Polsce spadła, więc w naturalny sposób i sprzedaż w internecie musi odczuć te zmiany. 

Polacy kupują mniej, a poprzez internet często wybieramy produkty, które nie są nam niezbędne. Rosną koszty transportu, więc to również przełożyło się na ceny. Choćby, gdy popatrzymy na popularny program Smart Allegro. Nieznacznie, ale jednak zasady zmieniły się na niekorzyść kupujących – mówi Tomasz Niedźwiecki, twórca i prezes platformy TakeDrop.pl, w której można założyć sklep internetowy w formie dropshippingu, czyli bez konieczności posiadania magazynu i własnoręcznej wysyłki towaru. 

Niedźwiecki zauważa jednocześnie, że widoczny jest stały wzrost liczby konsumentów korzystających z zakupów online. Wynika tak m.in. z danych Eurostatu, który podaje wzrost o 3,5% w 2022 roku względem stanu sprzed dwóch lat. Dodatkowo według Euromonitoru International do 2027 roku udział sprzedaży online może stanowić nawet 47% łącznej sprzedaży. Już dziś ok. 30 % handlu detalicznego w Wielkiej Brytanii, 25% w Niemczech czy 15% w USA odbywa się poprzez sieć.   

Widać więc, że i Polski e-commerce ma jeszcze spore poletko do działań. Już teraz odsetek  kupujących przez internet zwiększa się, ale ostatnio do koszyków wkładają nieco mniej produktów. To sygnał, że oszczędności konsumenckie stały się bardzo powszechne. To też ważny bodziec dla sprzedających w internecie. Nie wystarczy tylko przenieść swój sklep stacjonarny do sieci. Trzeba ciągle wyszukiwać nowinek technologicznych, które skłonią klientów do sięgnięcia po portfele, ale najpierw trzeba do nich dotrzeć i zaangażować – przekonuje Tomasz Niedźwiecki z TakeDrop.pl.

Klient nie chce masówki i lubi rywalizację

Z badania Euromonitora wynika, że blisko połowa konsumentów oczekuje lepszej personalizacji zakupów. Poświęcić za to mogą swoje dane osobowe, o ile pozwoli to na bardziej dopasowaną do nich ofertę. Podnosić poziom indywidualnych doświadczeń zakupowych pozwalają m.in. technologie oparte o sztuczną inteligencję.

Przykład udanej personalizacji? Sieciowe kawiarnie Starbucks. Gigant oferuje w swojej aplikacji ponad 170 tys. opcji dostosowywania. W swoim raporcie finansowym firma zaznaczyła, że wprowadzenie większej personalizacji było największym czynnikiem wpływającym na wzrost wydatków na klienta w historii. 

Firmy stawiają też na grywalizację, która ma pomóc w walce o to, aby klient nie porzucał koszyka zakupowego. Konsumenci nie kończą bowiem nawet 75% proces rozpoczętych transakcji. Techniki ze świata gier mają zachęcić do pożądanego zachowania wykorzystując siłę nagród, a rywalizacja ma napędzać aktywność w aplikacji sklepu. 

Taką drogą poszła marka kosmetyczna Murad będąca częścią portfolio grupy Uniliver. Firma, która ma już rzeszę wiernych odbiorców i tradycję sięgającą ponad 30 lat ustawiła swoje pierwsze billboardy w historii działalności. W sierpniu wielkoformatowe reklamy promujące produkty Murad zawisły na Times Square oraz w 30 innych miejscach w Nowym Jorku i Los Angeles. 

Co w nich nowego i związanego z e-commerce? Na billboardach umieszczono kod QR. Prowadzi on konsumentów do strony internetowej, na której mogą zagrać w edukacyjną grę związaną z produktem. 

Ta kampania to przykład budowania i podsycania zainteresowania produktami firmy na każdym etapie i w różnych kanałach. Billboard zrobił wrażenie, ale gdyby nie kod QR byłaby mniejsza szansa na to, żeby konsument “poszedł za ciosem”. Link otworzył możliwość gry, która zarazem poszerzyła wiedzę o produkcie. Rywalizacja to też kolejny napędzający bodziec. Jest też system nagród, więc klient nie ma poczucia, że tracił czas – opisuje Oskar Kolmasiak, lider zespołu sprzedawców w ZnajdźReklamę.pl – firmy oferującej kompleksową obsługę kampanii reklamowych.

Handel internetowy lubi się ze sztuczną inteligencją

Czołowe marki wykorzystują też technologię do tworzenia multisensorycznych doświadczeń klientów w internecie. Ma to na celu jeszcze lepszą symulację zakupów tradycyjnych.  Oprócz sztucznej inteligencji firmy stosują rozwiązania VR i AR, a także rozwijają technologię web3, aby pobudzać podczas zakupów takie zmysły, jak dotyk, węch czy smak. Przykłady? Południowokoreańska firma kosmetyczna Amorepacific we współpracy z MIT stworzyła urządzenie do pomiaru skóry, które pozwala użytkownikom monitorować jej reakcję na bodźce zewnętrzne i tym samym testować produkty w sposób cyfrowy. 

Swoje pomysły technologiczne wykorzystują też polskie firmy. eCommerce Factory, firma Wojciecha Kyciaka, zaczęła działalność kilkanaście lat temu od sprzedaży soczewek kontaktowych pod marką Bezokularow.pl. Dziś spółka jest jednym z liderów tego rynku i znajduje się wśród trzech największych podmiotów w tym segmencie w Polsce. Kilka lat temu firma poszerzyła działalność o sprzedaż okularów korekcyjnych i przeciwsłonecznych pod marką wOkularach.pl. Tylko w tym roku osiągnie przychody z tego segmentu na poziomie kilkunastu milionów złotych. 

Prowadzenie salonu optycznego online to specyficzna branża. Na styku fashion i medycyny. Musimy zapewnić naszym klientom doświadczenia podobne do wizyty w standardowym salonie optycznym. Pomaga nam w tym mocno technologia, jak choćby wirtualna przymierzalnia, która pozwala przymierzyć okulary uwzględniając wielkość twarzy przemierzającego – opisuje Wojciech Kyciak z eCommerce Factory.

Słowu pisanemu nie ufamy. Mówcom wierzymy

Zadowolony klient powie o tym trzem znajomym. Dziesięciu, jeśli jest zły na markę. Ta prawda żywa jest w sercu wielu sprzedawców, a łatwość wygłaszania sądów w internecie zwiększa nawet te proporcje. Po prostu negatywne emocje bardziej skłaniają do działania. Firma technologiczna Hue chce wykorzystać siłę treści tworzonych przez internautów, aby zwiększyć sprzedaż sklepów internetowych. Na razie z branży kosmetycznej. Jak? 

Firma zarządza społecznością około dwóch tysięcy twórców, którzy przygotowują rzetelne testy i recenzje postaci filmów w zamian za bezpłatne produkty. Firma przekonuje, że sklepy, które korzystają z nagrań wideo odnotowują 127% więcej czasu spędzanego na swoich stronach internetowych. Wzrost sprzedaży? Według Hue nawet o 23%.

Kupujący są bardzo sceptycznie nastawieni do pisemnych recenzji. A jeśli ktoś mówi do kamery i pokazuje swoją twarz, to jego opinie od razu zyskują na znaczeniu. Na tym bazuje influencer marketing, bez którego dziś trudno sobie wyobrazić prowadzenie sklepu internetowego – przekonuje Michał Jeska, CEO oyou.me, polskiej firmy wprowadzającej na polski rynek rozwiązanie VD2D, czyli innowacyjny model współpracy marek z influencerami pod postacią sklepów butikowych z wykorzystaniem rozwiązań web3.

Z raportu Influencer Marketing Hub wynika, że już ok. 80 proc. światowych marek współpracuje z influencerami. Globalna wartość tego rynku wzrosła z blisko 10 mld dolarów w 2020 roku, do ponad 16 mld dolarów w poprzednim roku. Szacunki są jednoznaczne i czeka nas kolejny wzrost. W 2023 przekroczony zostanie próg 21 miliardów. 

Jeska zaznacza też to, że marki nie zawsze muszą proponować współpracę influencerom z największymi zasięgami. Te, które planują kampanie globalne, zapewne tak zrobią, ale podstawą influencer marketingu jest trafianie poprzez media społecznościowe do małych grup, które jednak mogą być zainteresowane konkretnym produktem. 

Siła niszowych twórców tkwi bowiem w tym, że docierają do osób żywo zainteresowanych daną tematyką. Kreatywni malarze wrzucający do sieci swoje przygody przy płótnie i współpracujący z producentami farb, sztalug czy innych akcesorii. Gamer może zawrzeć umową na reklamę sprzętu komputerowego. Podróżnicy, którzy obok porad turystycznych polecają odpowiedni na taką wędrówkę namiot. Często wykluczone osoby np. “plus-size” szukają rad i wsparcia od osób, które znają ich problemy z własnego doświadczenia – dodaje Michał Jeska z oyou.me. 

oprac. Paweł Huczko
rozwiń więcej
Księgowość
Podatek u źródła (WHT) w świetle nowych technologii
24 maja 2024

Podatek u źródła (WHT) może stanowić wyzwanie dla branży informatycznej, w kontekście stale rozwijającej się technologii. Z chęci świadczenia kompleksowych usług, przedsiębiorstwa nabywają różnego rodzaju oprogramowania, dostępy do platform, usługi w chmurze, serwery, urządzenia przemysłowe czy usługi niematerialne. Wykorzystanie najnowszej technologii jest niezbędne, aby oferowane usługi pozostały konkurencyjne na rynku. Często dostawcami takich produktów są zagraniczne spółki, co rodzi wątpliwości – czy nabycie tego rodzaju usług wiąże się z ryzykiem w podatku u źródła?

Obligacje skarbowe - czerwiec 2024 r. Zmiana oprocentowania obligacji oszczędnościowych (detalicznych)
24 maja 2024

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 24 kwietnia 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w czerwcu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w maju br. Od 27 maja można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany.

Zwrot podatku z Austrii – ile, dla kogo, jak uzyskać (formalności)
24 maja 2024

Austria to zyskujący na popularności kierunek emigracji zarobkowej wśród Polaków. Jeśli podejmowane zatrudnienie jest legalne, z łatwością można ubiegać się o zwrot podatku z tego kraju. Wysokość zwrotu może być naprawdę spora, przy małym nakładzie wysiłku ze strony podatnika. 

Dłuższy okres ważności znaków akcyzy do końca 2024 r.
24 maja 2024

Aktualnie znajdują się w legalnej sprzedaży wyroby winiarskie oznaczone znakami akcyzy, których ważność została przedłużona do 31 grudnia 2024 r.

Sanatorium na koszt ZUS 2024 - choroby psychosomatyczne. Nerwice, lęki, depresja, ciężki stres i inne. Jak uzyskać skierowanie?
24 maja 2024

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że cały czas – także w 2024 roku - można skorzystać z rehabilitacji leczniczej w sanatorium na koszt ZUSu. Dotyczy to różnych schorzeń, także psychosomatycznych. 

Podatek od nieruchomości w przypadku najmu lokali mieszkalnych. Kiedy stawka niższa a kiedy nawet 28 razy wyższa?
24 maja 2024

Wynajęcie swojego mieszkania lub domu nie zwalnia właściciela z obowiązku zapłaty podatku od nieruchomości. Ale w tym przypadku wątpliwe jest jaka stawka podatku od nieruchomości jest właściwa. Ta dla budynków mieszkalnych, czy dla budynków mieszkalnych zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej? Problem jest istotny, bo ta druga stawka jest ponad 28 razy wyższa.

Jak długo przechowywać firmowe dokumenty podatkowe?
24 maja 2024

Jak długo przechowywać firmowe dokumenty podatkowe? Przepisy wskazują na obowiązek przechowania dokumentacji podatkowej do czasu upływu okresu przedawnienia zobowiązania podatkowego, czyli przez pięć lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku (o ile nie został zawieszony/przerwany bieg terminu przedawnienia).

Wniosek o zaliczenie nadpłaty na przyszłe podatki
24 maja 2024

Wniosek o zaliczenie nadpłaty na przyszłe podatki. Podatnikowi przysługuje możliwość złożenia wniosku o zaliczenie w całości lub w części nadpłaty podatku na poczet przyszłych zobowiązań podatkowych. Ma do tego prawo, gdy spełnione są przesłanki zawarte w przepisach Ordynacji podatkowej.

Ulgi w spłacie podatków (odroczenie, rozłożenie na raty, umorzenie). Dla kogo? Kiedy? Warunki udzielenia
23 maja 2024

Ordynacja podatkowa przewiduje w szczególnych sytuacjach możliwość zastosowania wobec podatnika trzech ulg w spłacie podatków lub zaległości podatkowej. Chodzi o odroczenie terminu płatności, rozłożenie zapłaty na raty lub umorzenie całości lub części podatku lub zaległości podatkowej. Kiedy można liczyć na taki gest fiskusa?

Kontrola podatkowa: czy musi być zapowiedziana. Zasada i wyjątki
23 maja 2024

Kontrola podatkowa, to oczywiście nic przyjemnego dla podatnika ale czasem się zdarza. Na taką okoliczność trzeba być przygotowanym. W szczególności warto wiedzieć, że taka kontrola z urzędu skarbowego powinna być w większości przypadków zapowiedziana z 7-dniowym wyprzedzeniem. Ale od tej zasady są niestety liczne wyjątki. Zobaczmy co na ten temat mówią przepisy.

pokaż więcej
Proszę czekać...