REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek u źródła (WHT) w świetle nowych technologii

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Rödl & Partner
Audyt, BPO, doradztwo podatkowe, doradztwo prawne, consulting
Podatek u źródła (WHT)  w świetle nowych technologii
Podatek u źródła (WHT) w świetle nowych technologii
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Podatek u źródła (WHT) może stanowić wyzwanie dla branży informatycznej, w kontekście stale rozwijającej się technologii. Z chęci świadczenia kompleksowych usług, przedsiębiorstwa nabywają różnego rodzaju oprogramowania, dostępy do platform, usługi w chmurze, serwery, urządzenia przemysłowe czy usługi niematerialne. Wykorzystanie najnowszej technologii jest niezbędne, aby oferowane usługi pozostały konkurencyjne na rynku. Często dostawcami takich produktów są zagraniczne spółki, co rodzi wątpliwości – czy nabycie tego rodzaju usług wiąże się z ryzykiem w podatku u źródła?

Czym jest podatek u źródła?

Podatek u źródła to zryczałtowany podatek dochodowy (zarówno od osób prawnych, jak i fizycznych), który występuje w przypadku ponoszenia niektórych płatności na rzecz zagranicznych kontrahentów. Polska spółka jest płatnikiem tego podatku, wobec tego na niej ciąży obowiązek jego pobrania i obliczenia. Aby wywiązać się z obowiązków płatnika należy zapoznać się nie tylko z polskimi regulacjami o podatku dochodowym, lecz także z odpowiednią umową o unikaniu podwójnego opodatkowania.

REKLAMA

Autopromocja

Ryzykowne płatności

Płatności, które stwarzają ryzyko podatku u źródła to m.in: 

  • odsetki, prawa autorskie, licencje na użytkowanie, know-how, użytkowanie urządzenia przemysłowego,
  • działalność widowiskowa, rozrywkowa lub sportowa, 
  • świadczenia doradcze, księgowe, badania rynku, prawne, reklamowe, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, rekrutacji, gwarancji i poręczeń oraz podobne,
  • dywidendy.

Pod kątem odpowiedniej klasyfikacji, szczególnie istotne mogą być płatności odnoszące się do praw autorskich, licencji, użytkowania urządzenia przemysłowego, usług przetwarzania danych czy usług doradczych. Sklasyfikowanie nabywanej usługi pod kątem wyżej wskazanego katalogu nie zawsze jest oczywiste. 

Przychody z praw autorskich lub praw pokrewnych 

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór).  Z prawem autorskim wiąże się prawo do korzystania z utworu i rozporządzania nim na wszystkich polach eksploatacji (np. udzielanie licencji). Przychód ze sprzedaży praw autorskich podlega opodatkowaniu WHT.

Ponadto, w ramach tej grupy opodatkowaniu podlegać mogą także należności licencyjne, czyli przychód z tytułu udzielenia licencji do korzystania z utworu. Zgodnie z utrwaloną linią orzeczniczą podatek nie występuje, gdy mamy do czynienia z licencją typu end user, czyli licencją użytkownika końcowego. 

Oznacza to w szczególności:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • licencje o charakterze ograniczonym oraz niewyłącznym,
  • licencje służące do użytku wewnętrznego, 
  • licencje, wobec których nie przysługuje prawo do dalszego udostępniania, odsprzedaży, cedowania, przenoszenia, dystrybucji i udzielania sublicencji podmiotom trzecim, 
  • licencje, wobec których nie przysługuje prawo do wprowadzania jakichkolwiek zmian lub modyfikacji. 

Klasyfikacja licencji jako end user nie zawsze jest oczywista i generuje wiele sporów z organami podatkowymi. Niekiedy warunek wykorzystywania licencji wyłącznie do użytku wewnętrznego oceniany jest rygorystycznie, z czym często nie zgadzają się podatnicy.

Przykład:

 

W indywidualnej interpretacji podatkowej z 13 października 2023 r., znak: 0111-KDIB1-3.4010.423.2023.2.JKU, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał, że licencja oferująca zarządzanie dostępem i uprawnieniami do danych, serwera plików i aplikacji, usługa zapewniająca dostępność do sieci korporacyjnej, intranet (firmowa sieć społecznościowa będąca narzędziem do współpracy i komunikacji) i licencje zarządzające bezpieczeństwem sieci nie są licencjami typu end user. Organ podatkowy uznał, że skoro licencje te używane są w celu komercyjnym (zarobkowym), to nie są używane wyłącznie na własne potrzeby podatnika i nie można ich uznać za licencje typu end user. Uznano, że oprogramowania przetwarzane w dalszej kolejności na cele realizacji projektów komercyjnych, z czego czerpane będą korzyści finansowe, generują obowiązek w podatku u źródła. 

 

Podobnie wypowiedział się Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z 28 marca 2023 r., znak: 0111-KDIB1-2.4010.44.2023.2.MZA, w sprawie zakupu licencji na moduł, który pozwala usprawniać strony internetowe. Organ uznał, że moduł posłuży realizacji projektów komercyjnych, wobec czego powstanie obowiązek w podatku u źródła. 

Przychód z tytułu użytkowania urządzenia przemysłowego 

Użytkowanie urządzenia przemysłowego na potrzeby podatku u źródła, często definiowane jest bardzo szeroko. Ustawa o podatku dochodowym nie precyzuje co należy rozumieć pod tym pojęciem, a wskazuje jedynie, że do grupy tej zalicza się m.in. użytkowanie środka transportu czy także urządzenia handlowego lub naukowego. 

W praktyce pojęcie to budzi sporo wątpliwości, ponieważ organy podatkowe często definiują urządzenia przemysłowe jako wszelkie urządzenia wykorzystywane w profesjonalnym obrocie. To prowadzi do przyporządkowania niektórych aplikacji, serwerów czy dysków do grupy urządzeń przemysłowych, co skutkuje powstaniem obowiązku w podatku u źródła. 

Przykład: 

 

W indywidualnej interpretacji podatkowej z 21 listopada 2023 r., znak: 0111-KDIB1-2.4010.462.2023.2.AW Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał, że włókna światłowodowe i przestrzeń kolokacyjna umożliwiająca korzystanie ze światłowodu, to urządzenia przemysłowe, wobec czego ich użytkowanie podlega pod podatek u źródła. 

 

Dodatkowo wciąż pojawiają się interpretacje podatkowe uznające udostępnienie przestrzeni w chmurze za użytkowanie urządzenia przemysłowego (zob. np. indywidualna interpretacja podatkowa z 8 maja 2024 r., wydana przez Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, znak: 0111-KDIB1-2.4010.61.2024.2.DP, a także interpretacje z 10 lipca 2023 r., znak: 0111-KDIB1-2.4010.140.2023.1.AW). Sądy administracyjne coraz częściej uznają takie stanowisko za nieprawidłowe i potwierdzają, że wynagrodzenie wypłacane dla zagranicznego kontrahenta za udostępnienie przestrzeni dyskowej w chmurze na potrzeby przechowywania danych nie podlega pod WHT w Polsce (zob. np. Wyrok NSA z 19 stycznia 2022 r., II FSK 1274/19 lub wyrok WSA w Kielcach z 19 października 2023 r., I SA/Ke 332/23). Niemniej jednak, najnowsze interpretacje podatkowe wskazują, że pogląd ten nie został jeszcze w pełni zaakceptowany przez organy podatkowe. 

 

 

Usługi przetwarzania danych 

W dobie nowych technologii, analiza obowiązków w WHT może okazać się kłopotliwa również w kontekście usług przetwarzania danych. Istotą przetwarzania danych jest przekształcenie treści i postaci danych wejściowych metodą wykonywania systematycznych operacji w celu uzyskania wyników w postaci z góry określonej.

Przyjmuje się, że jako przetwarzanie danych należy rozumieć usługę o charakterze zindywidualizowanym, przeznaczonym dla konkretnego odbiorcy.

REKLAMA

Nasuwa się wątpliwość czy dostęp do aplikacji umożliwiającej komunikację z oprogramowaniem opartym na sztucznej inteligencji (tzw. chatbot), która polega m.in. na przetwarzaniu informacji i generowaniu odpowiedzi dla odbiorcy, stwarza ryzyko podatku u źródła. Z tego typu technologii aktualnie korzystają nie tylko firmy informatyczne, ale także pozostałe przedsiębiorstwa, które używają aplikacji m.in. do ułatwienia i przyśpieszenia codziennego kontaktu z klientami.

Jak zostało wskazane w interpretacji podatkowej z 7 września 2021 r. wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, znak: 0111-KDIB1-2.4010.268.2021.1.AK, dotyczącej pozyskania danych o substancjach chemicznych i ich analizy, usługi przetwarzania danych obejmują wyłącznie przetwarzanie informacji dostarczonych przez zlecającego usługę. Wobec tego, pozyskanie informacji z zewnętrznych baz danych i ich analiza nie powinno być kwalifikowane jako przetwarzanie danych, ponieważ usługa ta nie polega jedynie na pozyskaniu danych od zlecającego i ich przekształceniu, lecz także na wyszukaniu odpowiednich informacji. 

REKLAMA

Jednakże, oprogramowania oparte na sztucznej inteligencji, poza wyszukiwaniem informacji z własnych baz danych, często oferują także przekształcenie dostarczonej treści zgodnie z wymaganiami zlecającego. Aplikacje są stale udoskonalane, a ich możliwości są coraz szersze. Niemniej jednak, omawiane oprogramowania zwykle udostępniane są w formie licencji, która w przypadku płatnych dostępów oferuje szerszy dostęp usług. W pierwszej kolejności warto więc przenalizować te świadczenia pod kątem należności licencyjnych i sprawdzić, czy aplikacja użytkowana jest na warunkach użytkownika końcowego. Następnie, z uwagi na innowacyjność aplikacji oraz szeroki zakres oferowanych usług, warto wziąć także pod uwagę analizę ryzyka w podatku u źródła pod kątem świadczenia usług niematerialnych, takich jak usługi przetwarzania danych. 

Z powyższych względów warto przyjrzeć się bliżej sztucznej inteligencji i oferowanym usługom także w kontekście podatku u źródła.  Z uwagi na fakt, że na chwilę obecną kwalifikacja tego typu aplikacji pod kątem WHT nie jest jednoznaczna, przydatne może być także monitorowanie kierunku, w którym organy podatkowe i sądy będą oceniać tego typu aplikacje.

Ze względu na stale rozwijające się możliwości technologiczne, podatek u źródła może okazać się sporym wyzwaniem. Wobec tego nabywanie różnego rodzaju programów komputerowych, licencji czy urządzeń informatycznych powinno iść w parze z analizą podatkową.

Autor: Agata Asenhajmer, doradca podatkowy, Biuro Rödl & Partner w Gdańsku

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KPiR: czym jest i jak ją prowadzić? Najważniejsze zasady uproszczonej księgowości

Odpowiadając wprost na postawione w tytule pytanie, Księga Przychodów i Rozchodów (dalej: „KPiR”) to jeden z przewidzianych w polskim prawie sposobów prowadzenia ewidencji księgowej pozwalającej na określenie zobowiązań podatkowych. Najczęściej KPiR kojarzy się osobom, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą, w tym takim, które są zatrudniona w formie b2b. Niemniej, wbrew powszechnemu przeświadczeniu i pomimo tego, że obowiązek prowadzenia księgi przychodów i rozchodów został wprowadzony w art. 24a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, taką formę rachunkowości mogą przyjąć nie tylko osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.

Dalsze obniżki stóp procentowych NBP dopiero jesienią 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

REKLAMA

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

REKLAMA