REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Planowane zmiany w podatku u źródła (WHT) przez UE

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
ID Advisory
Nie mnożymy wątpliwości, proponujemy konkretne rozwiązania
Remigiusz Fijak
Planowane zmiany w podatku u źródła przez UE
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Komisja Europejska rozpoczęła już prace nad tzw. Dyrektywą „Faster and Safer Relief of Excess Withholding Taxes”, która ma m.in. zapewnić przyspieszony zwrot podatku u źródła, czy wprowadzić cyfrowe certyfikaty rezydencji podatkowej na poziomie unijnym. Niewątpliwie głównym celem zaimplementowania nowej dyrektywy jest przede wszystkim uproszczenie i zwiększenie skuteczności procedur WHT. 

Obecnie procedury dotyczące podatku u źródła stosowane w każdym z państw członkowskich są różne i niejednokrotnie skomplikowane. Podatnicy mają do czynienia z ponad 450 różnymi formularzami w całej UE, z których większość jest dostępna wyłącznie w lokalnych językach urzędowych.

REKLAMA

Autopromocja

Zmiany w mechanizmie pay and refund – procedura „szybkiego zwrotu”

REKLAMA

Komisja Europejska planuje skrócenie procesu zwrotu nadpłaconego podatku u źródła. Istniejący w obecnym kształcie mechanizm „pay and refund” nie spełnia wszystkich określonych założeń, dlatego zdaniem Komisji Europejskiej wymaga on wprowadzenia procedury tzw. „szybkiego zwrotu”, która miałaby znacząco usprawnić proces zwrotu podatku u źródła.

Procedura „szybkiego zwrotu” przewidziana przez Komisję Europejską, zakłada pobór podatku według wyższej stawki podatku WHT i zwrot nadpłaconej nadwyżki maksymalnie w ciągu 25 dni od dnia, w którym podatnik złożył wniosek o jego zwrot. 

Ulga w podatku u źródła

Mechanizm „ulg u źródła” ma polegać na tym, że stawka podatku u źródła pobierana w chwili wypłaty dywidendy lub odsetek ma wynikać bezpośrednio z obowiązującej z danym państwem umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania. Zatem obniżona stawka podatku lub zwolnienie z niego będzie stosowane bezpośrednio w chwili wypłaty.

Jednolity certyfikat rezydencji 

REKLAMA

Państwa członkowskie najprawdopodobniej od 1 stycznia 2027 r. będą miały obowiązek stosowania się do norm wynikających z Dyrektywy. Oprócz powyżej wymienionych już regulacji, oznacza to również dla podatników wprowadzenie wspólnego cyfrowego certyfikatu rezydencji podatkowej, który będzie zawierać wspólną treść niezależnie od tego, jakie państwo członkowskie wydaje certyfikat.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Certyfikaty rezydencji będą zastosowane do wszystkich osób, które dla celów podatkowych są rezydentami w kraju ich jurysdykcji. Przedsiębiorcy wskazują, że właściwą zmianą byłoby też wprowadzenie cyfrowego certyfikatu rezydencji podatkowej jako wspólnego mechanizmu generalnego, służącego także w wypłacie tytułu należności licencyjnych czy należności, które są wypłacane poza obrotem publicznym. 

Dyrektywa przewiduje, że certyfikat taki powinien zostać wydany w ciągu jednego dnia roboczego od dnia złożenia wniosku. 

Rejestr pośredników finansowych w zakresie podatku u źródła

Ponadto projekt Dyrektywy zakłada utworzenie krajowego rejestru certyfikowanych pośredników finansowych. Oznacza to, że aby skorzystać z nowych ulg w zakresie podatku WHT, podatnicy będą musieli wybrać administratora dochodu spośród pośredników finansowych znajdujących się w krajowym rejestrze. Duże unijne instytucje pośrednictwa finansowego będą musiały dołączyć do krajowego rejestru certyfikowanych pośredników finansowych. Rejestr ten będzie również otwarty, na zasadzie dobrowolności, dla mniejszych unijnych pośredników finansowych oraz dla tych spoza UE rejestrze. 

Komisja Europejska planuje nałożenie na pośredników finansowych dodatkowych obowiązków sprawozdawczych, które będą musieli spełnić aby znaleźć się w rejestrze. Ma to za zadanie ułatwić określenie rzeczywistego właściciela dochodu i ustalić, czy jest on uprawniony do zastosowania zwolnienia lub niższej stawki podatkowej.

Kierunek zmian w podatku u źródła

Zmiany zaproponowane przez Komisję Europejską ukierunkowane są w głównej mierze na uproszczenie procedur w zakresie rozliczania podatku u źródła, które bywają aktualnie czasochłonne i komplikują rzeczywistość gospodarczą dla przedsiębiorców. Zmiany te mają na celu również zwiększenie inwestycji transgranicznych na terenie Unii Europejskiej oraz zaoferowanie bardziej atrakcyjnych warunków dla zagranicznych spółek. Ponadto w opinii Komisji Europejskiej nowe obowiązki sprawozdawcze będą oznaczać, że organy podatkowe będą miały pełną widoczność łańcucha finansowego, co umożliwi im sprawdzenie, czy inwestorzy kwalifikują się do obniżonych stawek oraz zapewnienie prawidłowego przyznania zwrotu podatku u źródła, a tym samym walkę z nadużyciami podatkowymi.

Bez wątpienia takie zmiany są także oczekiwane przez polskich podatników, którzy po wprowadzeniu mechanizmu „pay and refund” borykają się z wieloma problemami praktycznymi dotyczącymi wykazania prawa do zastosowania zwolnień czy obniżonych stawek podatku u źródła. Niechęć podatników do obecnych regulacji pogłębiają dodatkowo sześciomiesięczne terminy oczekiwania na wydanie opinii o stosowaniu preferencji i zwrot podatku i ich skrócenie byłoby przez podatników mile widziane. 

Autor: Remigiusz Fijak Partner Associate ID Advisory

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

REKLAMA

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA

Stawka VAT 0%: Jak poprawnie udokumentować dostawę wewnątrz UE, by nie stracić na podatku?

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT) może być opodatkowana stawką VAT 0%, ale tylko pod warunkiem spełnienia określonych wymogów formalnych. Sprawdź, czym dokładnie jest WDT, jakie dokumenty są niezbędne, by transakcja była zgodna z przepisami i jak uniknąć pułapek, które mogą skutkować dodatkowymi kosztami podatkowymi.

Urlop na samozatrudnieniu (kontrakt B2B) - komu przysługuje i co trzeba wiedzieć?

Zmęczenie i potrzeba oddechu od maili, telefonów i projektów to uczucia, które dobrze zna nie tylko pracownik etatowy. Coraz więcej samozatrudnionych prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze przyznaje wprost: chcieliby odpocząć, ale mają wątpliwości, co będzie się działo z ich firmą podczas dłuższej nieobecności. Często nie wiedzą nawet, jakie prawa do odpoczynku im przysługują. Wyjaśniamy, jakie mechanizmy prawne, podatkowe oraz organizacyjne mogą pomóc przedsiębiorcy złapać oddech.

REKLAMA