Praktyka płacenia pracownikom „pod stołem”, to ciągły problem w firmach transportowych. Jakie są tego skutki dla przewoźników i całej branży?

przeciętne miesięczne wynagrodzenie styczeń 2025 gus / przeciętne miesięczne wynagrodzenie styczeń 2025 gus / shutterstock

Nielegalne praktyki wynagradzania nadal stanowią poważne trudności dla polskiego sektora transportowego. Jak wynika z najnowszego raportu TLP („Raport drogowy w Polsce 2024/2025” - styczeń 2025 r.), aż 75 proc. firm działających na rynku spotyka się z wypłatami wynagrodzenia poza oficjalnym obiegiem. Zjawisko to znalazło się także na drugim miejscu w zestawieniu największych wyzwań, które stoją przed przewoźnikami. Choć może wydawać się to jedynie kwestią rozliczeń, skutki sięgają znacznie dalej - od nierównej konkurencji, przez destabilizację rynku pracy, aż po konsekwencje podatkowe i wizerunkowe dla całej branży. Czy transport ma szansę uwolnić się od szarej strefy?

Uczciwość się opłaca - dlaczego „wypłaty pod stołem” są pułapką dla przewoźników?

Oszczędność na wynagrodzeniach poprzez wypłaty „pod stołem” może wydawać się kuszącym rozwiązaniem dla firm transportowych, zwłaszcza w obliczu rosnących kosztów prowadzenia działalności. W rzeczywistości jednak takie praktyki to krótkowzroczna strategia, która może przynieść więcej strat niż korzyści. Przewoźnicy, którzy decydują się na nieoficjalne formy wypłat, narażają się na wysokie kary finansowe, konieczność uregulowania zaległych składek oraz utratę wiarygodności w oczach kontrahentów i instytucji kontrolnych. Pracodawcy, którzy uciekają się do nielegalnych praktyk w zakresie wynagrodzenia, są przede wszystkim narażeni na wysokie kary ze strony PIP, ZUS i US. W razie sprawdzenia mogą zostać zobowiązani do uregulowania wszystkich zaległych składek i podatków wraz z odsetkami.

- Oprócz wyżej wymienionych konsekwencji warto zaznaczyć, że w każdej chwili były pracownik może zgłosić roszczenia dotyczące zaległych wynagrodzeń, co często prowadzi do kosztownych procesów sądowych. Co więcej, od 2022 roku to pracodawca ponosi pełne konsekwencje podatkowe za wypłaty „pod stołem” - musi zapłacić zaległe składki i podatki bez możliwości ich zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu. W praktyce oznacza to znaczne obciążenie finansowe oraz ryzyko sankcji administracyjnych. Tutaj trzeba też podkreślić, że przewoźnicy często nie zdają sobie sprawy, że nawet jeśli pensje wypłacane w nieoficjalny sposób przez pewien czas wydają się korzystne, to w przypadku kontroli wszystkie te „oszczędności” mogą zamienić się w ogromne koszty – komentuje Mateusz Włoch, ekspert. ds. rozwoju i szkoleń, Inelo z Grupy Eurowag i dodaje, że dla firm transportowych kluczowa powinna być długofalowa stabilność. Wprowadzenie legalnych i przejrzystych rozliczeń nie tylko pozwala uniknąć kłopotów, ale też buduje zaufanie zarówno wśród pracowników, jak i partnerów biznesowych.

Autopromocja

Nie tylko straty finansowe – inne konsekwencje nielegalnych praktyk

Problem wypłat “pod stołem” nie kończy się jedynie na sankcjach finansowych. Firmy, które nie prowadzą transparentnej polityki płacowej, tracą także wizerunkowo.

- Wielu przedsiębiorców nie zdaje sobie sprawy z tego, że uczciwe rozliczanie wynagrodzeń to nie tylko kwestia przestrzegania prawa, ale także sposób na zwiększenie stabilności finansowej firmy. Przedsiębiorstwa, które działają w pełni legalnie, mają większe szanse na długofalowy rozwój, lepszą współpracę z klientami i instytucjami finansowymi, a także na pozyskanie i utrzymanie doświadczonych kierowców. Branża transportowa już teraz zmaga się z rosnącymi kosztami i deficytem pracowników. Gdy do tego dochodzi jeszcze nieuczciwa konkurencja, działającym legalnie przewoźnikom jest coraz trudniej funkcjonować na rynku – podkreśla Mateusz Włoch, ekspert Inelo z Eurowag.

Dlatego tak ważne jest, aby przewoźnicy korzystali z nowoczesnych narzędzi, które pozwalają na pełną transparentność rozliczeń. Systemy, jak np. 4Trans pomagają w precyzyjnym zarządzaniu czasem pracy kierowców i automatyzacji procesów kadrowych, eliminując ryzyko błędów i nieprawidłowości. Co więcej, korzystanie z usług doradczych OCRK w zakresie rozliczeń kierowców pozwala firmom transportowym na bieżąco dostosowywać się do zmieniających się przepisów oraz optymalizować koszty wynagrodzeń w zgodzie z obowiązującym prawem np. poprzez prawidłowe rozliczanie ulg, automatyczne ubruttowienie wynagrodzenia czy zastosowanie zwrotu kosztów sanitariatów i tzw. ekwiwalentów BHP. Dzięki temu przedsiębiorstwa mogą nie tylko działać legalnie, ale także zwiększać swoją efektywność operacyjną, budując zaufanie zarówno wśród pracowników, jak i kontrahentów.

Jak wygląda struktura wynagrodzeń w transporcie?

Prawidłowe rozliczanie pensji kierowców wymaga uwzględnienia kilku kluczowych składników, które wpływają na finalną kwotę wypłaty oraz należne składki i podatki. Obecne przepisy jasno określają, jakie elementy powinny wchodzić w skład płacy, a ich nieprawidłowe naliczenie może prowadzić do błędów rozliczeniowych i konsekwencji finansowych.

- Podstawą wynagrodzenia kierowcy jest płaca zasadnicza, określona w umowie o pracę lub umowie cywilnoprawnej. Do tego dochodzą dodatki za pracę w godzinach nocnych. Kolejnym ważnym elementem są wypłaty za nadgodziny oraz za dyżury. Do innych składników zaliczamy także premie czy dodatki stażowe. Powinny one być określone przez pracodawcę lub wynikać bezpośrednio z umowy. Co ważne, przy wyliczaniu wynagrodzenia kierowców w transporcie międzynarodowym należy uwzględnić wirtualne diety, które pozwalają obniżyć podstawę oskładkowania i opodatkowania pensji kierowców. Ich wysokość zależy od liczby dni spędzonych za granicą, a maksymalna ulga w składkach ZUS wynosi 60 euro dziennie, natomiast w podatku - 20 euro dziennie – komentuje Mateusz Włoch.

Nie można zapominać również o tym, że ważnym elementem pensji kierowców międzynarodowych są także dopłaty do płac zagranicznych, które wynikają z ujednoliconych zasad delegowania i obowiązku stosowania lokalnych stawek płacy oraz dodatków przysługujących w danym kraju. W niektórych państwach te dopłaty mogą znacząco podnieść wynagrodzenie kierowcy, jednak wciąż pozostają one częścią legalnych i oficjalnych rozliczeń.

Warto jednak zauważyć, że rzeczywiste wynagrodzenie kierowcy umawiane jest z nim często w oderwaniu od powyższych zasad np. na określoną kwotę netto za tzw. „dniówkę”. To prawidłowe rozwiązanie, o ile pamięta się o dwóch rzeczach, że rzeczywiste wypłacone wynagrodzenie powinno znajdować się na listach płac i być ujęte odpowiednio w składkach oraz podatku, a także nie być mniejsze niż wynagrodzenie wymagane umową z pracownikiem oraz obowiązującymi przepisami. Eksperci OCRK pomagają oszacować, porównać i prawidłowo naliczyć zarówno wynagrodzenie umówione z kierowcą, jak i to wymagane zgodnie z przepisami.

Kierowcy międzynarodowi vs. krajowi – różnice w wypłatach

Przepisy wprowadzone trzy lata temu spowodowały, że struktura pensji kierowców międzynarodowych i krajowych uległa znacznym zmianom. Przy naliczaniu wypłaty kierowcy realizującego transport międzynarodowy należy uwzględnić m.in. wirtualne diety - tym samym wynagrodzenie to podlega innym zasadom oskładkowania i opodatkowania niż innych pracowników. Dzięki temu możliwe jest zoptymalizowanie kosztów pracy, ale wymaga to dokładnego rozliczania i znajomości aktualnych przepisów.

W przypadku kierowców krajowych sytuacja jest prostsza i nie zmieniła się znacząco w ostatnich latach - całość wypłaty podlega standardowym składkom i opodatkowaniu zgodnie z kodeksem pracy. Co więcej, kierowcom krajowym przysługują diety i ryczałty za nocleg, które wynoszą odpowiednio 45 zł za dobę oraz 67,5 zł za nocleg. A co w sytuacji, kiedy kierowca wykonuje zarówno przewozy krajowe, jak i międzynarodowe?

- W takim przypadku istotne jest odpowiednie rozliczanie wynagrodzeń w zależności od czasu spędzonego za granicą. Wówczas mogą obowiązywać zarówno ulgi podatkowe, wynikające z dni spędzonych poza Polską, jak i standardowe zasady rozliczania diet krajowych. Wiele firm nadal dokonuje tych obliczeń intuicyjnie, co zwiększa ryzyko błędów. Aby usprawnić ten proces, warto sięgnąć po specjalistyczne narzędzia do analizy czasu pracy kierowców, takie jak program 4Trans, który umożliwia automatyczne przeliczanie wynagrodzeń, uwzględniając wszystkie wymagane składniki. Dodatkowo przewoźnicy mogą skorzystać z doradztwa ekspertów OCRK, którzy zapewniają profesjonalne wsparcie w rozliczeniach. Dzięki temu firmy transportowe mogą uniknąć pomyłek i zagwarantować pełną zgodność z aktualnymi przepisami – podkreśla Mateusz Włoch.

oprac. Paweł Huczko
rozwiń więcej
Księgowość
Nowe przepisy w handlu detalicznym w 2025 r. System kaucyjny, recykling, przejrzystość cen. Jak przygotować sklepy do zmian?
06 mar 2025

Prawa konsumenta, oczekiwania pracowników czy troska o środowisko naturalne – to główne kwestie, które wpłyną w niedalekim czasie na kolejne zmiany prawne w obszarze handlu detalicznego. W ostatnim kwartale 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Według wyliczeń Deloitte (Raport z 2024 r.: „System kaucyjny - koszty, perspektywy, szanse”, s. 55) koszty inwestycyjne związane ze startem tego systemu w naszym kraju mogą wynieść nawet 14,2 mld złotych. Przedsiębiorcy już teraz powinni się przygotowywać do tego, by w niedalekiej przyszłości móc sprostać wymogom określonym w nowych regulacjach unijnych dotyczących recyklingu opakowań. O tym, jak odnaleźć się w regulacyjnym chaosie i jak przygotować firmę od strony technologicznej na nadchodzące zmiany, opowiadają eksperci INEOGroup – jednego z polskich liderów w zakresie dostarczania zaawansowanych systemów dla branży retail.

Praktyka płacenia pracownikom „pod stołem”, to ciągły problem w firmach transportowych. Jakie są tego skutki dla przewoźników i całej branży?
06 mar 2025

Nielegalne praktyki wynagradzania nadal stanowią poważne trudności dla polskiego sektora transportowego. Jak wynika z najnowszego raportu TLP („Raport drogowy w Polsce 2024/2025” - styczeń 2025 r.), aż 75 proc. firm działających na rynku spotyka się z wypłatami wynagrodzenia poza oficjalnym obiegiem. Zjawisko to znalazło się także na drugim miejscu w zestawieniu największych wyzwań, które stoją przed przewoźnikami. Choć może wydawać się to jedynie kwestią rozliczeń, skutki sięgają znacznie dalej - od nierównej konkurencji, przez destabilizację rynku pracy, aż po konsekwencje podatkowe i wizerunkowe dla całej branży. Czy transport ma szansę uwolnić się od szarej strefy?

Ulga na dziecko nie dla każdego rodzica. Jakie limity i warunki trzeba spełnić?
06 mar 2025

Ulga prorodzinna (zwana też ulgą na dziecko) w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) to jedna z najpopularniejszych ulg wśród podatników. Jest to preferencja podatkowa, która pozwala rodzicom podreperować domowe budżety poprzez odliczenie od podatku kwot wskazanych w ustawie. Nie każdy jednak spełnia warunki, które pozwalają na skorzystanie z ulgi.

Windykacja należności na koszt dłużnika. Jak to zrobić?
05 mar 2025

W aktualnym stanie gospodarki niemal każda branża boryka się z problemem opóźnionych płatności. Tym problemem szczególnie dotknięta jest branża transportu, spedycji i logistyki. W sektorze TSL nieterminowe regulowanie zobowiązań stało się niestety powszechną praktyką, często traktowaną jako standard rynkowy. Dlatego windykacja należności jest aktualnie kluczowym elementem zarządzania finansami przedsiębiorstw z tego sektora. W jaki sposób przeprowadzić ją na koszt dłużnika?

Otrzymałeś tokeny za darmo? Skarbówka może uznać, że jest tutaj potencjalny podatek
05 mar 2025

Nowe tokeny w ramach genesis allocation – prezent czy potencjalny podatek? Czy ich przydział oznacza natychmiastowy dochód, czy dopiero przy sprzedaży trzeba podzielić się z fiskusem? Sprawdź, dlaczego organy skarbowe i sądy mają w tej sprawie odmienne stanowiska!

W Polsce ok. 43 proc. przełożonych to kobiety, choć rzadziej od mężczyzn aspirują do najwyższych stanowisk. W branży finansowo-księgowej tylko 28% kobiet w zarządach
05 mar 2025

Z okazji zbliżającego się Międzynarodowego Dnia Kobiet, AICPA & CIMA przypominają o potrzebie dalszych działań na rzecz wyrównywania szans kobiet i mężczyzn. Prezentują analizę sytuacji kobiet w branży finansowo-księgowej na podstawie badania Hays Poland.

Skarbówka żąda podatku od krzywdy: 147 tysięcy złotych! To jest obiektywna niesprawiedliwość – orzekł NSA
06 mar 2025

Pijany i naćpany kierowca zabił mu rodziców i brata. On sam przeżył, ale do dziś zmaga się z ciężką niepełnosprawnością. Gdy po latach sąd przyznał mu odszkodowanie, skarbówka uznała, że odsetki od tej kwoty to „przychód” i zażądała 147 tys. zł podatku! Hubert i jego dziadkowie, którzy opiekują się nim od tragedii, walczą o sprawiedliwość od lat. NSA stanął po ich stronie, uznając decyzję fiskusa za rażąco niesprawiedliwą. Ale urzędnicy nie odpuszczają – sprawa znów trafia do sądu. Jak długo państwo będzie bezduszne wobec ofiary tragicznego wypadku?

Bezpłatny webinar: Podatkowe rozliczenie kryptowalut. Poradnik dla księgowych
04 mar 2025

Ekspert odpowie na 8 najważniejszych pytań, które powinien sobie zadać każdy księgowy rozliczający swoich klientów w zakresie kryptowalut, aby nie popełniać błędów.

Webinar: Wyroki i interpretacje VAT istotne w praktyce 2025 + certyfikat gwarantowany
04 mar 2025

Praktyczny webinar „Wyroki i interpretacje VAT istotne w praktyce 2025” poprowadzi Mirosław Siwiński, doradca podatkowy i radca prawny, partner w Advicero Nexia, ekspert INFORAKADEMII. Ekspert przedstawi bieżące orzeczenia, wyroki i interpretacje w zakresie VAT niezbędne do sprawnego i prawidłowego rozliczania podatków w 2025 roku. Każdy z uczestników będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji wraz z materiałami dodatkowymi.

Polska gospodarka w pułapce przepisów. Przedsiębiorcy alarmują: Deregulacja to być albo nie być!
04 mar 2025

Zbyt skomplikowane przepisy, nieustanne zmiany w prawie i rosnące koszty prowadzenia biznesu – polscy przedsiębiorcy tracą czas i pieniądze w biurokratycznym chaosie. Polska ma jeden z najbardziej skomplikowanych systemów podatkowych w Europie, a liczba nowych regulacji rośnie w zastraszającym tempie. Czy deregulacja to jedyna szansa na poprawę sytuacji? Eksperci BCC biją na alarm: bez uproszczenia prawa polska gospodarka może stracić swoją konkurencyjność.

pokaż więcej
Proszę czekać...