REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Windykacja należności na koszt dłużnika. Jak to zrobić?

pieniądze, windykacja
Windykacja należności na koszt dłużnika. Jak to zrobić?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W aktualnym stanie gospodarki niemal każda branża boryka się z problemem opóźnionych płatności. Tym problemem szczególnie dotknięta jest branża transportu, spedycji i logistyki. W sektorze TSL nieterminowe regulowanie zobowiązań stało się niestety powszechną praktyką, często traktowaną jako standard rynkowy. Dlatego windykacja należności jest aktualnie kluczowym elementem zarządzania finansami przedsiębiorstw z tego sektora. W jaki sposób przeprowadzić ją na koszt dłużnika?

Podstawa prawna dla obciążenia dłużnika kosztami windykacji

Podstawę do obciążenia dłużnika kosztami dochodzenia należności stanowi art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych z dnia 8 marca 2013 roku.

Zgodnie z tym przepisem, wierzycielowi przysługuje rekompensata za opóźnioną płatność w wysokości:
• 40 euro – przy należnościach do 5000 zł,
• 70 euro – przy należnościach od 5000,01 zł do 50 000 zł,
• 100 euro – przy należnościach powyżej 50 000 zł.

Ponadto, zgodnie z ust. 2 tego artykułu, wierzyciel ma prawo do zwrotu uzasadnionych kosztów odzyskiwania należności, jeżeli przewyższają one powyższe kwoty ryczałtowe.

- W praktyce oznacza to, że jeśli kontrahent spóźnia się z zapłatą za fakturę wynikającą z transakcji handlowej, wierzyciel może obciążyć go ustawową rekompensatą. Dodatkowo, jeśli poniósł uzasadnione koszty dochodzenia należności (np. związane z obsługą prawną czy firmą windykacyjną), ma prawo domagać się ich zwrotu – nawet jeśli przekraczają one ustawowe widełki rekompensaty - mówi Jacek Dżumak, ekspert Pactus.eu.

Warto również pamiętać, że dochodzenie rekompensaty nie wyklucza możliwości naliczania odsetek ustawowych za zwłokę.

REKLAMA

REKLAMA

Jak zabezpieczyć się przed opóźnieniami w płatnościach?

Świadomość możliwości obciążenia dłużnika kosztami windykacji może skutecznie dyscyplinować kontrahentów do terminowej płatności. Dlatego już na etapie negocjacji warto podkreślić, że w przypadku opóźnień wierzyciel skorzysta z przysługującego mu prawa do rekompensaty.

- Pamiętajmy, że umowa to dwustronne zobowiązanie, które powinno zabezpieczać interesy obu stron. Warto zadbać o zapisy, które ochronią wierzyciela na wypadek opóźnień w płatnościach. Takie podejście nie tylko zwiększa szanse na terminową płatność, ale także buduje profesjonalny wizerunek przedsiębiorcy, świadomego swoich praw – podkreśla Jacek Dżumak z Pactus.eu.

Dodatkowym atutem takiej strategii jest eliminacja ewentualnych argumentów dłużnika o rzekomym braku wiedzy na temat konsekwencji opóźnień w płatnościach.

Kiedy skorzystać z windykacji na koszt dłużnika?

Prawo do rekompensaty 40/70/100 euro przysługuje wierzycielowi automatycznie po przekroczeniu terminu płatności, jednak zwrot rzeczywistych kosztów windykacji wymaga ich uzasadnienia.

Zanim wierzyciel zdecyduje się na przekazanie sprawy do profesjonalnej firmy windykacyjnej, warto podjąć próbę odzyskania należności we własnym zakresie. Jacek Dżumak radzi: - Najlepiej zrobić to w formie pisemnej, aby w razie potrzeby posiadać dowód na to, że skierowanie sprawy do windykacji było koniecznością. Co istotne, windykacja na koszt dłużnika może obejmować także mniejsze należności. Ponad 75% spraw, które obsługujemy, to windykacje prowadzone w tej formule. Dolna granica obsługiwanych wierzytelności to 200 zł w relacji krajowej i 100 euro w relacji międzynarodowej.

Mam dłużnika – i co dalej?

Jeśli próby samodzielnego dochodzenia należności nie przyniosły rezultatu, kolejnym krokiem powinno być zgłoszenie sprawy do profesjonalnej firmy windykacyjnej.

- Zgłoszenie sprawy w opcji „Na koszt dłużnika” wygląda identycznie jak standardowe zgłoszenie. Klient przekazuje sprawę za pośrednictwem panelu online, dołączając dokumenty potwierdzające istnienie długu. Następnie rozpoczynamy proces odzyskiwania należności. Po ich uregulowaniu wystawiamy fakturę prowizyjną dla naszego klienta oraz notę obciążającą dłużnika kosztami windykacji. Cały proces egzekwowania płatności z noty jest obsługiwany przez nas, dzięki czemu wierzyciel nie musi angażować dodatkowych zasobów – wyjaśnia Jacek Dżumak z Pactus.eu.

Windykacja na koszt dłużnika to skuteczne narzędzie dla przedsiębiorców. Szczególnie polecane jest firmom z branży TSL, w których problem opóźnień w płatnościach jest powszechny. Znajomość przepisów i odpowiednie przygotowanie formalne pozwalają skutecznie dochodzić należności na koszt dłużnika oraz zabezpieczać płynność finansową przedsiębiorstwa. Stąd warto korzystać z usług wyspecjalizowanych firm windykacyjnych, które przeprowadzą proces sprawnie i zgodnie z obowiązującym prawem.

REKLAMA

*****

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pactus.eu to firma specjalizująca się w windykacji należności w branży transportu, spedycji i logistyki.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
KSeF - jedna z największych zmian dla przedsiębiorców od lat. Kto, kiedy i na jakich zasadach? [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur to bez wątpienia jedna z największych zmian, z jakimi przedsiębiorcy mierzyli się od wielu lat. Choć KSeF nie jest nowym podatkiem, jego wpływ na codzienne funkcjonowanie firm będzie porównywalny z dużymi reformami podatkowymi. To zmiana administracyjna, ale dotykająca samego serca biznesu – wystawiania i odbierania faktur.

Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS: tak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 roku będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA