REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Windykacja należności na koszt dłużnika. Jak to zrobić?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
pieniądze, windykacja
Windykacja należności na koszt dłużnika. Jak to zrobić?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W aktualnym stanie gospodarki niemal każda branża boryka się z problemem opóźnionych płatności. Tym problemem szczególnie dotknięta jest branża transportu, spedycji i logistyki. W sektorze TSL nieterminowe regulowanie zobowiązań stało się niestety powszechną praktyką, często traktowaną jako standard rynkowy. Dlatego windykacja należności jest aktualnie kluczowym elementem zarządzania finansami przedsiębiorstw z tego sektora. W jaki sposób przeprowadzić ją na koszt dłużnika?

Podstawa prawna dla obciążenia dłużnika kosztami windykacji

Podstawę do obciążenia dłużnika kosztami dochodzenia należności stanowi art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych z dnia 8 marca 2013 roku.

Zgodnie z tym przepisem, wierzycielowi przysługuje rekompensata za opóźnioną płatność w wysokości:
• 40 euro – przy należnościach do 5000 zł,
• 70 euro – przy należnościach od 5000,01 zł do 50 000 zł,
• 100 euro – przy należnościach powyżej 50 000 zł.

Ponadto, zgodnie z ust. 2 tego artykułu, wierzyciel ma prawo do zwrotu uzasadnionych kosztów odzyskiwania należności, jeżeli przewyższają one powyższe kwoty ryczałtowe.

- W praktyce oznacza to, że jeśli kontrahent spóźnia się z zapłatą za fakturę wynikającą z transakcji handlowej, wierzyciel może obciążyć go ustawową rekompensatą. Dodatkowo, jeśli poniósł uzasadnione koszty dochodzenia należności (np. związane z obsługą prawną czy firmą windykacyjną), ma prawo domagać się ich zwrotu – nawet jeśli przekraczają one ustawowe widełki rekompensaty - mówi Jacek Dżumak, ekspert Pactus.eu.

Warto również pamiętać, że dochodzenie rekompensaty nie wyklucza możliwości naliczania odsetek ustawowych za zwłokę.

REKLAMA

Autopromocja

Jak zabezpieczyć się przed opóźnieniami w płatnościach?

Świadomość możliwości obciążenia dłużnika kosztami windykacji może skutecznie dyscyplinować kontrahentów do terminowej płatności. Dlatego już na etapie negocjacji warto podkreślić, że w przypadku opóźnień wierzyciel skorzysta z przysługującego mu prawa do rekompensaty.

- Pamiętajmy, że umowa to dwustronne zobowiązanie, które powinno zabezpieczać interesy obu stron. Warto zadbać o zapisy, które ochronią wierzyciela na wypadek opóźnień w płatnościach. Takie podejście nie tylko zwiększa szanse na terminową płatność, ale także buduje profesjonalny wizerunek przedsiębiorcy, świadomego swoich praw – podkreśla Jacek Dżumak z Pactus.eu.

Dodatkowym atutem takiej strategii jest eliminacja ewentualnych argumentów dłużnika o rzekomym braku wiedzy na temat konsekwencji opóźnień w płatnościach.

Kiedy skorzystać z windykacji na koszt dłużnika?

Prawo do rekompensaty 40/70/100 euro przysługuje wierzycielowi automatycznie po przekroczeniu terminu płatności, jednak zwrot rzeczywistych kosztów windykacji wymaga ich uzasadnienia.

Zanim wierzyciel zdecyduje się na przekazanie sprawy do profesjonalnej firmy windykacyjnej, warto podjąć próbę odzyskania należności we własnym zakresie. Jacek Dżumak radzi: - Najlepiej zrobić to w formie pisemnej, aby w razie potrzeby posiadać dowód na to, że skierowanie sprawy do windykacji było koniecznością. Co istotne, windykacja na koszt dłużnika może obejmować także mniejsze należności. Ponad 75% spraw, które obsługujemy, to windykacje prowadzone w tej formule. Dolna granica obsługiwanych wierzytelności to 200 zł w relacji krajowej i 100 euro w relacji międzynarodowej.

Mam dłużnika – i co dalej?

Jeśli próby samodzielnego dochodzenia należności nie przyniosły rezultatu, kolejnym krokiem powinno być zgłoszenie sprawy do profesjonalnej firmy windykacyjnej.

- Zgłoszenie sprawy w opcji „Na koszt dłużnika” wygląda identycznie jak standardowe zgłoszenie. Klient przekazuje sprawę za pośrednictwem panelu online, dołączając dokumenty potwierdzające istnienie długu. Następnie rozpoczynamy proces odzyskiwania należności. Po ich uregulowaniu wystawiamy fakturę prowizyjną dla naszego klienta oraz notę obciążającą dłużnika kosztami windykacji. Cały proces egzekwowania płatności z noty jest obsługiwany przez nas, dzięki czemu wierzyciel nie musi angażować dodatkowych zasobów – wyjaśnia Jacek Dżumak z Pactus.eu.

Windykacja na koszt dłużnika to skuteczne narzędzie dla przedsiębiorców. Szczególnie polecane jest firmom z branży TSL, w których problem opóźnień w płatnościach jest powszechny. Znajomość przepisów i odpowiednie przygotowanie formalne pozwalają skutecznie dochodzić należności na koszt dłużnika oraz zabezpieczać płynność finansową przedsiębiorstwa. Stąd warto korzystać z usług wyspecjalizowanych firm windykacyjnych, które przeprowadzą proces sprawnie i zgodnie z obowiązującym prawem.

*****

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pactus.eu to firma specjalizująca się w windykacji należności w branży transportu, spedycji i logistyki.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obniżka stóp procentowych NBP już w maju 2025 r.? Prezes NBP, członkowie RPP i ekonomiści uważają, że to możliwe

Zdaniem Prezesa NBP prof. Adama Glapińskiego, Rada Polityki Pieniężnej przymierza się do cięcia stóp procentowych NBP, być może już w maju, w zależności od danych. Zdaniem Glapińskiego w 2025 roku możliwe są obniżki dwa razy po 0,5 pp., a w 2026 r. stopy mogą spaść do 3,5 proc. Podobnego zdania są niektórzy członkowie RPP a także analitycy i ekonomiści.

Kompromitacja „JPK-ów” – zwroty VAT-u w 2024 r. wyniosły 188 mld zł. Prof. Modzelewski: Jest źle ale nie beznadziejnie; trzeba rozszerzyć stosowanie MPP

Według najnowszych informacji kwoty zwrotów podatku od towarów i usług wciąż są bardzo wysokie i wyniosły w 2024 r. 188 mld zł. Co prawda spadły o 31 mld zł w stosunku do rekordowej kwoty z 2023 r. Są jednak wciąż wyższe od kwoty wypłaconej w 2022 r. (177 mld zł) i o ponad 70 mld zł niż w ostatnim „normalnym” roku, czyli w 2021 (113 mld zł). Czyli rok poprzedni zakończył się jednak jakimś sukcesem – rozdano trochę mniej pieniędzy niż w poprzednich latach. Udział zwrotów we wpływach z tego podatku jest wciąż na alarmującym poziomie – wyniósł około 40%: jest więc źle, a nie beznadziejnie – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Cła wzajemne Trumpa: Gospodarcza rewolucja czy ryzyko recesji?

Amerykański prezydent Donald Trump wprowadził nowe cła na importowane towary, określając je jako "deklarację niepodległości gospodarczej" USA. Eksperci jednak ostrzegają przed możliwymi skutkami ekonomicznymi, takimi jak wzrost inflacji, kryzys gospodarczy i problemy na rynku pracy. Jakie będą konsekwencje tej decyzji dla gospodarki USA i jej partnerów handlowych?

Dobroczynność, dzięki której zapłacisz niższy podatek. Sprawdź, jak to zrobić!

Angażujesz się w działania filantropijne? Wspierasz darowiznami fundacje i stowarzyszenia? Choć robisz to bezinteresownie, możesz na tym zyskać nie tylko w wymiarze społeczno-emocjonalnym. Darowiznę możesz odliczyć od dochodu przed opodatkowaniem podatku. Pamiętaj jednak, że to nie jest to samo co przekazanie 1,5% podatku.

REKLAMA

Rozliczenie VAT przy uznanej reklamacji, gdy kupujący zatrzymuje część wadliwego towaru

Zgłosiliśmy reklamację w związku z wadliwym towarem. Kontrahent uznał reklamację, ale zamiast wystawić fakturę korygującą, wystawił notę uznaniową. Zwrócił nam zapłatę za część towaru, który został u nas i który sami zutylizujemy. Część towaru została wymieniona na towar wolny od wad. Czy korygujemy odliczony VAT? Czy dokonując utylizacji we własnym zakresie świadczymy usługę na rzecz sprzedawcy? Czy ta wymiana towaru powinna być rozliczona w VAT?

Odstąpienie od umowy: kiedy trzeba skorygować VAT z faktury zaliczkowej

Otrzymanie zaliczki na poczet dostawy towarów lub świadczenia usług wiąże się zasadniczo z powstaniem obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług. Rezygnacja z transakcji, skutkująca zwrotem zaliczki i wystawieniem faktury korygującej, umożliwia sprzedawcy obniżenie kwoty podatku należnego. Nabywca jest z kolei obowiązany do odpowiedniej korekty odliczonego wcześniej podatku naliczonego. Jak jednak postąpić w sytuacji, gdy kontrahenci odstępują wprawdzie od zawartej umowy, lecz zaliczka zostaje zwrócona znacznie później lub jej zwrot w ogóle nie następuje. Transakcja nie dochodzi ostatecznie do skutku. Nie ma jednak również zwrotu zaliczki, a to jej wpłata generowała powstanie obowiązku podatkowego.

Ulga na ekspansję

Ulga na ekspansję to jedno z rozwiązań podatkowych, które miało na celu wsparcie przedsiębiorców w pozyskiwaniu nowych rynków poprzez możliwość zaliczenia do kosztów wydatków na reklamę nowych produktów oraz udział w targach. Przepisy w tym zakresie budzą jednak liczne wątpliwości interpretacyjne, zwłaszcza w odniesieniu do podmiotów, które nie wytwarzają fizycznie produktów, lecz jedynie sprzedają je pod własną marką.

Czy można sprzedać środek trwały w czasie zawieszenia działalności gospodarczej.? Jak rozliczyć podatki od tej sprzedaży?

Wielu przedsiębiorców, którzy decydują się na zawieszenie działalności gospodarczej, zastanawia się, jak prawidłowo rozliczyć sprzedaż środków trwałych. Często pojawiają się pytania, czy w trakcie zawieszenia można sprzedać firmowy majątek i czy od takiej transakcji należy odprowadzić podatek. Wbrew pozorom, sprawa nie jest skomplikowana.

REKLAMA

CFO w firmie – dlaczego warto go docenić, zwłaszcza w sytuacji kryzysowej

O roli dyrektorów finansowych w zarządzaniu kryzysowym na przykładzie sytuacji, w jakiej znalazły się międzynarodowe organizacje pozarządowe – pisze Jarosław Czubacki, Head of Finance w Fundacji Save the Children Polska.

KSeF jest już za rogiem! Księgowi mówią jasno: za zgodność e-faktur odpowiadać będą przedsiębiorcy

KSeF już jest na horyzoncie. Przedsiębiorcy wciąż jednak zwlekają z przygotowaniami do e-faktur, licząc na pomoc księgowych z biur rachunkowych. Tymczasem to oni sami będą odpowiadać za zgodność z nowymi przepisami. Jak dobrze przygotować firmę i uniknąć kosztownych potknięć? Sprawdź, co zrobić już teraz.

REKLAMA