REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe przepisy w handlu detalicznym w 2025 r. System kaucyjny, recykling, przejrzystość cen. Jak przygotować sklepy do zmian?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Nowe przepisy w handlu detalicznym w 2025 r. System kaucyjny, recykling, przejrzystość cen. Jak przygotować sklepy do zmian?
Nowe przepisy w handlu detalicznym w 2025 r. System kaucyjny, recykling, przejrzystość cen. Jak przygotować sklepy do zmian?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Prawa konsumenta, oczekiwania pracowników czy troska o środowisko naturalne – to główne kwestie, które wpłyną w niedalekim czasie na kolejne zmiany prawne w obszarze handlu detalicznego. W ostatnim kwartale 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Według wyliczeń Deloitte (Raport z 2024 r.: „System kaucyjny - koszty, perspektywy, szanse”, s. 55) koszty inwestycyjne związane ze startem tego systemu w naszym kraju mogą wynieść nawet 14,2 mld złotych. Przedsiębiorcy już teraz powinni się przygotowywać do tego, by w niedalekiej przyszłości móc sprostać wymogom określonym w nowych regulacjach unijnych dotyczących recyklingu opakowań. O tym, jak odnaleźć się w regulacyjnym chaosie i jak przygotować firmę od strony technologicznej na nadchodzące zmiany, opowiadają eksperci INEOGroup – jednego z polskich liderów w zakresie dostarczania zaawansowanych systemów dla branży retail.

System kaucyjny w Polsce – co i od kiedy zmieni?

System kaucyjny to mechanizm, który ma na celu zwiększenie efektywności recyklingu opakowań szklanych, plastikowych i metalowych. W ramach tego systemu konsumenci płacą kaucję za napój w butelkach lub puszkach, którą odzyskują, zwracając opakowanie do punktu zbiórki (np. do specjalnych automatów). Dzięki temu opakowania są ponownie wykorzystywane, a odpady trafiają do recyklingu.

Choć system kaucyjny miał obowiązywać w Polsce od początku bieżącego roku, jego start został przesunięty na 1 października 2025 r. Co istotne, opakowania produktów mogących stanowić zagrożenie sanitarne (takich jak mleko i produkty mleczne) zostaną objęte ustawą dopiero od 1 stycznia 2026 r. Nowe terminy mają umożliwić przedsiębiorcom i samorządom lepsze przygotowanie się do zmian przepisów. A tych – jak wyjaśnia Witold Miśniakiewicz, Prezes Zarządu INEO – będzie sporo.

Przedsiębiorcy będą musieli umieścić na opakowaniach napojów informację, że są one objęte systemem kaucyjnym wraz z wysokością kaucji. Nowa ustawa dotyczy konkretnych rodzajów opakowań: butelek PET o pojemności do 3 litrów, puszek metalowych do 1 litra oraz butelek szklanych wielokrotnego użytku do 1,5 litra. Sklepy o powierzchni powyżej 200 m kw. zostaną zobowiązane do stworzenia punktu zbiórki, z kolei w przypadku mniejszych marketów opcja ta będzie dobrowolna. Kaucja za opakowania zostanie doliczona przy kasie i będzie zwracana w momencie przyniesienia przez klienta pustego opakowania. To oczywiście wymaga optymalnego połączenia procesów zapleczowych z programem kasowym, o co już zadbaliśmy w przypadku systemu iXpos. Przedsiębiorca może połączyć kaucję z konkretnym produktem, co zdecydowanie usprawnia wdrożenie w sklepie nowych przepisów – dodaje Witold Miśniakiewicz.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Dostosowanie systemów POS do obsługi kaucji

Jednym z krytycznych elementów całego procesu kaucyjnego, będą systemy, które na co dzień kompleksowo wspierają obsługę sprzedaży, zarządzanie cenami i rabatami, zarządzanie zapasami, a także zapewniają integrację z programami lojalnościowymi, raportowanie i automatyzację wszelkich procesów. Wspomniane systemy POS, powinny być wyposażone również w funkcję obsługi kaucji. Co to oznacza?

Automatyczne naliczanie kaucji przy sprzedaży produktów objętych regulacjami, bezgotówkowe zwroty na konto klienta, rejestrowanie zwrotów opakowań, integracja z automatami do zwrotu butelek (RVM – reverse Vending Machines), który pozwoli przekazywać do systemu kasowego ilości zwróconych opakowań to tylko kilka z obszarów, które może wspierać iXpos. Integracja z centralnymi bazami danych i raportowaniem pozwoli na monitorowanie sprzedawanych i zwracanych opakowań, a także przesłanie tych informacji do organizacji zarządzających systemem kaucyjnym. O ile mniejsze sklepy będą mogły pewne działania wykonywać ręcznie, o tyle duże sieci potrzebują pełnej integracji systemowej, która zagwarantuje efektywne działanie, zgodne z nowymi przepisami, a czym my zajmujemy się na co dzień – dodaje Krzysztof Łukaszek, Wiceprezes Zarządu, INEO.

Celem systemu kaucyjnego jest promowanie recyklingu i ograniczenie negatywnego wpływu opakowań na środowisko. Przepisy określają również poziom selektywnego zbierania opakowań i odpadów opakowaniowych – będzie on wynosił 77% od 2025 r. i 90% od 2029 r. Według danych Deloitte koszty inwestycyjne związane ze startem systemu kaucyjnego w Polsce mogą wynieść nawet 14,2 mld złotych. Niemal 65% tej kwoty pochłoną prace budowlane, a ponad 20% – zakup butelkomatów.

Nowe regulacje unijne dotyczące recyklingu opakowań

System kaucyjny nie jest jedyną zmianą prawną dotyczącą odpadów. W kwietniu 2024 roku zostały uchwalone przepisy Unii Europejskiej o redukcji ilości, wielokrotnym użyciu i recyklingu opakowań. Nowa dyrektywa zakłada ograniczenie ilości opakowań o 5% do 2030 roku, o 10% do 2035 roku i o 15% do roku 2040. Z kolei od 1 stycznia 2030 roku niektóre rodzaje jednorazowych opakowań wykonanych z tworzyw sztucznych zostaną zupełnie zakazane.

Jak podkreśla Anna Krajewska, Lider Zespołu Analizy Biznesowej w INEO, regulacje w istotny sposób wpłyną na przedsiębiorców działających w handlu detalicznym.
Do 2030 roku przedsiębiorcy działający w branży retail zostaną zobowiązani do sprzedaży 10% wszystkich produktów w opakowaniach wielokrotnego użytku. Jednocześnie konieczna będzie rezygnacja z opakowań, których nie można lub nie opłaca się zrecyklingować. Jedna z ciekawszych zmian dotyczy dystrybutorów napojów i żywności na wynos – będą musieli oni umożliwić konsumentom skorzystanie z własnego pojemnika. Chodzi głównie o firmy z branży HoReCa, ale również sklepy, które oferują tego typu usługi – dodaje Anna Krajewska.

UE dąży do przejrzystości cenowej

Od kilku lat instytucje unijne walczą również z nieuczciwymi praktykami rynkowymi. Główny kierunek zmian wyznaczyła obowiązująca od 2022 roku dyrektywa Omnibus. Wprowadziła ona nowe zasady informowania o obniżce ceny produktu – w takiej sytuacji przedsiębiorcy są zobowiązani do podania jednocześnie najniższej ceny tego produktu z ostatnich 30 dni.

Rok 2025 będzie rokiem pytań o to, w jakim kierunku pójdą dalsze zmiany w zakresie regulacji dotyczących przejrzystości cen. W przestrzeni medialnej mogą pojawić się propozycje doprecyzowania przepisów dotyczących warunków promocji i okresu jej obowiązywania, zmian w zakresie promocji łączonych czy rozszerzenia definicji rabatów i promocji. Jak dodaje Krzysztof Łukaszek z INEOGroup, same zapisy dyrektywy Omnibus nadal budzą pewne wątpliwości wśród klientów, mimo że obowiązują już od ponad 2 lat.

Przykładem z ostatnich miesięcy jest pytanie niemieckiego sądu do Trybunału Sprawiedliwości o to, do której ceny powinna odnosić się wartość procentowa podana w promocji. Sprawa jest efektem sporu między stowarzyszeniem konsumentów a lokalną spółką działającą na rynku spożywczym. W ostatnim kwartale 2024 roku Trybunał Sprawiedliwości potwierdził, że komunikowanie obniżenia ceny w postaci wartości procentowej należy odnosić do najniższej ceny z okresu 30 dni przed obniżką, a nie poprzedniej ceny.

- Dla przedsiębiorców działających w branży retail oznacza to konieczność dokładnego monitorowania cen i rabatów, a także śledzenia ewentualnych zmian w tym obszarze. Z tego względu warto rozważyć wdrożenie bardziej zaawansowanych systemów obsługujących ten ważny obszar działalności. Obecnie nasze rozwiązanie dostarcza jeden z najbardziej zaawansowanych silników promocyjnych pośród rozwiązań POS, a wdrożenie u takich klientów, jak Home&You, Drogerie Natura czy 4F przyniosło mierzalne korzyści w postaci uproszczenia wielu skomplikowanych procesów, za które odpowiedzialni byli pracownicy, ograniczenie ryzyka błędów ludzkiego, a także realne oszczędności – komentuje Witold Miśniakiewicz.

Nadchodzące zmiany prawne znacząco wpłyną na handel detaliczny, wymagając od firm dostosowania systemów sprzedaży i organizacji procesów. Przedsiębiorcy, którzy jeszcze nie rozpoczęli przygotowań, powinni przeanalizować nowe wymogi kaucyjne i wdrożyć niezbędne rozwiązania, aby uniknąć problemów operacyjnych w 2025 roku. Warto także śledzić regulacje dotycząc cen i rabatów, by móc w porę reagować na ewentualne przyszłe zmiany i aktualizacje przepisów.

REKLAMA

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 roku: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

W wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów, prowadzonym na stronach kancelarii premiera, została opublikowana informacja o pracach nad projektem ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie (najprawdopodobniej) od 2026 roku.

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

Czy ominie Cię KSeF w 2026 roku? Sprawdź, czy jesteś w grupie, która nie będzie musiała stosować e-faktur

W 2026 roku wchodzi w życie obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) dla większości przedsiębiorców w Polsce. System pozwala na wystawianie faktur ustrukturyzowanych i automatyczne przesyłanie ich do administracji podatkowej. Choć wielu przedsiębiorców będzie zobowiązanych do korzystania z platformy, istnieją wyjątki i odroczenia. Sprawdź!

Czy prawo stoi po stronie wierzyciela? Termin 60 dni, odsetki, rekompensaty, windykacja na koszt dłużnika, sąd

Nieterminowe płatności potrafią sparaliżować każdą firmę. Jest to dokuczliwe szczególnie w branży TSL, gdzie koszty rosną z dnia na dzień, a marże są minimalne. Każdy dzień zwłoki to realne ryzyko utraty płynności. Pytanie brzmi: czy prawo faktycznie stoi po stronie wierzyciela, a jeśli tak – jak z niego skutecznie korzystać?

REKLAMA

KSeF dla rolników – rewolucja, która zapuka do gospodarstw w 2026 roku

Cyfrowa rewolucja wkracza na wieś! Już w 2026 roku także rolnik będzie musiał zmierzyć się z KSeF – Krajowym Systemem e-Faktur. Czy jesteś gotowy na koniec papierowych faktur, łatwiejsze rozliczenia i nowe wyzwania technologiczne? Sprawdź, co dokładnie się zmienia i jak przygotować swoje gospodarstwo, żeby nie zostać w tyle.

KSeF tuż za rogiem: 5 pułapek, które mogą sparaliżować Twoją firmę. Jak się przed nimi uchronić?

Do obowiązkowego KSeF zostało już niewiele czasu. Choć większość firm twierdzi, że jest gotowa, praktyka pokazuje coś zupełnie innego. Niespodziewane błędy w testach, odrzucane faktury czy awarie mogą sparaliżować sprzedaż. Sprawdź pięć najczęstszych pułapek i dowiedz się, jak ich uniknąć.

Mały ZUS 2026: Podwyżka może niewielka, ale składka zdrowotna znów boli

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dna 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej w 2026 r., minimalne wynagrodzenie w 2026 roku wyniesie 4806 zł, a minimalna stawka godzinowa 31,40 zł. Minimalne wynagrodzenie wpłynie również na wysokość preferencyjnych składek ZUS, tzw. mały ZUS oraz limit dla działalności nierejestrowanej. Znaczny wzrost też nastąpi w składce zdrowotnej.

KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

REKLAMA

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA