REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe przepisy w handlu detalicznym w 2025 r. System kaucyjny, recykling, przejrzystość cen. Jak przygotować sklepy do zmian?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Nowe przepisy w handlu detalicznym w 2025 r. System kaucyjny, recykling, przejrzystość cen. Jak przygotować sklepy do zmian?
Nowe przepisy w handlu detalicznym w 2025 r. System kaucyjny, recykling, przejrzystość cen. Jak przygotować sklepy do zmian?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Prawa konsumenta, oczekiwania pracowników czy troska o środowisko naturalne – to główne kwestie, które wpłyną w niedalekim czasie na kolejne zmiany prawne w obszarze handlu detalicznego. W ostatnim kwartale 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Według wyliczeń Deloitte (Raport z 2024 r.: „System kaucyjny - koszty, perspektywy, szanse”, s. 55) koszty inwestycyjne związane ze startem tego systemu w naszym kraju mogą wynieść nawet 14,2 mld złotych. Przedsiębiorcy już teraz powinni się przygotowywać do tego, by w niedalekiej przyszłości móc sprostać wymogom określonym w nowych regulacjach unijnych dotyczących recyklingu opakowań. O tym, jak odnaleźć się w regulacyjnym chaosie i jak przygotować firmę od strony technologicznej na nadchodzące zmiany, opowiadają eksperci INEOGroup – jednego z polskich liderów w zakresie dostarczania zaawansowanych systemów dla branży retail.

System kaucyjny w Polsce – co i od kiedy zmieni?

System kaucyjny to mechanizm, który ma na celu zwiększenie efektywności recyklingu opakowań szklanych, plastikowych i metalowych. W ramach tego systemu konsumenci płacą kaucję za napój w butelkach lub puszkach, którą odzyskują, zwracając opakowanie do punktu zbiórki (np. do specjalnych automatów). Dzięki temu opakowania są ponownie wykorzystywane, a odpady trafiają do recyklingu.

Choć system kaucyjny miał obowiązywać w Polsce od początku bieżącego roku, jego start został przesunięty na 1 października 2025 r. Co istotne, opakowania produktów mogących stanowić zagrożenie sanitarne (takich jak mleko i produkty mleczne) zostaną objęte ustawą dopiero od 1 stycznia 2026 r. Nowe terminy mają umożliwić przedsiębiorcom i samorządom lepsze przygotowanie się do zmian przepisów. A tych – jak wyjaśnia Witold Miśniakiewicz, Prezes Zarządu INEO – będzie sporo.

Przedsiębiorcy będą musieli umieścić na opakowaniach napojów informację, że są one objęte systemem kaucyjnym wraz z wysokością kaucji. Nowa ustawa dotyczy konkretnych rodzajów opakowań: butelek PET o pojemności do 3 litrów, puszek metalowych do 1 litra oraz butelek szklanych wielokrotnego użytku do 1,5 litra. Sklepy o powierzchni powyżej 200 m kw. zostaną zobowiązane do stworzenia punktu zbiórki, z kolei w przypadku mniejszych marketów opcja ta będzie dobrowolna. Kaucja za opakowania zostanie doliczona przy kasie i będzie zwracana w momencie przyniesienia przez klienta pustego opakowania. To oczywiście wymaga optymalnego połączenia procesów zapleczowych z programem kasowym, o co już zadbaliśmy w przypadku systemu iXpos. Przedsiębiorca może połączyć kaucję z konkretnym produktem, co zdecydowanie usprawnia wdrożenie w sklepie nowych przepisów – dodaje Witold Miśniakiewicz.

REKLAMA

Autopromocja

Dostosowanie systemów POS do obsługi kaucji

Jednym z krytycznych elementów całego procesu kaucyjnego, będą systemy, które na co dzień kompleksowo wspierają obsługę sprzedaży, zarządzanie cenami i rabatami, zarządzanie zapasami, a także zapewniają integrację z programami lojalnościowymi, raportowanie i automatyzację wszelkich procesów. Wspomniane systemy POS, powinny być wyposażone również w funkcję obsługi kaucji. Co to oznacza?

Automatyczne naliczanie kaucji przy sprzedaży produktów objętych regulacjami, bezgotówkowe zwroty na konto klienta, rejestrowanie zwrotów opakowań, integracja z automatami do zwrotu butelek (RVM – reverse Vending Machines), który pozwoli przekazywać do systemu kasowego ilości zwróconych opakowań to tylko kilka z obszarów, które może wspierać iXpos. Integracja z centralnymi bazami danych i raportowaniem pozwoli na monitorowanie sprzedawanych i zwracanych opakowań, a także przesłanie tych informacji do organizacji zarządzających systemem kaucyjnym. O ile mniejsze sklepy będą mogły pewne działania wykonywać ręcznie, o tyle duże sieci potrzebują pełnej integracji systemowej, która zagwarantuje efektywne działanie, zgodne z nowymi przepisami, a czym my zajmujemy się na co dzień – dodaje Krzysztof Łukaszek, Wiceprezes Zarządu, INEO.

Celem systemu kaucyjnego jest promowanie recyklingu i ograniczenie negatywnego wpływu opakowań na środowisko. Przepisy określają również poziom selektywnego zbierania opakowań i odpadów opakowaniowych – będzie on wynosił 77% od 2025 r. i 90% od 2029 r. Według danych Deloitte koszty inwestycyjne związane ze startem systemu kaucyjnego w Polsce mogą wynieść nawet 14,2 mld złotych. Niemal 65% tej kwoty pochłoną prace budowlane, a ponad 20% – zakup butelkomatów.

Nowe regulacje unijne dotyczące recyklingu opakowań

System kaucyjny nie jest jedyną zmianą prawną dotyczącą odpadów. W kwietniu 2024 roku zostały uchwalone przepisy Unii Europejskiej o redukcji ilości, wielokrotnym użyciu i recyklingu opakowań. Nowa dyrektywa zakłada ograniczenie ilości opakowań o 5% do 2030 roku, o 10% do 2035 roku i o 15% do roku 2040. Z kolei od 1 stycznia 2030 roku niektóre rodzaje jednorazowych opakowań wykonanych z tworzyw sztucznych zostaną zupełnie zakazane.

Jak podkreśla Anna Krajewska, Lider Zespołu Analizy Biznesowej w INEO, regulacje w istotny sposób wpłyną na przedsiębiorców działających w handlu detalicznym.
Do 2030 roku przedsiębiorcy działający w branży retail zostaną zobowiązani do sprzedaży 10% wszystkich produktów w opakowaniach wielokrotnego użytku. Jednocześnie konieczna będzie rezygnacja z opakowań, których nie można lub nie opłaca się zrecyklingować. Jedna z ciekawszych zmian dotyczy dystrybutorów napojów i żywności na wynos – będą musieli oni umożliwić konsumentom skorzystanie z własnego pojemnika. Chodzi głównie o firmy z branży HoReCa, ale również sklepy, które oferują tego typu usługi – dodaje Anna Krajewska.

UE dąży do przejrzystości cenowej

Od kilku lat instytucje unijne walczą również z nieuczciwymi praktykami rynkowymi. Główny kierunek zmian wyznaczyła obowiązująca od 2022 roku dyrektywa Omnibus. Wprowadziła ona nowe zasady informowania o obniżce ceny produktu – w takiej sytuacji przedsiębiorcy są zobowiązani do podania jednocześnie najniższej ceny tego produktu z ostatnich 30 dni.

Rok 2025 będzie rokiem pytań o to, w jakim kierunku pójdą dalsze zmiany w zakresie regulacji dotyczących przejrzystości cen. W przestrzeni medialnej mogą pojawić się propozycje doprecyzowania przepisów dotyczących warunków promocji i okresu jej obowiązywania, zmian w zakresie promocji łączonych czy rozszerzenia definicji rabatów i promocji. Jak dodaje Krzysztof Łukaszek z INEOGroup, same zapisy dyrektywy Omnibus nadal budzą pewne wątpliwości wśród klientów, mimo że obowiązują już od ponad 2 lat.

Przykładem z ostatnich miesięcy jest pytanie niemieckiego sądu do Trybunału Sprawiedliwości o to, do której ceny powinna odnosić się wartość procentowa podana w promocji. Sprawa jest efektem sporu między stowarzyszeniem konsumentów a lokalną spółką działającą na rynku spożywczym. W ostatnim kwartale 2024 roku Trybunał Sprawiedliwości potwierdził, że komunikowanie obniżenia ceny w postaci wartości procentowej należy odnosić do najniższej ceny z okresu 30 dni przed obniżką, a nie poprzedniej ceny.

- Dla przedsiębiorców działających w branży retail oznacza to konieczność dokładnego monitorowania cen i rabatów, a także śledzenia ewentualnych zmian w tym obszarze. Z tego względu warto rozważyć wdrożenie bardziej zaawansowanych systemów obsługujących ten ważny obszar działalności. Obecnie nasze rozwiązanie dostarcza jeden z najbardziej zaawansowanych silników promocyjnych pośród rozwiązań POS, a wdrożenie u takich klientów, jak Home&You, Drogerie Natura czy 4F przyniosło mierzalne korzyści w postaci uproszczenia wielu skomplikowanych procesów, za które odpowiedzialni byli pracownicy, ograniczenie ryzyka błędów ludzkiego, a także realne oszczędności – komentuje Witold Miśniakiewicz.

Nadchodzące zmiany prawne znacząco wpłyną na handel detaliczny, wymagając od firm dostosowania systemów sprzedaży i organizacji procesów. Przedsiębiorcy, którzy jeszcze nie rozpoczęli przygotowań, powinni przeanalizować nowe wymogi kaucyjne i wdrożyć niezbędne rozwiązania, aby uniknąć problemów operacyjnych w 2025 roku. Warto także śledzić regulacje dotycząc cen i rabatów, by móc w porę reagować na ewentualne przyszłe zmiany i aktualizacje przepisów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Ochrona dopiero po wykupieniu rozszerzonej polisy OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

Rewolucja płacowa w całej UE od 2026 r. Pracodawcy będą musieli ujawniać kwoty wynagrodzenia pracownikom i kandydatom do pracy

Wynagrodzenia przestaną być tematem tabu. Od czerwca 2026 roku pracodawcy będą mieli obowiązek ujawniania informacji o płacach, zarówno kandydatom do pracy, jak i zatrudnionym pracownikom. Czy to koniec nierówności i początek nowego rozdania na rynku pracy?

REKLAMA

Firmy ignorują KSeF? Tylko 5 tys. podmiotów gotowych na rewolucję e-fakturowania

Choć obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur wejdzie w życie za 9 miesięcy, zaledwie 5230 firm zdecydowało się na dobrowolne wdrożenie systemu. Eksperci biją na alarm – to ostatni moment na przygotowania. Firmy nie tylko ryzykują chaos, ale też muszą zmierzyć się z brakiem środowiska testowego, napiętym harmonogramem i rosnącą liczbą innych zmian w przepisach.

Spółka komandytowa bez VAT od dywidendy – ważna interpretacja skarbówki

Dywidenda wypłacana komplementariuszowi nie podlega VAT – potwierdził to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Oznacza to, że spółki komandytowe, w których wspólnicy prowadzą sprawy spółki bez wynagrodzenia, nie muszą obawiać się dodatkowego obciążenia podatkowego. To dobra wiadomość dla przedsiębiorców poszukujących efektywnych i bezpiecznych rozwiązań podatkowych.

Fiskus wlepi kary za niezapłacony podatek od sprzedaży ubrań i zabawek w internecie? MF analizuje informacje o 300 tys. osób i podmiotów handlujących na platformach internetowych

Operatorzy platform, za pośrednictwem których dokonywane są transakcje w internecie, przekazali MF dane ponad 177 tys. osób fizycznych i 115 tys. podmiotów – poinformowała PAP rzeczniczka szefa KAS Justyna Pasieczyńska. Dane te są teraz analizowane.

Katastrofa fakturowa w 2026 roku? Kto odważy się wdrożyć obowiązek stosowania KSeF i faktur ustrukturyzowanych?

Niedawno opublikowano kolejną wersję projektu „nowelizacji nowelizacji” ustaw na temat faktur ustrukturyzowanych i KSeF, które mają być niezwłocznie uchwalone. Ich jakość woła o pomstę do nieba. Co prawda zaproponowane zmiany świadczą o tym, że twórcy przepisów chcą pozostawić tym, którzy połapią się w tych zawiłościach, jakieś możliwości unikania tej katastrofy, zachowując fakturowanie w dotychczasowej formie przynajmniej do końca 2026 r. Pytanie, tylko po co to całe zamieszanie i dezorganizacja obrotu gospodarczego – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Jak nie zbankrutować na IT: inteligentne monitorowanie i optymalizacja kosztowa środowiska informatycznego. Praktyczny przewodnik po narzędziach i strategiach monitorowania

W dzisiejszej erze cyfrowej, środowisko IT stało się krwiobiegiem każdej nowoczesnej organizacji. Od prostych sieci biurowych po rozbudowane infrastruktury chmurowe, złożoność systemów informatycznych stale rośnie. Zarządzanie tak rozległym i dynamicznym ekosystemem to nie lada wyzwanie, wymagające nie tylko dogłębnej wiedzy technicznej, ale przede wszystkim strategicznego podejścia i dostępu do odpowiednich narzędzi. Wyobraźcie sobie ciągłą potrzebę monitorowania wydajności kluczowych aplikacji, dbałości o bezpieczeństwo wrażliwych danych, sprawnego rozwiązywania problemów zgłaszanych przez użytkowników, a jednocześnie planowania przyszłych inwestycji i optymalizacji kosztów. To tylko wierzchołek góry lodowej codziennych obowiązków zespołów IT i kadry managerskiej. W obliczu tej złożoności, poleganie wyłącznie na intuicji czy reaktywnym podejściu do problemów staje się niewystarczające. Kluczem do sukcesu jest proaktywne zarządzanie, oparte na solidnych danych i inteligentnych systemach, które nie tylko informują o bieżącym stanie, ale również pomagają przewidywać przyszłe wyzwania i podejmować mądre decyzje.

Wojna celna USA - Chiny. Jak może się bronić Państwo Środka: 2 scenariusze. Świat (też Stany Zjednoczone) nie może się obejść bez chińskiej produkcji

Chiny mogą przekierować towary nadal objęte nowymi, wysokimi cłami USA przez gospodarki i porty azjatyckie lub (a raczej równolegle) przekierować sprzedaż dotychczas kierowaną do USA na inne rynki - prognozują eksperci Allianz Trade. Bardziej prawdopodobna jest przewaga drugiego scenariusza – tak było podczas pierwszej wojny handlowej prezydenta Trumpa, co obecnie oznaczać będzie m.in. 6% rokroczny wzrost importu z Chin do UE (ale też do innych krajów) w ciągu trzech najbliższych lat. Branża, która nie korzysta z żadnych wyłączeń w wojnie celnej – odzież i tekstylia może odczuć ją w największym stopniu na swoich marżach.

REKLAMA