Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

ID Advisory
Nie mnożymy wątpliwości, proponujemy konkretne rozwiązania
rozwiń więcej
Wiktor Kozieł
Supervisor, Doradca Podatkowy
rozwiń więcej
podatki prawo interpretacja podatkowa / Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników / Shutterstock

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Sprawa dotyczyła spółdzielni, która w stanie faktycznym przedstawiła sytuacje, zgodnie z którą na posiadanej przez nią nieruchomości znajduje się budynek mleczarni, a także zbiorniki, tankosilosy oraz inne, które znajdują się na zewnątrz niedaleko budynków. Spółka zaznaczyła przy tym, że zbiorniki te nie pełnią funkcji magazynowej, lecz są wykorzystywane do przeprowadzania wewnątrz nich procesów technologicznych oraz obróbki surowców, przede wszystkim dotyczące przetwarzania serów. Wskazała przy tym, że zbiorniki te zostały wykonane jako kompletne urządzenie przemysłowe, natomiast na terenie Spółki zostały jedynie usadowione na wcześniej przygotowanych fundamentach. W związku z tym stanęła na stanowisku, że opisane zbiorniki będą stanowić urządzenia techniczne i nie powinny być uznawane za obiekt budowlany. Nie zostały one bowiem wybudowane w określonym miejscu, a jedynie usadowione na fundamentach, a także nie zostały wzniesione z użyciem wyrobów budowlanych, przez co nie powinny podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości.

Autopromocja

Uznawane za budowle czy nie?

Organ interpretacyjny, do którego zwróciła się Spółka nie przyznał jej racji, w wydanej interpretacji wskazał bowiem, że opisane zbiorniki /tankosilosy zgodnie z treścią art. 1a ust 1 pkt 2 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych w związku z art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane powinny być uznawane za budowle. Za budowle powinny być uznawane bowiem również urządzenia budowlane związane z budynkiem lub budowlą, które zapewniają możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem. Nieprawidłowe natomiast było podejście Spółki, która uznała, że za budowle należy rozumieć wyłącznie obiekty powstające w wyniku procesu budowlanego, w takim przypadku wyłączone byłyby bowiem urządzenia techniczne zapewniające wykorzystywanie budowli zgodnie z przeznaczeniem. Wskazał przy tym, że zbiorniki takie zostały bezpośrednio wymienione w art. 3 ust 3 ustawy – Prawo budowlane jako przykład budowli, z jednoczesnym dookreśleniem w załączniku, że będą się do tego zaliczać silosy.

Stanowisko WSA i NSA

Ze stanowiskiem organu zgodził się Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w wyroku z 21 lutego 2024 r. (sygn. I SA/Lu 727/23) wskazał on, że silosy opisane przez Spółkę służą do przechowywania określonych substancji: mleko, woda, permeat, które są wykorzystywane w procesach produkcyjnych w mleczarni. Cześć z silosów pełni funkcje wyłącznie magazynowe, pozostałe wykorzystywane są natomiast do procesów technologicznych. Zdaniem Sądu jednak niezależnie od tego w jakim celu wykorzystywane są silosy, nawet w ramach procesów technologicznych przez pewien okres określone substancje są w nich przechowywane. Co za tym idzie podstawową właściwością techniczną tych zbiorników jest pojemność, co powoduje ich kwalifikacje do kategorii zbiorników a nie urządzeń technicznych. Obiekty te dodatkowo zostały zaprojektowane jako zbiorniki co wynika z ich dokumentacji projektowej. Odnosząc się do wyroku NSA z 13 kwietnia 2022 r. (sygn. III FSK 3497/21) WSA stanął na stanowisku, że ustalając znaczenie pojęcia „budowla” konieczne jest odesłanie do przepisów prawa budowlanego. Skoro natomiast silosy opisane przez Spółkę wykorzystywane są do przechowywania substancji, nawet przez krótki czas będą stanowić budowlę podlegającą opodatkowaniu.

Z takim stanowiskiem zgodził się również Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), w którym odniósł się do uchwały NSA z 29 września 2021 r., (sygn. III FPS 1/21), w której wskazano, że zbiornik stanowi budowlę, jeżeli jest przeznaczony do gromadzenia substancji sypkich, ciepłych, gazowych itd., jest przeznaczony do wykorzystania w działalności gospodarczej podatnika oraz nie jest wykorzystywany do innych celów. Odnosząc powyższe do stanu sprawy Sąd wskazał, że silosy opisane przez podatnika niezależnie od tego czy będą wykorzystywane w celach magazynowych czy zachodzą w nich procesy technologiczne, będą zaliczać się do budowli i podlegać opodatkowaniu. To, że zachodzą w nich procesy produkcyjne nie ma bowiem znaczenia na ich charakter jako budowli.

oprac. Kinga Olszacka
rozwiń więcej
Księgowość
Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe warzywa
07 lis 2025

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników
07 lis 2025

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?
06 lis 2025

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe
06 lis 2025

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?
06 lis 2025

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa
06 lis 2025

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar
06 lis 2025

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?
06 lis 2025

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży
06 lis 2025

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy możliwe będzie anulowanie faktury wystawionej w KSeF w 2026 roku?
06 lis 2025

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

pokaż więcej
Proszę czekać...