Orzeczenie WSA w sprawie odmowy wydania opinii o stosowaniu preferencji

ID Advisory
Nie mnożymy wątpliwości, proponujemy konkretne rozwiązania
rozwiń więcej
Dywidenda zagraniczna - co z podatkiem CIT / Shutterstock

WSA w Lublinie 5 kwietnia br. orzekł, że w przypadku gdy podmiot z siedzibą w innym państwie otrzymuje dywidendy zwolnione z opodatkowania, podatek u źródła powinien być pobrany przy wypłacie dywidendy (sygn. akt I SA/Lu 100/23).

Czego dotyczył spór?

Do sądu administracyjnego wniesiono skargę na skutek odmowy wydania opinii o stosowaniu preferencji do dywidendy wypłacanej na rzecz spółki z siedzibą w Holandii. Zdaniem fiskusa spółka holenderska nie spełniła kompletu wymogów z art. 22 ust. 4 ustawy o CIT, albowiem dywidendy w Holandii są zwolnione z opodatkowania. Przepisy ustawy stanowią przy tym, że zwalnia się od podatku dochodowego przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:

Autopromocja

1)           wypłacającym dywidendę oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest spółka mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

2)           uzyskującym dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, o których mowa w pkt 1, jest spółka podlegająca w Rzeczypospolitej Polskiej lub w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania;

3)           spółka, o której mowa w pkt 2, posiada bezpośrednio nie mniej niż 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki, o której mowa w pkt 1;

4)           spółka, o której mowa w pkt 2, nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania.

Zdaniem WSA, nie można mówić o spełnieniu warunku z punktu 2, kiedy spółka korzysta z preferencyjnego sposobu opodatkowania wypłaty zysku.

Stanowisko Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego

WSA w Lublinie zwrócił uwagę w szczególności na wyrok TSUE z dnia 8 marca 2017 r. w sprawie C-448/15, który zdaniem Sądu zawiera wiele wskazówek do analizowanej sytuacji. TSUE uznał bowiem, że nie spełnia warunku z art. 2 lit. c Dyrektywy Parent-Subsidiary, tj. podlegania opodatkowaniu, Spółka, która korzystała z preferencyjnego sposobu opodatkowania stawką 0% o ile wypłacała zysk na rzecz swoich akcjonariuszy.

W toku postępowania na pytanie WSA skarżący przyznał, że w Holandii dywidendy są zwolnione z opodatkowania, a podatek powinien być pobrany w kraju siedziby spółki dominującej lub w kraju siedziby spółki zależnej. 

Zwolnienie dywidend od podatku u źródła pozostaje niejasne

Przypomnijmy, że Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 31 stycznia 2023 r. (sygn. II FSK 1588/20) stwierdził, że obowiązek badania statusu rzeczywistego właściciela należności obowiązuje także w przypadku wypłat dywidend. Stanowisko NSA jest sprzeczne z tym, które zostało wcześniej wyrażone w wyroku z 27 kwietnia 2021 r., sygn. II FSK 240/21.

W najnowszym wyroku sąd stwierdził, że unijny prawodawca miał na myśli wymóg badania rzeczywistego właściciela należności również w odniesieniu do dywidend oraz innych przychodów z udziału w zyskach osób prawnych. Zdaniem NSA, należności z tytułu dywidend nie mogą trafiać bez podatku do nieuprawnionych odbiorców.

NSA zdaje się więc aktualnie akceptować podejście stosowane aktualnie przez organy podatkowe, w ramach którego ustalenie statusu rzeczywistego właściciela dywidendy jest niezbędne do zastosowania preferencji w podatku u źródła.

Sądy po stronie fiskusa

W efekcie, aktualne orzecznictwo sądowoadministracyjne prowadzi do wniosków, że w celu skorzystania z tzw. zwolnienia dywidendowego z ustawy o CIT, powinien być badany zarówno beneficjent, jak i efektywne opodatkowanie dywidend. Podatnicy, którzy dotychczas w sądach administracyjnych upatrywali nadziei na łagodniejsze warunki skorzystania ze zwolnienia, mogą więc czuć się rozczarowani ostatnimi wyrokami w tej materii.

Autor: Remigiusz Fijak, Partner Associate ID Advisory

Księgowość
Od kiedy KSeF?
08 maja 2024

KSeF będzie przesunięty. Od kiedy Krajowy System e-Faktur zacznie obowiązywać zgodnie z projektem ustawy?

Ryczałt za używanie prywatnego auta do celów służbowych a PIT. NSA: nie trzeba płacić podatku od zwrotu wydatków
08 maja 2024

W wyroku z 14 września 2023 r. (sygn. akt II FSK 2632/20) Naczelny Sąd Administracyjny zakwestionował stanowisko organów podatkowych i uznał, że świadczenie wypłacone pracownikowi jako zwrot wydatków – nie jest przychodem ze stosunku pracy. A zatem nie trzeba od takiego zwrotu wydatków płacić podatku dochodowego. W tym przypadku chodziło o ryczałt samochodowy za jazdy lokalne wypłacany pracownikowi z tytułu używania przez niego prywatnego samochodu do celów służbowych. Niestety NSA potrafi też wydać zupełnie inny wyrok w podobnej sprawie.

Ulga dla seniorów w 2024 roku - zasady stosowania. Limit zwolnienia, przepisy, wyjaśnienia fiskusa
08 maja 2024

Ulga dla seniorów, to tak naprawdę zwolnienie podatkowe w podatku dochodowym od osób fizycznych, dla dochodów uzyskiwanych przez seniorów, którzy pozostali na rynku pracy mimo osiągnięcia wieku emerytalnego. Jaki jest limit tego zwolnienia i jakich rodzajów dochodu dotyczy?

Odroczenie obowiązkowego KSeF. Projekt nowelizacji po pierwszym czytaniu w Sejmie - przesłany do komisji
08 maja 2024

Rządowy projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przesuwającej wdrożenie obowiązkowego dla wszystkich podatników VAT Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 1 lutego 2026 r., został po sejmowym pierwszym czytaniu w środę 8 maja 2024 r., przesłany do Komisji Finansów Publicznych. Obowiązujące obecnie przepisy zakładają, że KSeF ma obowiązywać od 1 lipca bieżącego roku. 

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów
07 maja 2024

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Zmiana danych nabywcy na fakturze. Faktura korygująca, nota korygująca, terminy, ujęcie w ewidencji i JPK VAT
08 maja 2024

Jak zgodnie z prawem dokonać zmiany danych nabywcy na fakturze? Kiedy można wystawić fakturę korygującą, a kiedy notę korygującą? Co z błędną fakturą w JPK_VAT?

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów
07 maja 2024

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Jak rozliczyć kartę podarunkową dla pracownika? Podatki, składki, księgowanie
07 maja 2024

Karty podarunkowe to coraz popularniejszy benefit pracowniczy. Najczęściej wręcza się go okazjonalnie jako prezent świąteczny. To też narzędzie doceniania, które można wykorzystywać z innych okazji: jubileuszy, Dnia Dziecka, Dnia Kobiet, świąt branżowych czy jako specjalne nagrody pracownicze. Sprawdź, czy karty podarunkowe wiążą się z obowiązkiem podatkowym i jak je rozliczyć. 

Transport drogowy 2024 – zmiana przepisów dot. pojazdów wynajmowanych
07 maja 2024

Gotowy jest projekt ustawy, który umożliwi przewoźnikom prowadzącym działalność na terytorium Polski na czasowe korzystanie z pojazdu najmowanego, zarejestrowanego na terytorium innego państwa UE. Do tej pory nasz kraj nie dopuszczał takiej możliwości, obecnie chcemy dostosować polskie prawo do unijnego. Najmowanie pojazdów niesie ze sobą szereg korzyści, które mogą poprawić elastyczność operacyjną firm transportowych. 

Ceny prądu w górę o 30% a gazu o 15% - od lipca 2024 r. w Polsce. Jak wpłynie to na inflację?
07 maja 2024

Ministerstwo Klimatu i Środowiska szacuje, że na mocy projektowanej ustawy o bonie energetycznym (zakładającej częściowe "odmrożenie" cen za energię elektryczną i gaz), od 1 lipca 2024 r. dla odbiorców taryfowanych rachunki za energię elektryczną mogą wzrosnąć o 29 proc., a za gaz o 15 proc. - o ile zajdzie odpowiednie obniżenie cen w taryfach. Proponowanie przez MKiŚ częściowe odmrożenie cen prądu i gazu podbije ścieżkę inflacji o ok. 1 pp., a CPI w grudniu może wynieść ok. 5,5 proc. - oceniają ekonomiści ING. Zdaniem ministra finansów Andrzeja Domańskiego działania osłonowe w zakresie cen energii (np. bon energetyczny) spowodują, że średnioroczna inflacja CPI w Polsce może być niższa przynajmniej o 1 pkt proc. w 2024 r. i o ok. 0,9 pkt. proc. w 2025 r. niż zakładają prognozy zawarte w Wieloletnim Planie Finansowym Państwa.

pokaż więcej
Proszę czekać...