Jak zachować prawo do amortyzacji lokali mieszkalnych po 2022 r.?

Kancelaria Mentzen
Doradztwo podatkowe, doradztwo prawne, audyty, księgowość
rozwiń więcej
lokal amortyzacja / Shutterstock
W 2022 r. na mocy art. 71 ustawy zmieniającej Polski Ład, przez ostatni rok, przedsiębiorcy mogą do kosztów uzyskania przychodów zaliczać odpisy amortyzacyjne z tytułu nabycia nieruchomości mieszkalnych. Od 2023 r. będzie obowiązywał bezwzględny zakaz amortyzacji lokali mieszkalnych.

Ochrona praw nabytych w Konstytucji RP a Polski Ład

Zgodnie z art. 2 Konstytucji Rzeczpospolita Polska jest demokratycznym państwem prawnym, urzeczywistniającym zasady sprawiedliwości społecznej, z tej konstytucyjnej normy wywodzi się zasada ochrony praw nabytych i interesów w toku. Oznacza to, że Ustawodawca gwarantuje, że nabyte prawo nie powinno być nikomu odbierane ani w niekorzystny sposób zmieniane.

Autopromocja

Zakaz amortyzacji nieruchomości – wątpliwości konstytucyjne

Wprowadzone, Nowym Ładem, zmiany zastrzegają, że podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych oraz osób prawnych mogą zaliczać do kosztów uzyskania przychodów odpisy amortyzacyjne od środków trwałych jakimi są budynki mieszkalne, lokale mieszkalne stanowiące odrębną nieruchomość, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego lub prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej nabytych lub wytworzonych przed 31 grudnia 2021 r., nie dłużej niż do dnia 31 grudnia 2022 r.

Nowe regulacje prawne zostały wprowadzone z pominięciem konstytucyjnej zasady ochrony praw nabytych i interesów w toku, Ustawodawca zastrzegł, co prawda, przepisy przejściowe, ale nie pozwalają one dokończyć rozpoczętych przedsięwzięć. Sytuacja taka jest niedopuszczalna, co potwierdzają wyroki Trybunału Konstytucyjnego (wyrok TK z 28 stycznia 2003 r. sygn. akt SK 37/01 i wyrok TK z 10 lutego 2015 r. sygn. akt P 10/11 pkt 4.2),

„(…) pozostaje w sprzeczności z zasadą ochrony praw nabytych i zasadą ochrony interesów w toku, wyrażonymi w art. 2 Konstytucji, pozbawienie podatnika prawa osiągnięcia celu amortyzacji, jakim jest zaliczenie w koszty podatkowe całości wartości początkowej środka trwałego lub wartości niematerialnych i prawnych rozłożonych w czasie (…)”.

Oczywiste jest, że przedsiębiorcy planując inwestycję, takie jak zakup nieruchomości, biorą pod uwagę dłuższą perspektywę czasu niż rok, takie przedsięwzięcia mają charakter długofalowy, z tego względu, wprowadzenia takich ograniczeń bez umożliwienia dokończenia amortyzacji na dotychczasowych zasadach godzi w interesy przedsiębiorców.

Ograniczenie możliwości amortyzacji  - analogia sprzed kilku lat

Analogiczna sytuacja miała miejsca w 2018 r., Ustawodawca wprowadzając nowe przepisy ograniczające amortyzację środków trwałych otrzymanych w drodze darowizny, nie zapewnił ochrony praw nabytych. Ze względu na liczne apele oraz naciski społeczne, doszło do nowelizacji wprowadzonych przepisów, które umożliwiały kontynuację amortyzacji przez podatników, którzy ją rozpoczęli przed wprowadzeniem niekorzystnych dla podatników zmian. Wpłynęło to również na linię interpretacyjną, w której zaczęto powoływać się na ochronę praw nabytych i zmienione przepisy.

Jak zachować prawo do amortyzacji nieruchomości? Perspektywa prawnej batalii

Przedsiębiorcy, którzy chcą kontynuować amortyzacje nieruchomości mieszkalnych na starych zasadach, w pierwszej kolejności powinni wystąpić z wnioskiem o indywidualną interpretację podatkową do Krajowej Informacji Skarbowej. Z pewnością, otrzymają informację, że ich stanowisko jest nieprawidłowe. Taka niekorzystna interpretacja podlega zaskarżeniu do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, gdzie za pomocą skargi na interpretacje podatkową można dochodzić swoich praw na drodze sądowej. Potem, prawdopodobnie czeka nas jeszcze Naczelny Sąd Administracyjny, a po wyczerpaniu wszystkich środków zaskarżania nawet i Trybunał Konstytucyjny.

W ostatnich tygodniach zaczęły zapadać pierwsze wyroki Wojewódzkich Sądów Administracyjnych, nie są one jednak korzystne dla podatników. Sądy wskazują, że do oceny zgodności przepisów prawa z Konstytucją dokonuje Trybunał Konstytucyjny. Oznacza to, że na rozstrzygnięcie tej sprawy będziemy musieli jeszcze trochę poczekać. Nie oznacza to jednak, że nie warto walczyć o swoje prawa.

Sposób na zachowanie amortyzacji nieruchomości - estoński CIT

Spółki, które jako formę opodatkowania wybrały estoński CIT, nadal będą mogły dokonywać odpisów amortyzacyjnych od lokali mieszkalnych, zarówno od tych, które już posiadają oraz od tych, które nabędą w przyszłości. Zakaz amortyzacji dotyczy tylko amortyzacji podatkowej, księgowo (bilansowo) nadal będzie ona możliwa i odzwierciedlać będzie planowany okres użytkowania środka trwałego. Decydując się na estoński CIT, nie obowiązują nas zasady prawa podatkowego, a zasady prawa bilansowego, z tego względu odpisy amortyzacyjne nadal będą dla nas kosztem.

Agata Werecka, Kancelaria Mentzen

Księgowość
Od kiedy KSeF?
08 maja 2024

KSeF będzie przesunięty. Od kiedy Krajowy System e-Faktur zacznie obowiązywać zgodnie z projektem ustawy?

Ryczałt za używanie prywatnego auta do celów służbowych a PIT. NSA: nie trzeba płacić podatku od zwrotu wydatków
08 maja 2024

W wyroku z 14 września 2023 r. (sygn. akt II FSK 2632/20) Naczelny Sąd Administracyjny zakwestionował stanowisko organów podatkowych i uznał, że świadczenie wypłacone pracownikowi jako zwrot wydatków – nie jest przychodem ze stosunku pracy. A zatem nie trzeba od takiego zwrotu wydatków płacić podatku dochodowego. W tym przypadku chodziło o ryczałt samochodowy za jazdy lokalne wypłacany pracownikowi z tytułu używania przez niego prywatnego samochodu do celów służbowych. Niestety NSA potrafi też wydać zupełnie inny wyrok w podobnej sprawie.

Ulga dla seniorów w 2024 roku - zasady stosowania. Limit zwolnienia, przepisy, wyjaśnienia fiskusa
08 maja 2024

Ulga dla seniorów, to tak naprawdę zwolnienie podatkowe w podatku dochodowym od osób fizycznych, dla dochodów uzyskiwanych przez seniorów, którzy pozostali na rynku pracy mimo osiągnięcia wieku emerytalnego. Jaki jest limit tego zwolnienia i jakich rodzajów dochodu dotyczy?

Odroczenie obowiązkowego KSeF. Projekt nowelizacji po pierwszym czytaniu w Sejmie - przesłany do komisji
08 maja 2024

Rządowy projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przesuwającej wdrożenie obowiązkowego dla wszystkich podatników VAT Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 1 lutego 2026 r., został po sejmowym pierwszym czytaniu w środę 8 maja 2024 r., przesłany do Komisji Finansów Publicznych. Obowiązujące obecnie przepisy zakładają, że KSeF ma obowiązywać od 1 lipca bieżącego roku. 

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów
07 maja 2024

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Zmiana danych nabywcy na fakturze. Faktura korygująca, nota korygująca, terminy, ujęcie w ewidencji i JPK VAT
08 maja 2024

Jak zgodnie z prawem dokonać zmiany danych nabywcy na fakturze? Kiedy można wystawić fakturę korygującą, a kiedy notę korygującą? Co z błędną fakturą w JPK_VAT?

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów
07 maja 2024

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Jak rozliczyć kartę podarunkową dla pracownika? Podatki, składki, księgowanie
07 maja 2024

Karty podarunkowe to coraz popularniejszy benefit pracowniczy. Najczęściej wręcza się go okazjonalnie jako prezent świąteczny. To też narzędzie doceniania, które można wykorzystywać z innych okazji: jubileuszy, Dnia Dziecka, Dnia Kobiet, świąt branżowych czy jako specjalne nagrody pracownicze. Sprawdź, czy karty podarunkowe wiążą się z obowiązkiem podatkowym i jak je rozliczyć. 

Transport drogowy 2024 – zmiana przepisów dot. pojazdów wynajmowanych
07 maja 2024

Gotowy jest projekt ustawy, który umożliwi przewoźnikom prowadzącym działalność na terytorium Polski na czasowe korzystanie z pojazdu najmowanego, zarejestrowanego na terytorium innego państwa UE. Do tej pory nasz kraj nie dopuszczał takiej możliwości, obecnie chcemy dostosować polskie prawo do unijnego. Najmowanie pojazdów niesie ze sobą szereg korzyści, które mogą poprawić elastyczność operacyjną firm transportowych. 

Ceny prądu w górę o 30% a gazu o 15% - od lipca 2024 r. w Polsce. Jak wpłynie to na inflację?
07 maja 2024

Ministerstwo Klimatu i Środowiska szacuje, że na mocy projektowanej ustawy o bonie energetycznym (zakładającej częściowe "odmrożenie" cen za energię elektryczną i gaz), od 1 lipca 2024 r. dla odbiorców taryfowanych rachunki za energię elektryczną mogą wzrosnąć o 29 proc., a za gaz o 15 proc. - o ile zajdzie odpowiednie obniżenie cen w taryfach. Proponowanie przez MKiŚ częściowe odmrożenie cen prądu i gazu podbije ścieżkę inflacji o ok. 1 pp., a CPI w grudniu może wynieść ok. 5,5 proc. - oceniają ekonomiści ING. Zdaniem ministra finansów Andrzeja Domańskiego działania osłonowe w zakresie cen energii (np. bon energetyczny) spowodują, że średnioroczna inflacja CPI w Polsce może być niższa przynajmniej o 1 pkt proc. w 2024 r. i o ok. 0,9 pkt. proc. w 2025 r. niż zakładają prognozy zawarte w Wieloletnim Planie Finansowym Państwa.

pokaż więcej
Proszę czekać...