Ceny transferowe - nieoczywiste transakcje, o których łatwo zapomnieć

CRIDO
rozwiń więcej
Ceny transferowe - nieoczywiste transakcje, o których łatwo zapomnieć / Shutterstock

Dla większości podatników terminy na dopełnianie obowiązków związanych z cenami transferowymi zbliżają się wielkimi krokami. Warto zatem zwrócić uwagę na kilka nieoczywistych typów transakcji, w przypadku których przekroczenie progów wartościowych, może nieść za sobą obowiązki dokumentacyjno-sprawozdawcze. 

Transakcje nieodpłatne 

Przy identyfikacji transakcji objętych obowiązkami dokumentacyjno-sprawozdawczymi nie można zapomnieć o transakcjach kontrolowanych, które faktycznie miały miejsce w danym roku, ale nie zostało dla nich ustalone wynagrodzenie (a tym samym nie widać ich w zestawieniach transakcji generowanych z systemów rachunkowo-księgowych). Wykonanie czynności lub świadczeń o charakterze nieodpłatnym nie pozbawia ich cech transakcji. Odpłatność nie jest bowiem przesłanką, dla powstania lub braku obowiązków na gruncie cen transferowych. 

Najczęstszym przykładem takich transakcji są nieodpłatne poręczenia. Warto przypomnieć, że próg dokumentacyjny ustalany dla takich transakcji na podstawie sumy gwarancyjnej wynosi 10 mln PLN. Obowiązek dokumentowania transakcji nieodpłatnego poręczenia został potwierdzony po raz kolejny przez NSA w wyroku z lutego 2022 roku (sygn. II FSK 1475/19).

Autopromocja

Transakcje na warunkach narzuconych

W związku z trudnościami interpretacyjnymi definicji „transakcji kontrolowanej” pod koniec grudnia 2021 roku została wydana Interpretacja Ogólna Ministra Finansów (sygn. DCT1.8203.4.2020). Zgodnie z jej brzmieniem „wyrażenie „ustalone lub narzucone w wyniku powiązań” nie oznacza, że transakcji muszą bezpośrednio dokonywać podmioty powiązane, tylko że powiązania miały wpływ na ustalenie treści działań. Nie wyklucza się zatem, że warunki danej transakcji mogą zostać ustalone lub narzucone przez podmiot powiązany, który nie jest bezpośrednio stroną transakcji.

Przykładem mogą być transakcje, których warunki zostały centralnie wynegocjowane na poziomie grupy, ale same transakcje są zawarte/rozliczane przez lokalne podmioty bezpośrednio z niepowiązanymi kontrahentami:

  • zakupy towarów, materiałów, produktów, usług doradczych, polis ubezpieczeniowych,
  • kontrakty sprzedażowe z międzynarodowymi klientami, 
  • finansowania dłużne/poręczenia lub inne transakcje finansowe, 
  • akwizycje spółek. 

Transakcje kapitałowe

Również transakcje kapitałowe mogą stanowić transakcje kontrolowane podlegające obowiązkom dokumentacyjno-sprawozdawczym. Należą do nich, m.in. połączenia i podziały spółek, sprzedaż udziałów/akcji, podwyższenie kapitału, konwersja długu na kapitał, nieodpłatne przekazanie akcji/udziałów do spółki, czy umorzenie akcji/udziałów.

Potwierdzenie powyższego można znaleźć, np. w interpretacji z listopada 2021 roku (sygn. 0111-KDIB2-1.4010.351.2021.2.AR), w której podkreślono, iż przez "transakcje" należy rozumieć wszelkiego rodzaju czynności prawne powodujące przeniesienie własności dóbr, które mają wpływ na dochód (stratę) podatnika (…), podwyższenie kapitału, będzie mieściło się w pojęciu "transakcji" i powinno być przedmiotem dokumentacji podatkowej”

Wynagrodzenia członków zarządu lub rady nadzorczej

Zarówno organy podatkowe, jak i sądy administracyjne zwracają także uwagę na transakcje zawierane z członkami zarządu/rady nadzorczej lub innymi osobami, które posiadają faktyczną zdolność do wpływania na podejmowanie kluczowych decyzji gospodarczych. 

W interpretacji indywidualnej z października 2022 roku (sygn. 0114-KDIP2-2.4010.17.2022.3.RK), Dyrektor KIS wskazał, że nie można uznać, iż zasady wypłaty wynagrodzenia na rzecz potencjalnych/przyszłych członków zarządu i członków rady nadzorczej, są ustalane/negocjowane na warunkach ustalonych przez podmioty niepowiązane. Samo powołanie/zatrudnienie członków zarządu i członków rady nadzorczej powoduje, że osoby te zobowiązane są do pełnienia funkcji zarządczych i kontrolnych. 

Dyrektor KIS podkreślił przy tym, że w powiązaniach tego rodzaju należy brać pod uwagę faktyczny udział w zarządzaniu lub kontroli. Taką rolę można przypisać nie tylko członkom zarządu/rady nadzorczej danego podmiotu, ale także np. dyrektorowi finansowemu czy dyrektorowi sprzedaży. 

Transakcje rajowe

Przy identyfikacji obowiązków dokumentacyjno-sprawozdawczych nie można też zapomnieć o transakcjach zawieranych bezpośrednio z podmiotami mającym miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd w jednym z krajów stosujących szkodliwą konkurencję podatkową. W poprzednim roku uchylono jedynie obowiązki w odniesieniu do tzw. pośrednich transakcji rajowych. 

Jeżeli wartość transakcji jednorodnej w roku podatkowym przekroczyła odpowiednio: 2,5 mln PLN – w przypadku transakcji finansowej lub 0,5 mln PLN – w przypadku innych typów transakcji, podatnicy są zobowiązani do sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych i ujęcia informacji o transakcji rajowej w formularzu TPR. 

Przypomnijmy, że obowiązek dokumentacyjny dotyczy każdej istotnej wartościowo transakcji zawieranej przez polskich podatników bezpośrednio z podmiotem rajowym. Wskazane progi materialności odnoszą się do transakcji przychodowych oraz kosztowych, zarówno z podmiotami niepowiązanymi, jak i do transakcji realizowanych z rajowymi podmiotami powiązanymi.

 

Ważne

Podsumowując, jeżeli wartość transakcji jednorodnych przekracza w danym roku wskazane w przepisach Ustawy o CIT progi dokumentacyjne, nie można zapomnieć o obowiązku ujęcia tych transakcji w formularzu TPR i opisaniu ich w lokalnej dokumentacji cen transferowych. 

Podkreślić należy, że powyżej wskazano jedynie wybrane przykłady nieoczywistych typów transakcji, które należy przeanalizować pod kątem obowiązków z zakresu cen transferowych. Przy weryfikacji obowiązków dokumentacyjno-sprawozdawczych warto kompleksowo zidentyfikować i rozważyć wszelkie operacje, czynności i działania, które mają miejsce w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą. 

Mateusz Jałkowski, partner w Crido, 
Monika Noga, konsultant w Crido

 

oprac. Paweł Huczko
rozwiń więcej
Księgowość
Od kiedy KSeF?
08 maja 2024

KSeF będzie przesunięty. Od kiedy Krajowy System e-Faktur zacznie obowiązywać zgodnie z projektem ustawy?

Ryczałt za używanie prywatnego auta do celów służbowych a PIT. NSA: nie trzeba płacić podatku od zwrotu wydatków
08 maja 2024

W wyroku z 14 września 2023 r. (sygn. akt II FSK 2632/20) Naczelny Sąd Administracyjny zakwestionował stanowisko organów podatkowych i uznał, że świadczenie wypłacone pracownikowi jako zwrot wydatków – nie jest przychodem ze stosunku pracy. A zatem nie trzeba od takiego zwrotu wydatków płacić podatku dochodowego. W tym przypadku chodziło o ryczałt samochodowy za jazdy lokalne wypłacany pracownikowi z tytułu używania przez niego prywatnego samochodu do celów służbowych. Niestety NSA potrafi też wydać zupełnie inny wyrok w podobnej sprawie.

Ulga dla seniorów w 2024 roku - zasady stosowania. Limit zwolnienia, przepisy, wyjaśnienia fiskusa
08 maja 2024

Ulga dla seniorów, to tak naprawdę zwolnienie podatkowe w podatku dochodowym od osób fizycznych, dla dochodów uzyskiwanych przez seniorów, którzy pozostali na rynku pracy mimo osiągnięcia wieku emerytalnego. Jaki jest limit tego zwolnienia i jakich rodzajów dochodu dotyczy?

Odroczenie obowiązkowego KSeF. Projekt nowelizacji po pierwszym czytaniu w Sejmie - przesłany do komisji
08 maja 2024

Rządowy projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przesuwającej wdrożenie obowiązkowego dla wszystkich podatników VAT Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 1 lutego 2026 r., został po sejmowym pierwszym czytaniu w środę 8 maja 2024 r., przesłany do Komisji Finansów Publicznych. Obowiązujące obecnie przepisy zakładają, że KSeF ma obowiązywać od 1 lipca bieżącego roku. 

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów
07 maja 2024

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Zmiana danych nabywcy na fakturze. Faktura korygująca, nota korygująca, terminy, ujęcie w ewidencji i JPK VAT
08 maja 2024

Jak zgodnie z prawem dokonać zmiany danych nabywcy na fakturze? Kiedy można wystawić fakturę korygującą, a kiedy notę korygującą? Co z błędną fakturą w JPK_VAT?

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów
07 maja 2024

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Jak rozliczyć kartę podarunkową dla pracownika? Podatki, składki, księgowanie
07 maja 2024

Karty podarunkowe to coraz popularniejszy benefit pracowniczy. Najczęściej wręcza się go okazjonalnie jako prezent świąteczny. To też narzędzie doceniania, które można wykorzystywać z innych okazji: jubileuszy, Dnia Dziecka, Dnia Kobiet, świąt branżowych czy jako specjalne nagrody pracownicze. Sprawdź, czy karty podarunkowe wiążą się z obowiązkiem podatkowym i jak je rozliczyć. 

Transport drogowy 2024 – zmiana przepisów dot. pojazdów wynajmowanych
07 maja 2024

Gotowy jest projekt ustawy, który umożliwi przewoźnikom prowadzącym działalność na terytorium Polski na czasowe korzystanie z pojazdu najmowanego, zarejestrowanego na terytorium innego państwa UE. Do tej pory nasz kraj nie dopuszczał takiej możliwości, obecnie chcemy dostosować polskie prawo do unijnego. Najmowanie pojazdów niesie ze sobą szereg korzyści, które mogą poprawić elastyczność operacyjną firm transportowych. 

Ceny prądu w górę o 30% a gazu o 15% - od lipca 2024 r. w Polsce. Jak wpłynie to na inflację?
07 maja 2024

Ministerstwo Klimatu i Środowiska szacuje, że na mocy projektowanej ustawy o bonie energetycznym (zakładającej częściowe "odmrożenie" cen za energię elektryczną i gaz), od 1 lipca 2024 r. dla odbiorców taryfowanych rachunki za energię elektryczną mogą wzrosnąć o 29 proc., a za gaz o 15 proc. - o ile zajdzie odpowiednie obniżenie cen w taryfach. Proponowanie przez MKiŚ częściowe odmrożenie cen prądu i gazu podbije ścieżkę inflacji o ok. 1 pp., a CPI w grudniu może wynieść ok. 5,5 proc. - oceniają ekonomiści ING. Zdaniem ministra finansów Andrzeja Domańskiego działania osłonowe w zakresie cen energii (np. bon energetyczny) spowodują, że średnioroczna inflacja CPI w Polsce może być niższa przynajmniej o 1 pkt proc. w 2024 r. i o ok. 0,9 pkt. proc. w 2025 r. niż zakładają prognozy zawarte w Wieloletnim Planie Finansowym Państwa.

pokaż więcej
Proszę czekać...