Koszty usług niematerialnych w CIT - usługi handlowe nie są podobne do doradczych

Business Tax Professionals Sp. z o.o. sp. k.
Doradztwo podatkowe, przeglądy i szkolenia podatkowe, ceny transferowe
rozwiń więcej
Koszty usług niematerialnych w CIT - usługi handlowe nie są podobne do doradczych / Własne
Tematyka limitowanych kosztów uzyskania przychodów z tytułu niektórych usług niematerialnych nabywanych od podmiotów powiązanych budzi wiele sporów podatników z organami podatkowymi. W wyroku z 16 marca 2021 r. Naczelny Sąd Administracyjny zakwestionował interpretację Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, który usługi handlowe uznał za podobne do usług doradczych, badania rynku oraz reklamowych. W uzasadnieniu wyroku NSA trafnie stwierdził, że „(…) gdyby usługi doradcze odnosić do innych usług w taki sposób, jak czyni to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, to byłyby do nich podobne wszystkie profesjonalne usługi, których świadczenie opiera się na wiedzy i doświadczeniu.”. Co ważne, wyrok ten pozostanie aktualny nawet w przypadku uchylenia art. 15e ustawy o CIT, co zakłada projekt nowelizacji ustawy o CIT przygotowany w ramach Polskiego Ładu.

Problematyczne usługi niematerialne w CIT

Przepis artykułu 15e ustawy o CIT zobowiązuje podatników do limitowania kosztów uzyskania przychodów, poniesionych m.in. z tytułu niektórych tzw. usług niematerialnych nabywanych od podmiotów powiązanych.  Z jego stosowaniem i interpretacją są jednak ogromne problemy. Przez ponad trzy lata obowiązywania przepisu liczba wydanych interpretacji podatkowych sięgnęła prawie 1,5 tysiąca, a sądowych wyroków jest już ponad 200.

Autopromocja

W katalogu usług niematerialnych objętych omawianym ograniczeniem znajdziemy usługi zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, ubezpieczeń, gwarancji i poręczeń oraz świadczenia o podobnym charakterze. I właśnie to ostatnie sformułowanie budzi w praktyce największe wątpliwości.

NSA przyznał rację doradcom podatkowym - usługi handlowe nie są podobne do doradczych

W ostatnim czasie pojawiają się w tym zakresie wyroki Naczelnego Sądu Administracyjnego. W jednym z nich NSA oddalił wykładnię organu podatkowego, który usługi handlowe uznał za podobne do usług doradczych, badania rynku oraz reklamowych. W uzasadnieniu wyroku NSA trafnie stwierdził, że „(…) gdyby usługi doradcze odnosić do innych usług w taki sposób, jak czyni to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, to byłyby do nich podobne wszystkie profesjonalne usługi, których świadczenie opiera się na wiedzy i doświadczeniu.”

Komentarz Piotra Adamskiego, starszego konsultanta ds. podatków z firmy Business Tax Professionals (należącej do Grupy Impel), której doradcy podatkowi wygrali spór z organem przed NSA:

– Problemy ze stosowaniem artykułu 15e ustawy o CIT wynikają przede wszystkim z braku definicji legalnych pojęć użytych w przepisie, a także z tego, że katalog usług objętych ograniczeniami jest otwarty. Przepis wymienia wprawdzie kilka konkretnych usług, które musimy limitować, ale jednocześnie stanowi, że ograniczenie dotyczy również świadczeń o podobnym charakterze. Niestety ustawodawca nie zdecydował się na wyjaśnienie, jak to pojęcie rozumieć w praktyce, przez co pojawiło się wiele wątpliwości interpretacyjnych.

W praktyce oznacza to, że musimy analizować, czy określona usługa nabywana przez podatnika, a niewymieniona wprost w tym przepisie, ma cechy charakterystyczne dla usług wymienionych w artykule 15e ustawy o CIT i czy cechy te przeważają nad elementami charakterystycznymi dla innych świadczeń.

Część podatników stosuje bardzo ostrożne podejście do tej regulacji i nadmiernie ogranicza koszty uzyskania przychodów. Widzimy taką praktykę. Wynika to z obaw przed sporem z organem podatkowym.

Inna strategia polega na zabezpieczeniu swoich rozliczeń podatkowych poprzez uzyskanie np. interpretacji indywidualnej. Tak właśnie postąpił nasz klient, w którego imieniu złożyliśmy wniosek do Dyrektora KIS. Pytanie dotyczyło możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na usługi (nabywane od spółki z tej samej grupy kapitałowej) w zakresie pośrednictwa w sprzedaży i obsługi handlowej, mających na celu pozyskiwanie kontraktów handlowych wraz z obsługą handlową tych kontraktów.

Otrzymaliśmy negatywne rozstrzygnięcie. Organ interpretacyjny uznał, że usługi handlowe, w opisanym modelu, są usługami o podobnym charakterze do usług, które zostały wymienione w przywołanym przepisie - w szczególności do usług doradczych, badania rynku oraz reklamowych. Z tego wynika, że nasz klient musiałby limitować tego rodzaju wydatki zgodnie z art. 15e ustawy o CIT.

Innego zdania był Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu, który uchylił wydaną interpretację i wprost wskazał, że organ błędnie wywodzi, że przedmiotowe usługi pozyskiwania kontrahentów i obsługi handlowej miały być usługami podobnymi do usług doradczych. Realizacja takich usług w modelu, o jakim mówimy, to forma outsourcingu, ponieważ spółka powiązana w całości przejmuje określone zadania, a nie tylko doradza w tym zakresie. Poza tym WSA uznał, że usług handlowych nie można uznać również za podobne do usług badania rynku oraz reklamowych.

Organ podatkowy skierował skargę kasacyjną do Naczelnego Sądu Administracyjnego, który ostatecznie ją oddalił zarzucając organowi podatkowemu uproszczoną i pełną uogólnień interpretację. Jednocześnie NSA zwrócił uwagę, by odnosić się ściśle do przepisów, a nie uznaniowo rozszerzać ich znaczenie (Wyrok NSA z 16 marca 2021 r.; sygn. II FSK 135/21).

Polski Ład ma usunąć art. 15e ustawy o CIT. Przepis zniknie, wątpliwości pozostaną?

Na początku września do Sejmu wpłynął Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw, który zakłada m.in. uchylenie art. 15e ustawy o CIT. W uzasadnieniu proponowanych zmian czytamy, że (…) stosowanie tego przepisu wzbudza na przestrzeni ponad 3 lat obowiązywania pewne wątpliwości, a także nałożyło na podatników i organy skarbowe liczne dodatkowe obowiązki. (…) Proponowana zmiana wynika z doświadczeń polskiej administracji podatkowej w stosowaniu art. 15e i ma na celu usunięcie wątpliwości interpretacyjnych jakie powstawały w tym zakresie.

W świetle powyższego moglibyśmy powiedzieć, że omawiany wyrok i płynące z niego wnioski i wskazówki interpretacyjne w najbliższym czasie stracą na aktualności. Nic bardziej mylnego. Okazuje się bowiem, że projektodawca zdecydował się na (jak czytamy w uzasadnieniu) włączenie dotychczasowej regulacji w sposób odpowiedni do przepisów definiujących minimalny podatek dochodowy (art. 24ca), którego podstawą opodatkowania ma być m. in. część kosztów usług doradczych, badania rynku, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, ubezpieczeń, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze…

To oznacza, że wypracowany dotychczas dorobek orzeczniczy może się okazać pomocny przy prawidłowej interpretacji zakresu usług niematerialnych, tym razem uregulowanych już nie w art. 15e ustawy o CIT. Zatem problematyczny artykuł 15e ustawy o CIT  (najprawdopodobniej) zniknie, ale wątpliwości pozostaną.

Księgowość
Od kiedy KSeF?
08 maja 2024

KSeF będzie przesunięty. Od kiedy Krajowy System e-Faktur zacznie obowiązywać zgodnie z projektem ustawy?

Ryczałt za używanie prywatnego auta do celów służbowych a PIT. NSA: nie trzeba płacić podatku od zwrotu wydatków
08 maja 2024

W wyroku z 14 września 2023 r. (sygn. akt II FSK 2632/20) Naczelny Sąd Administracyjny zakwestionował stanowisko organów podatkowych i uznał, że świadczenie wypłacone pracownikowi jako zwrot wydatków – nie jest przychodem ze stosunku pracy. A zatem nie trzeba od takiego zwrotu wydatków płacić podatku dochodowego. W tym przypadku chodziło o ryczałt samochodowy za jazdy lokalne wypłacany pracownikowi z tytułu używania przez niego prywatnego samochodu do celów służbowych. Niestety NSA potrafi też wydać zupełnie inny wyrok w podobnej sprawie.

Ulga dla seniorów w 2024 roku - zasady stosowania. Limit zwolnienia, przepisy, wyjaśnienia fiskusa
08 maja 2024

Ulga dla seniorów, to tak naprawdę zwolnienie podatkowe w podatku dochodowym od osób fizycznych, dla dochodów uzyskiwanych przez seniorów, którzy pozostali na rynku pracy mimo osiągnięcia wieku emerytalnego. Jaki jest limit tego zwolnienia i jakich rodzajów dochodu dotyczy?

Odroczenie obowiązkowego KSeF. Projekt nowelizacji po pierwszym czytaniu w Sejmie - przesłany do komisji
08 maja 2024

Rządowy projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przesuwającej wdrożenie obowiązkowego dla wszystkich podatników VAT Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 1 lutego 2026 r., został po sejmowym pierwszym czytaniu w środę 8 maja 2024 r., przesłany do Komisji Finansów Publicznych. Obowiązujące obecnie przepisy zakładają, że KSeF ma obowiązywać od 1 lipca bieżącego roku. 

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów
07 maja 2024

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Zmiana danych nabywcy na fakturze. Faktura korygująca, nota korygująca, terminy, ujęcie w ewidencji i JPK VAT
08 maja 2024

Jak zgodnie z prawem dokonać zmiany danych nabywcy na fakturze? Kiedy można wystawić fakturę korygującą, a kiedy notę korygującą? Co z błędną fakturą w JPK_VAT?

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów
07 maja 2024

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Jak rozliczyć kartę podarunkową dla pracownika? Podatki, składki, księgowanie
07 maja 2024

Karty podarunkowe to coraz popularniejszy benefit pracowniczy. Najczęściej wręcza się go okazjonalnie jako prezent świąteczny. To też narzędzie doceniania, które można wykorzystywać z innych okazji: jubileuszy, Dnia Dziecka, Dnia Kobiet, świąt branżowych czy jako specjalne nagrody pracownicze. Sprawdź, czy karty podarunkowe wiążą się z obowiązkiem podatkowym i jak je rozliczyć. 

Transport drogowy 2024 – zmiana przepisów dot. pojazdów wynajmowanych
07 maja 2024

Gotowy jest projekt ustawy, który umożliwi przewoźnikom prowadzącym działalność na terytorium Polski na czasowe korzystanie z pojazdu najmowanego, zarejestrowanego na terytorium innego państwa UE. Do tej pory nasz kraj nie dopuszczał takiej możliwości, obecnie chcemy dostosować polskie prawo do unijnego. Najmowanie pojazdów niesie ze sobą szereg korzyści, które mogą poprawić elastyczność operacyjną firm transportowych. 

Ceny prądu w górę o 30% a gazu o 15% - od lipca 2024 r. w Polsce. Jak wpłynie to na inflację?
07 maja 2024

Ministerstwo Klimatu i Środowiska szacuje, że na mocy projektowanej ustawy o bonie energetycznym (zakładającej częściowe "odmrożenie" cen za energię elektryczną i gaz), od 1 lipca 2024 r. dla odbiorców taryfowanych rachunki za energię elektryczną mogą wzrosnąć o 29 proc., a za gaz o 15 proc. - o ile zajdzie odpowiednie obniżenie cen w taryfach. Proponowanie przez MKiŚ częściowe odmrożenie cen prądu i gazu podbije ścieżkę inflacji o ok. 1 pp., a CPI w grudniu może wynieść ok. 5,5 proc. - oceniają ekonomiści ING. Zdaniem ministra finansów Andrzeja Domańskiego działania osłonowe w zakresie cen energii (np. bon energetyczny) spowodują, że średnioroczna inflacja CPI w Polsce może być niższa przynajmniej o 1 pkt proc. w 2024 r. i o ok. 0,9 pkt. proc. w 2025 r. niż zakładają prognozy zawarte w Wieloletnim Planie Finansowym Państwa.

pokaż więcej
Proszę czekać...