Podatek dochodowy (15 % CIT) od świadczenia fundacji rodzinnej dla beneficjenta – obciąża majątek fundacji rodzinnej

Podatek dochodowy (15 % CIT) od świadczenia fundacji rodzinnej dla beneficjenta – obciąża majątek fundacji rodzinnej / Shutterstock

Pod koniec sierpnia 2023 r. pojawiła się kolejna istotna dla funkcjonowania fundacji rodzinnej interpretacja podatkowa. Kolejny raz Dyrektor Krajowej Administracji Skarbowej przyznał rację stanowisku podatnika, który wystąpił z następującymi, trzema pytaniami:

Kogo majątek obciąża podatek od świadczeń fundacji rodzinnej na rzecz beneficjenta ? Pytania podatnika (fundatora) i stan faktyczny

  • Czy wypłacając świadczenia fundacja rodzinna nalicza 15% ryczałtowy podatek CIT na podstawie art. 24q ust. 1 pkt 1 Ustawy CIT tj. przyjmując za podstawę opodatkowania w rozumieniu art. 24q ust. 2 wartość świadczenia, które trafia do rąk beneficjenta (…)?
  • Czy 15% podatek ryczałtowy CIT od wartości wypłacanych przez fundację świadczeń na rzecz beneficjenta nie jest potrącany z wartości wypłacanego świadczenia zatem nie występuje w tym przypadku pojęcie brutto ani netto (…)?
  • Czy w związku z pytaniem powyższym 15% podatek ryczałtowy CIT od wartości wypłacanych świadczeń, skoro nie jest potrącany z wartości wypłacanego świadczenia to nie obciąża beneficjenta ani jego majątku w postaci otrzymywanego świadczenia, lecz obciąża pozostały majątek Fundacji obliczony bez wartości świadczenia?

Wnioskodawca przedstawił następujący stan faktyczny. Mianowicie jest on fundatorem oraz beneficjentem założonej przez siebie fundacji rodzinnej. Zgodnie z jego wolą fundator oraz beneficjenci będą od fundacji rodzinnej otrzymywać środki pieniężne. Fundacja będzie te środki pieniężne wypłacała beneficjentom zgodnie z jej statutem. Wnioskodawca będzie jednym z beneficjentów i jedynym fundatorem fundacji, pozostałymi beneficjentami fundacji będą ustawowi spadkobiercy Wnioskodawcy. Ustawowymi spadkobiercami wnioskodawcy są małżonka oraz trójka dzieci. Poza ustawowymi spadkobiercami Wnioskodawcy w przyszłości beneficjentami będą także osoby z II grupy podatkowej w rozumieniu ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ponadto, wnioskodawca będzie uprawniony do otrzymania mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej w rozumieniu art. art. 20 ust. 1g Ustawy PIT. W zakresie działalności, fundacja będzie prowadziła bardzo konserwatywną politykę inwestycyjną, gdyż jej głównym celem będzie ochrona kapitału otrzymanego od fundatora.

Autopromocja

Na gruncie powyższego stanu faktyczne i postawionych pytań, Wnioskodawca przytoczył następujące konkluzje.

  • Odnośnie do pytania 1 - świadczenie, które trafia „do rąk” beneficjenta, nie jest pomniejszone o zryczałtowany podatek 15 % CIT;
  • Odnośnie do pytania 2 – skoro świadczenie należne beneficjentowi, nie jest pomniejszone o podatek, to nie występuje pojęcie brutto/netto, ponieważ beneficjent zawsze dostaje świadczenie w takiej wysokości w jakiej wynika to ze statutu fundacji oraz innych zasad ustalania wartości Świadczenia do wypłaty;
  • Odnośnie do pytania 3 – jeżeli zryczałtowany podatek nie jest potrącany z wartości wypłacanego świadczenia na rzecz beneficjenta, to również nie obciąża on majątku beneficjenta, a majątek fundacji rodzinnej.

Uzasadniając swoje stanowisko wnioskodawca twierdzi, że na podstawie artykułu 24q ust.1 ustawy o CIT, 15% ryczałtowy CIT od świadczenia obciąża majątek fundacji, a nie wartość świadczenia należnego beneficjentowi. Fundacja może jedynie pomniejszyć wartość świadczenia o podatek PIT. Wynika to między innymi z faktu, że świadczenie o podatek CIT, zawsze obciąża podatnika CIT. Wartość świadczenia wynika ze statutu fundacji oraz innych regulacji zgodnych ze statutem. Jeśli np. w danym miesiącu beneficjentowi będącym żoną Fundatora ma być wg tych zasad wypłacone Świadczenie pieniężne w wysokości 10 000 zł to Fundacji jest zobowiązana wypłacić kwotę 10 000 zł bez pomniejszania tej kwoty o podatek CIT ryczałtowy 15%. Fundacja podatek 15% CIT ryczałtowy pokryje z innych środków które posiada.

Fiskus zgadza się z fundatorem (beneficjentem) fundacji rodzinnej

Dyrektor Krajowej Administracji Skarbowej przyznał rację temu stanowisku. Uznał, że zgodnie z przyjętym modelem opodatkowania w przypadku wypłaty świadczeń na rzecz beneficjentów fundacja rodzinna występuje w charakterze podatnika. Obciążenie finansowe z tytułu podatku obciąży majątek fundacji. Podstawą opodatkowania jest wartość świadczenia przekazanego przez fundację rodzinną bezpośrednio lub pośrednio na rzecz beneficjenta. Podatek dochodowy z art. 24q ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, obciąża zatem majątek fundacji, a nie wartość świadczenia wypłacanego beneficjentowi. W tym przypadku nie występuje zatem pojęcie brutto ani netto, gdyż beneficjent otrzymuje świadczenie w wysokości wynikającej ze statutu fundacji oraz innych zasad dot. ustalania jego wartości.

Dlaczego ta interpretacja jest korzystna dla beneficjentów fundacji rodzinnych? Komentarz eksperta

Należy również podkreślić, że w porównaniu ze spółkami kapitałowymi jest to rozwiązanie korzystane dla beneficjentów, którzy są w tzw. grupie zero wobec fundatora, w rozumieniu ustawy o podatku od spadków i darowizn (małżonek, zstępni, wstępni, pasierb, rodzeństwo, ojczym, macocha). Mianowicie, w spółkach kapitałowych w przypadku wypłaty dywidendy na rzecz wspólników, spółka jako płatnik potrąca podatek dochodowy, który pomniejsza wartość wypłaconej dywidendy.

Źródło: Interpretacja podatkowa Dyrektora Krajowej Administracji Skarbowej z dnia 25 sierpnia 2023 r. o sygnaturze 0111-KDIB1-2.4010.242.2023.1.DP. 

Autor: Piotr Aleksiejuk, Radca Prawny - Wojarska Aleksiejuk & Wspólnicy

oprac. Paweł Huczko
rozwiń więcej
Księgowość
Od kiedy KSeF?
08 maja 2024

KSeF będzie przesunięty. Od kiedy Krajowy System e-Faktur zacznie obowiązywać zgodnie z projektem ustawy?

Ryczałt za używanie prywatnego auta do celów służbowych a PIT. NSA: nie trzeba płacić podatku od zwrotu wydatków
08 maja 2024

W wyroku z 14 września 2023 r. (sygn. akt II FSK 2632/20) Naczelny Sąd Administracyjny zakwestionował stanowisko organów podatkowych i uznał, że świadczenie wypłacone pracownikowi jako zwrot wydatków – nie jest przychodem ze stosunku pracy. A zatem nie trzeba od takiego zwrotu wydatków płacić podatku dochodowego. W tym przypadku chodziło o ryczałt samochodowy za jazdy lokalne wypłacany pracownikowi z tytułu używania przez niego prywatnego samochodu do celów służbowych. Niestety NSA potrafi też wydać zupełnie inny wyrok w podobnej sprawie.

Ulga dla seniorów w 2024 roku - zasady stosowania. Limit zwolnienia, przepisy, wyjaśnienia fiskusa
08 maja 2024

Ulga dla seniorów, to tak naprawdę zwolnienie podatkowe w podatku dochodowym od osób fizycznych, dla dochodów uzyskiwanych przez seniorów, którzy pozostali na rynku pracy mimo osiągnięcia wieku emerytalnego. Jaki jest limit tego zwolnienia i jakich rodzajów dochodu dotyczy?

Odroczenie obowiązkowego KSeF. Projekt nowelizacji po pierwszym czytaniu w Sejmie - przesłany do komisji
08 maja 2024

Rządowy projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przesuwającej wdrożenie obowiązkowego dla wszystkich podatników VAT Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 1 lutego 2026 r., został po sejmowym pierwszym czytaniu w środę 8 maja 2024 r., przesłany do Komisji Finansów Publicznych. Obowiązujące obecnie przepisy zakładają, że KSeF ma obowiązywać od 1 lipca bieżącego roku. 

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów
07 maja 2024

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Zmiana danych nabywcy na fakturze. Faktura korygująca, nota korygująca, terminy, ujęcie w ewidencji i JPK VAT
08 maja 2024

Jak zgodnie z prawem dokonać zmiany danych nabywcy na fakturze? Kiedy można wystawić fakturę korygującą, a kiedy notę korygującą? Co z błędną fakturą w JPK_VAT?

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów
07 maja 2024

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Jak rozliczyć kartę podarunkową dla pracownika? Podatki, składki, księgowanie
07 maja 2024

Karty podarunkowe to coraz popularniejszy benefit pracowniczy. Najczęściej wręcza się go okazjonalnie jako prezent świąteczny. To też narzędzie doceniania, które można wykorzystywać z innych okazji: jubileuszy, Dnia Dziecka, Dnia Kobiet, świąt branżowych czy jako specjalne nagrody pracownicze. Sprawdź, czy karty podarunkowe wiążą się z obowiązkiem podatkowym i jak je rozliczyć. 

Transport drogowy 2024 – zmiana przepisów dot. pojazdów wynajmowanych
07 maja 2024

Gotowy jest projekt ustawy, który umożliwi przewoźnikom prowadzącym działalność na terytorium Polski na czasowe korzystanie z pojazdu najmowanego, zarejestrowanego na terytorium innego państwa UE. Do tej pory nasz kraj nie dopuszczał takiej możliwości, obecnie chcemy dostosować polskie prawo do unijnego. Najmowanie pojazdów niesie ze sobą szereg korzyści, które mogą poprawić elastyczność operacyjną firm transportowych. 

Ceny prądu w górę o 30% a gazu o 15% - od lipca 2024 r. w Polsce. Jak wpłynie to na inflację?
07 maja 2024

Ministerstwo Klimatu i Środowiska szacuje, że na mocy projektowanej ustawy o bonie energetycznym (zakładającej częściowe "odmrożenie" cen za energię elektryczną i gaz), od 1 lipca 2024 r. dla odbiorców taryfowanych rachunki za energię elektryczną mogą wzrosnąć o 29 proc., a za gaz o 15 proc. - o ile zajdzie odpowiednie obniżenie cen w taryfach. Proponowanie przez MKiŚ częściowe odmrożenie cen prądu i gazu podbije ścieżkę inflacji o ok. 1 pp., a CPI w grudniu może wynieść ok. 5,5 proc. - oceniają ekonomiści ING. Zdaniem ministra finansów Andrzeja Domańskiego działania osłonowe w zakresie cen energii (np. bon energetyczny) spowodują, że średnioroczna inflacja CPI w Polsce może być niższa przynajmniej o 1 pkt proc. w 2024 r. i o ok. 0,9 pkt. proc. w 2025 r. niż zakładają prognozy zawarte w Wieloletnim Planie Finansowym Państwa.

pokaż więcej
Proszę czekać...