Estoński CIT to nie tylko opodatkowanie wypłaconych zysków

Business Tax Professionals Sp. z o.o. sp. k.
Doradztwo podatkowe, przeglądy i szkolenia podatkowe, ceny transferowe
rozwiń więcej
Estoński CIT to nie tylko opodatkowanie wypłaconych zysków / Shutterstock

Estoński CIT pozwala na znaczące obniżenie zobowiązań podatkowych. Jest w szczególności dedykowany spółkom, które nastawione są na inwestowanie wypracowanych zysków w celu dalszego rozwoju. Należy jednak pamiętać, że nie ogranicza się on tylko do podatku od wypłaconej dywidendy. Przypadków wymagających zapłaty podatku jest więcej, a niektóre z nich mogą być mniej zrozumiałe, co w efekcie grozi ryzykiem niewypełnienia wszystkich obowiązków podatkowych.

Estoński CIT - podatek od wypłaconych zysków …

Wprowadzony kilka lat temu alternatywny sposób opodatkowania spółek podatkiem dochodowym – ryczałt od dochodów spółek, popularnie określany jako estoński CIT, od początku zachęcał podatników możliwością niższego opodatkowania. Regulacja ta bowiem zakłada odroczenie opodatkowania do momentu dystrybucji zysków. W efekcie czego przeznaczenie ich na dalszy rozwój działalności może oznaczać brak realnego obciążenia. Również korzystniejsze jest opodatkowanie podatkiem dochodowym (PIT) udziałowców w związku z otrzymaniem dywidendy. Dodatkową zaletą ryczałtu od spółek jest uproszczenie polegające na tym, iż wystarczające jest prowadzenie ewidencji rachunkowej, bez dokonywania wyłączeń w celu ustalenia wyniku podatkowego.

Autopromocja

… i w innych sytuacjach

Ustawodawca wprowadzając ryczałt od dochodu spółek ustanowił też przepisy, które mają zabezpieczać interesu skarbu państwa przed nadużywaniem tej formy opodatkowania. W związku z czym określono, iż oprócz podziału zysku obowiązek zapłaty podatku może powstać również w innych sytuacjach, takich jak
a) realizacja świadczeń stanowiących ukryte zyski (dochód z tytułu ukrytych zysków) stanowiących w rzeczywistości dystrybucję zysku w formie innej niż jego oficjalna wypłata;
b) ponoszenie wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą (dochód z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą), np. wydatków związanych z samochodami osobowymi wykorzystywanymi również do celów prywatnych;
c) niezarachowanie, zgodnie z przepisami o rachunkowości, w roku podatkowym i nieuwzględnienie w wyniku finansowym przychodów i kosztów (dochód z tytułu nieujawnionych operacji gospodarczych).

Pierwsze dwie wskazane pozycje nie powinny budzić zaskoczenia. Instytucja ukrytych zysków ma przeciwdziałać unikaniu opodatkowania. Natomiast wprowadzenie kategorii dochodu z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą to kategoria zbliżona do, znanych z rozliczenia podatku na zasadach ogólnych, wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów.

Dochód z tytułu nieujawnionych operacji gospodarczych

Dochód z tytułu nieujawnionych operacji gospodarczych w pierwszej kolejności kojarzy się z niewykazaniem transakcji generujących przychody, a zatem skutkujących zaniżeniem opodatkowania Oczywiście omawiana regulacja obejmuje swoim zakresem takie przypadki, ale nie tylko. Literalne brzmienie przepisów wskazuje również na nieujęcie kosztów. 
W praktyce oznacza to, iż nieuwzględnienie w wyniku finansowym kosztu powoduje powstanie dochodu podatkowego.

Ponadto, poprzez nawiązanie w przepisie do ujęcia operacji zgodnie z przepisami o rachunkowości, również ujęcie ich, ale w niewłaściwym roku, aktywuje zastosowanie tej regulacji. Nie można tego traktować jako niedopatrzenia ustawodawcy, które „naprawiane” byłoby korzystną wykładnią przepisu, gdyż takie stanowisko zostało dodatkowo potwierdzone w objaśnieniach podatkowych z dnia 23 grudnia 2021 r. 
Możliwy efekt? 
Podatnik, który omyłkowo nie ujął transakcji zakupu nie tylko nie obniżył wyniku, ale oprócz tego musi ponieść ciężar dodatkowego podatku. Jedynym uzasadnieniem takiego rozwiązania może być to, iż stanowi ono sankcje za niewłaściwe prowadzenie ksiąg rachunkowych. Przy czym o ile zasadne jest ustawowe „mobilizowanie” podatnika do rzetelnego stosowania przepisów rachunkowych, gdy to wynik finansowy (a nie podatkowy) decyduje o wysokości opodatkowania, to jednak wysokość sankcji może już rodzić wątpliwości.

Podwójne opodatkowanie estońskim CITem?

Weryfikując konieczność zapłaty ryczałtu od dochodu spółek należy zwrócić uwagę na fakt, iż brak jest przepisu, który wykluczałby „podwójne” opodatkowanie zasadniczo tej samej kwoty z różnych tytułów. Przykładem może być zakup paliwa do samochodu wykorzystywanego również do celów prywatnych
Wykazanie dochodu z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą nie oznacza, iż w związku z tym zakupem nie będzie dodatkowo konieczne wykazanie dochodu z innego tytułu. Jeżeli zakup taki omyłkowo nie zostałby ujęty w księgach rachunkowych to konieczne byłoby również opodatkowanie dochodu z tytułu nieujawnionych operacji gospodarczych. W świetle literalnego brzmienia przepisów trudno znaleźć argumenty przeciw takiemu rozwiązaniu. 
Niewłaściwy wydaje się zarzut podwójnego opodatkowania tego samego dochodu, gdyż w rzeczywistości, w przedstawionym przykładzie, oba dochody nie wynikają z faktu dokonania zakupu paliwa. Dochód z tytułu nieujawnionych operacji gospodarczych powstaje bowiem nie w efekcie dokonanej transakcji, tylko działania podatnika (a może raczej błędu) w postaci nie ujęcia go w księgach rachunkowych.

Co ciekawe, w przywołanych już wcześniej objaśnieniach podatkowych poruszono wątek „powielania” opodatkowania z różnych tytułów. W odniesieniu do dochodów z tytułu ukrytych zysków oraz z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą wskazano, iż choć niektóre wydatki mogą potencjalnie być zakwalifikowane do obu kategorii, to jednak mogą podlegać opodatkowaniu tylko na jednej podstawie. Co istotne, w odniesieniu do trzeciej przedstawionej kategorii dochodu, nie poczyniono takiej uwagi. Można zatem domniemywać, iż było to działaniem celowym, a jeżeli nawet nie, to mimo wszystko treść objaśnień w tym przypadku nie daje żadnych podstaw (ochrony) do przyjęcia korzystniejszego stanowiska.

Czy warto wybrać estoński CIT?

Estoński CIT to nadal stosunkowo nowa regulacja. Natomiast orzecznictwo w jej obszarze jest w fazie kształtowania i część zagadnień mogła nie zostać jeszcze poddana szerszej analizie. Nie oznacza to, iż należy rezygnować z rozważań co do wyboru tej formy opodatkowania, gdyż jest niewątpliwie ciekawym rozwiązaniem i może pozwolić na obniżenie obciążeń podatkowych, sprzyjając rozwojowi wielu firm. Jednakże jak zawsze konieczna pozostaje wnikliwa i krytyczna analiza treści przepisów.

Autor: Paweł Podlasiński, doradca podatkowy nr wpisu: 12981, Business Tax Professionals sp. z o.o. sp. k.

 

oprac. Paweł Huczko
rozwiń więcej
Księgowość
Od kiedy KSeF?
08 maja 2024

KSeF będzie przesunięty. Od kiedy Krajowy System e-Faktur zacznie obowiązywać zgodnie z projektem ustawy?

Ryczałt za używanie prywatnego auta do celów służbowych a PIT. NSA: nie trzeba płacić podatku od zwrotu wydatków
08 maja 2024

W wyroku z 14 września 2023 r. (sygn. akt II FSK 2632/20) Naczelny Sąd Administracyjny zakwestionował stanowisko organów podatkowych i uznał, że świadczenie wypłacone pracownikowi jako zwrot wydatków – nie jest przychodem ze stosunku pracy. A zatem nie trzeba od takiego zwrotu wydatków płacić podatku dochodowego. W tym przypadku chodziło o ryczałt samochodowy za jazdy lokalne wypłacany pracownikowi z tytułu używania przez niego prywatnego samochodu do celów służbowych. Niestety NSA potrafi też wydać zupełnie inny wyrok w podobnej sprawie.

Ulga dla seniorów w 2024 roku - zasady stosowania. Limit zwolnienia, przepisy, wyjaśnienia fiskusa
08 maja 2024

Ulga dla seniorów, to tak naprawdę zwolnienie podatkowe w podatku dochodowym od osób fizycznych, dla dochodów uzyskiwanych przez seniorów, którzy pozostali na rynku pracy mimo osiągnięcia wieku emerytalnego. Jaki jest limit tego zwolnienia i jakich rodzajów dochodu dotyczy?

Odroczenie obowiązkowego KSeF. Projekt nowelizacji po pierwszym czytaniu w Sejmie - przesłany do komisji
08 maja 2024

Rządowy projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przesuwającej wdrożenie obowiązkowego dla wszystkich podatników VAT Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 1 lutego 2026 r., został po sejmowym pierwszym czytaniu w środę 8 maja 2024 r., przesłany do Komisji Finansów Publicznych. Obowiązujące obecnie przepisy zakładają, że KSeF ma obowiązywać od 1 lipca bieżącego roku. 

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów
07 maja 2024

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Zmiana danych nabywcy na fakturze. Faktura korygująca, nota korygująca, terminy, ujęcie w ewidencji i JPK VAT
08 maja 2024

Jak zgodnie z prawem dokonać zmiany danych nabywcy na fakturze? Kiedy można wystawić fakturę korygującą, a kiedy notę korygującą? Co z błędną fakturą w JPK_VAT?

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów
07 maja 2024

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Jak rozliczyć kartę podarunkową dla pracownika? Podatki, składki, księgowanie
07 maja 2024

Karty podarunkowe to coraz popularniejszy benefit pracowniczy. Najczęściej wręcza się go okazjonalnie jako prezent świąteczny. To też narzędzie doceniania, które można wykorzystywać z innych okazji: jubileuszy, Dnia Dziecka, Dnia Kobiet, świąt branżowych czy jako specjalne nagrody pracownicze. Sprawdź, czy karty podarunkowe wiążą się z obowiązkiem podatkowym i jak je rozliczyć. 

Transport drogowy 2024 – zmiana przepisów dot. pojazdów wynajmowanych
07 maja 2024

Gotowy jest projekt ustawy, który umożliwi przewoźnikom prowadzącym działalność na terytorium Polski na czasowe korzystanie z pojazdu najmowanego, zarejestrowanego na terytorium innego państwa UE. Do tej pory nasz kraj nie dopuszczał takiej możliwości, obecnie chcemy dostosować polskie prawo do unijnego. Najmowanie pojazdów niesie ze sobą szereg korzyści, które mogą poprawić elastyczność operacyjną firm transportowych. 

Ceny prądu w górę o 30% a gazu o 15% - od lipca 2024 r. w Polsce. Jak wpłynie to na inflację?
07 maja 2024

Ministerstwo Klimatu i Środowiska szacuje, że na mocy projektowanej ustawy o bonie energetycznym (zakładającej częściowe "odmrożenie" cen za energię elektryczną i gaz), od 1 lipca 2024 r. dla odbiorców taryfowanych rachunki za energię elektryczną mogą wzrosnąć o 29 proc., a za gaz o 15 proc. - o ile zajdzie odpowiednie obniżenie cen w taryfach. Proponowanie przez MKiŚ częściowe odmrożenie cen prądu i gazu podbije ścieżkę inflacji o ok. 1 pp., a CPI w grudniu może wynieść ok. 5,5 proc. - oceniają ekonomiści ING. Zdaniem ministra finansów Andrzeja Domańskiego działania osłonowe w zakresie cen energii (np. bon energetyczny) spowodują, że średnioroczna inflacja CPI w Polsce może być niższa przynajmniej o 1 pkt proc. w 2024 r. i o ok. 0,9 pkt. proc. w 2025 r. niż zakładają prognozy zawarte w Wieloletnim Planie Finansowym Państwa.

pokaż więcej
Proszę czekać...