Ulga CSR - finansowanie klubu sportowego przez świadczenie usług opieki medycznej nad sportowcami

PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
rozwiń więcej
Ulga CSR - finansowanie klubu sportowego przez świadczenie usług opieki medycznej nad sportowcami

Usługi promocyjno-reklamowe, świadczone przez klub sportowy są formą reklamy, dzięki której podmiot świadczący usługi medyczne staje się bardziej rozpoznawalny, co przekłada się na wzrost liczby pacjentów i przychodów przez niego osiąganych. Dlatego finansowanie klubu sportowego poprzez świadczenie wzajemnych usług medycznych uprawnia do skorzystania z ulgi CSR w podatku dochodowym.

Tak zinterpretował przepisy Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 16 marca 2023 r. - sygn. 0111-KDIB1-2.4010.28.2023.2.EJ.

Autopromocja

Finansowanie klubu sportowego w formie świadczenie usług a ulga CSR

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (“DKIS”) potwierdził, że wydatki poniesione na finansowanie klubu sportowego, w związku ze świadczeniem usług wzajemnych na podstawie umowy barterowej w postaci usług medycznych, podlegają uldze podatkowej wspierającej sport, kulturę i edukację (“Ulga CSR”) uregulowanej w art. 18ee ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (“updop”), tj. podatnik będzie miał prawo odliczenia od podstawy opodatkowania, kwoty stanowiącej 50% kosztów uzyskania przychodów z tego tytułu.

Wnioskodawca (wykonujący działalność leczniczą) jest stroną umowy barterowej z klubem sportowym na sponsoring na podstawie której klub sportowy zobowiązany jest do świadczenia usług promocyjno-reklamowych, zaś Wnioskodawca świadczy usługi medyczne na rzecz klubu sportowego. Wartość ww. usług na wystawianych fakturach jest równa.

Ustawy podatkowe uzależniają prawo do skorzystania z Ulgi CSR od realizacji stosownych celów wskazanych w art. 28 ust. 2 Ustawy o sporcie. Zdaniem Wnioskodawcy został spełniony warunek z art. 28 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy, tj. przeznaczenie środków na realizację programów szkolenia sportowego, w postaci świadczenia usług medycznych przyczyniających się do poprawy/utrzymania zdrowia sportowców, co umożliwia realizację ich programów szkoleniowych np. udział w zawodach. Dodatkowo Wnioskodawca podkreślił, iż oferowane przez niego usługi są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania klubu (zdrowia sportowców) co w konsekwencji przekłada się na poprawę warunków uprawiania sportu przez członków klubu sportowego.

W ocenie DKIS, usługi promocyjno-reklamowe świadczone przez klub sportowy są formą reklamy, dzięki której Wnioskodawca staje się bardziej rozpoznawalny i przyczynia się do zwiększenia zaufania do jego pracowników, co przekłada się na wzrost liczby pacjentów i przychodów osiąganych przez Wnioskodawcę. W odniesieniu do świadczonych przez Wnioskodawcę usług medycznych, DKIS podniósł, że dzięki szybkiej i dobrej opiece medycznej sportowcy mają lepsze warunki do uprawiania sportu, co też przyczynia się do osiągania przez nich lepszych wyników.

Co istotne, zdaniem Spółki oraz DKIS, powyższe wydatki stanowią świadczenie wzajemne, tj. w niniejszej sprawie nie dochodzi do udzielenia darowizny, co wykluczałoby uznanie tych wydatków za koszty uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 14 updop.

Biorąc powyższe pod uwagę oraz fakt, iż poniesione wydatki stanowią koszt uzyskania przychodu zgodnie z art. 15 ust. 1 updop, Wnioskodawca będzie mieć prawo do skorzystania Ulgi CSR, a w konsekwencji do odliczenia od podstawy opodatkowania kwoty stanowiącej 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych na finansowanie klubu sportowego, poprzez świadczenie usług wzajemnych, w postaci opieki medycznej nad sportowcami klubu sportowego.

Komentarz PwC

Opisana interpretacja przedstawia kolejne pozytywne stanowisko dla podatników planujących zawarcie umowy tzw. sponsoringu właściwego z klubem sportowym. W poprzednim stanowisku DKIS (interpretacja z dnia 16 lutego 2023 r. 0115-KDIT3.4011.889.2022.2.JS) wskazał, iż wydatki na finansowanie wynagrodzeń kadry szkoleniowej w zamian za świadczenie usług marketingowo-reklamowych, realizują cel wskazany w art. 28 ust. 2 Ustawy o sporcie. 

Jak wskazuje ustawodawca, dany wydatek musi wpłynąć m.in. na poprawę warunków uprawiania sportu przez członków klubu sportowego. Tym razem DKIS, podkreślił że fakt, iż sportowcy będą pod bieżącą opieką medyczną powoduje, że będą mieli lepsze warunki do uprawiania sportu, co wpisuje się w założenia Ulgi CSR.

W ocenie DKIS, świadczenie usług medycznych na rzecz klubu sportowego wpisuje się w realizację celów programów szkolenia sportowego poprzez zminimalizowania ryzyka nie wystąpienia w zawodach sportowych z powodów zdrowotnych. Stwierdził również, że korzystanie z bieżącej opieki medycznej przez sportowców, zasadniczo wpływa na poprawę warunków uprawiania przez nich sportu.

Z perspektywy powyższych interpretacji ważniejsze jest jednak to, że DKIS dopuścił możliwość udzielania świadczeń niepieniężnych (w postaci usług medycznych) na realizację programów szkolenia sportowego, co potencjalnie mogłoby mieć również zastosowanie do innego rodzaju świadczeń polegających np. na opiece dietetycznej lub psychologicznej.

Niemniej jednak, podatnicy planujący rozliczyć wydatki w ramach Ulgi CSR z tytułu świadczonych usług wzajemnych i niepieniężnych na rzecz klubu sportowego, powinny wystąpić z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej, gdyż nie sposób jednoznacznie rozstrzygnąć, które usługi mogą zostać potraktowane w tożsamy sposób jak te w opisywanym przypadku.

Marcin Idczak, Manager
Szymon Artemiak, Senior Associate
Kacper Bielecki, Senior Associate
PwC Polska

oprac. Paweł Huczko
rozwiń więcej
Księgowość
Od kiedy KSeF?
08 maja 2024

KSeF będzie przesunięty. Od kiedy Krajowy System e-Faktur zacznie obowiązywać zgodnie z projektem ustawy?

Ryczałt za używanie prywatnego auta do celów służbowych a PIT. NSA: nie trzeba płacić podatku od zwrotu wydatków
08 maja 2024

W wyroku z 14 września 2023 r. (sygn. akt II FSK 2632/20) Naczelny Sąd Administracyjny zakwestionował stanowisko organów podatkowych i uznał, że świadczenie wypłacone pracownikowi jako zwrot wydatków – nie jest przychodem ze stosunku pracy. A zatem nie trzeba od takiego zwrotu wydatków płacić podatku dochodowego. W tym przypadku chodziło o ryczałt samochodowy za jazdy lokalne wypłacany pracownikowi z tytułu używania przez niego prywatnego samochodu do celów służbowych. Niestety NSA potrafi też wydać zupełnie inny wyrok w podobnej sprawie.

Ulga dla seniorów w 2024 roku - zasady stosowania. Limit zwolnienia, przepisy, wyjaśnienia fiskusa
08 maja 2024

Ulga dla seniorów, to tak naprawdę zwolnienie podatkowe w podatku dochodowym od osób fizycznych, dla dochodów uzyskiwanych przez seniorów, którzy pozostali na rynku pracy mimo osiągnięcia wieku emerytalnego. Jaki jest limit tego zwolnienia i jakich rodzajów dochodu dotyczy?

Odroczenie obowiązkowego KSeF. Projekt nowelizacji po pierwszym czytaniu w Sejmie - przesłany do komisji
08 maja 2024

Rządowy projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przesuwającej wdrożenie obowiązkowego dla wszystkich podatników VAT Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 1 lutego 2026 r., został po sejmowym pierwszym czytaniu w środę 8 maja 2024 r., przesłany do Komisji Finansów Publicznych. Obowiązujące obecnie przepisy zakładają, że KSeF ma obowiązywać od 1 lipca bieżącego roku. 

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów
07 maja 2024

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Zmiana danych nabywcy na fakturze. Faktura korygująca, nota korygująca, terminy, ujęcie w ewidencji i JPK VAT
08 maja 2024

Jak zgodnie z prawem dokonać zmiany danych nabywcy na fakturze? Kiedy można wystawić fakturę korygującą, a kiedy notę korygującą? Co z błędną fakturą w JPK_VAT?

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów
07 maja 2024

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Jak rozliczyć kartę podarunkową dla pracownika? Podatki, składki, księgowanie
07 maja 2024

Karty podarunkowe to coraz popularniejszy benefit pracowniczy. Najczęściej wręcza się go okazjonalnie jako prezent świąteczny. To też narzędzie doceniania, które można wykorzystywać z innych okazji: jubileuszy, Dnia Dziecka, Dnia Kobiet, świąt branżowych czy jako specjalne nagrody pracownicze. Sprawdź, czy karty podarunkowe wiążą się z obowiązkiem podatkowym i jak je rozliczyć. 

Transport drogowy 2024 – zmiana przepisów dot. pojazdów wynajmowanych
07 maja 2024

Gotowy jest projekt ustawy, który umożliwi przewoźnikom prowadzącym działalność na terytorium Polski na czasowe korzystanie z pojazdu najmowanego, zarejestrowanego na terytorium innego państwa UE. Do tej pory nasz kraj nie dopuszczał takiej możliwości, obecnie chcemy dostosować polskie prawo do unijnego. Najmowanie pojazdów niesie ze sobą szereg korzyści, które mogą poprawić elastyczność operacyjną firm transportowych. 

Ceny prądu w górę o 30% a gazu o 15% - od lipca 2024 r. w Polsce. Jak wpłynie to na inflację?
07 maja 2024

Ministerstwo Klimatu i Środowiska szacuje, że na mocy projektowanej ustawy o bonie energetycznym (zakładającej częściowe "odmrożenie" cen za energię elektryczną i gaz), od 1 lipca 2024 r. dla odbiorców taryfowanych rachunki za energię elektryczną mogą wzrosnąć o 29 proc., a za gaz o 15 proc. - o ile zajdzie odpowiednie obniżenie cen w taryfach. Proponowanie przez MKiŚ częściowe odmrożenie cen prądu i gazu podbije ścieżkę inflacji o ok. 1 pp., a CPI w grudniu może wynieść ok. 5,5 proc. - oceniają ekonomiści ING. Zdaniem ministra finansów Andrzeja Domańskiego działania osłonowe w zakresie cen energii (np. bon energetyczny) spowodują, że średnioroczna inflacja CPI w Polsce może być niższa przynajmniej o 1 pkt proc. w 2024 r. i o ok. 0,9 pkt. proc. w 2025 r. niż zakładają prognozy zawarte w Wieloletnim Planie Finansowym Państwa.

pokaż więcej
Proszę czekać...