Użyczenie środka trwałego ogranicza możliwości zwiększania kosztów

Tomasz Król
prawnik - prawo sektora publicznego, prawo cywilne, gospodarcze, prawo administracyjne, podatki
rozwiń więcej
Przepis art. 16 ust. 1 pkt 63) lit. c) ustawy o CIT stanowi, że kosztem uzyskania przychodów nie są odpisy amortyzacyjne od wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych oddanych do nieodpłatnego używania - za miesiące, w których składniki te były oddane do nieodpłatnego używania.

Ta zasada jest często ignorowana przez podatników. Dopiero po kontroli z kosztów podatkowych usuwane są odpisy amortyzacyjne od użyczonych środków trwałych.

Autopromocja

Spory z urzędem skarbowym może też wywołać zaliczenie do kosztów wydatków poniesionych w okresie użyczenia środka trwałego np. na jego remont.

Często nie mają one charakteru kosztu uzyskania przychodu. Decydują o tym zarówno przepisy kodeksu cywilnego jak i zasady zaliczania wydatków do kosztów uzyskania przychodu wymagające ponoszenia wydatków mających jakiś choćby pośredni związek z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Umowa użyczenia należy do umów nazwanych i uregulowana została w art. 710 - art. 719 Kodeksu cywilnego. W umowie tego typu użyczający zobowiązuje się zezwolić biorącemu przez czas oznaczony lub nieoznaczony na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy (art. 710 k.c.). Umowę użyczenia w przeciwieństwie do np. umowy najmu, cechuje nieodpłatny charakter.

Omówienie konsekwencji podatkowych umowy użyczenia znajdziemy w interpretacji indywidualnej z 28 sierpnia 2009 r. Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu (nr ILPB1/415-650/09-5/AG). 

Interpretacja dotyczy podatnika, który zajmując się obrotem paliwami ciekłymi posiadał dwie stacje paliw. Jedną podatnik prowadził osobiście, natomiast drugą oddał w dzierżawę zięciowi.

W 2009 r. podatnik umowę dzierżawy zastąpił umową użyczenia nie pobierając za to żadnej opłaty. Prawdopodobnie był to efekt dwóch wydarzeń. Po pierwsze kontrola uznała, że czynsz z tytułu dzierżawy jest zaniżony. Po drugie znikł z ustaw podatkowych przepis uznający, że właściciel nieruchomości osiąga przychód oddając ją w użyczenie.

Polecamy: serwis VAT

Do końca 2008 r. właściciel nieruchomości płacił podatek dochodowy z tytułu hipotetycznych przychodów, jakie osiągnąłby gdyby zamiast użyczyć nieruchomość wynajął ją albo wydzierżawił. Pierwszą konsekwencją oddania stacji benzynowej w użyczenie była niemożliwość zaliczenia przez właściciela do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych od użyczonego zięciowi środka trwałego.

W czasie trwania umowy użyczenia podatnik planował wyremontować użyczoną stację benzynową. Z umowy użyczenia wynikało, iż wszelkie koszty z tytułu korzystania ze stacji benzynowych poniesie biorący do używania (zięć podatnika). Zięć zobowiązał się do dokonywania wszelkich napraw i remontów na własny koszt w czasie trwania umowy. Dlatego organ podatkowy uznał, że podatnik nie może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatków na remont stacji benzynowej nawet, jeżeli poniósł je właściciel. Było to bowiem wbrew zapisom umowy. 

Polecamy: serwis PIT

Czy gdyby jednak zapisy umowy użyczenia były inne, to wydatki na remont poniesione przez właściciela stacji mogłyby być jego kosztem uzyskania przychodu? Przecież art. 713 k.c. stanowi, że biorący do używania ponosi tylko zwykłe koszty utrzymania rzeczy użyczonej. Jeżeli poczynił inne wydatki lub nakłady na rzecz, stosuje się odpowiednio przepisy o prowadzeniu cudzych spraw bez zlecenia.

Wynika z tego, że to remont stacji powinien przeprowadzić właściciel. Remont użyczonej stacji benzynowej nie jest „zwykłym kosztem utrzymania rzeczy użyczonej.” Załóżmy, że wydatki na remont stacji benzynowej na podstawie przepisów kodeksu cywilnego przeprowadził właściciel stacji benzynowej. Wydatek uznawany za koszt uzyskania przychodu powinien jednak mieć związek z działalnością gospodarczą podatnika. Nakłady ponoszone przez niego w przypadku długoterminowej umowy użyczenia takiego związku nie mają.

Księgowość
Od kiedy obowiązkowy KSeF? Projekt ustawy przyjęty przez rząd
30 kwi 2024

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, który ma na celu przesunięcie obligatoryjnego KSeF na 1 lutego 2026 r. Jak informuje Ministerstwo Finansów, dalsze uproszczenia KSeF, w tym zapowiadane przez resort finansów etapowe wejście w życie KSeF będzie przedmiotem odrębnych prac legislacyjnych.

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. I może mieć poważne konsekwencje na gruncie VAT
30 kwi 2024

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. W przypadku rabatu pośredniego kluczowe znaczenie ma okoliczność, że między podatnikiem przekazującym środki pieniężne a podmiotem będącym beneficjentem rabatu pośredniego nie miała miejsca żadna transakcja, którą można byłoby skorygować.

Automatyczna akceptacja PIT. Wgląd w deklaracje i korekta nie będą możliwe przez kilka dni
30 kwi 2024

Automatyczna akceptacja zeznań podatkowych PIT w usłudze Twój e-PIT nastąpi po 30 kwietnia i potrwa przez pierwsze dni maja. Podczas trwania tego procesu usługa nie będzie dostępna, a więc przez kilka dni nie będzie można sprawdzić złożonej już deklaracji PIT, ani złożyć korekty zeznania rocznego. Na czym dokładnie polega ten proces?

Windykacja na własną rękę – jakie są plusy i minusy po stronie przedsiębiorcy?
30 kwi 2024

Proces windykacji można przeprowadzić na kilka sposobów. Czy jednak warto prowadzić windykację w przedsiębiorstwie na własną rękę? Jakie są plusy i minusy takiego działania?

Odroczenie KSeF. Decyzja słuszna, choć budzi wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców
30 kwi 2024

Decyzja o przesunięciu KSeF jest słuszna, natomiast tak długie odroczenie może budzić wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców - zauważa ekspert podatkowy Adam Mariański. Zdaniem prawnika wielu przedsiębiorców jest już gotowych do wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur.

To już ostatni dzwonek. Dzisiaj upływa termin na rozliczenie PIT
30 kwi 2024

We wtorek, 30 kwietnia, mija termin na rozliczenie PIT za rok 2023. Możliwe jest złożenie zeznania drogą elektroniczną lub papierową, które można dostarczyć do Urzędu Skarbowego lub wysłać pocztą.

Zarobki kierowców zawodowych w Polsce. Najczęściej przynajmniej 8 tys. zł brutto. Ale nie wszyscy tyle dostają. Od czego zależy pensja kierowcy?
29 kwi 2024

Ile zarabiają zawodowi kierowcy w Polsce? W 2023 roku w branży TSL nastąpiły istotne zmiany w ustalaniu wynagrodzeń dla kierowców. Wzrost płacy wraz z nowymi przepisami dotyczącymi delegowania pracowników, wpłynęły na rozliczanie płac, szczególnie kierowców działających za granicą. Te zmiany bezpośrednio wpłynęły na budżety firm transportowych, zmuszając je do uwzględnienia większych kosztów wynagrodzeń kierowców. Jednocześnie stanowią korzystną zmianę dla kierowców, poprawiając ich elastyczność finansową i warunki pracy.

BPO: kto i jak może skorzystać na outsourcingu procesów biznesowych. Co najmniej 20% oszczędności dla większych firm
29 kwi 2024

Usługi centrów BPO (Business Process Outsourcing) są efektywnym narzędziem dla firm. Umożliwiają redukcję kosztów i szybszy rozwój. Dlatego są popularne wśród międzynarodowych firm. Ich skala była jednak za duża dla polskich średnich i dużych firm – od niedawna powstają jednak rozwiązania dopasowane do ich potrzeb.

Obowiązkowy KSeF od lutego 2026 r. Co będzie zawierała ustawa zmieniająca?
29 kwi 2024

Obowiązkowy KSeF dla firm wejdzie w życie od 2026 roku. Ukazał się projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, który przewiduje zmiany w Krajowym Systemie e-Faktur. Nową datę wejścia w życie obligatoryjnego KSeF określa się na dzień 1 lutego 2026 r.

ZUS: Niepełnosprawni przedsiębiorcy mogą w 2024 r. obniżyć roczną składkę zdrowotną. Jak to zrobić? Jakie warunki?
29 kwi 2024

ZUS informuje, że od rozliczenia rocznego za rok 2023, osoby z umiarkowanym lub znacznym stopniem niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne na poniższych zasadach.

pokaż więcej
Proszę czekać...