Całość wydatków na samochód używany przez pracownika jest dla firmy kosztem uzyskania przychodu

Całość wydatków na samochód używany przez pracownika jest dla firmy kosztem uzyskania przychodu
Firma, która oddaje pracownikom użytkującym służbowe auta prywatnie wydatki na benzynę czy naprawę, wliczy sobie całość środków na ten cel do kosztów uzyskania przychodów. Bo zarówno użytkowanie prywatne służbowego samochodu, jak i zwrot za benzynę wypaloną w tym okresie są przychodem pracownika – wynika z analizy Tax Care.

Od 1 stycznia 2015 r. zmieniły się przepisy, dotyczące opodatkowania prywatnego użytku aut służbowych. Obecne, uproszczone w stosunku do poprzednich rozwiązania mówią, że przychód pracownika dysponującego samochodem prywatnym wynosi 250 zł miesięcznie, jeśli pojemność silnika nie przekracza 1600 cm3 albo 400 zł miesięcznie, jeśli pojemność jest większa niż 1600 cm3. Ewentualnie przychód wylicza się proporcjonalnie do liczby dni, przez które pracownik dysponował autem – wówczas odpowiednią kwotę mnoży się przez 1/30 powyższych kwot.

Autopromocja

Nowe przepisy nie wszystko wyjaśniły

Ale to uproszczenie nie wszystko załatwiło. Mianowicie firmy nie wiedzą, co właściwie obejmuje ów zryczałtowany podatek – czy wyłącznie przychód, wynikający wyłącznie z dysponowaniem samochodem, czy też obejmują one koszty eksploatacji samochodu? I co z tych wydatków zalicza się do kosztów przedsiębiorstwa.

Do izby skarbowej w Katowicach w sprawie aut służbowych zwróciła się spółka. Ze względu na przepisy, jakie weszły w życie od początku roku, rozważa ona wprowadzenie wśród pracowników posiadających dostęp do aut służbowych systemu oświadczeń. W oświadczeniu pracownik będzie informował, ile dni używał auto służbowo w celach prywatnych, ile kilometrów w celach prywatnych przejechał oraz ile wydał w trakcie tych „prywatnych” dni. Spółka zamierza pracownikom zwracać wszystkie koszty, ustalane na podstawie faktur, a więc nie tylko wydatki na eksploatację w dni „służbowe”, ale także poniesione w dniach „prywatnych”.

Spółkę interesowało przede wszystkim, czy zryczałtowany podatek obejmuje całość wydatków (czyli również oddawane pracownikowi wydatki na eksploatację), czy też tez nie. Izba wydała wprawdzie interpretację w tej kwestii, ale nie opublikowała jej jeszcze.

Drugie pytanie dotyczyło tego, czy całość wydatków związanych z samochodami (a więc i zwrot wydatków np. na paliwo zakupione przez pracowników w dniach „prywatnych”) można uznać za koszt uzyskania przychodu. Zdaniem spółki, te wydatki powinny być uznane za koszt firmy, co Izba Skarbowa w Katowicach w interpretacji z 3 września 2015 r. (sygnatura IBPB-1-2/4510-169/15/MS) potwierdziła.

Monitor Księgowego – prenumerata

Biuletyn VAT

IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

Wynagrodzenie jest kosztem firmy

Odpowiedź urzędników była zdecydowana – ustawa mówi, że każdy wydatek, który służy uzyskaniu, zachowaniu lub zabezpieczeniu źródła przychodów, stanowi koszt uzyskania przychodu. Jako że auta wykorzystywane służą pracownikom firmy przede wszystkim do celów służbowych (choćby do spotkań z klientami), więc w tej części mają związek z przychodem.

Jeśli zaś idzie o użytkowanie prywatne, to możliwość eksploatowania służbowego samochodu w celach prywatnych stanowi przychód pracownika, a więc faktycznie stanowią część ich wynagrodzenia – choć część niepieniężną. W tej sytuacji więc wydatki na umożliwienie tej eksploatacji można uznać za część kosztów uzyskania przychodów.


Zwrot za paliwo częścią pensji?

To stanowisko stanowi dla księgowych spółek udostępniających auta służbowe pracownikom spore ułatwienie. Mogą oni zaliczać do kosztów działalności wszystkie wydatki, związane z utrzymaniem aut służbowych.

Gorzej jednak, że ułatwienie nie jest całościowe, bo jak wynika z dostępnych informacji, fiskus nie chce uznać, że zryczałtowany podatek od używania aut obejmuje całość przychodów związanych z eksploatacją aut. Więc istnieje ryzyko, że księgowi będą musieli doliczać wydatki np. na zakup paliwa do pensji pracowników i od całości liczyć podatek.

Marek Siudaj, Tax Care

Księgowość
Od kiedy obowiązkowy KSeF? Projekt ustawy przyjęty przez rząd
30 kwi 2024

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, który ma na celu przesunięcie obligatoryjnego KSeF na 1 lutego 2026 r. Jak informuje Ministerstwo Finansów, dalsze uproszczenia KSeF, w tym zapowiadane przez resort finansów etapowe wejście w życie KSeF będzie przedmiotem odrębnych prac legislacyjnych.

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. I może mieć poważne konsekwencje na gruncie VAT
30 kwi 2024

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. W przypadku rabatu pośredniego kluczowe znaczenie ma okoliczność, że między podatnikiem przekazującym środki pieniężne a podmiotem będącym beneficjentem rabatu pośredniego nie miała miejsca żadna transakcja, którą można byłoby skorygować.

Automatyczna akceptacja PIT. Wgląd w deklaracje i korekta nie będą możliwe przez kilka dni
30 kwi 2024

Automatyczna akceptacja zeznań podatkowych PIT w usłudze Twój e-PIT nastąpi po 30 kwietnia i potrwa przez pierwsze dni maja. Podczas trwania tego procesu usługa nie będzie dostępna, a więc przez kilka dni nie będzie można sprawdzić złożonej już deklaracji PIT, ani złożyć korekty zeznania rocznego. Na czym dokładnie polega ten proces?

Windykacja na własną rękę – jakie są plusy i minusy po stronie przedsiębiorcy?
30 kwi 2024

Proces windykacji można przeprowadzić na kilka sposobów. Czy jednak warto prowadzić windykację w przedsiębiorstwie na własną rękę? Jakie są plusy i minusy takiego działania?

Odroczenie KSeF. Decyzja słuszna, choć budzi wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców
30 kwi 2024

Decyzja o przesunięciu KSeF jest słuszna, natomiast tak długie odroczenie może budzić wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców - zauważa ekspert podatkowy Adam Mariański. Zdaniem prawnika wielu przedsiębiorców jest już gotowych do wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur.

To już ostatni dzwonek. Dzisiaj upływa termin na rozliczenie PIT
30 kwi 2024

We wtorek, 30 kwietnia, mija termin na rozliczenie PIT za rok 2023. Możliwe jest złożenie zeznania drogą elektroniczną lub papierową, które można dostarczyć do Urzędu Skarbowego lub wysłać pocztą.

Zarobki kierowców zawodowych w Polsce. Najczęściej przynajmniej 8 tys. zł brutto. Ale nie wszyscy tyle dostają. Od czego zależy pensja kierowcy?
29 kwi 2024

Ile zarabiają zawodowi kierowcy w Polsce? W 2023 roku w branży TSL nastąpiły istotne zmiany w ustalaniu wynagrodzeń dla kierowców. Wzrost płacy wraz z nowymi przepisami dotyczącymi delegowania pracowników, wpłynęły na rozliczanie płac, szczególnie kierowców działających za granicą. Te zmiany bezpośrednio wpłynęły na budżety firm transportowych, zmuszając je do uwzględnienia większych kosztów wynagrodzeń kierowców. Jednocześnie stanowią korzystną zmianę dla kierowców, poprawiając ich elastyczność finansową i warunki pracy.

BPO: kto i jak może skorzystać na outsourcingu procesów biznesowych. Co najmniej 20% oszczędności dla większych firm
29 kwi 2024

Usługi centrów BPO (Business Process Outsourcing) są efektywnym narzędziem dla firm. Umożliwiają redukcję kosztów i szybszy rozwój. Dlatego są popularne wśród międzynarodowych firm. Ich skala była jednak za duża dla polskich średnich i dużych firm – od niedawna powstają jednak rozwiązania dopasowane do ich potrzeb.

Obowiązkowy KSeF od lutego 2026 r. Co będzie zawierała ustawa zmieniająca?
29 kwi 2024

Obowiązkowy KSeF dla firm wejdzie w życie od 2026 roku. Ukazał się projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, który przewiduje zmiany w Krajowym Systemie e-Faktur. Nową datę wejścia w życie obligatoryjnego KSeF określa się na dzień 1 lutego 2026 r.

ZUS: Niepełnosprawni przedsiębiorcy mogą w 2024 r. obniżyć roczną składkę zdrowotną. Jak to zrobić? Jakie warunki?
29 kwi 2024

ZUS informuje, że od rozliczenia rocznego za rok 2023, osoby z umiarkowanym lub znacznym stopniem niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne na poniższych zasadach.

pokaż więcej
Proszę czekać...