Ulga rodzinna: Po 1145,08 złotych na dziecko

Magdalena Majkowska
rozwiń więcej
Podatnicy składający w urzędzie skarbowym PIT-36 lub PIT-37 w rozliczeniu za 2007 roku po raz pierwszy będą mogli pomniejszyć należny podatek z tytułu wychowywania dzieci własnych lub przysposobionych.

Jak pokazują ostatnie zmiany nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, politykę prorodzinną można realizować również w ramach systemu podatkowego. Ustawodawca przyznał rodzicom nową preferencję podatkową w postaci możliwości odpisania od podatku ulgi z tytułu wychowywania dzieci, z której będą mogli skorzystać już w rozliczeniu podatkowym za 2007 rok.

Autopromocja

Zgodnie z art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.) w brzmieniu nadanym nowelizacją z 5 września 2007 r. od podatku obliczonego na zasadach ogólnych można odliczyć kwotę stanowiącą iloczyn liczby wychowywanych dzieci i dwukrotności kwoty zmniejszającej podatek w pierwszym przedziale skali podatkowej. Oznacza to, że w rozliczeniu z fiskusem za 2007 rok. można odliczyć 1145,08 zł na każde dziecko (2 x 572,54 zł). Prawo do odliczenia ulgi nie zostało uzależnione ani od liczby wychowywanych dzieci, ani od wysokości osiąganego dochodu.

Do ulgi

nie mają prawa rodziny zastępcze oraz opiekunowie dzieci, których nie przysposobili

Uprawnieni podatnicy

Ulga na wychowywanie dzieci nie została przyznana wszystkim rodzicom płacącym podatek. Preferencja może być stosowana tylko przez podatników rozliczających podatek na zasadach ogólnych, czyli według progresywnej skali podatkowej. Ulgi na wychowywanie dzieci nie można niestety odliczyć od podatku rozliczanego w sposób uproszczony: ryczałtem ewidencjonowanym, kartą podatkową albo według 19-proc. stawki liniowej.

Osoby prowadzące działalność gospodarczą i korzystające z preferencyjnych zasad opodatkowania lub osiągające przychody np. z umowy najmu opodatkowane ryczałtem, skorzystają z ulgi na dzieci tylko wtedy, gdy w roku podatkowym osiągały również dochody opodatkowane na zasadach ogólnych (np. z umowy o pracę, emerytury lub renty). Jeżeli warunek ten zostanie spełniony, będą mogły obniżyć o kwotę ulgi rodzinnej podatek obliczany według skali. W przeciwnym wypadku utracą prawo do zastosowania rodzinnej preferencji podatkowej.

Ulga przysługuje z tytułu wychowywania własnych lub przysposobionych (adoptowanych) dzieci. Oznacza to, że nie w każdym przypadku dzieci wychowywane przez podatnika i pozostające na jego utrzymaniu uprawniają do skorzystania z ulgi.

Ulgi nie mogą uwzględnić rodziny zastępcze oraz opiekunowie prawni niebędący rodzicami, jeżeli nie przysposobili dziecka (np. dziadkowie, rodzeństwo lub inni członkowie rodziny opiekujący się dziećmi po śmierci rodziców). W tym zakresie przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych są jednoznaczne i wyraźnie wskazują, że ulga przysługuje tylko rodzicom oraz rodzicom adopcyjnym dzieci.

WSPÓLNA KWOTA DLA RODZICÓW

Jak już wiadomo, w 2007 roku kwota ulgi stanowi iloczyn liczby wychowywanych dzieci i kwoty 1145,08 zł. Tak obliczona kwota odliczenia dotyczy łącznie obojga rodziców. W tym miejscu podkreślić należy, że prawo do odliczenia nie zostało uzależnione od pozostawania rodziców w związku małżeńskim. Ustawodawca przewidział wyjątek od zasady wspólnego odliczenia kwoty ulgi przez oboje rodziców. Dotyczy on rodziców, w stosunku do których orzeczone zostały rozwód albo separacja. W tym przypadku odliczenie przysługuje tylko jednemu rodzicowi, u którego dzieci faktycznie zamieszkują.

W praktyce jednak bardzo często dzieci wychowywane są w dalszym ciągu przez oboje rodziców po rozwodzie lub pozostających w separacji. Ustawodawca również w takiej sytuacji przewidział odpowiednie rozwiązanie. Zgodnie z ust. 5 art. 27f ustawy o PIT, jeżeli przez część roku podatkowego dzieci faktycznie zamieszkują u każdego z rodziców, odliczenie przysługuje każdemu z nich. Kwotę odliczenia w tym przypadku należy obliczyć mnożąc liczbę miesięcy pobytu dzieci u rodzica i 1/12 kwoty ulgi. Rodzice, w stosunku do których orzeczone zostały rozwód albo separacja, powinni zatem podzielić się kwotą ulgi, ale tylko wtedy, gdy dziecko w trakcie roku podatkowego zamieszkuje u każdego z rodziców. Oznacza to, że z ulgi nie skorzysta były małżonek, który np. płacił alimenty na dziecko, ale w ciągu roku nie zamieszkiwał z dzieckiem.

Nie na wszystkie dzieci

Nie tylko podatnik musi spełnić ustawowe przesłanki umożliwiające skorzystanie z ulgi. Określone wymogi dotyczą również dzieci, na które przysługuje odliczenie. Zgodnie z ust. 1 art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podatnik ma prawo odliczyć ulgę, jeżeli w roku podatkowym wychowywał własne lub przysposobione dzieci, o którym mowa w art. 6 ust. 4 ustawy. Ulga prorodzinna przysługuje zatem na dzieci:

• małoletnie,

• bez względu na wiek, jeżeli otrzymywały zasiłek pielęgnacyjny,

• do ukończenia 25 lat, uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach o systemie oświaty, lub w przepisach - Prawo o szkolnictwie wyższym, jeżeli w roku podatkowym dzieci te nie uzyskały dochodów, z wyjątkiem dochodów wolnych od podatku dochodowego, renty rodzinnej oraz dochodów w wysokości niepowodującej obowiązku zapłaty podatku (w 2007 roku - 3015 zł).

Dochody wolne od podatku określone zostały w art. 21 ustawy o PIT. W przypadku ulgi rodzinnej będą wchodziły w grę przede wszystkim otrzymane przez dziecko stypendia naukowe i socjalne, wygrane w konkursach i olimpiadach organizowanych przez szkołę, a oprócz tego m.in. zasądzone odszkodowania, wygrane w grach liczbowych czy zasiłki pogrzebowe.

Podstawą do zwolnienia dochodu z opodatkowania mogą być również umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Polska. Jeżeli zatem przykładowo dziecko w roku podatkowym uzyskało wyłącznie dochód z pracy w Wielkiej Brytanii i dochód ten został tam opodatkowany, to niezależnie od wielkości tego dochodu rodzice nie utracą prawa do odliczenia ulgi. W przypadku jednak zarobków osiągniętych w krajach, z którymi Polska ma zawartą niekorzystną umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania (np. Holandia, Austria), rodzice zachowają prawo do ulgi, pod warunkiem że podstawa opodatkowania dochodu dziecka nie przekroczy w Polsce kwoty 3015 zł (kwota wolna od podatku).

Bez wpływu na prawo do skorzystania z odliczenia pozostaje natomiast otrzymywanie renty rodzinnej. Jeżeli dziecko osiągnęło w roku podatkowym dochód z tytułu umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej, rodzic nie utraci prawa do ulgi, jeżeli dochód ten nie przekroczył w skali roku 3015 zł.

Ważne!

Ulga na wychowywanie dzieci może być stosowania w rozliczeniu rocznym przez samego podatnika w składanym przez niego zeznaniu rocznym albo w rocznym obliczeniu podatku dokonywanym przez płatnika, o którym mowa w art. 34 ust. 1 ustawy o PIT (organy rentowe) oraz art. 37 ust. 1 ustawy o PIT (np. zakład pracy)

Zasady odliczeń

Kwotę ulgi można odliczyć od podatku jednego z rodziców lub od podatku obojga (w proporcji przez nich określonej). Ulga na dzieci należy do ulg podatkowych odliczanych rocznie. Ulgę mogą uwzględnić podatnicy opodatkowani na zasadach ogólnych, a zatem ci, którzy składają w urzędzie skarbowym zeznanie podatkowe na formularzu PIT-36 lub PIT-37.

Ulgę należy wykazać z załączniku PIT/O zawierającym informacje o odliczeniach od podatku oraz od podstawy opodatkowania. Odpowiednie rubryki na uwzględnienie ulgi prorodzinnej znajdują się w części C formularza (odliczenia od podatku). W punkcie 3 w pozycjach od 34 do 36 należy podać dane dotyczące liczby wychowywanych dzieci oraz kwotę odliczenia z możliwością podziału na podatnika i małżonka podatnika.

Rozliczenie przez płatnika

Prawo do skorzystania z ulgi zachowają również rodzice, którzy roczne obliczenie podatku powierzą płatnikowi. Ulgę na dzieci można bowiem uwzględnić w rocznym rozliczeniu z fiskusem dokonywanym przez samego podatnika, jak również w rocznym obliczeniu podatku przez płatnika. W tym drugim przypadku prawo do skorzystania z odliczenia będzie uzależnione od spełnienia dodatkowych wymogów formalnych.

Przypomnijmy, że podatnik, który chce rozliczyć podatek za pośrednictwem np. zakładu pracy, jest zobowiązany do złożenia płatnikowi specjalnego oświadczenia na formularzu PIT-12 przed 10 stycznia roku następującego po roku podatkowym.

W przypadku rocznego obliczenia podatku od dochodu przez płatnika podatnik może korzystać wyłącznie z ulg dokonywanych przez płatnika. Do takich odliczeń zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy również ulga na wychowywanie dzieci. Ulga ta przysługuje jednak pod warunkiem, że podatnik przed 10 stycznia 2008 r. złoży płatnikowi oświadczenie - odrębne od PIT-12 - w którym stwierdzi, że spełnia warunki określone w art. 27f ustawy o PIT, wskaże liczbę dzieci, na które przysługuje odliczenie, oraz poda kwotę odliczenia obliczoną zgodnie z ustawowymi wytycznymi.

Ustawodawca nie nałożył na podatników żadnych dodatkowych obowiązków dokumentacyjnych w zakresie liczby wychowywanych dzieci. Dotyczy to zarówno uwzględniania ulgi w rozliczeniu dokonywanym samodzielnie przez podatnika, jak i w rocznym obliczeniu podatku przez płatnika. Trzeba jednak pamiętać, że urząd może zweryfikować to, czy podatnik był uprawniony do skorzystania z odliczenia. Może w tym celu wezwać podatnika w celu złożenia wyjaśnień, ale również sprawdzić liczbę wychowywanych dzieci w odpowiednich urzędach administracji lub sądach powszechnych (w przypadku dzieci adoptowanych).

MAGDALENA MAJKOWSKA

magdalena.majkowska@infor.pl

Księgowość
Rośnie liczba niewypłacalnych firm Polsce w 2024 r. Tych co ogłosiły upadłość lub wszczęły restrukturyzację. Będzie rekord na koniec grudnia
17 paź 2024

Od początku 2024 roku do końca września niewypłacalność ogłosiło 4 465 polskich firm. Firma Coface, która co kwartał przygotowuje raport na ten temat, podkreśla, że to aż 95% wszystkich przedsiębiorstw, które podjęły działania insolwencyjne w 2023 roku. Do końca roku pozostały jeszcze 3 miesiące, a eksperci już dziś prognozują, że w grudniu liczba niewypłacalności osiągnie rekord i wyniesie 5 tysięcy. W których sektorach dynamika wzrostu była największa i jakie branże ucierpiały najbardziej?

Ryzykowne fakturowanie po wyroku TSUE. Prof. Modzelewski: Znalezienie fakturzystki może być bardzo trudne
17 paź 2024

Pomysł autorstwa Trybunału Sprawiedliwości UE, aby pracownik fizycznie wystawiający puste faktury w imieniu pracodawcy musiał zapłacić VAT z tych faktur, jest zapewne nie ostatnim kuriozum jurysdykcyjnym w jego historii – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Można oczywiście zrozumieć pogląd (który nie przyjął się w przypadku naszych sądów), że nie można obciążać na podstawie art. 108 ust. 1 ustawy o VAT formalnego wystawcę tego dokumentu, gdy pracownik wystawiający fakturę jest oczywistym oszustem, który w sposób udowodniony fałszował te dokumenty; należy więc obciążyć go z tego tytułu. 

Biegły rewident i audyt finansowy: nowy kierunek studiów pod patronatem PIBR na Wydziale Zarządzania UŁ od 2024 r.
17 paź 2024

Kierunek Biegły rewident i audyt finansowy na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego to nowa propozycja edukacyjna dla osób pragnących pracować jako biegły rewident. Kierunek ten uzyskał patronat Polskiej Izby Biegłych Rewidentów (PIBR). Biegli rewidenci są cenionymi ekspertami, którzy nie tylko nadzorują i zarządzają, ale również często doradzają w sprawach biznesowych. Zawód biegłego rewidenta to zawód zaufania publicznego, chroniony prawnie i regulowany ustawowo - stanowi on potwierdzenie wiedzy i umiejętności, często jest także wymogiem koniecznym do zatrudnienia. 

Minister Finansów: UE jest potężnie niedoinwestowana; przegrywa wyścig technologiczny z USA i krajami Azji Pd-Wsch.
17 paź 2024

Europa (Unia Europejska) jest potężnie niedoinwestowana, a inwestycje są niezbędne, aby ożywić wzrost gospodarczy – powiedział 17 października 2024 r. minister finansów Andrzej Domański na Europejskim Forum Nowych Idei w Sopocie. Jego zdaniem brak wzrostu jest największą bolączką UE, tymczasem dla wielu decydentów UE jest on tylko "produkcją uboczną".

Podatek od garażu 2024/2025: Jakie zmiany od nowego roku?
16 paź 2024

Ile wynoszą stawki podatku od nieruchomości od garaży w 2024 roku a ile wyniosą w 2025 roku. Kilka dni temu Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, która zakłada korzystne dla podatników zmiany w opodatkowaniu garaży podatkiem od nieruchomości. Co się zmieni od nowego roku?

Dopłaty do ubezpieczeń rolnych w 2025 r. W jakiej wysokości?
16 paź 2024

Wysokość dopłat z budżetu państwa do składek ubezpieczeń rolnych upraw i zwierząt w 2025 roku pozostanie na niezmienionym poziomie, czyli 65 proc. składki ubezpieczeniowej. Takie rozwiązanie zakłada projekt rozporządzenia, który został opublikowany na stronie Rządowego Centrum Legislacji.

Kiedy Twoja firma potrzebuje księgowego? To zależy od kilku spraw
16 paź 2024

Czy trzeba zatrudnić księgowego? To zależy od Twojej sytuacji. Jeśli masz proste sprawy finansowe – jedno źródło dochodu, brak skomplikowanych ulg – być może poradzisz sobie sam. Jednak gdy Twoje sprawy są nieco bardziej skomplikowane – wiele źródeł dochodu, własna firma, różne ulgi – księgowy będzie niezastąpiony. Pomoże Ci znaleźć najlepszą drogę, by uniknąć problemów z fiskusem.

Podatek od nieruchomości 2025: Zmiany już niemal pewne. Czego możemy się spodziewać?
17 paź 2024

Projekt zmian w podatku od nieruchomości, które mają wejść w życie z dniem 1 stycznia 2025 r., został 14 października 2024 r. przyjęty przez rząd i skierowany do Sejmu – w kształcie odpowiadającym tzw. wersji projektu 3.0. Z pewną rezerwą można przyjąć, że w tej właśnie formie podatnicy będą mierzyć się z tym podatkiem w nowym roku. Na jakie zmiany trzeba się przygotować?

Podatek od garaży do zmiany. Rząd przyjął projekt ustawy, który dotyczy opodatkowania podatkiem od nieruchomości
15 paź 2024

Rząd wprowadza nowe przepisy dotyczące opodatkowania podatkiem od nieruchomości garaży w budynkach mieszkalnych. W efekcie zmian wszystkie pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów w budynkach mieszkalnych (niezajęte na działalność gospodarczą) będą opodatkowane jednakową stawką podatku.

Podatki 2025. Zmiany w podatku od nieruchomości, podatku rolnym, opłacie uzdrowiskowej i opłacie skarbowej
15 paź 2024

W dniu 14 października 2024 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku rolnym, ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz ustawy o opłacie skarbowej, przedłożony przez Ministra Finansów. Jak wskazuje rząd, ta nowelizacja ma charakter techniczny. Jej celem jest m.in. wyeliminowanie wątpliwości interpretacyjnych przez doprecyzowanie przepisów ww. ustaw. Największe zmiany dotyczą podatku od nieruchomości. Nowe przepisy mają obowiązywać od początku 2025 roku.

pokaż więcej
Proszę czekać...