Jak wpłacić podatek przekazem lub przelewem - PITy 2007

Paweł Huczko
rozwiń więcej
pity 2007 / inforCMS
Minister Finansów w celu ułatwienia życia podatników przygotował wzór formularza wpłaty gotówkowej oraz polecenia przelewu na rachunek organu podatkowego.

Formularzy tych można więc używać wpłacając podatki do urzędu skarbowego ale również wójta, burmistrza, urzędu celnego. Wzór ten zawarty jest w rozporządzeniu Ministra Finansów z 29 czerwca 2004 r. (Dz.U. z 2004 r. Nr 182, poz.1882) i obowiązują od 2005 roku.

Autopromocja

Poniżej prezentujemy wzór i przykłady jego wypełnienia.


WZÓR FORMULARZA

Polecenie przelewu/wpłata gotówkowa na rachunek organu podatkowego


OBJAŚNIENIA DO FORMULARZA
Polecenie przelewu/wpłata gotówkowa na rachunek organu podatkowego

Numer pola

Nazwa pola

Zawartość pola lub jego części

01 i 02

nazwa organu podatkowego

Pole musi być wypełnione.

W polu tym należy wpisać nazwę organu podatkowego - zgodnie z właściwością miejscową, np. Urząd Skarbowy w Bolesławcu.

Wypełniając pismem ręcznym w każdej linii można wpisać maksymalnie do 27 znaków (od początku lewej strony). Przy wpisywaniu danych należy stosować pismo blokowe (cyfry i duże litery - każdy znak w oddzielnej kratce) w kolorze czarnym lub niebieskim.

Wypełniając pismem maszynowym w każdej linii można wpisać maksymalnie 54 znaki (od początku lewej strony). Dane należy wpisywać w sposób umożliwiający jednoznaczny odczyt, tzn. wpisując znaki w jednym ciągu, z wyraźnymi odstępami, ignorując podział na kratki, nie wykraczając poza obrys pola. Personalizację maszynową należy wykonywać kolorem czarnym. W przypadku gdy na koniec pierwszej linii przypada koniec wyrazu, drugą linię należy rozpocząć od spacji. Zaleca się używanie dużych liter.

03

numer rachunku bankowego organu podatkowego

Pole musi być wypełnione.

Pole jest przeznaczone na wpisanie numeru rachunku bankowego NRB właściwego organu podatkowego.

Przy wypełnianiu pola należy stosować zasady podane w polu nr 01 i 02.

W przypadku stosowania pisma ręcznego wpisywanie NRB należy rozpocząć od pierwszej kratki - każda cyfra powinna być wpisana w osobnej kratce kolorem czarnym lub niebieskim. Nie należy wpisywać żadnych znaków rozdzielających, np. "-".

W przypadku wypełniania pismem maszynowym NRB należy wpisać od pierwszej kratki, oddzielając pojedynczą spacją dwie pierwsze cyfry od pozostałych, które z kolei należy grupować po cztery cyfry i grupy oddzielać pojedynczą spacją. Nie należy wpisywać żadnych znaków rozdzielających, np. "-". Personalizację maszynową należy wykonywać kolorem czarnym.

Prawidłowe grupowanie cyfr przedstawiono poniżej: 70 1020 1036 0000 0789 8941 1111

04

WP

Stałe oznaczenie formy płatności:

W - wpłata gotówkowa

P - polecenie przelewu

Pole wypełnia jednostka przyjmująca formularz zlecenia płatniczego: dla polecenia przelewu należy przekreślić za pomocą "X" znak W, natomiast dla wpłaty gotówkowej znak P.

05

kwota

Pole musi być wypełnione.

Przy wypełnianiu pola należy stosować zasady podane w polu nr 01 i 02.

Kwota powinna być wpisana cyframi (grosze oddzielone przecinkiem) począwszy od lewej strony pola (jeżeli nie ma groszy, wpisać dwa zera po przecinku). Nie należy stosować kropek oddzielających tysiące, miliony itp.

W przypadku wypełnienia pismem maszynowym kwotę należy poprzedzić dwoma znakami gwiazdek (**). W przypadku wypełniania pismem ręcznym przecinek oddzielający grosze powinien być umieszczony w oddzielnej kratce.

06

numer rachunku bankowego zobowiązanego (przelew)/kwota słownie (wpłata)

Pole musi być wypełnione.

W zależności od formy płatności w polu należy wpisać w przypadku:

- przelewu - numer rachunku bankowego NRB

zobowiązanego,

- wpłaty gotówkowej - kwotę słownie.

W przypadku dokonywania przelewu, przy wpisywaniu NRB zobowiązanego, należy stosować zasady dotyczące wpisywania NRB organu podatkowego określone w polu 03.

W przypadku dokonywania wpłaty gotówkowej przy wpisywaniu kwoty słownie pismem ręcznym dopuszcza się pisanie pismem ciągłym w dowolny sposób. Przy wypełnianiu pismem maszynowym dopuszcza się stosowanie skrótów kolejnych cyfr, stosując następującą zasadę skracania: 0 - zer*, 1 - jed*, 2 - dwa*, 3 - trz*, 4 - czt*, 5 - pię*, 6 - sze*, 7 - sie*, 8 - osi*, 9 - dzi*.

07 i 08

nazwa i adres zobowiązanego

Pole musi być wypełnione.

Przy wypełnianiu pola należy stosować zasady podane w polu nr 01 i 02.

W polu tym należy wpisać imię i nazwisko (firmę), nazwę oraz adres zobowiązanego (wpłacającego).

W przypadku osoby fizycznej należy wpisać imię i nazwisko oraz adres miejsca zamieszkania (pobytu), uwzględniając odstępy i znaki rozdzielające.

W przypadku osoby prawnej należy wpisać nazwę firmy i adres jej siedziby, uwzględniając odstępy i znaki rozdzielające.

09

NIP lub identyfikator uzupełniający zobowiązanego

Pole musi być wypełnione.

Przy wypełnianiu pola należy stosować zasady podane w polu nr 01 i 02.

Należy wpisać Numer Identyfikacji Podatkowej zobowiązanego bez znaków rozdzielających (bez kresek), np. 8351245258, rozpoczynając od pierwszej kratki.

Jeżeli zobowiązany nie posiada Numeru Identyfikacji Podatkowej, należy wpisać identyfikator uzupełniający:

* numer REGON, gdy zobowiązany jest osobą prawną

lub jednostką organizacyjną niemającą osobowości

prawnej, ale posiadającą numer REGON,

* numer PESEL, gdy wpłacający jest osobą fizyczną

posiadającą numer PESEL.

Jeżeli zobowiązany nie posiada jednego z podanych wyżej numerów: NIP, PESEL lub REGON, to należy wpisać serię i numer paszportu lub serię i numer dowodu osobistego albo numer innego dokumentu potwierdzającego tożsamość (bez znaków rozdzielających).

10

typ identyfikatora

Pole musi być wypełnione.

Jeżeli w polu 09 wpisano:

* Numer Identyfikacji Podatkowej, to należy wpisać

N,

* nr REGON, to należy wpisać R,

* nr PESEL, to należy wpisać P,

* serię i numer dowodu osobistego, to należy wpisać

1,

* serię i numer paszportu, to należy wpisać 2,

* numer innego dokumentu potwierdzającego

tożsamość, to należy wpisać 3.

11

okres (rok, typ okresu, nr okresu)

Pole musi być wypełnione, z wyjątkiem sytuacji, gdy wpłata dotyczy należności niezwiązanych z okresem rozliczeniowym (np. kaucja gwarancyjna w podatku od towarów i usług, podatek od spadków i darowizn, podatek od czynności cywilnoprawnych).

Należy wpisać, jakiego okresu dotyczy dokonywana wpłata (bez znaków rozdzielających): R - rok, K - kwartał, M - miesiąc, D - dekada, J - dzień.

Przykładowo:

* wpłata dotyczy podatku dochodowego od osób

prawnych za 2003 r., należy wpisać - 03R

(przykład nr 1),

* wpłata dotyczy podatku dochodowego od osób

fizycznych za 2003 r., należy wpisać - 03R

(przykład nr 2),

* wpłata dotyczy zryczałtowanego podatku

dochodowego od przychodów osób duchownych za 3

kwartał 2004 r., należy wpisać - 04K03,

* wpłata dotyczy podatku od towarów i usług za

miesiąc luty 2003 r., należy wpisać - 03M02,

* wpłata dotyczy podatku od gier za 2 dekadę lipca

2001 r., należy wpisać - 01D0207,

* wpłata dotyczy podatku akcyzowego za 7 dzień

marca 2004 r., należy wpisać - 04J0703.

12

symbol formularza lub płatności

Pole musi być wypełnione.

1. Jeżeli wpłata dotyczy zeznania lub deklaracji,

należy wpisać symbol formularza, np. PIT-37,

VAT-7, CIT-2, CIT-8 (przykłady nr 1 i 2).

2. Jeżeli wpłata należności wynika z decyzji

(postanowienia) lub tytułu wykonawczego organu

podatkowego, należy wpisać symbol płatności,

np.:

* PIT - wpłata dotyczy decyzji w sprawie podatku

dochodowego od osób fizycznych (przykład nr

4),

* CIT - wpłata dotyczy decyzji w sprawie podatku

dochodowego od osób prawnych,

* VAT - wpłata dotyczy decyzji w sprawie podatku

od towarów i usług,

* AKC - wpłata dotyczy decyzji w sprawie podatku

akcyzowego.

W przypadku dokonywania wpłaty na rzecz urzędu skarbowego symbol płatności musi być zgodny z symbolem określonym w przepisach dotyczących wykazu numerów rachunków bankowych urzędów skarbowych.

3. Jeżeli wpłata jest dokonywana na rachunek

bankowy jednostki samorządu terytorialnego,

należy wpisać symbol płatności INNE.

13

identyfikacja zobowiązania (rodzaj dokumentu, np. decyzja, tytuł wykonawczy)

Przy wypełnianiu pola należy stosować zasady podane w polu nr 01 i 02.

Pole wypełnia się, jeżeli:

1. wpłata należności wynika z decyzji,

postanowienia tytułu wykonawczego; wówczas

zobowiązany wypełniając pole, wpisuje w skrócie

rodzaj aktu administracyjnego i jego sygnaturę

podaną w treści tego aktu, np.

* tytuł wykonawczy SM1-0987-03 (przykład nr 3),

* decyzja US-732-89-03 (przykład nr 4);

2. wpłata jest dokonywana na rachunek bankowy

jednostki samorządu terytorialnego i

jednocześnie nie wynika z decyzji,

postanowienia, tytułu wykonawczego lub innego

aktu; wówczas należy wpisać w skrócie rodzaj

należności, np.

* Pod. od nieruchomości (wpłata dotyczy podatku

od nieruchomości),

* Pod. leśny (wpłata dotyczy podatku leśnego),

* Pod. rolny (wpłata dotyczy podatku rolnego),

* Pod. od pos. psów (wpłata dotyczy podatku od

posiadania psów).

14

pieczęć, data i podpis zobowiązanego

Odcisk pieczęci, który może być stosowany opcjonalnie (nie należy stosować czerwonego tuszu), data zlecenia oraz podpis zobowiązanego.

Przykłady formularza polecenia przelewu/wpłaty gotówkowej prawidłowo wypełnionego pismem maszynowym


Polecenie przelewu


Wpłata gotówkowa



Przykłady formularza polecenia przelewu/wpłaty gotówkowej prawidłowo wypełnionego pismem ręcznym


Polecenie przelewu


Wpłata gotówkowa

Księgowość
Od kiedy obowiązkowy KSeF? Projekt ustawy przyjęty przez rząd
30 kwi 2024

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, który ma na celu przesunięcie obligatoryjnego KSeF na 1 lutego 2026 r. Jak informuje Ministerstwo Finansów, dalsze uproszczenia KSeF, w tym zapowiadane przez resort finansów etapowe wejście w życie KSeF będzie przedmiotem odrębnych prac legislacyjnych.

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. I może mieć poważne konsekwencje na gruncie VAT
30 kwi 2024

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. W przypadku rabatu pośredniego kluczowe znaczenie ma okoliczność, że między podatnikiem przekazującym środki pieniężne a podmiotem będącym beneficjentem rabatu pośredniego nie miała miejsca żadna transakcja, którą można byłoby skorygować.

Automatyczna akceptacja PIT. Wgląd w deklaracje i korekta nie będą możliwe przez kilka dni
30 kwi 2024

Automatyczna akceptacja zeznań podatkowych PIT w usłudze Twój e-PIT nastąpi po 30 kwietnia i potrwa przez pierwsze dni maja. Podczas trwania tego procesu usługa nie będzie dostępna, a więc przez kilka dni nie będzie można sprawdzić złożonej już deklaracji PIT, ani złożyć korekty zeznania rocznego. Na czym dokładnie polega ten proces?

Windykacja na własną rękę – jakie są plusy i minusy po stronie przedsiębiorcy?
30 kwi 2024

Proces windykacji można przeprowadzić na kilka sposobów. Czy jednak warto prowadzić windykację w przedsiębiorstwie na własną rękę? Jakie są plusy i minusy takiego działania?

Odroczenie KSeF. Decyzja słuszna, choć budzi wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców
30 kwi 2024

Decyzja o przesunięciu KSeF jest słuszna, natomiast tak długie odroczenie może budzić wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców - zauważa ekspert podatkowy Adam Mariański. Zdaniem prawnika wielu przedsiębiorców jest już gotowych do wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur.

To już ostatni dzwonek. Dzisiaj upływa termin na rozliczenie PIT
30 kwi 2024

We wtorek, 30 kwietnia, mija termin na rozliczenie PIT za rok 2023. Możliwe jest złożenie zeznania drogą elektroniczną lub papierową, które można dostarczyć do Urzędu Skarbowego lub wysłać pocztą.

Zarobki kierowców zawodowych w Polsce. Najczęściej przynajmniej 8 tys. zł brutto. Ale nie wszyscy tyle dostają. Od czego zależy pensja kierowcy?
29 kwi 2024

Ile zarabiają zawodowi kierowcy w Polsce? W 2023 roku w branży TSL nastąpiły istotne zmiany w ustalaniu wynagrodzeń dla kierowców. Wzrost płacy wraz z nowymi przepisami dotyczącymi delegowania pracowników, wpłynęły na rozliczanie płac, szczególnie kierowców działających za granicą. Te zmiany bezpośrednio wpłynęły na budżety firm transportowych, zmuszając je do uwzględnienia większych kosztów wynagrodzeń kierowców. Jednocześnie stanowią korzystną zmianę dla kierowców, poprawiając ich elastyczność finansową i warunki pracy.

BPO: kto i jak może skorzystać na outsourcingu procesów biznesowych. Co najmniej 20% oszczędności dla większych firm
29 kwi 2024

Usługi centrów BPO (Business Process Outsourcing) są efektywnym narzędziem dla firm. Umożliwiają redukcję kosztów i szybszy rozwój. Dlatego są popularne wśród międzynarodowych firm. Ich skala była jednak za duża dla polskich średnich i dużych firm – od niedawna powstają jednak rozwiązania dopasowane do ich potrzeb.

Obowiązkowy KSeF od lutego 2026 r. Co będzie zawierała ustawa zmieniająca?
29 kwi 2024

Obowiązkowy KSeF dla firm wejdzie w życie od 2026 roku. Ukazał się projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, który przewiduje zmiany w Krajowym Systemie e-Faktur. Nową datę wejścia w życie obligatoryjnego KSeF określa się na dzień 1 lutego 2026 r.

ZUS: Niepełnosprawni przedsiębiorcy mogą w 2024 r. obniżyć roczną składkę zdrowotną. Jak to zrobić? Jakie warunki?
29 kwi 2024

ZUS informuje, że od rozliczenia rocznego za rok 2023, osoby z umiarkowanym lub znacznym stopniem niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne na poniższych zasadach.

pokaż więcej
Proszę czekać...