Grudniowe koszty zmniejszają PIT i VAT

PIT, VAT, koszty uzyskania przychodu 2012 / 2013 / Fotolia
Chcesz mieć niższy podatek za ostatni okres rozliczeniowy (dotyczy to PIT i VAT) - zrób zakupy firmowe jeszcze w grudniu. Kupując np. biurko, fotel, komputer, czy regał o wartości do 3 500 zł, można obniżyć PIT za 2012 rok. Dla obniżenia VAT-u nie ma znaczenia wartość dokonywanych zakupów. Konieczne jest natomiast uzyskanie faktury jeszcze w tym miesiącu.

Druga połowa grudnia daje już podatnikom wiedzę, jaki będzie wynik finansowy całego mijającego roku. W wielu firmach okres grudniowy oznacza kumulację sprzedaży związanej ze Świętami, a tym samym większe zobowiązania na rzecz fiskusa.

Autopromocja

Tax Care podpowiada co zrobić, żeby obniżyć te zobowiązania poprzez zakupy zrobione w ostatnich dniach grudnia. W ten sposób można zmniejszyć zarówno PIT, jak i VAT.

Na rozpoczęcie amortyzacji już za późno

Dokonując analizy co jest potrzebne w firmie trzeba pamiętać, że inwestycje w środki trwałe nie wpłyną już na wysokość podatku dochodowego za kończący się rok. Zakupu środków trwałych nie można rozliczyć jednorazowo w kosztach (co do zasady). W ich przypadku konieczna jest amortyzacja, czyli rozliczanie wydatku w kosztach podatkowych stopniowo, w określonym przepisami czasie (uzależniony on jest od tego, co jest przedmiotem amortyzacji). Jednocześnie przepisy określają, kiedy można rozpocząć taką amortyzację.

Pierwszy odpis jest możliwy dopiero w następnym miesiącu (okresie rozliczeniowym) po wprowadzeniu do ewidencji środków trwałych. Oznacza to, że zakup środka trwałego w grudniu nie wpłynie już na zmniejszenie rocznego PIT-u (lub grudniowego).

Środki trwałe to zarówno budynki, jak i maszyny, urządzenia, środki transportu ale też meble czy sprzęt biurowy, na przykład komputer, kserokopiarka czy telefon. Decyduje przewidywany okres używania i przeznaczenie na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej. Jeśli zakupione rzeczy firma zamierza używać dłużej niż rok, to będzie to środek trwały.

Faktura VAT i fakturowanie w 2013 roku - wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

VAT 2013 - najważniejsze zmiany w wyjaśnieniach Ministerstwa Finansów

Firma A nabyła w grudniu samochód, który zamierza wykorzystywać przez okres dłuższy niż rok. W grudniu wprowadziła go do ewidencji środków trwałych. Pierwszy odpis amortyzacyjny zostanie dokonany w styczniu, zmniejszając w ten sposób wysokość zaliczki płaconej za styczeń (lub pierwszy kwartał).

Ale zdążysz obniżyć VAT

Nie ma natomiast przeszkód by VAT od zakupu środka trwałego dokonanego w grudniu zmniejszył zobowiązanie z tego tytułu za ostatni okres rozliczeniowy w tym roku. W przypadku VAT-u nie ma bowiem znaczenia czy zakup stanowi środek trwały, czy też nie. Istotny jest związek zakupu z wykonywaniem czynności podlegających opodatkowaniu (czyli np. dostawą towarów, świadczeniem usług) oraz brak wyłączenia prawa do odliczenia (ograniczenie występuje w przypadku nabycia samochodów osobowych, wyłączeniem objęte jest m. in. zakup paliwa do takich samochodów).

Trzeba pamiętać, że obniżenia można dokonać za okres (miesiąc lub kwartał), w którym przedsiębiorca otrzymał fakturę albo dokument celny (w niektórych przypadkach ustawa przewiduje także inne momenty związane z np. z wpisem do rejestru podatkowego w imporcie towarów przy procedurze uproszczonej).

Na gruncie VAT-u trzeba jednak pamiętać, że tzw. mali podatnicy, którzy wybrali metodę kasową (obowiązek podatkowy powstaje z dniem otrzymania zapłaty od kontrahenta, nie później jednak niż 90. dnia od wydania towaru lub wykonania usługi) mogą odliczyć VAT dopiero za kwartał, w którym sami uregulowali płatność wynikającą z otrzymanej faktury lub dokumentu celnego. Oznacza to, że do rozliczenia VAT-u z zakupów grudniowych niezbędna jest nie tylko faktura dokumentująca tę czynność ale także uregulowanie należności.

Mali podatnicy i rozpoczynający działalność mogą jednorazowo

Większe możliwości rozliczenia w kosztach zakupu środka trwałego mają tzw. mali podatnicy oraz przedsiębiorcy, którzy w tym roku rozpoczęli prowadzenie działalności gospodarczej, o ile w dwóch poprzednich latach jej nie prowadzili. Mają oni możliwość dokonania amortyzacji jednorazowej.

Oznacza to, że cała wartość początkowa środka trwałego zostanie zaliczona jednorazowo do kosztów uzyskania przychodu i nie trzeba na to czekać do następnego miesiąca. Odpis w koszty mogą zrobić już w miesiącu, w którym środek trwały wprowadzili do ewidencji.

Nie dotyczy to jednak wszystkich środków trwałych tylko zaliczonych do grup 3-8 Klasyfikacji. Znajdują się tam m. in. narzędzia, wyposażenie np. drukarka, kserokopiarka, czy samochody ciężarowe (samochody osobowe są wyłączone z możliwości jednorazowej amortyzacji).

Trzeba również pilnować rocznego limitu 50 000 euro – po przeliczeniu w 2012 roku jest to 222 000 zł (i pamiętać, że jest to pomoc de minimis, czyli pomoc publiczna, która nie podlega zgłoszeniu do Komisji Europejskiej ze względu na nieprzekroczenie określonych prawem limitów).

W myśl ustawy o podatku dochodowym, od osób fizycznych i ustawy o podatku od towarów i usług za małego podatnika uznaje się przedsiębiorcę, u którego wartość przychodów ze sprzedaży nie przekroczyła w ubiegłym roku podatkowym równowartości 1,2 mln euro. Przelicznie dokonuje się według kursu obowiązującego na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, czyli na dzień 3 października 2011 roku.  Oznacza to,  ze w  2012 roku wartość graniczna wynosi 5 324 000 zł.

W przypadku prowadzących biuro maklerskie, zarządzających funduszami powierniczymi, czy na przykład  agentów ubezpieczeniowych mały podatnik to taki, u którego prowizja nie przekroczyła w poprzednim roku równowartości 45.000 euro (200 000 zł).

Środek trwały do 3,5 tys. zł oddaj do używania w tym miesiącu

Przedsiębiorcom, którzy nie spełniają definicji małego podatnika (rozpoczynającego działalność) lub np. ze względu na przedmiot zakupu nie mogą skorzystać z jednorazowej amortyzacji, pozostają dwa rozwiązania by firmowe zakupy rozliczyć za okres grudniowy i zmniejszyć w ten sposób nie tylko płaconą zaliczkę za ostatni okres rozliczeniowy, ale także podatek za cały rok.

Pierwsze rozwiązanie dotyczy środków trwałych. Mogą być one rozliczone jeszcze w tym miesiącu, jeżeli ich wartość nie przekracza 3 500 zł (jest to kwota za pojedynczy egzemplarz). Do rozliczenia w kosztach tego roku niezbędne jest przekazanie do używania w grudniu. Takim zakupem może być np. biurko, krzesło, regały do sklepu, narzędzia, drukarka, komputer.

Ustawa o PIT (także ustawa o CIT) wskazuje, że jednorazowo można zaliczyć do kosztów takie środki trwałe, których cena nabycia lub koszt wytworzenia nie przekroczyły 3500 zł. Faktycznie nie jest to jednak kwota, którą zapłaciliśmy kupując np. komputer. Zaliczyć do niej trzeba także inne koszty związane z zakupem (poniesione do dnia przekazania do używania), np. koszty transportu, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji, uruchamiania programów komputerowych. Kwotę tę pomniejsza się o VAT, chociaż są tu wyjątki dotyczące w szczególności podatników, którzy nie mają prawa do odliczenia VAT-u (np. korzystający ze zwolnienia podmiotowego).

Firma B prowadzi sklep. Kupiła w grudniu 5 regałów (każdy z nich kosztował 2 500 zł) i 2 krzesła (każde za 1 000 zł) o łącznej wartości 17 000 zł netto. W tym też miesiącu otrzymała fakturę. Zakup służy zarówno uzyskiwaniu przychodów, jak też wykonywaniu czynności opodatkowanych VAT. Przychód zmniejszy więc o 17 000 zł i odliczy 3 910 zł VAT-u za grudzień (lub ostatni kwartał).


Albo używaj krócej niż rok

Zakup droższego przedmiotu również można jednorazowo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu ale pod warunkiem, że będzie wykorzystywany nie dłużej niż rok. W tym przypadku trzeba jednak bardzo uważać. Gdy okaże się, że faktycznie zakup będzie służył firmie dłużej, sytuacja jest dość nieciekawa. Wiąże się to z koniecznością usunięcia takiego jednorazowego kosztu, rozplanowaniem amortyzacji i niestety zapłacenia odsetek za zwłokę.

Katarzyna Rola-Stężycka, Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
rozwiń więcej
Księgowość
Odroczenie KSeF. Decyzja słuszna, choć budzi wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców
30 kwi 2024

Decyzja o przesunięciu KSeF jest słuszna, natomiast tak długie odroczenie może budzić wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców - zauważa ekspert podatkowy Adam Mariański. Zdaniem prawnika wielu przedsiębiorców jest już gotowych do wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur.

To już ostatni dzwonek. Dzisiaj upływa termin na rozliczenie PIT
30 kwi 2024

We wtorek, 30 kwietnia, mija termin na rozliczenie PIT za rok 2023. Możliwe jest złożenie zeznania drogą elektroniczną lub papierową, które można dostarczyć do Urzędu Skarbowego lub wysłać pocztą.

Zarobki kierowców zawodowych w Polsce. Najczęściej przynajmniej 8 tys. zł brutto. Ale nie wszyscy tyle dostają. Od czego zależy pensja kierowcy?
29 kwi 2024

Ile zarabiają zawodowi kierowcy w Polsce? W 2023 roku w branży TSL nastąpiły istotne zmiany w ustalaniu wynagrodzeń dla kierowców. Wzrost płacy wraz z nowymi przepisami dotyczącymi delegowania pracowników, wpłynęły na rozliczanie płac, szczególnie kierowców działających za granicą. Te zmiany bezpośrednio wpłynęły na budżety firm transportowych, zmuszając je do uwzględnienia większych kosztów wynagrodzeń kierowców. Jednocześnie stanowią korzystną zmianę dla kierowców, poprawiając ich elastyczność finansową i warunki pracy.

BPO: kto i jak może skorzystać na outsourcingu procesów biznesowych. Co najmniej 20% oszczędności dla większych firm
29 kwi 2024

Usługi centrów BPO (Business Process Outsourcing) są efektywnym narzędziem dla firm. Umożliwiają redukcję kosztów i szybszy rozwój. Dlatego są popularne wśród międzynarodowych firm. Ich skala była jednak za duża dla polskich średnich i dużych firm – od niedawna powstają jednak rozwiązania dopasowane do ich potrzeb.

Obowiązkowy KSeF od lutego 2026 r. Co będzie zawierała ustawa zmieniająca?
29 kwi 2024

Obowiązkowy KSeF dla firm wejdzie w życie od 2026 roku. Ukazał się projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, który przewiduje zmiany w Krajowym Systemie e-Faktur. Nową datę wejścia w życie obligatoryjnego KSeF określa się na dzień 1 lutego 2026 r.

ZUS: Niepełnosprawni przedsiębiorcy mogą w 2024 r. obniżyć roczną składkę zdrowotną. Jak to zrobić? Jakie warunki?
29 kwi 2024

ZUS informuje, że od rozliczenia rocznego za rok 2023, osoby z umiarkowanym lub znacznym stopniem niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne na poniższych zasadach.

Remont domu jednorodzinnego, w którym jest prowadzona działalność gospodarcza. Jaka stawka VAT - 8%, czy 23%?
29 kwi 2024

Przedsiębiorca prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą będzie wykorzystywał część domu, w którym mieszka, do prowadzenia biura. W całym domu o powierzchni 140 m2 jest wymieniana podłoga. Usługodawca chce wystawić fakturę z 8% VAT na osobę fizyczną. Natomiast podatnik, wykorzystujący część domu do prowadzenia działalności, chciałby rozliczyć koszty montażu oraz zakupu tej podłogi w kosztach firmy. Czy w związku z tym usługodawca może wystawić fakturę na podatnika VAT według stawki VAT 8%? Czy też ma obowiązek zastosować podstawową stawkę VAT 23%?

KSeF obowiązkowy dla mniejszych firm od 1 czerwca 2026 r.? Rzecznik MŚP: Z pewnością zostanie to docenione
29 kwi 2024

Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców Adam Abramowicz apeluje o przesunięcie terminu wejścia w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur dla małych firm z 1 kwietnia 2026 r. na 1 czerwca 2026 r. Taką informację podało 29 kwietnia 2024 r. Biuro Rzecznika MŚP.

Ulga termomodernizacyjna a program Czyste Powietrze. Podatnicy karani za braki w przepisach
29 kwi 2024

Ulga termomodernizacyjna i program ,,Czyste Powietrze” to instytucje wsparcia modernizacji energetycznej, z których właściciele domów jednorodzinnych mogą korzystać jednocześnie. Nikt ich jednak nie ostrzega o stratach, jakie mogą ponieść, gdy dofinansowanie z ,,Czystego Powietrza” otrzymają po roku podatkowym, w którym rozliczyli już dofinansowywane wydatki. Chodzi o zaległy podatek i 16% odsetki, albo utratę prawa do ulgi w roku lub latach kolejnych.

Luka VAT znowu wzrasta. Powrót do poziomu dwucyfrowego
28 kwi 2024

Nastąpił powrót luki VAT do poziomu dwucyfrowego. Minister finansów Andrzej Domański przekazał, że szacunki MF o luce VAT w 2023 r. mówią o 15,8 proc., wobec 7,3 proc. z roku 2022. "Potrzebujemy nowych narzędzi do tego, aby system uszczelniać" - powiedział minister.

pokaż więcej
Proszę czekać...