Rozliczenie PIT 2024. Nie każdej organizacji charytatywnej można przekazać 1,5 proc. podatku [Wykaz OPP]

Wykaz opp dla potrzeb zadysponowania 1,5 proc podatku - Narodowy Instytut Wolności / Rozliczenie PIT 2024. Nie każdej organizacji charytatywnej można przekazać 1,5 proc. podatku [Wykaz OPP] / INFOR

Każdy polski podatnik, który płaci podatek dochodowy od osób fizycznych (PIT), może przekazać 1,5 proc. swojego podatku na wybraną przez siebie organizację pożytku publicznego (OPP). Ale uwaga! Nie każdej organizacji charytatywnej można przekazać 1,5% podatku. A tylko takiej, która widnieje w oficjalnym wykazie. Warto mieć świadomość, że w skali całej Polski te półtora procent podatku ma ogromną moc. Tym bardziej trzeba wiedzieć, czym kierować się przy wyborze organizacji pożytku publicznego, w jaki sposób obliczane jest 1,5 proc. podatku i czy wiąże się to z jakimikolwiek dodatkowymi kosztami, jak również ile środków trafia realnie na konta organizacji. Co warto wiedzieć o 1,5% podatku przed rozliczeniem się z urzędem skarbowym?

rozwiń >

Wykaz OPP – 1,5% - Narodowy Instytut Wolności

Organizacja pożytku publicznego musi widnieć w wykazie, by można jej było przekazać 1,5 proc. podatku

W Polsce rozliczenie 1,5 proc. podatku od osób fizycznych jest możliwe w ramach tzw. "rozliczenia PIT za pomocą formularza PFR" (PFR-16). 1,5 proc. swojego podatku dochodowego można przekazać na organizacje pożytku publicznego (OPP). Są to organizacje, które działają na rzecz dobra społecznego, charytatywnego, kulturalnego, naukowego, ochrony zdrowia, ochrony środowiska, edukacji, sportu, itp. 

Lista (wykaz) organizacji pożytku publicznego uprawnionych do otrzymywania 1,5 proc. podatku jest publikowana na stronie Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego. Jak czytamy na stronie tego Instytutu, Dyrektor Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego (NIW-CRSO) opublikował 8 grudnia 2023 roku wykaz organizacji pożytku publicznego uprawnionych do otrzymania 1,5% podatku dochodowego od osób fizycznych za 2023 rok w 2024 roku. Wykaz ten został przygotowany na podstawie danych otrzymanych z Ministerstwa Sprawiedliwości oraz informacji z bazy sprawozdań organizacji pożytku publicznego na temat terminowego wywiązania się przez organizacje z obowiązku sprawozdawczego za 2022 rok. Wykaz ten zawiera 9 274 organizacje pożytku publicznego:
- które mają status organizacji pożytku publicznego na dzień 30 listopada 2023 roku,
- w stosunku do których nie wpisano do Krajowego Rejestru Sądowego informacji o otwarciu likwidacji lub ogłoszeniu upadłości,
- które w terminie zamieściły sprawozdania za 2022 rok w bazie sprawozdań organizacji pożytku publicznego,
- które po terminie zamieściły sprawozdania w bazie sprawozdań organizacji pożytku publicznego, ale wykazały, że to spóźnienie nastąpiło bez ich winy albo z przyczyn od nich niezależnych.

Ważne! Organizacje, które otrzymały status OPP w grudniu danego roku, nie będą uwzględnione w wykazie za ten rok podatkowy, nawet po aktualizacji wykazu. Będą mogły znaleźć się w wykazie za kolejny rok, jeśli w terminie zamieszczą swoje sprawozdania w bazie sprawozdań organizacji pożytku publicznego. Przykładowo jeśli organizacja otrzymała status OPP w dniu 8 grudnia 2023 roku, to po raz pierwszy będzie uwzględniona w wykazie organizacji pożytku publicznego uprawnionych do otrzymania 1,5% podatku dochodowego za 2024 rok w 2025 roku pod warunkiem, że terminowo zamieści sprawozdania za cały 2023 rok w bazie sprawozdań organizacji pożytku publicznego.

Na stronie Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego znajduje się też wyszukiwarka OPP, którym można przekazać 1,5% podatku PIT.

Autopromocja

Czy każdy podatnik może przekazać 1,5 proc. podatku? 

W Polsce każdy podatnik, który płaci podatek dochodowy od osób fizycznych (PIT), może przekazać 1,5 proc. swojego podatku na wybraną przez siebie OPP. Opcja przekazania 1,5 proc. podatku jest dostępna dla wszystkich osób fizycznych, które rozliczają się z urzędem skarbowym w Polsce, niezależnie od tego, czy są to pracownicy etatowi, przedsiębiorcy czy emeryci.

- Aby przekazać 1,5 proc. podatku, należy wypełnić odpowiednią rubrykę w zeznaniu podatkowym (PIT) lub formularzu PFR-16. W rubryce tej podajemy numer KRS wybranej organizacji pożytku publicznego oraz kwotę, którą chcemy przekazać. Wielkość ta nie może przekraczać 1,5 proc. podatku należnego po zaokrągleniu do pełnych dziesiątek groszy w dół. Zostanie ona następnie odjęta od należnego podatku i przekazana wybranej organizacji - mówi Maciej Wawrzyniak, współtwórca aplikacji Pitbot, która jest partnerem akcji Procentujesz.pl, organizowanej przez stowarzyszenie Sursum Corda.

Jak obliczyć 1,5 proc. podatku? 

1,5 proc. podatku jest wyliczane na podstawie kwoty podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT), który należy zapłacić za dany rok podatkowy. Ta wielkość jest obliczana na podstawie dochodu osiągniętego przez podatnika w ciągu roku oraz stosownych odliczeń i ulg podatkowych.

Podatnik sam decyduje, ile chce przekazać z tej kwoty na organizacje pożytku publicznego. Wypełniając odpowiednią rubrykę w zeznaniu podatkowym (PIT) lub formularzu PFR-16, podaje numer KRS wybranej organizacji oraz kwotę, którą chce przekazać (nie może ona  przekroczyć 1,5 proc. swojego podatku).

Należy zauważyć, że 1,5 proc. podatku nie jest obniżane od kwoty dochodu podatnika, lecz od kwoty podatku, który jest obliczany na podstawie dochodu. Dlatego też wartość 1,5 proc. podatku różni się w zależności od wysokości dochodu oraz wysokości zobowiązań podatkowych danego podatnika.

Czy środki trafiają w całości na konta organizacji? 

Po złożeniu zeznania podatkowego, organ podatkowy przekazuje przekazaną przez podatnika kwotę 1,5% podatku do właściwych organizacji pożytku publicznego. Proces ten może zająć kilka miesięcy, ponieważ organy podatkowe muszą przetworzyć wszystkie zeznania i przekazać odpowiednie środki do organizacji.

Należy podkreślić, że organizacje pożytku publicznego otrzymują środki z 1,5 proc. podatku w pełnej wysokości przekazanej przez podatnika, bez potrącenia kosztów administracyjnych czy innych opłat. Dzięki temu cała kwota trafia bezpośrednio do organizacji, aby wspierać ich działalność na rzecz społeczności.

Wybór organizacji - co warto wiedzieć? 

Wybierając organizację, na którą chcemy przekazać 1,5 proc. swojego podatku, warto kierować się kilkoma kryteriami. Dzięki temu będziemy mieć pewność, że nasza darowizna będzie wykorzystana w sposób, który odpowiada naszym wartościom i preferencjom. 

Przede wszystkim warto zwrócić uwagę na to, czy organizacja posiada status organizacji pożytku publicznego nadany przez odpowiednie władze oraz czy spełnia wszystkie wymagane prawem kryteria. Istotna jest też misja i cele danej organizacji, jak również jej transparentność i rzetelność. Godna zaufania organizacja pożytku publicznego powinna regularnie publikować raporty finansowe i informacje na temat swojej działalności i sposobu wydatkowania otrzymanych środków. Ponadto istotna jest tutaj skuteczność działań - warto wiedzieć, jakie konkretnie projekty realizuje organizacja i czy robi to efektywnie, osiągając dobre wyniki. Dobrym doradcą przy wyborze takiej organizacji będzie również jej reputacja - dodaje Maciej Wawrzyniak, współtwórca aplikacji Pitbot, która jest partnerem akcji Procentujesz.pl, organizowanej przez stowarzyszenie Sursum Corda.

Dlaczego warto przekazać 1,5 proc. podatku? 

Rozliczenie 1,5 proc. podatku nie wiąże się z dodatkowymi kosztami dla podatnika. To prosta i bezpłatna procedura, która pozwala wykorzystać część swojego podatku na wsparcie działań organizacji charytatywnych i społecznych. Przekazując 1,5 proc. podatku na wybraną organizację, podatnicy mają bezpośredni wpływ na realizację konkretnych projektów i inicjatyw, które odpowiadają ich wartościom i celom społecznym. Rozliczenie 1,5 proc. podatku jest łatwe i dostępne dla każdego podatnika, a jednocześnie stanowi skuteczne narzędzie wsparcia organizacji pożytku publicznego i ich działań.

oprac. Paweł Huczko
rozwiń więcej
Księgowość
Od kiedy KSeF?
08 maja 2024

KSeF będzie przesunięty. Od kiedy Krajowy System e-Faktur zacznie obowiązywać zgodnie z projektem ustawy?

Ryczałt za używanie prywatnego auta do celów służbowych a PIT. NSA: nie trzeba płacić podatku od zwrotu wydatków
08 maja 2024

W wyroku z 14 września 2023 r. (sygn. akt II FSK 2632/20) Naczelny Sąd Administracyjny zakwestionował stanowisko organów podatkowych i uznał, że świadczenie wypłacone pracownikowi jako zwrot wydatków – nie jest przychodem ze stosunku pracy. A zatem nie trzeba od takiego zwrotu wydatków płacić podatku dochodowego. W tym przypadku chodziło o ryczałt samochodowy za jazdy lokalne wypłacany pracownikowi z tytułu używania przez niego prywatnego samochodu do celów służbowych. Niestety NSA potrafi też wydać zupełnie inny wyrok w podobnej sprawie.

Ulga dla seniorów w 2024 roku - zasady stosowania. Limit zwolnienia, przepisy, wyjaśnienia fiskusa
08 maja 2024

Ulga dla seniorów, to tak naprawdę zwolnienie podatkowe w podatku dochodowym od osób fizycznych, dla dochodów uzyskiwanych przez seniorów, którzy pozostali na rynku pracy mimo osiągnięcia wieku emerytalnego. Jaki jest limit tego zwolnienia i jakich rodzajów dochodu dotyczy?

Odroczenie obowiązkowego KSeF. Projekt nowelizacji po pierwszym czytaniu w Sejmie - przesłany do komisji
08 maja 2024

Rządowy projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przesuwającej wdrożenie obowiązkowego dla wszystkich podatników VAT Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 1 lutego 2026 r., został po sejmowym pierwszym czytaniu w środę 8 maja 2024 r., przesłany do Komisji Finansów Publicznych. Obowiązujące obecnie przepisy zakładają, że KSeF ma obowiązywać od 1 lipca bieżącego roku. 

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów
07 maja 2024

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Zmiana danych nabywcy na fakturze. Faktura korygująca, nota korygująca, terminy, ujęcie w ewidencji i JPK VAT
08 maja 2024

Jak zgodnie z prawem dokonać zmiany danych nabywcy na fakturze? Kiedy można wystawić fakturę korygującą, a kiedy notę korygującą? Co z błędną fakturą w JPK_VAT?

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów
07 maja 2024

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Jak rozliczyć kartę podarunkową dla pracownika? Podatki, składki, księgowanie
07 maja 2024

Karty podarunkowe to coraz popularniejszy benefit pracowniczy. Najczęściej wręcza się go okazjonalnie jako prezent świąteczny. To też narzędzie doceniania, które można wykorzystywać z innych okazji: jubileuszy, Dnia Dziecka, Dnia Kobiet, świąt branżowych czy jako specjalne nagrody pracownicze. Sprawdź, czy karty podarunkowe wiążą się z obowiązkiem podatkowym i jak je rozliczyć. 

Transport drogowy 2024 – zmiana przepisów dot. pojazdów wynajmowanych
07 maja 2024

Gotowy jest projekt ustawy, który umożliwi przewoźnikom prowadzącym działalność na terytorium Polski na czasowe korzystanie z pojazdu najmowanego, zarejestrowanego na terytorium innego państwa UE. Do tej pory nasz kraj nie dopuszczał takiej możliwości, obecnie chcemy dostosować polskie prawo do unijnego. Najmowanie pojazdów niesie ze sobą szereg korzyści, które mogą poprawić elastyczność operacyjną firm transportowych. 

Ceny prądu w górę o 30% a gazu o 15% - od lipca 2024 r. w Polsce. Jak wpłynie to na inflację?
07 maja 2024

Ministerstwo Klimatu i Środowiska szacuje, że na mocy projektowanej ustawy o bonie energetycznym (zakładającej częściowe "odmrożenie" cen za energię elektryczną i gaz), od 1 lipca 2024 r. dla odbiorców taryfowanych rachunki za energię elektryczną mogą wzrosnąć o 29 proc., a za gaz o 15 proc. - o ile zajdzie odpowiednie obniżenie cen w taryfach. Proponowanie przez MKiŚ częściowe odmrożenie cen prądu i gazu podbije ścieżkę inflacji o ok. 1 pp., a CPI w grudniu może wynieść ok. 5,5 proc. - oceniają ekonomiści ING. Zdaniem ministra finansów Andrzeja Domańskiego działania osłonowe w zakresie cen energii (np. bon energetyczny) spowodują, że średnioroczna inflacja CPI w Polsce może być niższa przynajmniej o 1 pkt proc. w 2024 r. i o ok. 0,9 pkt. proc. w 2025 r. niż zakładają prognozy zawarte w Wieloletnim Planie Finansowym Państwa.

pokaż więcej
Proszę czekać...