Przedłużanie postępowań przez organy podatkowe

Przedłużanie postępowań przez organy podatkowe / Fot. Fotolia
Ministerstwo Finansów wypowiedziało się w sprawie bezprawnych i kosztownych dla budżetu działań organów podatkowych wobec podatników polegających na bezprawnym przedłużeniu postępowań podatkowych.

W maju br. poseł „Twojego Ruchu” Maciej Mroczek zgłosił interpelację nr 26630, poseł przedstawił następujący stan faktyczny:

Autopromocja

Czynności bezprawnego i kosztownego dla budżetu działania organów podatkowych wobec poatników dotyczą postępowań w zakresie tzw. nieujawnionych źródeł przychodów, wznowionych w związku z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z 18 lipca 2013 r., sygn. akt SK 18/09. W orzeczeniu tym trybunał uznał w pkt 2, że art. 20 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu od 1 stycznia 1998 r. do 31 grudnia 2006 r., jest niezgodny z art. 2 w związku z art. 64 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.

Skutkiem tej niezgodności był masowy napływ wniosków podatników o wznowienie postępowań zakończonych już decyzją ostateczną. Szacuje się, że wnioski złożyła 1/3 uprawnionych podatników.

W zakresie złożonych wniosków organy podatkowe wznowiły postępowania i wobec bezprawności wydanych uprzednio decyzji wymiarowych powinny wydać rozstrzygnięcia uchylające pierwotne decyzje wymiarowe i umarzające postępowania. W konsekwencji zapłacone w oparciu o te decyzje podatki powinny zostać zwrócone wraz z odsetkami.

Niestety organy podatkowe w sposób bezprawny przedłużają postępowania, czym ponownie naruszają prawa podatników i narażają budżet państwa na dodatkowe koszty z tytułu stale narastających odsetek.

Zobacz wskaźnik: Odsetki za zwłokę od zaległości podatkowych

Kary porządkowe w postępowaniu podatkowym

Pod koniec ubiegłego roku postępowania wznowieniowe zostały zawieszone w związku z pismem, jakie marszałek Sejmu skierowała do Trybunału Konstytucyjnego z wnioskiem o wyjaśnienie wątpliwości co do zasad stosowania wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 18 lipca 2013 r. (sygn. akt 18/09). Przyczyną wystąpienia marszałek Sejmu do Trybunału Konstytucyjnego były rzekome rozbieżności w orzecznictwie sądowym dotyczące skutków prawnych wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 18 lipca 2013 r. (sygn. akt 18/09). Trudno mówić o rozbieżnościach, jeśli z dostępnych danych wynika, iż sądy administracyjne wydały cztery wyroki niekorzystne dla podatników i ok. czterysta korzystnych.

Ponadto pismo, które Marszałek Sejmu skierowała do Trybunału Konstytucyjnego, nie jest zagadnieniem wstępnym, w rozumieniu art. 20§ 1 pkt 2 Ordynacji podatkowej, na co powołują się organy podatkowe. Przesłanka do zawieszenia postępowań zatem nie występuje.

Polecamy: Komplet : IFK + MK + Infororganizer

Można podejrzewać, że fiskus w oparciu o uzyskane odgórnie instrukcje celowo odwleka wypłaty podatków wraz z odsetkami na rzecz podatników, aby o ich skutki budżetowe martwiła się następna ekipa rządząca.

Stać się może tak dlatego, że termin do udzielenia wyjaśnień przez Trybunał Konstytucyjny nie jest oznaczony, a biorąc pod uwagę terminy rozstrzygnięcia spraw przez trybunał, przyjąć można, iż będzie to termin znacząco odległy.

W związku z powyższym poseł zadał poniższe pytania:

1. Czy Ministerstwo Finansów oszacowało już przybliżoną kwotę odsetek, które będą naliczone za zwłokę w związku z przedłużającym się procesem?

2. Jakie kroki zamierza podjąć Ministerstwo Finansów, aby problem szybko rozwiązać?

Jak uniknąć kary za niedopełnienie obowiązków podatkowych

W swojej odpowiedzi, sekretarz stanu w Ministerstwie Finansów – Janusz Cichoń, w pierwszej kolejności wyjaśnił kwestię zagadnienia wstępnego oraz zasadność jego zastosowania w przedstawionej w interpelacji sprawie.  Zaznaczył, że przedstawione Trybunałowi Konstytucyjnemu przez marszałka Sejmu pozostawały w ścisłym i bezpośrednim związku i opisał poszczególne etapy tego postępowania. Jednakże dla podatnika najważniejsza jest konkluzja i odpowiedź na zadane w interpelacji pytania, na które Janusz Cichoń odpowiedział następująco:

[...] pragnę poinformować, że niezwłocznie po wydaniu przez Trybunał Konstytucyjny postanowienia z dnia 2 kwietnia 2014 r., sygn. akt SK 18/09, Ministerstwo Finansów poinformowało podległe organy o ustąpieniu przyczyny zawieszenia postępowań zainicjowanych wnioskami o wznowienie złożonymi w oparciu o wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 18 lipca 2013 r., sygn. akt SK 18/09. Obligowało to organy do podjęcia z urzędu zawieszonych postępowań. Za okres ww. zawieszenia (około czterech miesięcy) przysługuje oprocentowanie nadpłaty. Wysokość oprocentowania odpowiada odsetkom za zwłokę pobieranym od zaległości podatkowych. Od dnia 4 lipca 2013 r. stawka odsetek za zwłokę wynosi 10% w stosunku rocznym.

Zapraszamy do dyskusji na forum


oprac. Łukasz Czucharski

Księgowość
Rośnie liczba niewypłacalnych firm Polsce w 2024 r. Tych co ogłosiły upadłość lub wszczęły restrukturyzację. Będzie rekord na koniec grudnia
17 paź 2024

Od początku 2024 roku do końca września niewypłacalność ogłosiło 4 465 polskich firm. Firma Coface, która co kwartał przygotowuje raport na ten temat, podkreśla, że to aż 95% wszystkich przedsiębiorstw, które podjęły działania insolwencyjne w 2023 roku. Do końca roku pozostały jeszcze 3 miesiące, a eksperci już dziś prognozują, że w grudniu liczba niewypłacalności osiągnie rekord i wyniesie 5 tysięcy. W których sektorach dynamika wzrostu była największa i jakie branże ucierpiały najbardziej?

Ryzykowne fakturowanie po wyroku TSUE. Prof. Modzelewski: Znalezienie fakturzystki może być bardzo trudne
17 paź 2024

Pomysł autorstwa Trybunału Sprawiedliwości UE, aby pracownik fizycznie wystawiający puste faktury w imieniu pracodawcy musiał zapłacić VAT z tych faktur, jest zapewne nie ostatnim kuriozum jurysdykcyjnym w jego historii – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Można oczywiście zrozumieć pogląd (który nie przyjął się w przypadku naszych sądów), że nie można obciążać na podstawie art. 108 ust. 1 ustawy o VAT formalnego wystawcę tego dokumentu, gdy pracownik wystawiający fakturę jest oczywistym oszustem, który w sposób udowodniony fałszował te dokumenty; należy więc obciążyć go z tego tytułu. 

Biegły rewident i audyt finansowy: nowy kierunek studiów pod patronatem PIBR na Wydziale Zarządzania UŁ od 2024 r.
17 paź 2024

Kierunek Biegły rewident i audyt finansowy na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego to nowa propozycja edukacyjna dla osób pragnących pracować jako biegły rewident. Kierunek ten uzyskał patronat Polskiej Izby Biegłych Rewidentów (PIBR). Biegli rewidenci są cenionymi ekspertami, którzy nie tylko nadzorują i zarządzają, ale również często doradzają w sprawach biznesowych. Zawód biegłego rewidenta to zawód zaufania publicznego, chroniony prawnie i regulowany ustawowo - stanowi on potwierdzenie wiedzy i umiejętności, często jest także wymogiem koniecznym do zatrudnienia. 

Minister Finansów: UE jest potężnie niedoinwestowana; przegrywa wyścig technologiczny z USA i krajami Azji Pd-Wsch.
17 paź 2024

Europa (Unia Europejska) jest potężnie niedoinwestowana, a inwestycje są niezbędne, aby ożywić wzrost gospodarczy – powiedział 17 października 2024 r. minister finansów Andrzej Domański na Europejskim Forum Nowych Idei w Sopocie. Jego zdaniem brak wzrostu jest największą bolączką UE, tymczasem dla wielu decydentów UE jest on tylko "produkcją uboczną".

Podatek od garażu 2024/2025: Jakie zmiany od nowego roku?
16 paź 2024

Ile wynoszą stawki podatku od nieruchomości od garaży w 2024 roku a ile wyniosą w 2025 roku. Kilka dni temu Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, która zakłada korzystne dla podatników zmiany w opodatkowaniu garaży podatkiem od nieruchomości. Co się zmieni od nowego roku?

Dopłaty do ubezpieczeń rolnych w 2025 r. W jakiej wysokości?
16 paź 2024

Wysokość dopłat z budżetu państwa do składek ubezpieczeń rolnych upraw i zwierząt w 2025 roku pozostanie na niezmienionym poziomie, czyli 65 proc. składki ubezpieczeniowej. Takie rozwiązanie zakłada projekt rozporządzenia, który został opublikowany na stronie Rządowego Centrum Legislacji.

Kiedy Twoja firma potrzebuje księgowego? To zależy od kilku spraw
16 paź 2024

Czy trzeba zatrudnić księgowego? To zależy od Twojej sytuacji. Jeśli masz proste sprawy finansowe – jedno źródło dochodu, brak skomplikowanych ulg – być może poradzisz sobie sam. Jednak gdy Twoje sprawy są nieco bardziej skomplikowane – wiele źródeł dochodu, własna firma, różne ulgi – księgowy będzie niezastąpiony. Pomoże Ci znaleźć najlepszą drogę, by uniknąć problemów z fiskusem.

Podatek od nieruchomości 2025: Zmiany już niemal pewne. Czego możemy się spodziewać?
17 paź 2024

Projekt zmian w podatku od nieruchomości, które mają wejść w życie z dniem 1 stycznia 2025 r., został 14 października 2024 r. przyjęty przez rząd i skierowany do Sejmu – w kształcie odpowiadającym tzw. wersji projektu 3.0. Z pewną rezerwą można przyjąć, że w tej właśnie formie podatnicy będą mierzyć się z tym podatkiem w nowym roku. Na jakie zmiany trzeba się przygotować?

Podatek od garaży do zmiany. Rząd przyjął projekt ustawy, który dotyczy opodatkowania podatkiem od nieruchomości
15 paź 2024

Rząd wprowadza nowe przepisy dotyczące opodatkowania podatkiem od nieruchomości garaży w budynkach mieszkalnych. W efekcie zmian wszystkie pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów w budynkach mieszkalnych (niezajęte na działalność gospodarczą) będą opodatkowane jednakową stawką podatku.

Podatki 2025. Zmiany w podatku od nieruchomości, podatku rolnym, opłacie uzdrowiskowej i opłacie skarbowej
15 paź 2024

W dniu 14 października 2024 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku rolnym, ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz ustawy o opłacie skarbowej, przedłożony przez Ministra Finansów. Jak wskazuje rząd, ta nowelizacja ma charakter techniczny. Jej celem jest m.in. wyeliminowanie wątpliwości interpretacyjnych przez doprecyzowanie przepisów ww. ustaw. Największe zmiany dotyczą podatku od nieruchomości. Nowe przepisy mają obowiązywać od początku 2025 roku.

pokaż więcej
Proszę czekać...