REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak uniknąć kary za niedopełnienie obowiązków podatkowych

Katarzyna Rola-Stężycka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Odpowiedzialności karnej skarbowej za niedopełnienie obowiązków podatkowych można uniknąć. Jak? Kodeks karny skarbowy przewiduje możliwość skorzytania przez podatnika z tzw. instytucji czynnego żalu.

Podatnik, który zorientuje się, że nie dopełnił obowiązków nałożonych prawem podatkowym, może w ogóle nie ponieść kary. Musi jednak poinformować o tym fiskusa, zanim ten upomni się o swoje prawa.

REKLAMA

REKLAMA

Ulgi w spłacie zobowiązań podatkowych

Kary za wykroczenia skarbowe

Głównym celem postępowania karnego skarbowego jest zabepieczenie wpływów podatkowych do budżetu. Stąd w Kodeksie karnym skarbowym (Kks) istnieją instytucje prawne nieznane w Kodeksie postępowania karnego, które pozwalają uniknąć kary lub przynajmniej ograniczyć zakres odpowiedzialności, jeżeli tylko uszczuplona należność zostanie uregulowana.

REKLAMA


Instytucja czynnego żalu


Kodeks karny skarbowy jako jedyny przewiduje tzw. instytucję czynnego żalu, która pozwala uniknąć kary, i to nie tylko przy drobniejszych sprawach kwalifikowanych jako wykroczenie, ale także przy przestępstwach. Nie chodzi tu jednak o wyrażanie żalu, lecz o konkrety - przekazanie organom ścigania (jest nim np. urząd skarbowy w sprawach dotyczących przestępstw i wykroczeń podatkowych) informacji o popełnionym czynie zabronionym. Należy wskazać istotne okoliczności tego czynu, w tym osoby współdziałające w jego popełnieniu. Jeżeli podatnik działał sam, warto to również zaznaczyć.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Musisz być pierwszy


Co bardzo istotne, kary uniknie tylko ten, kto wyprzedzi fiskusa. Czynny żal jest bowiem skuteczny tylko wtedy, gdy zawiadomienie zostało złożone w czasie, kiedy organ ścigania nie miał jeszcze wyraźnie udokumentowanej wiadomości o popełnieniu czynu zabronionego. I tu niejednokrotnie powstaje problem związany z takimi czynami, które niejako z automatu są widoczne, jak np. złożenie deklaracji po terminie czy brak wpłaty podatku (uwaga! w przypadku opóźnień w zapłacie podatku karane jest tylko uporczywe niewpłacanie, czyli np. albo długotrwały brak wpłaty zobowiązania, albo powtarzający się). W takich przypadkach naruszenie jest widoczne w systemach prowadzonych przez urzędy skarbowe. Jednak czasem można bronić się „czynnym żalem” także i w tych sytuacjach. Jeżeli np. deklaracja jest składana z niewielkim, kilkudniowym opóźnieniem, można przyjąć, że w przypadku osobistego złożenia jej w urzędzie (dzięki temu będzie szybciej), organ nie powinien stwierdzić bezskuteczność czynnego żalu, powołując się na posiadanie w systemie udokumentowanej informacji o popełnieniu wykroczenia. Nie może bowiem jednoznacznie stwierdzić po upływie kilku dni, czy podatnik faktycznie nie dopełnił swojego obowiązku i deklaracji nie złożył, czy też złożył w ustawowowym terminie, nadając ostatniego dnia list polecony na poczcie.

Sposób na pożyczkę, czyli jak ukryć dochody z nieujawnionych źródeł

Takie zawiadomienie będzie bezskuteczne, czyli nie pozwoli uniknąć kary, jeżeli zostanie złożone po rozpoczęciu przez organ ścigania czynności służbowej (np. przeszukania, przesłuchania), czynności sprawdzającej lub kontroli zmierzającej do ujawnienia przestępstwa lub wykroczenia skarbowego. Wyjątek stanowi sytuacja, w której czynności te nie dostarczyły podstaw do wszczęcia postępowania o czyn zabroniony.

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

 


Trzeba być przygotowanym na szybką wpłatę zaległości


Jeżeli popełniony czyn zabroniony wiązał się z uszupleniem należności publicznoprawnej, składając takie zawiadomienie trzeba pamiętać, że do jego skuteczności niezbędna będzie wpłata całości wymaganej należności w terminie wyznaczonym przez organ postępowania przygotowawczego.


Na usprawiedliwienie nieświadomością nie warto liczyć


Żeby jednak móc wyprzedzić fiskusa trzeba wiedzieć, za co może nas ukarać. Katalog wykroczeń i przestępstw skarbowych zawiera Kodeks karny skarbowy w dziale drugim. Znajdują się tam zarówno przestępstwa (wykroczenia) przeciwko obowiązkom podatkowym (art. 54-84), jak też obowiązkom celnym (art. 85-96), obrotowi dewizowemu (art. 97-106ł) oraz przeciwko organizacji gier i zakładów wzajemnych (art. 107-111).

Odsetki za późniejszy zwrot nadpłaty podatku

Co prawda Kks przewiduje wyłączenie odpowiedzialności karnej w przypadku usprawiedliwionej nieświadomości karalności, jednak w praktyce jest to okoliczność, która jest bardzo trudna do podniesienia. Po pierwsze wymaga udowodnienia sama nieświadomość, czyli stan intelektualny, co jest już niezmiernie trudne. Do tego trzeba wykazać przyczyny, które usprawiedliwiają brak wiedzy w tym zakresie, co czyni skorzystanie z tego rozwiązania praktycznie nierealnym. Dlatego znacznie lepszym rozwiązaniem jest zadbanie o świadomość karalności i w przypadku niedopełnienia obowiązków nałożonych przez prawo podatkowe skorzystanie z instytucji czynnego żalu.


Do korekty niepotrzebny czynny żal


Jeżeli jednak podatnik zorientował się, że w złożonej deklaracji dokonał niewłaściwego rozliczenia i naprawia błąd składając korektę, nie ma już potrzeby dodatkowego informowania fiskusa w ramach „czynnego żalu”. Kodeks bezpośrednio wskazuje, że nie podlega karze, osoba, która złożyła prawnie skuteczną korektę deklaracji podatkowej wraz z uzasadnieniem przyczyny korekty i w całości uiściła, niezwłocznie lub w terminie wyznaczonym przez uprawniony organ, należność publicznoprawną uszczuploną lub narażoną na uszczuplenie.

 

VAT 2014 - jak przygotować firmę do zmian?

Zapraszamy na forum Księgowość

Katarzyna Miazek, Adam Bujalski

Źródło: Taxways

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

REKLAMA

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

REKLAMA

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA