REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowa ustawa o administracji podatkowej w 2015 r.

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

REKLAMA

Nowa ustawa o administracji podatkowej, która ma wejść w życie w 2015 r., to jeden z priorytetów Ministerstwa Finansów, zapowiadany w expose przez premier Ewę Kopacz. Nowe regulacje zakładają m.in. segmentację podatników na wzór bankowego “scoringu”; dostępność dla urzędników i podatników bazy wiedzy podatkowej, czy wprowadzenie “asystenta” dla początkujących przedsiębiorców.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

“Nowa ustawa ma zmienić urzędy skarbowe. Kluczem jest postawienie podatnika w centrum uwagi i podporządkowanie organizacji pracy urzędów jego potrzebom. Chodzi o to, żeby administracja podatkowa nie była tak jak dziś złożona z poszczególnych urzędów skarbowych i przypisanych im podatników, tylko stała się jedną instytucją, w której podatnik będzie mógł realizować swoje potrzeby, tam gdzie mu wygodnie” - powiedział PAP wiceminister Kapica.

Według MF to przemodelowanie administracji ma iść w parze z konkretnymi ułatwieniami dla podatników i wprowadzeniem nowych narzędzi informatycznych dla skarbówki.

Kiedy nie trzeba płacić odsetek od zaległych podatków?

REKLAMA

“Dziś chcąc uzyskać np. zaświadczenie o niezaleganiu z podatkami, musimy pójść do konkretnego, +swojego+ urzędu. Po zmianach, tę, a także każdą inną sprawę związaną z podatkami załatwimy w dowolnym urzędzie. Chcemy także, by urzędy stały się centrum obsługi, nie tylko jeśli chodzi o podatki, ale także inne daniny dla Skarbu Państwa, aby np. wydawały zaświadczenia o niezaleganiu z cłem, akcyzą, składkami dla ZUS” - mówił Kapica.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak zaznaczył, zmiana pozwoli ujednolicać postępowanie urzędów i relacje z podatnikiem. Będzie się także wiązała z wprowadzeniem szeregu nowych usług.

Elementem reorganizacji jest przeformułowanie i rozwinięcie całego systemu obsługi i wsparcia podatników. „W urzędzie skarbowym będzie można założyć działalność gospodarczą, a dedykowany asystent wyjaśni, jakie obowiązki podatkowe wiążą się z danym przedsięwzięciem biznesowym. Ma on pomagać podatnikom zakładającym mikroprzedsiębiorstwa w wypełnianiu obowiązków podatkowych przez pierwszych 18 miesięcy działalności” – opisywał wiceminister.

Zmiana będzie obejmowała również funkcjonowanie Krajowej Informacji Podatkowej, która w obecnym kształcie stała się niewydolna, i choć mogłaby budować bazę wiedzy, to tego nie robi. „Chcemy wzmocnić kadrowo KIP, aby szybciej wydawać interpretacje, krócej czekać na połączenie z konsultantem, udzielać odpowiedzi mailowo i udostępniać wiedzę podatnikom oraz urzędnikom, bo oprócz upowszechniania wiedzy wśród podatników, system ma wspomóc także urzędników. Budując i udostępniając tę bazę wiedzy i publikując w niej interpretacje podatkowe, będziemy wpływali na jednolitość postępowania urzędów - zapowiedział Kapica.

USTAWA z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi

Według przedstawiciela MF oczywiście już dziś każdy podatnik może zadzwonić na infolinię i wystąpić o interpretację indywidualną, ale baza wiedzy, która powstaje na podstawie zapytań obywateli i wniosków o interpretacje, nie jest udostępniana. To ma się zmienić dzięki rozbudowie Portalu Podatkowego.

“Chcemy rozwijać funkcje Portalu Podatkowego. Uzupełniać go o odpowiedzi na najczęstsze pytania, kursy e-learningowe czy indywidualny przewodnik, jak wypełniać konkretne obowiązki podatkowe. Dzięki temu podatnik nie będzie musiał już dzwonić na infolinię czy prosić o interpretację indywidualną” - opisywał wiceminister finansów.

Portal Podatkowy ma zostać rozszerzony także o indywidualną informację o sytuacji podatnika. Według zapowiedzi MF każdy będzie mógł się indywidualnie zalogować do portalu, tak jak do konta bankowego, i uzyska na nim informację o zrealizowanych obowiązkach podatkowych oraz podatkach do zapłaty.

“Na początek chcemy, by portal zawierał informacje o podatkach od spadków i darowizn, od czynności cywilnoprawnych, PIT, a w kolejnych latach, rozliczeniach CIT, a także VAT. W przyszłości zostanie on być może rozszerzony także o podatki lokalne” - deklarował Kapica.

Resort zmienił natomiast przewidywaną pierwotnie koncepcję tzw. podatnika autoryzowanego, który prawidłowo wywiązuje się ze wszystkich obowiązków i może liczyć na preferencyjne traktowanie przez urząd. Początkowo status taki miał być przyznawany tylko największym firmom.

“Zmodyfikowaliśmy swoje podejście ze względu na wątpliwości, że grono potencjalnych kandydatów byłoby zbyt wąskie. Zamiast wskazywania, kto jest autoryzowanym podatnikiem, chcemy prowadzić segmentację wszystkich podatników pod kątem ich wiarygodności. Trochę tak jak w banku, który ocenia, czy jesteśmy wiarygodnym klientem, stałym, płacącym swoje raty na czas, czy też mamy jakieś problemy i trzeba się zainteresować, pomóc” - objaśnił Kapica.

Postępowanie podatkowe - terminy załatwiania spraw

Jak mówił, podatnicy zostaną podzieleni na grupy, zależnie od tego, czy regularnie i na czas płacą należności, czy mają inną sytuację, bo spóźniają się z wpłatami, popełniają błędy w rozliczeniach podatkowych lub dopiero wchodzą do systemu podatkowego.

“To jest metodologia utrwalona w bankowości. Pozwoli nam wziąć pod uwagę, jak długo podatnik prowadzi działalność, czy jest urzędowi znany, którą firmę w swojej historii prowadzi oraz czy prowadził je wiarygodnie, rzetelnie. W ten sposób powstanie obraz wiarygodności podatnika wobec instytucji” - dodał. Jak zapewnił, indywidualna ocena każdego podatnika będzie wewnętrzną sprawą administracji objętą tajemnicą skarbową, choć kryteria i metodologia oceny będą jawne.

MF finalizuje już prace nad projektem ustawy o administracji podatkowej i planuje, że zostanie ona przyjęta przez Radę Ministrów w pierwszym kwartale 2015 roku, a uchwalona w drugim kwartale, z terminem wejścia w życie w 2016 r.

Jak powiedział Kapica, nie wszystkie przewidywane w ustawie uregulowania i funkcjonalności zaczną obowiązywać jednocześnie. “Wstępnie wypełniane zeznanie podatkowe będzie funkcjonować już w marcu przyszłego roku, a rozszerzony Portal Podatkowy powinien ruszyć w kwietniu przyszłego roku. Zakładamy, że system podatnika ruszy 1 stycznia 2016 r. Natomiast przygotowanie całego systemu segmentacji klienta będzie trwało dłużej, gdyż wymaga wielu konsultacji. To będzie możliwe do wprowadzenia w 2017 r.” - powiedział wiceminister finansów. 

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 roku: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

W wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów, prowadzonym na stronach kancelarii premiera, została opublikowana informacja o pracach nad projektem ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie (najprawdopodobniej) od 2026 roku.

REKLAMA

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

Czy ominie Cię KSeF? Może jesteś w grupie, która nie będzie musiała stosować e-faktur w 2026 roku

W 2026 roku wchodzi w życie obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) dla większości przedsiębiorców w Polsce. System pozwala na wystawianie faktur ustrukturyzowanych i automatyczne przesyłanie ich do administracji podatkowej. Choć wielu przedsiębiorców będzie zobowiązanych do korzystania z platformy, istnieją wyjątki i odroczenia. Sprawdź!

Czy prawo stoi po stronie wierzyciela? Termin 60 dni, odsetki, rekompensaty, windykacja na koszt dłużnika, sąd

Nieterminowe płatności potrafią sparaliżować każdą firmę. Jest to dokuczliwe szczególnie w branży TSL, gdzie koszty rosną z dnia na dzień, a marże są minimalne. Każdy dzień zwłoki to realne ryzyko utraty płynności. Pytanie brzmi: czy prawo faktycznie stoi po stronie wierzyciela, a jeśli tak – jak z niego skutecznie korzystać?

KSeF dla rolników – rewolucja, która zapuka do gospodarstw w 2026 roku

Cyfrowa rewolucja wkracza na wieś! Już w 2026 roku także rolnik będzie musiał zmierzyć się z KSeF – Krajowym Systemem e-Faktur. Czy jesteś gotowy na koniec papierowych faktur, łatwiejsze rozliczenia i nowe wyzwania technologiczne? Sprawdź, co dokładnie się zmienia i jak przygotować swoje gospodarstwo, żeby nie zostać w tyle.

REKLAMA

KSeF tuż za rogiem: 5 pułapek, które mogą sparaliżować Twoją firmę. Jak się przed nimi uchronić?

Do obowiązkowego KSeF zostało już niewiele czasu. Choć większość firm twierdzi, że jest gotowa, praktyka pokazuje coś zupełnie innego. Niespodziewane błędy w testach, odrzucane faktury czy awarie mogą sparaliżować sprzedaż. Sprawdź pięć najczęstszych pułapek i dowiedz się, jak ich uniknąć.

Mały ZUS 2026: Podwyżka może niewielka, ale składka zdrowotna znów boli

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dna 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej w 2026 r., minimalne wynagrodzenie w 2026 roku wyniesie 4806 zł, a minimalna stawka godzinowa 31,40 zł. Minimalne wynagrodzenie wpłynie również na wysokość preferencyjnych składek ZUS, tzw. mały ZUS oraz limit dla działalności nierejestrowanej. Znaczny wzrost też nastąpi w składce zdrowotnej.

REKLAMA