REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowa ustawa o administracji podatkowej w 2015 r.

REKLAMA

REKLAMA

Nowa ustawa o administracji podatkowej, która ma wejść w życie w 2015 r., to jeden z priorytetów Ministerstwa Finansów, zapowiadany w expose przez premier Ewę Kopacz. Nowe regulacje zakładają m.in. segmentację podatników na wzór bankowego “scoringu”; dostępność dla urzędników i podatników bazy wiedzy podatkowej, czy wprowadzenie “asystenta” dla początkujących przedsiębiorców.

REKLAMA

REKLAMA

“Nowa ustawa ma zmienić urzędy skarbowe. Kluczem jest postawienie podatnika w centrum uwagi i podporządkowanie organizacji pracy urzędów jego potrzebom. Chodzi o to, żeby administracja podatkowa nie była tak jak dziś złożona z poszczególnych urzędów skarbowych i przypisanych im podatników, tylko stała się jedną instytucją, w której podatnik będzie mógł realizować swoje potrzeby, tam gdzie mu wygodnie” - powiedział PAP wiceminister Kapica.

Według MF to przemodelowanie administracji ma iść w parze z konkretnymi ułatwieniami dla podatników i wprowadzeniem nowych narzędzi informatycznych dla skarbówki.

Kiedy nie trzeba płacić odsetek od zaległych podatków?

REKLAMA

“Dziś chcąc uzyskać np. zaświadczenie o niezaleganiu z podatkami, musimy pójść do konkretnego, +swojego+ urzędu. Po zmianach, tę, a także każdą inną sprawę związaną z podatkami załatwimy w dowolnym urzędzie. Chcemy także, by urzędy stały się centrum obsługi, nie tylko jeśli chodzi o podatki, ale także inne daniny dla Skarbu Państwa, aby np. wydawały zaświadczenia o niezaleganiu z cłem, akcyzą, składkami dla ZUS” - mówił Kapica.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak zaznaczył, zmiana pozwoli ujednolicać postępowanie urzędów i relacje z podatnikiem. Będzie się także wiązała z wprowadzeniem szeregu nowych usług.

Elementem reorganizacji jest przeformułowanie i rozwinięcie całego systemu obsługi i wsparcia podatników. „W urzędzie skarbowym będzie można założyć działalność gospodarczą, a dedykowany asystent wyjaśni, jakie obowiązki podatkowe wiążą się z danym przedsięwzięciem biznesowym. Ma on pomagać podatnikom zakładającym mikroprzedsiębiorstwa w wypełnianiu obowiązków podatkowych przez pierwszych 18 miesięcy działalności” – opisywał wiceminister.

Zmiana będzie obejmowała również funkcjonowanie Krajowej Informacji Podatkowej, która w obecnym kształcie stała się niewydolna, i choć mogłaby budować bazę wiedzy, to tego nie robi. „Chcemy wzmocnić kadrowo KIP, aby szybciej wydawać interpretacje, krócej czekać na połączenie z konsultantem, udzielać odpowiedzi mailowo i udostępniać wiedzę podatnikom oraz urzędnikom, bo oprócz upowszechniania wiedzy wśród podatników, system ma wspomóc także urzędników. Budując i udostępniając tę bazę wiedzy i publikując w niej interpretacje podatkowe, będziemy wpływali na jednolitość postępowania urzędów - zapowiedział Kapica.

USTAWA z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi

Według przedstawiciela MF oczywiście już dziś każdy podatnik może zadzwonić na infolinię i wystąpić o interpretację indywidualną, ale baza wiedzy, która powstaje na podstawie zapytań obywateli i wniosków o interpretacje, nie jest udostępniana. To ma się zmienić dzięki rozbudowie Portalu Podatkowego.

“Chcemy rozwijać funkcje Portalu Podatkowego. Uzupełniać go o odpowiedzi na najczęstsze pytania, kursy e-learningowe czy indywidualny przewodnik, jak wypełniać konkretne obowiązki podatkowe. Dzięki temu podatnik nie będzie musiał już dzwonić na infolinię czy prosić o interpretację indywidualną” - opisywał wiceminister finansów.

Portal Podatkowy ma zostać rozszerzony także o indywidualną informację o sytuacji podatnika. Według zapowiedzi MF każdy będzie mógł się indywidualnie zalogować do portalu, tak jak do konta bankowego, i uzyska na nim informację o zrealizowanych obowiązkach podatkowych oraz podatkach do zapłaty.

“Na początek chcemy, by portal zawierał informacje o podatkach od spadków i darowizn, od czynności cywilnoprawnych, PIT, a w kolejnych latach, rozliczeniach CIT, a także VAT. W przyszłości zostanie on być może rozszerzony także o podatki lokalne” - deklarował Kapica.

Resort zmienił natomiast przewidywaną pierwotnie koncepcję tzw. podatnika autoryzowanego, który prawidłowo wywiązuje się ze wszystkich obowiązków i może liczyć na preferencyjne traktowanie przez urząd. Początkowo status taki miał być przyznawany tylko największym firmom.

“Zmodyfikowaliśmy swoje podejście ze względu na wątpliwości, że grono potencjalnych kandydatów byłoby zbyt wąskie. Zamiast wskazywania, kto jest autoryzowanym podatnikiem, chcemy prowadzić segmentację wszystkich podatników pod kątem ich wiarygodności. Trochę tak jak w banku, który ocenia, czy jesteśmy wiarygodnym klientem, stałym, płacącym swoje raty na czas, czy też mamy jakieś problemy i trzeba się zainteresować, pomóc” - objaśnił Kapica.

Postępowanie podatkowe - terminy załatwiania spraw

Jak mówił, podatnicy zostaną podzieleni na grupy, zależnie od tego, czy regularnie i na czas płacą należności, czy mają inną sytuację, bo spóźniają się z wpłatami, popełniają błędy w rozliczeniach podatkowych lub dopiero wchodzą do systemu podatkowego.

“To jest metodologia utrwalona w bankowości. Pozwoli nam wziąć pod uwagę, jak długo podatnik prowadzi działalność, czy jest urzędowi znany, którą firmę w swojej historii prowadzi oraz czy prowadził je wiarygodnie, rzetelnie. W ten sposób powstanie obraz wiarygodności podatnika wobec instytucji” - dodał. Jak zapewnił, indywidualna ocena każdego podatnika będzie wewnętrzną sprawą administracji objętą tajemnicą skarbową, choć kryteria i metodologia oceny będą jawne.

MF finalizuje już prace nad projektem ustawy o administracji podatkowej i planuje, że zostanie ona przyjęta przez Radę Ministrów w pierwszym kwartale 2015 roku, a uchwalona w drugim kwartale, z terminem wejścia w życie w 2016 r.

Jak powiedział Kapica, nie wszystkie przewidywane w ustawie uregulowania i funkcjonalności zaczną obowiązywać jednocześnie. “Wstępnie wypełniane zeznanie podatkowe będzie funkcjonować już w marcu przyszłego roku, a rozszerzony Portal Podatkowy powinien ruszyć w kwietniu przyszłego roku. Zakładamy, że system podatnika ruszy 1 stycznia 2016 r. Natomiast przygotowanie całego systemu segmentacji klienta będzie trwało dłużej, gdyż wymaga wielu konsultacji. To będzie możliwe do wprowadzenia w 2017 r.” - powiedział wiceminister finansów. 

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA