REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy nie trzeba płacić odsetek od zaległych podatków?

inFakt
inFakt to firma oferująca nowoczesne usługi księgowe i fakturowe
Kiedy nie trzeba płacić odsetek od zaległych podatków? /Fot. Fotolia
Kiedy nie trzeba płacić odsetek od zaległych podatków? /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorca, który nie zapłaci zobowiązania na rzecz państwa w terminie jest zmuszony doliczać odsetki do zaległości. Ten temat może jednak budzić liczne wątpliwości dotyczące tego kiedy zapłata odsetek jest potrzebna, a także jak formalnie dokonać wpłaty odsetek, żeby mieć pewność, że zaległość przestanie istnieć.

Sebastian Bobrowski, Dyrektor Finansowy inFakt

REKLAMA

REKLAMA

Kiedy pojawiają się odsetki od zaległych zobowiązań?

Odsetki związane z zaległościami na rzecz państwa to „odsetki od zaległości podatkowych”. Pojawiają się wtedy, gdy nie zostaną uregulowane w terminie m.in.:

Odsetki te trzeba odróżnić od odsetek ustawowych i odsetek umownych, które dotyczą świadczeń pieniężnych niezwiązanych z działalnością państwa.

Odsetki od zaległości podatkowych oblicza się od pierwotnego terminu zapłaty, aż do dnia faktycznej zapłaty. Stawka odsetek od zaległości podatkowych stosunkowo często się zmienia, więc do obliczenia odsetek najlepiej posłużyć się jednym z kalkulatorów dostępnych online.

REKLAMA

Odsetki karne od zaległości podatkowych spadają do 8%

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Odsetek do kwoty 8,70 zł nie trzeba płacić

Trzeba wiedzieć, że odsetek nie trzeba płacić, jeśli ich obliczona kwota nie przekracza granicy określonej w przepisach. Jest to równowartość 3-krotności opłaty pobieranej przez Pocztę Polską za „traktowanie przesyłki listownej jako poleconej”. Obecnie jest to 2,90 zł, więc odsetek nie trzeba płacić jeżeli wynoszą 8,70 zł lub mniej.

Jeżeli po obliczeniu odsetek ich kwota wynosi 8,70 zł lub mniej to wpłaca się tylko zaległość – bez odsetek. O tym fakcie nie trzeba w żaden sposób informować instytucji na rzecz której podatnik zalega z płatnością.

Przy okazji warto pamiętać, że 1 lutego 2014 r. Poczta Polska zmieniła swój cennik podwyższając wspomnianą kwotę. Co za tym idzie do 1 lutego 2014 r. kwota odsetek, których nie trzeba było płacić wynosiła 6,60 zł.

Opisywanie zaległych przelewów

Jeśli chodzi o sam przelew zaległości, to należy go opisać tak samo, jak ten, który miał być pierwotnie zapłacony. W przypadku opisania go inaczej, kwota może nie zostać potraktowana jako spłata zaległości, co sprawi, że w praktyce uregulowanie zaległości nie będzie skuteczne.

Odsetki można przelać razem z zaległą kwotą. Nie trzeba wykonywać drugiego przelewu opisując go jako odsetki.

Jak uniknąć kary za niedopełnienie obowiązków podatkowych

Czy trzeba płacić odsetki od odsetek

Oczywiście może się zdarzyć, że przedsiębiorca błędnie obliczy odsetki lub nie zrobi tego w ogóle. O tym fakcie może przypomnieć sobie już po uregulowaniu zaległej kwoty. W jaki sposób urzędy podchodzą do takiej sytuacji?

Kwota odsetek od zaległości podatkowej jest traktowana tak samo, jak sama kwota zaległości. Oznacza to, że niezapłacenie odsetek jest równoznaczne z tym, że zaległość nadal istnieje (wynosi tyle, ile odsetki). A zatem możliwa jest sytuacja, w której od odsetek należy naliczyć kolejne odsetki. Warto tę sytuację opisać na przykładzie.

Przedsiębiorca miał do zapłaty 5000 zł zaliczki na podatek dochodowy płatnej do 20 sierpnia, ale w wyniku przeoczenia nie dokonał wpłaty. O płatności przypomniał sobie 20 września, ale zapłacił tylko zaległą kwotę – bez odsetek. Jako że odsetki za ten okres i tę kwotę wynoszą 42 zł jest to nadal zaległość. Przedsiębiorca uregulował ją 10 października. Dla tych 42 zł także musiał obliczyć odsetki od pierwotnego terminu zapłaty (20 sierpnia), które wynoszą 1 zł, a takiej kwoty odsetek nie trzeba płacić.

Przelew zawierający tylko odsetki opisuje się tak samo, jak przelew dotyczący pierwotnej zaległości.


Sebastian Bobrowski, Dyrektor Finansowy inFakt


Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA