REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedłużanie postępowań przez organy podatkowe

Subskrybuj nas na Youtube
Przedłużanie postępowań przez organy podatkowe / Fot. Fotolia
Przedłużanie postępowań przez organy podatkowe / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów wypowiedziało się w sprawie bezprawnych i kosztownych dla budżetu działań organów podatkowych wobec podatników polegających na bezprawnym przedłużeniu postępowań podatkowych.

W maju br. poseł „Twojego Ruchu” Maciej Mroczek zgłosił interpelację nr 26630, poseł przedstawił następujący stan faktyczny:

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Czynności bezprawnego i kosztownego dla budżetu działania organów podatkowych wobec poatników dotyczą postępowań w zakresie tzw. nieujawnionych źródeł przychodów, wznowionych w związku z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z 18 lipca 2013 r., sygn. akt SK 18/09. W orzeczeniu tym trybunał uznał w pkt 2, że art. 20 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu od 1 stycznia 1998 r. do 31 grudnia 2006 r., jest niezgodny z art. 2 w związku z art. 64 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.

Skutkiem tej niezgodności był masowy napływ wniosków podatników o wznowienie postępowań zakończonych już decyzją ostateczną. Szacuje się, że wnioski złożyła 1/3 uprawnionych podatników.

REKLAMA

W zakresie złożonych wniosków organy podatkowe wznowiły postępowania i wobec bezprawności wydanych uprzednio decyzji wymiarowych powinny wydać rozstrzygnięcia uchylające pierwotne decyzje wymiarowe i umarzające postępowania. W konsekwencji zapłacone w oparciu o te decyzje podatki powinny zostać zwrócone wraz z odsetkami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niestety organy podatkowe w sposób bezprawny przedłużają postępowania, czym ponownie naruszają prawa podatników i narażają budżet państwa na dodatkowe koszty z tytułu stale narastających odsetek.

Zobacz wskaźnik: Odsetki za zwłokę od zaległości podatkowych

Kary porządkowe w postępowaniu podatkowym

Pod koniec ubiegłego roku postępowania wznowieniowe zostały zawieszone w związku z pismem, jakie marszałek Sejmu skierowała do Trybunału Konstytucyjnego z wnioskiem o wyjaśnienie wątpliwości co do zasad stosowania wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 18 lipca 2013 r. (sygn. akt 18/09). Przyczyną wystąpienia marszałek Sejmu do Trybunału Konstytucyjnego były rzekome rozbieżności w orzecznictwie sądowym dotyczące skutków prawnych wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 18 lipca 2013 r. (sygn. akt 18/09). Trudno mówić o rozbieżnościach, jeśli z dostępnych danych wynika, iż sądy administracyjne wydały cztery wyroki niekorzystne dla podatników i ok. czterysta korzystnych.

Ponadto pismo, które Marszałek Sejmu skierowała do Trybunału Konstytucyjnego, nie jest zagadnieniem wstępnym, w rozumieniu art. 20§ 1 pkt 2 Ordynacji podatkowej, na co powołują się organy podatkowe. Przesłanka do zawieszenia postępowań zatem nie występuje.

Polecamy: Komplet : IFK + MK + Infororganizer

Można podejrzewać, że fiskus w oparciu o uzyskane odgórnie instrukcje celowo odwleka wypłaty podatków wraz z odsetkami na rzecz podatników, aby o ich skutki budżetowe martwiła się następna ekipa rządząca.

Stać się może tak dlatego, że termin do udzielenia wyjaśnień przez Trybunał Konstytucyjny nie jest oznaczony, a biorąc pod uwagę terminy rozstrzygnięcia spraw przez trybunał, przyjąć można, iż będzie to termin znacząco odległy.

W związku z powyższym poseł zadał poniższe pytania:

1. Czy Ministerstwo Finansów oszacowało już przybliżoną kwotę odsetek, które będą naliczone za zwłokę w związku z przedłużającym się procesem?

2. Jakie kroki zamierza podjąć Ministerstwo Finansów, aby problem szybko rozwiązać?

Jak uniknąć kary za niedopełnienie obowiązków podatkowych

W swojej odpowiedzi, sekretarz stanu w Ministerstwie Finansów – Janusz Cichoń, w pierwszej kolejności wyjaśnił kwestię zagadnienia wstępnego oraz zasadność jego zastosowania w przedstawionej w interpelacji sprawie.  Zaznaczył, że przedstawione Trybunałowi Konstytucyjnemu przez marszałka Sejmu pozostawały w ścisłym i bezpośrednim związku i opisał poszczególne etapy tego postępowania. Jednakże dla podatnika najważniejsza jest konkluzja i odpowiedź na zadane w interpelacji pytania, na które Janusz Cichoń odpowiedział następująco:

[...] pragnę poinformować, że niezwłocznie po wydaniu przez Trybunał Konstytucyjny postanowienia z dnia 2 kwietnia 2014 r., sygn. akt SK 18/09, Ministerstwo Finansów poinformowało podległe organy o ustąpieniu przyczyny zawieszenia postępowań zainicjowanych wnioskami o wznowienie złożonymi w oparciu o wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 18 lipca 2013 r., sygn. akt SK 18/09. Obligowało to organy do podjęcia z urzędu zawieszonych postępowań. Za okres ww. zawieszenia (około czterech miesięcy) przysługuje oprocentowanie nadpłaty. Wysokość oprocentowania odpowiada odsetkom za zwłokę pobieranym od zaległości podatkowych. Od dnia 4 lipca 2013 r. stawka odsetek za zwłokę wynosi 10% w stosunku rocznym.

Zapraszamy do dyskusji na forum


oprac. Łukasz Czucharski

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

REKLAMA

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

REKLAMA

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

REKLAMA