REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedłużanie postępowań przez organy podatkowe

Subskrybuj nas na Youtube
Przedłużanie postępowań przez organy podatkowe / Fot. Fotolia
Przedłużanie postępowań przez organy podatkowe / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów wypowiedziało się w sprawie bezprawnych i kosztownych dla budżetu działań organów podatkowych wobec podatników polegających na bezprawnym przedłużeniu postępowań podatkowych.

W maju br. poseł „Twojego Ruchu” Maciej Mroczek zgłosił interpelację nr 26630, poseł przedstawił następujący stan faktyczny:

REKLAMA

Autopromocja

Czynności bezprawnego i kosztownego dla budżetu działania organów podatkowych wobec poatników dotyczą postępowań w zakresie tzw. nieujawnionych źródeł przychodów, wznowionych w związku z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z 18 lipca 2013 r., sygn. akt SK 18/09. W orzeczeniu tym trybunał uznał w pkt 2, że art. 20 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu od 1 stycznia 1998 r. do 31 grudnia 2006 r., jest niezgodny z art. 2 w związku z art. 64 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.

Skutkiem tej niezgodności był masowy napływ wniosków podatników o wznowienie postępowań zakończonych już decyzją ostateczną. Szacuje się, że wnioski złożyła 1/3 uprawnionych podatników.

REKLAMA

W zakresie złożonych wniosków organy podatkowe wznowiły postępowania i wobec bezprawności wydanych uprzednio decyzji wymiarowych powinny wydać rozstrzygnięcia uchylające pierwotne decyzje wymiarowe i umarzające postępowania. W konsekwencji zapłacone w oparciu o te decyzje podatki powinny zostać zwrócone wraz z odsetkami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niestety organy podatkowe w sposób bezprawny przedłużają postępowania, czym ponownie naruszają prawa podatników i narażają budżet państwa na dodatkowe koszty z tytułu stale narastających odsetek.

Zobacz wskaźnik: Odsetki za zwłokę od zaległości podatkowych

Kary porządkowe w postępowaniu podatkowym

Pod koniec ubiegłego roku postępowania wznowieniowe zostały zawieszone w związku z pismem, jakie marszałek Sejmu skierowała do Trybunału Konstytucyjnego z wnioskiem o wyjaśnienie wątpliwości co do zasad stosowania wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 18 lipca 2013 r. (sygn. akt 18/09). Przyczyną wystąpienia marszałek Sejmu do Trybunału Konstytucyjnego były rzekome rozbieżności w orzecznictwie sądowym dotyczące skutków prawnych wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 18 lipca 2013 r. (sygn. akt 18/09). Trudno mówić o rozbieżnościach, jeśli z dostępnych danych wynika, iż sądy administracyjne wydały cztery wyroki niekorzystne dla podatników i ok. czterysta korzystnych.

Ponadto pismo, które Marszałek Sejmu skierowała do Trybunału Konstytucyjnego, nie jest zagadnieniem wstępnym, w rozumieniu art. 20§ 1 pkt 2 Ordynacji podatkowej, na co powołują się organy podatkowe. Przesłanka do zawieszenia postępowań zatem nie występuje.

Polecamy: Komplet : IFK + MK + Infororganizer

Można podejrzewać, że fiskus w oparciu o uzyskane odgórnie instrukcje celowo odwleka wypłaty podatków wraz z odsetkami na rzecz podatników, aby o ich skutki budżetowe martwiła się następna ekipa rządząca.

Stać się może tak dlatego, że termin do udzielenia wyjaśnień przez Trybunał Konstytucyjny nie jest oznaczony, a biorąc pod uwagę terminy rozstrzygnięcia spraw przez trybunał, przyjąć można, iż będzie to termin znacząco odległy.

W związku z powyższym poseł zadał poniższe pytania:

1. Czy Ministerstwo Finansów oszacowało już przybliżoną kwotę odsetek, które będą naliczone za zwłokę w związku z przedłużającym się procesem?

2. Jakie kroki zamierza podjąć Ministerstwo Finansów, aby problem szybko rozwiązać?

Jak uniknąć kary za niedopełnienie obowiązków podatkowych

REKLAMA

W swojej odpowiedzi, sekretarz stanu w Ministerstwie Finansów – Janusz Cichoń, w pierwszej kolejności wyjaśnił kwestię zagadnienia wstępnego oraz zasadność jego zastosowania w przedstawionej w interpelacji sprawie.  Zaznaczył, że przedstawione Trybunałowi Konstytucyjnemu przez marszałka Sejmu pozostawały w ścisłym i bezpośrednim związku i opisał poszczególne etapy tego postępowania. Jednakże dla podatnika najważniejsza jest konkluzja i odpowiedź na zadane w interpelacji pytania, na które Janusz Cichoń odpowiedział następująco:

[...] pragnę poinformować, że niezwłocznie po wydaniu przez Trybunał Konstytucyjny postanowienia z dnia 2 kwietnia 2014 r., sygn. akt SK 18/09, Ministerstwo Finansów poinformowało podległe organy o ustąpieniu przyczyny zawieszenia postępowań zainicjowanych wnioskami o wznowienie złożonymi w oparciu o wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 18 lipca 2013 r., sygn. akt SK 18/09. Obligowało to organy do podjęcia z urzędu zawieszonych postępowań. Za okres ww. zawieszenia (około czterech miesięcy) przysługuje oprocentowanie nadpłaty. Wysokość oprocentowania odpowiada odsetkom za zwłokę pobieranym od zaległości podatkowych. Od dnia 4 lipca 2013 r. stawka odsetek za zwłokę wynosi 10% w stosunku rocznym.

Zapraszamy do dyskusji na forum


oprac. Łukasz Czucharski

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

REKLAMA

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA

Stawka VAT 0%: Jak poprawnie udokumentować dostawę wewnątrz UE, by nie stracić na podatku?

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT) może być opodatkowana stawką VAT 0%, ale tylko pod warunkiem spełnienia określonych wymogów formalnych. Sprawdź, czym dokładnie jest WDT, jakie dokumenty są niezbędne, by transakcja była zgodna z przepisami i jak uniknąć pułapek, które mogą skutkować dodatkowymi kosztami podatkowymi.

Urlop na samozatrudnieniu (kontrakt B2B) - komu przysługuje i co trzeba wiedzieć?

Zmęczenie i potrzeba oddechu od maili, telefonów i projektów to uczucia, które dobrze zna nie tylko pracownik etatowy. Coraz więcej samozatrudnionych prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze przyznaje wprost: chcieliby odpocząć, ale mają wątpliwości, co będzie się działo z ich firmą podczas dłuższej nieobecności. Często nie wiedzą nawet, jakie prawa do odpoczynku im przysługują. Wyjaśniamy, jakie mechanizmy prawne, podatkowe oraz organizacyjne mogą pomóc przedsiębiorcy złapać oddech.

REKLAMA