REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedłużanie postępowań przez organy podatkowe

Przedłużanie postępowań przez organy podatkowe / Fot. Fotolia
Przedłużanie postępowań przez organy podatkowe / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów wypowiedziało się w sprawie bezprawnych i kosztownych dla budżetu działań organów podatkowych wobec podatników polegających na bezprawnym przedłużeniu postępowań podatkowych.

W maju br. poseł „Twojego Ruchu” Maciej Mroczek zgłosił interpelację nr 26630, poseł przedstawił następujący stan faktyczny:

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Czynności bezprawnego i kosztownego dla budżetu działania organów podatkowych wobec poatników dotyczą postępowań w zakresie tzw. nieujawnionych źródeł przychodów, wznowionych w związku z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z 18 lipca 2013 r., sygn. akt SK 18/09. W orzeczeniu tym trybunał uznał w pkt 2, że art. 20 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu od 1 stycznia 1998 r. do 31 grudnia 2006 r., jest niezgodny z art. 2 w związku z art. 64 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.

Skutkiem tej niezgodności był masowy napływ wniosków podatników o wznowienie postępowań zakończonych już decyzją ostateczną. Szacuje się, że wnioski złożyła 1/3 uprawnionych podatników.

REKLAMA

W zakresie złożonych wniosków organy podatkowe wznowiły postępowania i wobec bezprawności wydanych uprzednio decyzji wymiarowych powinny wydać rozstrzygnięcia uchylające pierwotne decyzje wymiarowe i umarzające postępowania. W konsekwencji zapłacone w oparciu o te decyzje podatki powinny zostać zwrócone wraz z odsetkami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niestety organy podatkowe w sposób bezprawny przedłużają postępowania, czym ponownie naruszają prawa podatników i narażają budżet państwa na dodatkowe koszty z tytułu stale narastających odsetek.

Zobacz wskaźnik: Odsetki za zwłokę od zaległości podatkowych

Kary porządkowe w postępowaniu podatkowym

Pod koniec ubiegłego roku postępowania wznowieniowe zostały zawieszone w związku z pismem, jakie marszałek Sejmu skierowała do Trybunału Konstytucyjnego z wnioskiem o wyjaśnienie wątpliwości co do zasad stosowania wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 18 lipca 2013 r. (sygn. akt 18/09). Przyczyną wystąpienia marszałek Sejmu do Trybunału Konstytucyjnego były rzekome rozbieżności w orzecznictwie sądowym dotyczące skutków prawnych wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 18 lipca 2013 r. (sygn. akt 18/09). Trudno mówić o rozbieżnościach, jeśli z dostępnych danych wynika, iż sądy administracyjne wydały cztery wyroki niekorzystne dla podatników i ok. czterysta korzystnych.

Ponadto pismo, które Marszałek Sejmu skierowała do Trybunału Konstytucyjnego, nie jest zagadnieniem wstępnym, w rozumieniu art. 20§ 1 pkt 2 Ordynacji podatkowej, na co powołują się organy podatkowe. Przesłanka do zawieszenia postępowań zatem nie występuje.

Polecamy: Komplet : IFK + MK + Infororganizer

Można podejrzewać, że fiskus w oparciu o uzyskane odgórnie instrukcje celowo odwleka wypłaty podatków wraz z odsetkami na rzecz podatników, aby o ich skutki budżetowe martwiła się następna ekipa rządząca.

Stać się może tak dlatego, że termin do udzielenia wyjaśnień przez Trybunał Konstytucyjny nie jest oznaczony, a biorąc pod uwagę terminy rozstrzygnięcia spraw przez trybunał, przyjąć można, iż będzie to termin znacząco odległy.

W związku z powyższym poseł zadał poniższe pytania:

1. Czy Ministerstwo Finansów oszacowało już przybliżoną kwotę odsetek, które będą naliczone za zwłokę w związku z przedłużającym się procesem?

2. Jakie kroki zamierza podjąć Ministerstwo Finansów, aby problem szybko rozwiązać?

Jak uniknąć kary za niedopełnienie obowiązków podatkowych

W swojej odpowiedzi, sekretarz stanu w Ministerstwie Finansów – Janusz Cichoń, w pierwszej kolejności wyjaśnił kwestię zagadnienia wstępnego oraz zasadność jego zastosowania w przedstawionej w interpelacji sprawie.  Zaznaczył, że przedstawione Trybunałowi Konstytucyjnemu przez marszałka Sejmu pozostawały w ścisłym i bezpośrednim związku i opisał poszczególne etapy tego postępowania. Jednakże dla podatnika najważniejsza jest konkluzja i odpowiedź na zadane w interpelacji pytania, na które Janusz Cichoń odpowiedział następująco:

[...] pragnę poinformować, że niezwłocznie po wydaniu przez Trybunał Konstytucyjny postanowienia z dnia 2 kwietnia 2014 r., sygn. akt SK 18/09, Ministerstwo Finansów poinformowało podległe organy o ustąpieniu przyczyny zawieszenia postępowań zainicjowanych wnioskami o wznowienie złożonymi w oparciu o wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 18 lipca 2013 r., sygn. akt SK 18/09. Obligowało to organy do podjęcia z urzędu zawieszonych postępowań. Za okres ww. zawieszenia (około czterech miesięcy) przysługuje oprocentowanie nadpłaty. Wysokość oprocentowania odpowiada odsetkom za zwłokę pobieranym od zaległości podatkowych. Od dnia 4 lipca 2013 r. stawka odsetek za zwłokę wynosi 10% w stosunku rocznym.

Zapraszamy do dyskusji na forum


oprac. Łukasz Czucharski

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

REKLAMA

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Wszedł nowy 15% podatek. Kogo dotyczy i na czym polega? To implementacja dyrektywy UE - mało kto wie, a przepisy już obowiązują, czyli co to jest GloBE, IIR, UTPR i QDMTT

Rozpoczyna się nowy etap w systemie podatkowym, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego pod nazwą-skrótem GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze całego systemu podatkowego. Celem tej reformy podatkowej jest zapewnienie, że największe światowe koncerny zapłacą sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od państwa, w którym generują swoje zyski. Czyżby to był koniec z cypryjskimi spółkami? Firmy muszą zmienić optykę na prowadzenie optymalizacji podatkowej i uwzględniać lokalizację biznesu jeszcze bardziej niż kiedykolwiek.

REKLAMA

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe rozdawanie warzyw

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA