Jak postąpić w przypadku powtórnie wydanej decyzji

MGM
rozwiń więcej
inforCMS
Dwa lata temu miałam kontrolę, która skończyła się decyzją. Nie odwoływałam się od niej, tylko zapłaciłam kwotę zaległości. W tym roku otrzymałam ponowną decyzję o tej samej treści. Czy biorąc pod uwagę, że jest to chyba błąd urzędników, mogę ją pominąć?

dr Krzysztof Biernacki

Autopromocja

Akademia Ekonomiczna we Wrocławiu

Decyzja jest jedną z form zakończenia postępowania podatkowego (art. 207 par. 2 Ordynacji). Oznacza to, że przed wydaniem decyzji podatnik powinien być poinformowany o toczącym się postępowaniu, chociażby w formie postanowienia o jego wszczęciu, jeżeli podejmowane jest ono z urzędu (art. 165 par. 2 Ordynacji). Podatnikowi przysługuje bowiem prawo do czynnego udziału w toczącym się postępowaniu podatkowym, którego jest stroną (art. 123 par. 1 Ordynacji). Natomiast jego pominięcie poprzez np. niepoinformowanie o podjętych działaniach i wyłącznie przysłanie decyzji jest przesłanką do zaskarżenia decyzji w drodze odwołania lub wznowienia postępowania (art. 240 par. 1 pkt 4 Ordynacji).

Jeżeli faktycznie otrzymana decyzja w całości powiela treść uprzednio wydanej decyzji sprzed dwóch lat, oznacza to wydanie ponownej decyzji dotyczącej tego samego stanu faktycznego. Niezależnie od tego, czy nastąpiło to w wyniku pomyłki urzędnika, czy też jest celowym działaniem, czytelnik obowiązkowo musi podjąć działania mające na celu uchylenie otrzymanego orzeczenia. Pamiętać należy, iż postępowanie podatkowe jest odmianą procedury administracyjnej, gdzie obowiązuje zasada domniemania prawidłowości wydanej decyzji. W orzeczeniu z 20 lipca 1981r. Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził, iż każda decyzja ostateczna korzysta z domniemania prawidłowości, a zatem organ administracji, który wadliwą decyzję wydał, jest tą decyzją związany do czasu jej zmiany w sposób przewidziany prawem (SA 1478/81, ONSA 1981, nr 2, poz. 72). W kontekście pytania oznacza to, że powtórna decyzja wiąże zarówno organ, który ją wydał, jak też podatnika. Tym samym brak jakiegokolwiek działania mającego na celu uchylenie powtórnie otrzymanej decyzji prowadziłby do pozostawienia w obrocie prawnym decyzji wadliwej, jednakże obowiązującej wszystkie jej strony.

W pytaniu nie określono, jaki czas minął od otrzymania decyzji. W rozpatrywanym przypadku możliwe są bowiem dwie formy uchylenia takiego orzeczenia. Najczęściej występującym w praktyce środkiem zaskarżenia jest wniesienie odwołania ze wskazaniem przyczyn zaskarżenia. Podatnik ma na to tylko 14 dni od dnia otrzymania decyzji, a odwołanie wnosi się do organu wyższego stopnia za pośrednictwem organu, który wydał zaskarżoną decyzję. Natomiast jeżeli minął 14-dniowy termin na złożenie odwołania, decyzja staje się ostateczna. Oznacza to, iż brak jest zwykłych środków procesowych do jej wzruszenia i skorzystać trzeba z jednego z tzw. postępowań nadzwyczajnych. W rozpatrywanej sprawie będzie to stwierdzenie nieważności powtórnie otrzymanej decyzji na podstawie art. 247 par. 1 pkt 4 Ordynacji. Wniosek składa się bezpośrednio do organu wyższego stopnia, a zatem jeżeli była to decyzja naczelnika Urzędu Skarbowego, pismo winno się złożyć do dyrektora Izby Skarbowej. Ma on co do zasady miesiąc na rozpatrzenie wniosku. Następnie wydaje decyzję, w której stwierdza nieważność powtórnej decyzji lub odmawia takiego stwierdzenia. Na wydaną przez dyrektora decyzję przysługuje wniosek o ponowne rozpoznanie sprawy, a następnie skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Należy podkreślić, iż organ podatkowy może odmówić podjęcia postępowania o stwierdzenie nieważności w sytuacji, gdy od wydania decyzji minie więcej niż pięć lat.

(MGM)

Księgowość
Od kiedy obowiązkowy KSeF? Projekt ustawy przyjęty przez rząd
30 kwi 2024

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, który ma na celu przesunięcie obligatoryjnego KSeF na 1 lutego 2026 r. Jak informuje Ministerstwo Finansów, dalsze uproszczenia KSeF, w tym zapowiadane przez resort finansów etapowe wejście w życie KSeF będzie przedmiotem odrębnych prac legislacyjnych.

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. I może mieć poważne konsekwencje na gruncie VAT
30 kwi 2024

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. W przypadku rabatu pośredniego kluczowe znaczenie ma okoliczność, że między podatnikiem przekazującym środki pieniężne a podmiotem będącym beneficjentem rabatu pośredniego nie miała miejsca żadna transakcja, którą można byłoby skorygować.

Automatyczna akceptacja PIT. Wgląd w deklaracje i korekta nie będą możliwe przez kilka dni
30 kwi 2024

Automatyczna akceptacja zeznań podatkowych PIT w usłudze Twój e-PIT nastąpi po 30 kwietnia i potrwa przez pierwsze dni maja. Podczas trwania tego procesu usługa nie będzie dostępna, a więc przez kilka dni nie będzie można sprawdzić złożonej już deklaracji PIT, ani złożyć korekty zeznania rocznego. Na czym dokładnie polega ten proces?

Windykacja na własną rękę – jakie są plusy i minusy po stronie przedsiębiorcy?
30 kwi 2024

Proces windykacji można przeprowadzić na kilka sposobów. Czy jednak warto prowadzić windykację w przedsiębiorstwie na własną rękę? Jakie są plusy i minusy takiego działania?

Odroczenie KSeF. Decyzja słuszna, choć budzi wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców
30 kwi 2024

Decyzja o przesunięciu KSeF jest słuszna, natomiast tak długie odroczenie może budzić wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców - zauważa ekspert podatkowy Adam Mariański. Zdaniem prawnika wielu przedsiębiorców jest już gotowych do wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur.

To już ostatni dzwonek. Dzisiaj upływa termin na rozliczenie PIT
30 kwi 2024

We wtorek, 30 kwietnia, mija termin na rozliczenie PIT za rok 2023. Możliwe jest złożenie zeznania drogą elektroniczną lub papierową, które można dostarczyć do Urzędu Skarbowego lub wysłać pocztą.

Zarobki kierowców zawodowych w Polsce. Najczęściej przynajmniej 8 tys. zł brutto. Ale nie wszyscy tyle dostają. Od czego zależy pensja kierowcy?
29 kwi 2024

Ile zarabiają zawodowi kierowcy w Polsce? W 2023 roku w branży TSL nastąpiły istotne zmiany w ustalaniu wynagrodzeń dla kierowców. Wzrost płacy wraz z nowymi przepisami dotyczącymi delegowania pracowników, wpłynęły na rozliczanie płac, szczególnie kierowców działających za granicą. Te zmiany bezpośrednio wpłynęły na budżety firm transportowych, zmuszając je do uwzględnienia większych kosztów wynagrodzeń kierowców. Jednocześnie stanowią korzystną zmianę dla kierowców, poprawiając ich elastyczność finansową i warunki pracy.

BPO: kto i jak może skorzystać na outsourcingu procesów biznesowych. Co najmniej 20% oszczędności dla większych firm
29 kwi 2024

Usługi centrów BPO (Business Process Outsourcing) są efektywnym narzędziem dla firm. Umożliwiają redukcję kosztów i szybszy rozwój. Dlatego są popularne wśród międzynarodowych firm. Ich skala była jednak za duża dla polskich średnich i dużych firm – od niedawna powstają jednak rozwiązania dopasowane do ich potrzeb.

Obowiązkowy KSeF od lutego 2026 r. Co będzie zawierała ustawa zmieniająca?
29 kwi 2024

Obowiązkowy KSeF dla firm wejdzie w życie od 2026 roku. Ukazał się projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, który przewiduje zmiany w Krajowym Systemie e-Faktur. Nową datę wejścia w życie obligatoryjnego KSeF określa się na dzień 1 lutego 2026 r.

ZUS: Niepełnosprawni przedsiębiorcy mogą w 2024 r. obniżyć roczną składkę zdrowotną. Jak to zrobić? Jakie warunki?
29 kwi 2024

ZUS informuje, że od rozliczenia rocznego za rok 2023, osoby z umiarkowanym lub znacznym stopniem niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne na poniższych zasadach.

pokaż więcej
Proszę czekać...