Odliczenie VAT od samochodu elektrycznego dofinansowanego z NFOŚiGW. Czy to możliwe?

Odliczenie VAT od samochodu elektrycznego dofinansowanego z NFOŚiGW. Czy to możliwe? / Shutterstock

Jestem czynnym podatnikiem VAT. Nabyłam samochód osobowy, do którego zakupu otrzymałam dofinansowanie z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (w ramach programu „Mój elektryk”). Samochód będę wykorzystywała tylko do prowadzonej działalności gospodarczej. Złożę VAT-26. Czy mogę odliczyć VAT od zakupu takiego samochodu? Jeżeli tak, to w jakiej wysokości? Czy na odliczenie ma wpływ to, że część ceny zapłaciłam z otrzymanej dotacji?

Czy można odliczyć VAT od samochodu elektrycznego, którego zakup został dofinansowany z NFOŚiGW?

Od nabytego elektrycznego samochodu osobowego przysługuje Pani prawo do odliczenia pełnego VAT. Fakt współfinansowania zakupu tego pojazdu z dotacji pochodzącej z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ma wpływu na wysokość przysługującego odliczenia VAT. Szczegóły w dalszej części artykułu. 

Program „Mój elektryk”

Z informacji dotyczących programu „Mój elektryk” wynika, że w jego ramach przewidziano możliwość dofinansowania przedsięwzięć polegających na zakupie albo leasingu nowych pojazdów zeroemisyjnych wykorzystujących do napędu energię elektryczną. 

Czy finansowanie zakupu samochodu z dotacji wpływa na prawo do odliczenia VAT 

Z pytania wynika, że skorzystała Pani z tego programu przy zakupie elektrycznego samochodu osobowego. W związku z tym ma Pani wątpliwość, czy fakt, że część środków na zakup tego samochodu stanowiła dotacja otrzymana z programu „Mój elektryk”, ma wpływ na możliwość odliczenia VAT od tego zakupu. Odpowiedź na to pytanie jest przecząca. W ustawie o VAT wśród warunków określających prawo do odliczenia VAT naliczonego nie wymieniono obowiązku sfinansowania wydatku z własnych środków podatnika. W konsekwencji nic nie stoi na przeszkodzie, aby mogła Pani odliczać VAT od wydatku częściowo sfinansowanego dotacją otrzymaną z programu „Mój elektryk”.

Czy ograniczenia w odliczaniu VAT od samochodów osobowych dotyczą samochodów elektrycznych 

Z art. 86a ust. 1 ustawy o VAT wynika, że podatnik ma, co do zasady, prawo odliczyć 50% VAT od wydatków dotyczących nabycia pojazdu samochodowego. Na potrzeby ustawy o VAT przez pojazdy samochodowe rozumie się pojazdy samochodowe w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony (art. 2 pkt 34 ustawy o VAT). Z art. 2 pkt 33 ustawy z 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym wynika, że pojazd samochodowy to pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia jazdę z prędkością przekraczającą 25 km/h (określenie to nie obejmuje ciągnika rolniczego). 
Z kolei w art. 2 pkt 12 ustawy z 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych wskazano, że pojazd elektryczny to pojazd samochodowy w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy – Prawo o ruchu drogowym, wykorzystujący do napędu wyłącznie energię elektryczną akumulowaną przez podłączenie do zewnętrznego źródła zasilania. 

Biorąc pod uwagę powyższe definicje należy stwierdzić, że pojazdem samochodowym w rozumieniu ustawy o VAT jest pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia jazdę z prędkością przekraczającą 25 km/h, w tym także pojazd elektryczny. W związku z tym do elektrycznych samochodów osobowych należy stosować te same zasady odliczania VAT co do pozostałych samochodów osobowych.

Ważne

Do elektrycznych samochodów osobowych mają zastosowanie te same zasady odliczania VAT naliczonego co do pozostałych samochodów osobowych. 

W jakiej wysokości odliczymy VAT od zakupionego samochodu elektrycznego

Jak już wspomniano na wstępie, podatnik, co do zasady, może odliczyć od nabycia samochodu osobowego tylko 50% VAT naliczonego. Możliwość pełnego odliczania VAT przysługuje mu m.in. w przypadku, gdy nabyty samochód jest wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika, tj. m.in. gdy sposób wykorzystywania tego pojazdu przez podatnika, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach jego używania, dodatkowo potwierdzony prowadzoną dla tego pojazdu ewidencją przebiegu, wyklucza użycie go do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą (art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a w zw. z ust. 4 pkt 1 ustawy o VAT). Dla takiego pojazdu podatnik ma również obowiązek złożyć informację VAT-26 (art. 86a ust. 12 ustawy o VAT).

Z pytania wynika, że nabyty elektryczny samochód osobowy zamierza Pani wykorzystywać wyłącznie do prowadzonej działalności gospodarczej. Planuje Pani również złożenie dla niego informacji VAT-26. Jeżeli będzie Pani prowadziła dla tego samochodu ewidencję przebiegu pojazdu, to będzie Pani uprawniona do odliczenia pełnego VAT od jego zakupu oraz wydatków związanych z jego użytkowaniem. Oczywiście pod warunkiem, że organy podatkowe nie zakwestionują sposobu użytkowania samochodu. Na przykład zdaniem organów podatkowych samochód parkowany pod domem podatnika lub jego pracowników wyklucza możliwość uznania go za samochód wykorzystywany wyłącznie do działalności. 

 

Katarzyna Wojciechowska, ekspert w zakresie VAT

 

Autopromocja
oprac. Paweł Huczko
rozwiń więcej
Księgowość
Od kiedy KSeF?
08 maja 2024

KSeF będzie przesunięty. Od kiedy Krajowy System e-Faktur zacznie obowiązywać zgodnie z projektem ustawy?

Ryczałt za używanie prywatnego auta do celów służbowych a PIT. NSA: nie trzeba płacić podatku od zwrotu wydatków
08 maja 2024

W wyroku z 14 września 2023 r. (sygn. akt II FSK 2632/20) Naczelny Sąd Administracyjny zakwestionował stanowisko organów podatkowych i uznał, że świadczenie wypłacone pracownikowi jako zwrot wydatków – nie jest przychodem ze stosunku pracy. A zatem nie trzeba od takiego zwrotu wydatków płacić podatku dochodowego. W tym przypadku chodziło o ryczałt samochodowy za jazdy lokalne wypłacany pracownikowi z tytułu używania przez niego prywatnego samochodu do celów służbowych. Niestety NSA potrafi też wydać zupełnie inny wyrok w podobnej sprawie.

Ulga dla seniorów w 2024 roku - zasady stosowania. Limit zwolnienia, przepisy, wyjaśnienia fiskusa
08 maja 2024

Ulga dla seniorów, to tak naprawdę zwolnienie podatkowe w podatku dochodowym od osób fizycznych, dla dochodów uzyskiwanych przez seniorów, którzy pozostali na rynku pracy mimo osiągnięcia wieku emerytalnego. Jaki jest limit tego zwolnienia i jakich rodzajów dochodu dotyczy?

Odroczenie obowiązkowego KSeF. Projekt nowelizacji po pierwszym czytaniu w Sejmie - przesłany do komisji
08 maja 2024

Rządowy projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przesuwającej wdrożenie obowiązkowego dla wszystkich podatników VAT Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 1 lutego 2026 r., został po sejmowym pierwszym czytaniu w środę 8 maja 2024 r., przesłany do Komisji Finansów Publicznych. Obowiązujące obecnie przepisy zakładają, że KSeF ma obowiązywać od 1 lipca bieżącego roku. 

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów
07 maja 2024

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Zmiana danych nabywcy na fakturze. Faktura korygująca, nota korygująca, terminy, ujęcie w ewidencji i JPK VAT
08 maja 2024

Jak zgodnie z prawem dokonać zmiany danych nabywcy na fakturze? Kiedy można wystawić fakturę korygującą, a kiedy notę korygującą? Co z błędną fakturą w JPK_VAT?

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów
07 maja 2024

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Jak rozliczyć kartę podarunkową dla pracownika? Podatki, składki, księgowanie
07 maja 2024

Karty podarunkowe to coraz popularniejszy benefit pracowniczy. Najczęściej wręcza się go okazjonalnie jako prezent świąteczny. To też narzędzie doceniania, które można wykorzystywać z innych okazji: jubileuszy, Dnia Dziecka, Dnia Kobiet, świąt branżowych czy jako specjalne nagrody pracownicze. Sprawdź, czy karty podarunkowe wiążą się z obowiązkiem podatkowym i jak je rozliczyć. 

Transport drogowy 2024 – zmiana przepisów dot. pojazdów wynajmowanych
07 maja 2024

Gotowy jest projekt ustawy, który umożliwi przewoźnikom prowadzącym działalność na terytorium Polski na czasowe korzystanie z pojazdu najmowanego, zarejestrowanego na terytorium innego państwa UE. Do tej pory nasz kraj nie dopuszczał takiej możliwości, obecnie chcemy dostosować polskie prawo do unijnego. Najmowanie pojazdów niesie ze sobą szereg korzyści, które mogą poprawić elastyczność operacyjną firm transportowych. 

Ceny prądu w górę o 30% a gazu o 15% - od lipca 2024 r. w Polsce. Jak wpłynie to na inflację?
07 maja 2024

Ministerstwo Klimatu i Środowiska szacuje, że na mocy projektowanej ustawy o bonie energetycznym (zakładającej częściowe "odmrożenie" cen za energię elektryczną i gaz), od 1 lipca 2024 r. dla odbiorców taryfowanych rachunki za energię elektryczną mogą wzrosnąć o 29 proc., a za gaz o 15 proc. - o ile zajdzie odpowiednie obniżenie cen w taryfach. Proponowanie przez MKiŚ częściowe odmrożenie cen prądu i gazu podbije ścieżkę inflacji o ok. 1 pp., a CPI w grudniu może wynieść ok. 5,5 proc. - oceniają ekonomiści ING. Zdaniem ministra finansów Andrzeja Domańskiego działania osłonowe w zakresie cen energii (np. bon energetyczny) spowodują, że średnioroczna inflacja CPI w Polsce może być niższa przynajmniej o 1 pkt proc. w 2024 r. i o ok. 0,9 pkt. proc. w 2025 r. niż zakładają prognozy zawarte w Wieloletnim Planie Finansowym Państwa.

pokaż więcej
Proszę czekać...