Transport towarów na trasie Ukraina-Polska świadczona na rzecz polskiego podatnika - rozliczenie VAT, ujęcie w JPK

Transport towarów na trasie Ukraina-Polska świadczona na rzecz polskiego podatnika - rozliczenie VAT, ujęcie w JPK / shutterstock

Polski podatnik wykonał w sierpniu usługę transportu towarów spożywczych na trasie Ukraina-Polska na zlecenie polskiego podatnika. Czy można ją uznać za transport międzynarodowy? Jak rozliczyć? W jakich pozycjach pliku JPK_V7 należy ująć tę sprzedaż?

Ważne

Wskazana usługa transportowa jest usługą transportu międzynarodowego, a w konsekwencji - jeżeli spełnione zostaną określone przepisami warunki - jej świadczenie opodatkowane jest VAT według stawki 0%. W przeciwnym razie, tj. gdy nie będą spełnione warunki dotyczące transportu międzynarodowego, świadczenie wskazanej usługi jest opodatkowane VAT według stawki 23%.

O tym, czy świadczenie usług ma miejsce na terytorium kraju, a tym samym czy podlega VAT w Polsce, decydują przepisy o miejscu świadczenia usług, tj. przede wszystkim przepisy art. 28a-28o ustawy o VAT.

Autopromocja

Miejsce świadczenia usług transportowych

Przepisy przewidują tylko dwa przypadki szczególnego sposobu ustalania miejsca świadczenia usług transportu towarów na rzecz podatników (art. 28f ust. 1a ustawy o VAT). A mianowicie miejscem świadczenia usług transportu towarów na rzecz podatnika posiadającego na terytorium:

1) kraju siedzibę działalności gospodarczej, stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego są świadczone te usługi, a w przypadku braku takiej siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej posiadającego na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, jeżeli transport ten jest wykonywany w całości poza terytorium Unii Europejskiej, jest terytorium znajdujące się poza terytorium Unii Europejskiej;

2) państwa trzeciego siedzibę działalności gospodarczej, stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego są świadczone te usługi, a w przypadku braku takiej siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej posiadającego na terytorium państwa trzeciego stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, jeżeli transport ten jest wykonywany w całości na terytorium kraju, jest terytorium kraju.

Z treści pytania Czytelnika nie wynika jednak, aby jeden z tych przypadków miał miejsce w przedstawionej sytuacji. W konsekwencji miejsce świadczenia wskazanej usługi należy ustalić na zasadach ogólnych określonych w art. 28b ustawy o VAT.

Zasadą wynikającą z tych przepisów jest, że miejscem świadczenia usług jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej (art. 28b ust. 1 ustawy o VAT). Nieliczne wyjątki od tej zasady są określone przez przepisy art. 28b ust. 2-4 ustawy o VAT, jednak z treści pytania nie wynika, aby któryś z nich mógł mieć w przedstawionej sytuacji zastosowanie. Powoduje to, że miejsce świadczenia wskazanej usługi znajduje się na terytorium Polski, gdyż jej nabywcą jest polski podatnik. Świadczenie tej usługi podlega zatem opodatkowaniu VAT w Polsce.

Stawka VAT dla transportu międzynarodowego

Na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT opodatkowane VAT według stawki 0% jest świadczenie usług transportu międzynarodowego. Przy czym usługi uważane za usługi transportu międzynarodowego wymieniają przepisy art. 83 ustawy o VAT. Przepisy te podzielić można na cztery grupy. Są to przepisy przewidujące stosowanie stawki 0% do:

1) czynności związanych z transportem, rybołówstwem i ratownictwem morskim (art. 83 ust. 1 pkt 1, 3, 4, 9-12, 14, 15 i 17 ustawy o VAT),

2) czynności związanych z transportem lotniczym (art. 83 ust. 1 pkt 5-8, 13, 16 i 18 ustawy o VAT),

3) usług związanych z eksportem i importem towarów (art. 83 ust. 1 pkt 19-21 ustawy o VAT),

4) innych niepowiązanych ze sobą czynności (art. 83 ust. 1 pkt 22-26 ustawy o VAT).

Ważne

Usługi transportu międzynarodowego podlegają opodatkowaniu według stawki 0%.

Z przepisów tych wynika, że do usług transportu międzynarodowego należą między innymi usługi polegające na przewozie lub innym sposobie przemieszczania towarów z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju (art. 83 ust. 3 pkt 1 lit. b ustawy o VAT).

Powoduje to, że wskazana usługa transportowa jest usługą transportu międzynarodowego, a w konsekwencji może ona korzystać z opodatkowania VAT według stawki 0% (na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT).

Warunki stosowania stawki 0% do transportu międzynarodowego

Warunkiem zastosowania stawki VAT 0% jest posiadanie przez podatnika:

  • listu przewozowego lub dokumentu spedytorskiego, stosowanego wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub innego dokumentu, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie polsko-ukraińskiej granicy (przy założeniu, że trasa transportu przebiega przez Polskę),
  • faktury (art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy o VAT).

Zważywszy, że przedmiotem transportu są towary importowane, konieczne jest także posiadanie dokumentu potwierdzonego przez urząd celno-skarbowy, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów (art. 83 ust. 5 pkt 2 ustawy o VAT).

Ważne

Jeżeli przedmiotem transportu są towary importowane, aby zastosować stawkę 0%, konieczne jest posiadanie dokumentu potwierdzonego przez urząd celno-skarbowy, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów.

Rozliczenie usługi transportu międzynarodowego w JPK_V7

Jeżeli wskazane warunki zastosowania stawki 0% są spełnione, świadczenie usługi jest opodatkowane VAT według tej właśnie stawki. W konsekwencji powinno zostać wykazane w polu K_13 części ewidencyjnej pliku JPK_V7 i uwzględnione w polu P_13 części deklaracyjnej pliku JPK_V7.

W przeciwnym razie, tj. jeżeli ustawowe warunki stosowania stawki 0% nie zostaną spełnione, świadczenie tej usługi jest opodatkowane VAT według stawki 23%, a w konsekwencji powinno zostać wykazane w polu K_19 i P_20 części ewidencyjnej pliku JPK_V7 oraz uwzględnione w polu P_19 i P_20 części deklaracyjnej pliku JPK_V7.

Tomasz Krywan, doradca podatkowy

 

oprac. Paweł Huczko
rozwiń więcej
Księgowość
Od kiedy KSeF?
08 maja 2024

KSeF będzie przesunięty. Od kiedy Krajowy System e-Faktur zacznie obowiązywać zgodnie z projektem ustawy?

Ryczałt za używanie prywatnego auta do celów służbowych a PIT. NSA: nie trzeba płacić podatku od zwrotu wydatków
08 maja 2024

W wyroku z 14 września 2023 r. (sygn. akt II FSK 2632/20) Naczelny Sąd Administracyjny zakwestionował stanowisko organów podatkowych i uznał, że świadczenie wypłacone pracownikowi jako zwrot wydatków – nie jest przychodem ze stosunku pracy. A zatem nie trzeba od takiego zwrotu wydatków płacić podatku dochodowego. W tym przypadku chodziło o ryczałt samochodowy za jazdy lokalne wypłacany pracownikowi z tytułu używania przez niego prywatnego samochodu do celów służbowych. Niestety NSA potrafi też wydać zupełnie inny wyrok w podobnej sprawie.

Ulga dla seniorów w 2024 roku - zasady stosowania. Limit zwolnienia, przepisy, wyjaśnienia fiskusa
08 maja 2024

Ulga dla seniorów, to tak naprawdę zwolnienie podatkowe w podatku dochodowym od osób fizycznych, dla dochodów uzyskiwanych przez seniorów, którzy pozostali na rynku pracy mimo osiągnięcia wieku emerytalnego. Jaki jest limit tego zwolnienia i jakich rodzajów dochodu dotyczy?

Odroczenie obowiązkowego KSeF. Projekt nowelizacji po pierwszym czytaniu w Sejmie - przesłany do komisji
08 maja 2024

Rządowy projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przesuwającej wdrożenie obowiązkowego dla wszystkich podatników VAT Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 1 lutego 2026 r., został po sejmowym pierwszym czytaniu w środę 8 maja 2024 r., przesłany do Komisji Finansów Publicznych. Obowiązujące obecnie przepisy zakładają, że KSeF ma obowiązywać od 1 lipca bieżącego roku. 

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów
07 maja 2024

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Zmiana danych nabywcy na fakturze. Faktura korygująca, nota korygująca, terminy, ujęcie w ewidencji i JPK VAT
08 maja 2024

Jak zgodnie z prawem dokonać zmiany danych nabywcy na fakturze? Kiedy można wystawić fakturę korygującą, a kiedy notę korygującą? Co z błędną fakturą w JPK_VAT?

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów
07 maja 2024

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Jak rozliczyć kartę podarunkową dla pracownika? Podatki, składki, księgowanie
07 maja 2024

Karty podarunkowe to coraz popularniejszy benefit pracowniczy. Najczęściej wręcza się go okazjonalnie jako prezent świąteczny. To też narzędzie doceniania, które można wykorzystywać z innych okazji: jubileuszy, Dnia Dziecka, Dnia Kobiet, świąt branżowych czy jako specjalne nagrody pracownicze. Sprawdź, czy karty podarunkowe wiążą się z obowiązkiem podatkowym i jak je rozliczyć. 

Transport drogowy 2024 – zmiana przepisów dot. pojazdów wynajmowanych
07 maja 2024

Gotowy jest projekt ustawy, który umożliwi przewoźnikom prowadzącym działalność na terytorium Polski na czasowe korzystanie z pojazdu najmowanego, zarejestrowanego na terytorium innego państwa UE. Do tej pory nasz kraj nie dopuszczał takiej możliwości, obecnie chcemy dostosować polskie prawo do unijnego. Najmowanie pojazdów niesie ze sobą szereg korzyści, które mogą poprawić elastyczność operacyjną firm transportowych. 

Ceny prądu w górę o 30% a gazu o 15% - od lipca 2024 r. w Polsce. Jak wpłynie to na inflację?
07 maja 2024

Ministerstwo Klimatu i Środowiska szacuje, że na mocy projektowanej ustawy o bonie energetycznym (zakładającej częściowe "odmrożenie" cen za energię elektryczną i gaz), od 1 lipca 2024 r. dla odbiorców taryfowanych rachunki za energię elektryczną mogą wzrosnąć o 29 proc., a za gaz o 15 proc. - o ile zajdzie odpowiednie obniżenie cen w taryfach. Proponowanie przez MKiŚ częściowe odmrożenie cen prądu i gazu podbije ścieżkę inflacji o ok. 1 pp., a CPI w grudniu może wynieść ok. 5,5 proc. - oceniają ekonomiści ING. Zdaniem ministra finansów Andrzeja Domańskiego działania osłonowe w zakresie cen energii (np. bon energetyczny) spowodują, że średnioroczna inflacja CPI w Polsce może być niższa przynajmniej o 1 pkt proc. w 2024 r. i o ok. 0,9 pkt. proc. w 2025 r. niż zakładają prognozy zawarte w Wieloletnim Planie Finansowym Państwa.

pokaż więcej
Proszę czekać...