Jakie skutki podatkowe wywołuje sprzedaż części składowej amortyzowanego środka trwałego

Mamy na stanie środków trwałych blacharnię jako jeden środek trwały. Amortyzujemy go. Teraz sprzedajemy jedno urządzenie - sprężarkę, która wchodzi w skład tego środka trwałego. Mamy fakturę zakupu tego urządzenia. Czy możemy wartość blacharni jako środka trwałego zmniejszyć? Czy kwota zmniejszenia stanowi koszt podatkowy?
RADA
Na skutek odłączenia części składowej lub peryferyjnej środka trwałego wartość początkowa tego środka ulega zmniejszeniu. Kwota zmniejszenia może być zaliczona do kosztów uzyskania przychodu.
UZASADNIENIE
Można mieć wątpliwości, czy prawidłowo potraktowali Państwo przedmiotową sprężarkę jako część blacharni (środka trwałego). Co do zasady, urządzenia takie jak sprężarka stanowią składniki majątku odrębne od nieruchomości będących środkami trwałymi. Dlatego też najprawdopodobniej wydatki na nabycie przedmiotowej sprężarki nie powinny były powiększać wartości początkowej przedmiotowej blacharni, lecz powinny być rozliczone jako nabycie odrębnego od blacharni składnika majątku.
Zakładając jednak, że uwzględnienie ceny nabycia sprężarki w wartości początkowej blacharni było prawidłowe, wskazać należy, że w takim przypadku zastosowanie będzie miał przepis art. 16g ust. 16 updop. Przepis ten określa skutki trwałego odłączenia od danego środka trwałego części składowej lub peryferyjnej (nie ma znaczenia przyczyna odłączenia; odłączenie może następować w celu sprzedaży tej części).
W takim przypadku zmniejsza się wartość początkowa środka trwałego (od miesiąca następnego po odłączeniu). Kwotę zmniejszenia stanowi różnica między ceną nabycia (kosztem wytworzenia) odłączonej części a przypadającą na nią, w okresie połączenia, sumą odpisów amortyzacyjnych obliczoną przy zastosowaniu metody amortyzacji i stawki amortyzacyjnej stosowanej przy obliczaniu odpisów amortyzacyjnych tego środka trwałego.
Podsumowując, w przypadku odłączenia części składowej (części peryferyjnej) środka trwałego należy przede wszystkim ustalić cenę nabycia (koszt wytworzenia) odłączanej części. Znając tę kwotę należy obliczyć kwotę stanowiącą równowartość odpisów amortyzacyjnych przypadających na tę część. W tym celu należy posłużyć się metodą amortyzacji oraz stawką amortyzacyjną stosowaną dla środka trwałego, od którego część ta jest odłączana.
Przykład
Podatnik nabył środek trwały o wartości początkowej 250 000 zł. Środek ten amortyzowany był metodą liniową według stawki 14%. Po 3,5 roku (po dokonaniu 42 miesięcznych odpisów amortyzacyjnych) podatnik zdecydował się odłączyć od przedmiotowego środka trwałego część składową, której cena nabycia wynosiła 18 000 zł.
Dla ustalenia kwoty obniżenia wartości początkowej należy określić sumę dokonanych odpisów przypadających na odłączaną część. W tym celu należy przede wszystkim ustalić wysokość miesięcznego odpisu amortyzacyjnego. Jest to kwota 210 zł.
(18 000 zł × stawka amortyzacyjna 14% : 12 miesięcy w roku).
Suma dokonanych odpisów amortyzacyjnych wynosi więc 8820 zł (42 miesięczne odpisy amortyzacyjne × 210 zł). A zatem wartość początkową środka trwałego należy od następnego miesiąca po odłączeniu obniżyć o kwotę 9180 zł (18 000 zł – 8820 zł).
Z przepisów nie wynika wprost, czy kwota pomniejszająca wartość początkową środka trwałego stanowi jednocześnie koszt uzyskania przychodu z tytułu sprzedaży odłączanej części składowej lub peryferyjnej. Mimo to uznać należy, że tak właśnie jest. Skoro bowiem kwota zmniejszająca wartość początkową środka trwałego nie zostanie zaliczona do kosztów uzyskania przychodów poprzez odpisy amortyzacyjne (byłoby tak, gdyby podatnik odłączoną część przyłączył do innego środka trwałego – wartość początkową takiego środka trwałego zwiększa się wówczas o różnicę, o której mowa – art. 16g ust. 17 updop).
Podatnik powinien mieć możliwość zaliczenia jej do kosztów uzyskania przychodów bezpośrednio. Przyjęcie odmiennego wniosku oznaczałoby wyłączenie prawa podatnika do uwzględniania w kosztach uzyskania przychodu tej części ceny nabycia (kosztu wytworzenia) odłączanej części, która odpowiada różnicy między tą ceną (kosztem) a przypadającą na tę część sumą dokonanych odpisów amortyzacyjnych.
Przykład
Kwota zmniejszająca wartość początkową u podatnika z poprzedniego przykładu wyniosła 9180 zł. Oznacza to, że sprzedając odłączoną część, kwotę tę może zaliczyć do swoich kosztów uzyskania przychodu.

• art. 16g ust. 16 i 17 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538

Tomasz Krywan
konsultant podatkowy


Księgowość
Rośnie liczba niewypłacalnych firm Polsce w 2024 r. Tych co ogłosiły upadłość lub wszczęły restrukturyzację. Będzie rekord na koniec grudnia
17 paź 2024

Od początku 2024 roku do końca września niewypłacalność ogłosiło 4 465 polskich firm. Firma Coface, która co kwartał przygotowuje raport na ten temat, podkreśla, że to aż 95% wszystkich przedsiębiorstw, które podjęły działania insolwencyjne w 2023 roku. Do końca roku pozostały jeszcze 3 miesiące, a eksperci już dziś prognozują, że w grudniu liczba niewypłacalności osiągnie rekord i wyniesie 5 tysięcy. W których sektorach dynamika wzrostu była największa i jakie branże ucierpiały najbardziej?

Ryzykowne fakturowanie po wyroku TSUE. Prof. Modzelewski: Znalezienie fakturzystki może być bardzo trudne
17 paź 2024

Pomysł autorstwa Trybunału Sprawiedliwości UE, aby pracownik fizycznie wystawiający puste faktury w imieniu pracodawcy musiał zapłacić VAT z tych faktur, jest zapewne nie ostatnim kuriozum jurysdykcyjnym w jego historii – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Można oczywiście zrozumieć pogląd (który nie przyjął się w przypadku naszych sądów), że nie można obciążać na podstawie art. 108 ust. 1 ustawy o VAT formalnego wystawcę tego dokumentu, gdy pracownik wystawiający fakturę jest oczywistym oszustem, który w sposób udowodniony fałszował te dokumenty; należy więc obciążyć go z tego tytułu. 

Biegły rewident i audyt finansowy: nowy kierunek studiów pod patronatem PIBR na Wydziale Zarządzania UŁ od 2024 r.
17 paź 2024

Kierunek Biegły rewident i audyt finansowy na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego to nowa propozycja edukacyjna dla osób pragnących pracować jako biegły rewident. Kierunek ten uzyskał patronat Polskiej Izby Biegłych Rewidentów (PIBR). Biegli rewidenci są cenionymi ekspertami, którzy nie tylko nadzorują i zarządzają, ale również często doradzają w sprawach biznesowych. Zawód biegłego rewidenta to zawód zaufania publicznego, chroniony prawnie i regulowany ustawowo - stanowi on potwierdzenie wiedzy i umiejętności, często jest także wymogiem koniecznym do zatrudnienia. 

Minister Finansów: UE jest potężnie niedoinwestowana; przegrywa wyścig technologiczny z USA i krajami Azji Pd-Wsch.
17 paź 2024

Europa (Unia Europejska) jest potężnie niedoinwestowana, a inwestycje są niezbędne, aby ożywić wzrost gospodarczy – powiedział 17 października 2024 r. minister finansów Andrzej Domański na Europejskim Forum Nowych Idei w Sopocie. Jego zdaniem brak wzrostu jest największą bolączką UE, tymczasem dla wielu decydentów UE jest on tylko "produkcją uboczną".

Podatek od garażu 2024/2025: Jakie zmiany od nowego roku?
16 paź 2024

Ile wynoszą stawki podatku od nieruchomości od garaży w 2024 roku a ile wyniosą w 2025 roku. Kilka dni temu Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, która zakłada korzystne dla podatników zmiany w opodatkowaniu garaży podatkiem od nieruchomości. Co się zmieni od nowego roku?

Dopłaty do ubezpieczeń rolnych w 2025 r. W jakiej wysokości?
16 paź 2024

Wysokość dopłat z budżetu państwa do składek ubezpieczeń rolnych upraw i zwierząt w 2025 roku pozostanie na niezmienionym poziomie, czyli 65 proc. składki ubezpieczeniowej. Takie rozwiązanie zakłada projekt rozporządzenia, który został opublikowany na stronie Rządowego Centrum Legislacji.

Kiedy Twoja firma potrzebuje księgowego? To zależy od kilku spraw
16 paź 2024

Czy trzeba zatrudnić księgowego? To zależy od Twojej sytuacji. Jeśli masz proste sprawy finansowe – jedno źródło dochodu, brak skomplikowanych ulg – być może poradzisz sobie sam. Jednak gdy Twoje sprawy są nieco bardziej skomplikowane – wiele źródeł dochodu, własna firma, różne ulgi – księgowy będzie niezastąpiony. Pomoże Ci znaleźć najlepszą drogę, by uniknąć problemów z fiskusem.

Podatek od nieruchomości 2025: Zmiany już niemal pewne. Czego możemy się spodziewać?
17 paź 2024

Projekt zmian w podatku od nieruchomości, które mają wejść w życie z dniem 1 stycznia 2025 r., został 14 października 2024 r. przyjęty przez rząd i skierowany do Sejmu – w kształcie odpowiadającym tzw. wersji projektu 3.0. Z pewną rezerwą można przyjąć, że w tej właśnie formie podatnicy będą mierzyć się z tym podatkiem w nowym roku. Na jakie zmiany trzeba się przygotować?

Podatek od garaży do zmiany. Rząd przyjął projekt ustawy, który dotyczy opodatkowania podatkiem od nieruchomości
15 paź 2024

Rząd wprowadza nowe przepisy dotyczące opodatkowania podatkiem od nieruchomości garaży w budynkach mieszkalnych. W efekcie zmian wszystkie pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów w budynkach mieszkalnych (niezajęte na działalność gospodarczą) będą opodatkowane jednakową stawką podatku.

Podatki 2025. Zmiany w podatku od nieruchomości, podatku rolnym, opłacie uzdrowiskowej i opłacie skarbowej
15 paź 2024

W dniu 14 października 2024 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku rolnym, ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz ustawy o opłacie skarbowej, przedłożony przez Ministra Finansów. Jak wskazuje rząd, ta nowelizacja ma charakter techniczny. Jej celem jest m.in. wyeliminowanie wątpliwości interpretacyjnych przez doprecyzowanie przepisów ww. ustaw. Największe zmiany dotyczą podatku od nieruchomości. Nowe przepisy mają obowiązywać od początku 2025 roku.

pokaż więcej
Proszę czekać...