Jak prawidłowo ustalić wysokość zaliczek uproszczonych

W 2006 r. będę rozliczała się z podatku dochodowego w uproszczonej formie według skali podatkowej. Czy podstawą obliczenia zaliczek może być dochód za 2005 r., mimo że do tego czasu nie będzie złożone zeznanie roczne PIT-36? Proszę o przykład prawidłowego obliczenia wysokości zaliczek.
RADA
Nie. Podstawą do wyliczenia zaliczek uproszczonych może być dochód z działalności gospodarczej z 2004 r., wykazany w zeznaniu podatkowym złożonym w terminie do 2 maja 2005 r. Jeśli w tym roku dochód nie wystąpił (lub jego wysokość nie przekroczyła kwoty wolnej od podatku), to podstawę wyliczenia będzie stanowił dochód z 2003 r., wykazany w zeznaniu złożonym do końca kwietnia 2004 r.

UZASADNIENIE
Osoby prowadzące działalność gospodarczą są zobowiązane do samodzielnego opłacania zaliczek na podatek dochodowy. Zaliczki płacone są za okresy miesięczne. W terminie płatności zaliczki należy również złożyć organowi podatkowemu deklarację o wysokości osiągniętego dochodu. Od tej reguły istnieje jednak wyjątek.
(+) Ustawodawca dał podatnikom możliwość opłacania zaliczek na podatek w formie uproszczonej, bez konieczności równoczesnego składania deklaracji miesięcznych.
Zaliczki w formie uproszczonej mogą opłacać osoby opodatkowane zarówno na zasadach ogólnych, jak i stawką liniową. Warunkiem jest zawiadomienie w formie pisemnej, w terminie do 20 lutego roku podatkowego, w którym po raz pierwszy mają być opłacane zaliczki uproszczone, właściwego naczelnika urzędu skarbowego o wyborze tej formy. Zawiadomienie to skutkuje również w następnych latach, chyba że podatnik w powyższym terminie zawiadomi o rezygnacji z tej formy opłacania zaliczek.
(-) Tej formy opłacania zaliczek nie mogą wybrać osoby, które po raz pierwszy podjęły działalność w roku podatkowym albo w roku poprzedzającym rok podatkowy.
Oznacza to, że aby móc płacić zaliczki uproszczone, trzeba uprzednio prowadzić działalność minimum przez 2 lata podatkowe.

Zaliczki uproszczone przy opodatkowaniu według skali
Podatnicy opodatkowani na zasadach ogólnych zaliczkę uproszczoną obliczają jako 1/12 kwoty obliczonej z zastosowaniem skali podatkowej obowiązującej w danym roku podatkowym od dochodu z pozarolniczej działalności gospodarczej, wykazanego w zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty), złożonym:
1) w roku podatkowym poprzedzającym dany rok podatkowy albo
2) w roku podatkowym poprzedzającym dany rok podatkowy o 2 lata – jeżeli w zeznaniu, o którym mowa w pkt 1, podatnicy nie wykazali dochodu z pozarolniczej działalności gospodarczej albo wykazali dochód w wysokości nieprzekraczającej 2790 zł.
(-) Wpłaty zaliczek w uproszczonej formie nie są możliwe, jeżeli podatnicy nie wykazali dochodu z pozarolniczej działalności gospodarczej albo wykazali dochód z tego źródła w wysokości nieprzekraczającej 2790 zł również w zeznaniu złożonym w roku podatkowym poprzedzającym dany rok podatkowy o dwa lata.
Należy zwrócić uwagę, że podstawę wyliczenia kwoty zaliczki miesięcznej przypadającej do zapłaty w 2006 r. z zastosowaniem uproszczonej formy stanowi dochód z pozarolniczej działalności gospodarczej osiągnięty w 2004 r., nie zaś dochód pomniejszony o odliczenia (np. straty z lat ubiegłych czy składki na ubezpieczenia społeczne). Potwierdził to m.in. Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście w informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z 19 marca 2004 r., nr US35/FD1/415/12/04/MT.
W praktyce sposób wyliczenia miesięcznej zaliczki uproszczonej w 2006 r. według skali podatkowej wygląda następująco:
{[Dochód z pozarolniczej działalności gospodarczej za 2004 r. (ewentualnie za 2003 r.) wykazany w zeznaniu złożonym do 2 maja 2005 r. (30 kwietnia 2004 r.) x 19% – 530,08 zł (zakładając, że dochód ten mieści się w pierwszym progu skali podatkowej)] : 12} – kwota składki na ubezpieczenie zdrowotne opłacona w danym miesiącu, w wysokości nieprzekraczającej 7,75% podstawy jej wymiaru.

Przykład
Pani Anna Wolska w zeznaniu podatkowym złożonym za 2004 r. wykazała dochód z pozarolniczej działalności gospodarczej w wysokości 35 284 zł (w poz. 49 formularza PIT-36). W 2006 r. chce opłacać zaliczki na podatek dochodowy w formie uproszczonej. 20 lutego 2006 r. złożyła więc pisemne zawiadomienie o wyborze tej formy opłacania zaliczek właściwemu dla siebie naczelnikowi urzędu skarbowego.
Ponieważ pani Wolska jest opodatkowana na zasadach ogólnych, wysokość miesięcznej zaliczki za styczeń 2006 r. obliczy w następujący sposób:
35 284 zł × 19% = 6703,96 zł
6703,96 zł – 530,08 zł = 6173,88 zł
6173,88 zł : 12 = 514,49 zł
Wysokość składki na ubezpieczenie zdrowotne opłaconej za grudzień 2005 r. w terminie do 10 stycznia 2006 r. wyniosła 159,10 zł. Jednak odliczeniu będzie podlegać kwota składki w wysokości nieprzekraczającej 7,75% podstawy jej wymiaru (czyli 7,75% z 1871,73 zł, co wynosi 145,06 zł).
Wysokość zaliczki uproszczonej za styczeń 2006 r. wyniesie zatem:
514,49 zł – 145,06 zł = 369,43 zł, a po zaokrągleniu – 369 zł

Zaliczki uproszczone przy stawce liniowej
Sposób wyliczenia zaliczek uproszczonych przez podatników opodatkowanych stawką liniową jest podobny. Również w tym przypadku podstawą obliczenia zaliczki jest dochód z pozarolniczej działalności gospodarczej wykazany w jednym z opisanych wyżej zeznań podatkowych, bez dokonywania odliczeń (postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Poznaniu z 25 marca 2005 r., nr PF-2/415/38/05).
Różnica polega na tym, że wyliczenia zaliczki dokonuje się bez uwzględniania kwoty zmniejszającej podatek, przy zastosowaniu stawki 19% (bez względu na wysokość dochodu stanowiącego podstawę obliczenia zaliczki). Zaliczka podlega zmniejszeniu o kwotę opłaconej w danym miesiącu składki na powszechne ubezpieczenie zdrowotne, odliczanej w granicach ustawowego limitu.

Przykład
Załóżmy, że od 2005 r. pani Anna Wolska jest opodatkowana stawką liniową i w zeznaniu podatkowym złożonym za 2004 r. wykazała dochód w wysokości 68 440,46 zł. Wysokość miesięcznej zaliczki za styczeń 2006 r. obliczy więc w następujący sposób:
68 440,46 zł x 19% = 13 003,68 zł
13 003,68 zł : 12 = 1083,64 zł
1083,64 zł – 145,06 zł = 938,58 zł, a po zaokrągleniu – 939 zł

WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Wysokość zaliczek uproszczonych będzie ulegać zmianie wraz ze zmianą wysokości składki na ubezpieczenie zdrowotne opłacanej w poszczególnych miesiącach, podlegającej odliczeniu od należnej zaliczki.

Obowiązki podatników opłacających zaliczki uproszczone
Opłacanie zaliczek uproszczonych zobowiązuje do stosowania tej formy przez cały rok podatkowy. Nie jest zatem możliwa rezygnacja z niej w trakcie roku podatkowego, co potwierdzają również organy podatkowe (np. postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Białymstoku z 12 lipca 2005 r., nr RO-XV/443/PDOF/376/4/JS/05). Podatnicy są zobowiązani do opłacania zaliczek w terminie do 20 dnia następnego miesiąca, a po zakończeniu roku podatkowego, w ustawowym terminie – do złożenia zeznanie podatkowego, w którym dokonają rozliczenia podatku.

• art. 44 ust. 6b–6i ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538

Anna Welsyng
doradca podatkowy


Księgowość
Rośnie liczba niewypłacalnych firm Polsce w 2024 r. Tych co ogłosiły upadłość lub wszczęły restrukturyzację. Będzie rekord na koniec grudnia
17 paź 2024

Od początku 2024 roku do końca września niewypłacalność ogłosiło 4 465 polskich firm. Firma Coface, która co kwartał przygotowuje raport na ten temat, podkreśla, że to aż 95% wszystkich przedsiębiorstw, które podjęły działania insolwencyjne w 2023 roku. Do końca roku pozostały jeszcze 3 miesiące, a eksperci już dziś prognozują, że w grudniu liczba niewypłacalności osiągnie rekord i wyniesie 5 tysięcy. W których sektorach dynamika wzrostu była największa i jakie branże ucierpiały najbardziej?

Ryzykowne fakturowanie po wyroku TSUE. Prof. Modzelewski: Znalezienie fakturzystki może być bardzo trudne
17 paź 2024

Pomysł autorstwa Trybunału Sprawiedliwości UE, aby pracownik fizycznie wystawiający puste faktury w imieniu pracodawcy musiał zapłacić VAT z tych faktur, jest zapewne nie ostatnim kuriozum jurysdykcyjnym w jego historii – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Można oczywiście zrozumieć pogląd (który nie przyjął się w przypadku naszych sądów), że nie można obciążać na podstawie art. 108 ust. 1 ustawy o VAT formalnego wystawcę tego dokumentu, gdy pracownik wystawiający fakturę jest oczywistym oszustem, który w sposób udowodniony fałszował te dokumenty; należy więc obciążyć go z tego tytułu. 

Biegły rewident i audyt finansowy: nowy kierunek studiów pod patronatem PIBR na Wydziale Zarządzania UŁ od 2024 r.
17 paź 2024

Kierunek Biegły rewident i audyt finansowy na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego to nowa propozycja edukacyjna dla osób pragnących pracować jako biegły rewident. Kierunek ten uzyskał patronat Polskiej Izby Biegłych Rewidentów (PIBR). Biegli rewidenci są cenionymi ekspertami, którzy nie tylko nadzorują i zarządzają, ale również często doradzają w sprawach biznesowych. Zawód biegłego rewidenta to zawód zaufania publicznego, chroniony prawnie i regulowany ustawowo - stanowi on potwierdzenie wiedzy i umiejętności, często jest także wymogiem koniecznym do zatrudnienia. 

Minister Finansów: UE jest potężnie niedoinwestowana; przegrywa wyścig technologiczny z USA i krajami Azji Pd-Wsch.
17 paź 2024

Europa (Unia Europejska) jest potężnie niedoinwestowana, a inwestycje są niezbędne, aby ożywić wzrost gospodarczy – powiedział 17 października 2024 r. minister finansów Andrzej Domański na Europejskim Forum Nowych Idei w Sopocie. Jego zdaniem brak wzrostu jest największą bolączką UE, tymczasem dla wielu decydentów UE jest on tylko "produkcją uboczną".

Podatek od garażu 2024/2025: Jakie zmiany od nowego roku?
16 paź 2024

Ile wynoszą stawki podatku od nieruchomości od garaży w 2024 roku a ile wyniosą w 2025 roku. Kilka dni temu Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, która zakłada korzystne dla podatników zmiany w opodatkowaniu garaży podatkiem od nieruchomości. Co się zmieni od nowego roku?

Dopłaty do ubezpieczeń rolnych w 2025 r. W jakiej wysokości?
16 paź 2024

Wysokość dopłat z budżetu państwa do składek ubezpieczeń rolnych upraw i zwierząt w 2025 roku pozostanie na niezmienionym poziomie, czyli 65 proc. składki ubezpieczeniowej. Takie rozwiązanie zakłada projekt rozporządzenia, który został opublikowany na stronie Rządowego Centrum Legislacji.

Kiedy Twoja firma potrzebuje księgowego? To zależy od kilku spraw
16 paź 2024

Czy trzeba zatrudnić księgowego? To zależy od Twojej sytuacji. Jeśli masz proste sprawy finansowe – jedno źródło dochodu, brak skomplikowanych ulg – być może poradzisz sobie sam. Jednak gdy Twoje sprawy są nieco bardziej skomplikowane – wiele źródeł dochodu, własna firma, różne ulgi – księgowy będzie niezastąpiony. Pomoże Ci znaleźć najlepszą drogę, by uniknąć problemów z fiskusem.

Podatek od nieruchomości 2025: Zmiany już niemal pewne. Czego możemy się spodziewać?
17 paź 2024

Projekt zmian w podatku od nieruchomości, które mają wejść w życie z dniem 1 stycznia 2025 r., został 14 października 2024 r. przyjęty przez rząd i skierowany do Sejmu – w kształcie odpowiadającym tzw. wersji projektu 3.0. Z pewną rezerwą można przyjąć, że w tej właśnie formie podatnicy będą mierzyć się z tym podatkiem w nowym roku. Na jakie zmiany trzeba się przygotować?

Podatek od garaży do zmiany. Rząd przyjął projekt ustawy, który dotyczy opodatkowania podatkiem od nieruchomości
15 paź 2024

Rząd wprowadza nowe przepisy dotyczące opodatkowania podatkiem od nieruchomości garaży w budynkach mieszkalnych. W efekcie zmian wszystkie pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów w budynkach mieszkalnych (niezajęte na działalność gospodarczą) będą opodatkowane jednakową stawką podatku.

Podatki 2025. Zmiany w podatku od nieruchomości, podatku rolnym, opłacie uzdrowiskowej i opłacie skarbowej
15 paź 2024

W dniu 14 października 2024 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku rolnym, ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz ustawy o opłacie skarbowej, przedłożony przez Ministra Finansów. Jak wskazuje rząd, ta nowelizacja ma charakter techniczny. Jej celem jest m.in. wyeliminowanie wątpliwości interpretacyjnych przez doprecyzowanie przepisów ww. ustaw. Największe zmiany dotyczą podatku od nieruchomości. Nowe przepisy mają obowiązywać od początku 2025 roku.

pokaż więcej
Proszę czekać...