Czy zakup używanego samochodu ciężarowego w innym kraju UE stanowi wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru

Kupiłam w Niemczech używany samochód ciężarowy. Na dokumentach zakupu jest NIP sprzedawcy. Tłumacz przysięgły przetłumaczył ten dokument jako umowę sprzedaży. W umowie tej określona jest kwota netto, 16% VAT i kwota brutto.

Jestem czynnym podatnikiem VAT zarejestrowanym dla transakcji unijnych. Czy od takiej transakcji wystąpił obowiązek podatkowy? Czy może powinnam zaksięgować zakup jako dostawę towarów, dla której podatnikiem jest nabywca, i nie robić deklaracji podsumowującej? Niestety, nie mam kontaktu ze sprzedawcą (nie odbiera telefonu) i nie mogę skorygować numeru NIP sprzedawcy. Co z zapłaconym VAT oraz potwierdzającym to VAT-25? Czy w tej sytuacji mogę wykazać w deklaracji VAT-7 zapłacony podatek jako podatek naliczony? Jeśli ww. transakcja ma być potraktowana jako wewnątrzwspólnotowe nabycie, jak wykazać ją w informacji podsumowującej?

RADA

Nabycie przedmiotowego samochodu stanowiło dla Pani wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Opodatkowaniu VAT podlega, między innymi, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju (por. art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług). O tym, kiedy występuje wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, decyduje brzmienie przepisów art. 9-12 ustawy.

Z przepisów tych nie wynika, aby z powodu wystąpienia u polskiego podatnika wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów istotne było podanie przez sprzedawcę prawidłowego numeru VAT UE. Istotne jest natomiast, aby:
1) w wyniku dokonanej dostawy nabyty towar został wysłany lub przetransportowany z terytorium jednego państwa członkowskiego na terytorium innego państwa członkowskiego (art. 9 ust. 1 ustawy);
2) zarówno nabywca, jak i dostawca byli podatnikami VAT (art. 9 ust. 2 ustawy) oraz w stosunku do dostawy towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów występowali w takim charakterze. Nie ma natomiast znaczenia rejestracja VAT UE stron transakcji. Do wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów dojść może również, gdy jedna ze stron lub obie strony transakcji nie są zarejestrowane jako podatnicy unijni;
3) nie miało zastosowania jedno z określonych w art. 10 ustawy wyłączeń wystąpienia wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Z treści pytania nie wynika jednoznacznie, czy powyższe warunki są spełnione. Tym niemniej najprawdopodobniej tak właśnie jest. Przyjęcie takiego założenia oznaczałoby, że nabycie przedmiotowego samochodu stanowi dla Pani wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów. Bez znaczenia jest fakt udokumentowania transakcji tylko umową sprzedaży, fakt naliczenia niemieckiego VAT oraz podanie błędnego numeru VAT (a przynajmniej błędnego symbolu kraju; żadne z państw członkowskich nie stosuje bowiem liter EG).

Przyjęcie takiego założenia oznaczałoby również, że obowiązek podatkowy powstał 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy samochodu na Pani rzecz (art. 20 ust. 5 ustawy).

Jeśli chodzi o ujęcie takiego nabycia w informacji podsumowującej, to pozostaje ująć wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów bez podawania numeru VAT kontrahenta. Lepiej ująć wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów bez podawania numeru VAT kontrahenta, niż ujmować takie nabycie z podaniem błędnego numeru VAT UE.

W takim przypadku złożenie informacji VAT-23 oraz uzyskanie na jej podstawie zaświadczenia VAT-25 było jak najbardziej prawidłowe. Jeśli chodzi o uiszczony podatek należny z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia przedmiotowego samochodu, to podatek ten przede wszystkim powinien zostać wykazany w poz. 39 deklaracji VAT-7/7K złożonej za okres rozliczeniowy, w którym powstał obowiązek podatkowy. W ramach tej samej deklaracji podatek ten może zostać potraktowany jako podatek naliczony i odliczony (w części D.2 deklaracji VAT-7/VAT-7K).
 

WAŻNE!
Uiszczony podatek należny z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu należy wykazać w poz. 39 deklaracji VAT-7/7K złożonej za okres rozliczeniowy, w którym powstał obowiązek podatkowy.

W żadnym razie zakupu samochodu nie należy rozliczać jako dostawy towarów, dla której podatnikiem jest nabywca. Aby dostawa taka wystąpiła, samochód musiałby być kupiony w Polsce. Tylko wówczas bowiem miejsce dokonania dostawy towarów znajdowałoby się w Polsce. Jest to warunek wystąpienia dostawy towarów, dla której podatnikiem jest nabywca.

Nie można natomiast wykluczyć, że nie jest spełniony jeden (lub więcej) z wymienionych powyżej warunków wystąpienia wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (np. niemiecki sprzedawca samochodu nie był podatnikiem VAT), a w konsekwencji zakup przedmiotowego samochodu nie stanowił dla Pani wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. W takim wypadku należałoby skorygować deklarację VAT-7/VAT-7 z wykazanym wewnątrzwspólnotowym nabyciem samochodu. Następnie musiałaby Pani wystąpić o stwierdzenie nadpłaty podatku z tytułu tego wewnątrzwspólnotowego nabycia, gdyż został on wpłacony nienależnie, oraz złożyć wniosek VAT-24 w celu uzyskania nowego zaświadczenia VAT-25 (potwierdzającego nie uiszczenie VAT z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, lecz brak obowiązku uiszczenia takiego podatku).
 

Podstawa prawna:
- art. 5 ust. 1 pkt 4, art. 9-12, art. 20 ust. 5, art. 86 ust. 2 pkt 4 oraz art. 105 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

Tomasz Krywan
konsultant podatkowy
Księgowość
Od kiedy obowiązkowy KSeF? Projekt ustawy przyjęty przez rząd
30 kwi 2024

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, który ma na celu przesunięcie obligatoryjnego KSeF na 1 lutego 2026 r. Jak informuje Ministerstwo Finansów, dalsze uproszczenia KSeF, w tym zapowiadane przez resort finansów etapowe wejście w życie KSeF będzie przedmiotem odrębnych prac legislacyjnych.

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. I może mieć poważne konsekwencje na gruncie VAT
30 kwi 2024

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. W przypadku rabatu pośredniego kluczowe znaczenie ma okoliczność, że między podatnikiem przekazującym środki pieniężne a podmiotem będącym beneficjentem rabatu pośredniego nie miała miejsca żadna transakcja, którą można byłoby skorygować.

Automatyczna akceptacja PIT. Wgląd w deklaracje i korekta nie będą możliwe przez kilka dni
30 kwi 2024

Automatyczna akceptacja zeznań podatkowych PIT w usłudze Twój e-PIT nastąpi po 30 kwietnia i potrwa przez pierwsze dni maja. Podczas trwania tego procesu usługa nie będzie dostępna, a więc przez kilka dni nie będzie można sprawdzić złożonej już deklaracji PIT, ani złożyć korekty zeznania rocznego. Na czym dokładnie polega ten proces?

Windykacja na własną rękę – jakie są plusy i minusy po stronie przedsiębiorcy?
30 kwi 2024

Proces windykacji można przeprowadzić na kilka sposobów. Czy jednak warto prowadzić windykację w przedsiębiorstwie na własną rękę? Jakie są plusy i minusy takiego działania?

Odroczenie KSeF. Decyzja słuszna, choć budzi wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców
30 kwi 2024

Decyzja o przesunięciu KSeF jest słuszna, natomiast tak długie odroczenie może budzić wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców - zauważa ekspert podatkowy Adam Mariański. Zdaniem prawnika wielu przedsiębiorców jest już gotowych do wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur.

To już ostatni dzwonek. Dzisiaj upływa termin na rozliczenie PIT
30 kwi 2024

We wtorek, 30 kwietnia, mija termin na rozliczenie PIT za rok 2023. Możliwe jest złożenie zeznania drogą elektroniczną lub papierową, które można dostarczyć do Urzędu Skarbowego lub wysłać pocztą.

Zarobki kierowców zawodowych w Polsce. Najczęściej przynajmniej 8 tys. zł brutto. Ale nie wszyscy tyle dostają. Od czego zależy pensja kierowcy?
29 kwi 2024

Ile zarabiają zawodowi kierowcy w Polsce? W 2023 roku w branży TSL nastąpiły istotne zmiany w ustalaniu wynagrodzeń dla kierowców. Wzrost płacy wraz z nowymi przepisami dotyczącymi delegowania pracowników, wpłynęły na rozliczanie płac, szczególnie kierowców działających za granicą. Te zmiany bezpośrednio wpłynęły na budżety firm transportowych, zmuszając je do uwzględnienia większych kosztów wynagrodzeń kierowców. Jednocześnie stanowią korzystną zmianę dla kierowców, poprawiając ich elastyczność finansową i warunki pracy.

BPO: kto i jak może skorzystać na outsourcingu procesów biznesowych. Co najmniej 20% oszczędności dla większych firm
29 kwi 2024

Usługi centrów BPO (Business Process Outsourcing) są efektywnym narzędziem dla firm. Umożliwiają redukcję kosztów i szybszy rozwój. Dlatego są popularne wśród międzynarodowych firm. Ich skala była jednak za duża dla polskich średnich i dużych firm – od niedawna powstają jednak rozwiązania dopasowane do ich potrzeb.

Obowiązkowy KSeF od lutego 2026 r. Co będzie zawierała ustawa zmieniająca?
29 kwi 2024

Obowiązkowy KSeF dla firm wejdzie w życie od 2026 roku. Ukazał się projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, który przewiduje zmiany w Krajowym Systemie e-Faktur. Nową datę wejścia w życie obligatoryjnego KSeF określa się na dzień 1 lutego 2026 r.

ZUS: Niepełnosprawni przedsiębiorcy mogą w 2024 r. obniżyć roczną składkę zdrowotną. Jak to zrobić? Jakie warunki?
29 kwi 2024

ZUS informuje, że od rozliczenia rocznego za rok 2023, osoby z umiarkowanym lub znacznym stopniem niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne na poniższych zasadach.

pokaż więcej
Proszę czekać...